https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/senat-podporil-vladu-v-odmitani-systemu-obchodu-s-emisnimi-povolenkami-ets-2
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Senát podpořil vládu v odmítání systému obchodu s emisními povolenkami ETS 2

11.2.2026 19:13 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Senát, v němž má většinu opozice, se dnes v souladu s vládou ANO, SPD a Motoristů postavil proti zavedení unijního systému obchodování s emisemi u budov, silniční dopravy a v dalších odvětvích (ETS 2). Stejně jako kabinet se obává negativních sociálních a ekonomických dopadů na občany a podniky v Česku, které by se mohly projevit v růstu cen energií, pohonných hmot a tím i ve zvýšení nákladů pro domácnosti.
 
Vicepremiér Petr Macinka (Motoristé) jako pověřený ministr životního prostředí senátorům řekl, že cena emisních povolenek by se z navrhovaných 45 eur (zhruba 1100 korun) mohla zvýšit podle kritických odhadů trojnásobně až pětinásobně. Ani Evropskou komisí navrhovaná rezerva tržní stability toto riziko podle Macinky neeliminuje. Vláda proto hledá v rámci EU koalici pro další odložení systému ETS 2, případně zrušení nebo jeho modifikaci, uvedl. "Tábor členských států, které chtějí tu revizi klimatické a energetické politiky, roste," dodal.

Místopředsedkyně Senátu Jitka Seitlová (KDU-ČSL) uvedla, že systém ETS 2 by podle odhadů mohl zvýšit náklady pro domácnosti o 200 až 400 korun měsíčně a přinést jednorázové navýšení inflace až o 0,6 procentního bodu. Pozitivní by ale podle senátorky měla být modernizace průmyslu a zemědělství.

Horní parlamentní komora podpořila záměr vlády hledat na úrovni EU mezi členskými státy podobně smýšlející partnery pro podporu zrušení systému ETS 2, i když to s ohledem na stávající rozložení sil v Evropském parlamentu bude nereálné. Kabinet by se měl podle Senátu alespoň pokusit prosadit takové změny v evropské legislativě, které posílí ochranné mechanismy před nepřiměřeným nárůstem cen emisních povolenek. Podle senátního výboru pro životní prostředí by k řešením mohlo patřit snížení maximální ceny povolenky pod 45 eur.

Senátoři ocenili, že zamýšlené rezervy tržní stability pro systém ETS 2 vycházejí vstříc požadavkům aliance 19 členských zemí v čele s ČR, jak byly za předchozí vlády Petra Fialy (ODS) formulovány loni v červenci ve stanovisku Evropské komisi.

Evropský parlament v úterý schválil klimatický cíl snížit do roku 2040 emise o 90 procent oproti roku 1990. Součástí kompromisní dohody je i roční odklad zavedení emisních povolenek ETS 2, tedy na rok 2028, o což Česko usilovalo. Z českých europoslanců dohodu podpořili zástupci Starostů, TOP 09 a Pirátů, zástupci ostatních stran včetně ODS a ANO byli proti.

Macinka se v úvodu svého vystoupení omluvil senátorům za komplikace, které vyvolal svou ohlášenou absencí na dnešním jednání Senátu. Zdůvodnil ji souběžnou schůzí Sněmovny k letošnímu státnímu rozpočtu a apelem ministryně financí Aleny Schillerové (ANO), aby ministři byli sněmovnímu projednávání v maximální míře přítomni.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PN

Petr Novotný

11.2.2026 22:05
Cena povolenky v ETS2 musí být cca 100EUR /t CO2 , aby to bylo motivační. Problém je v tom kde vzít energii, která není vyrobená z fosilních paliv. Z tohoto pohledu chybí naší vládě jasný plán přechodu. Jak takový přechod vypadá to je vidět v Číně - roční růst spotřeby el. energie 6-7% někdy i 10%. Masivní investice do výroby el. energie ze všech domácích zdrojů co jich Čína má. A to u nich ještě neběží elektrifikace naplno , protože je stále bržděna elektrifikace vytápění budov ta přide cca za 3 roky až rychlost elektrifikace dopravy dosáhne vrcholu. Naše vláda neví která bije. Snaží se zastavit odklon od fosilních paliv jenže cestou do minulosti rozhodně nezbohatneme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2026 07:46 Reaguje na Petr Novotný
Přesně tak, ale Čína je dost vzdálená země, navíc rozhlehlá a tak nemá problém využít i řídké zdroje, megaplochy k pokrytí pokryté panely i větrníky u nás prostě nemáme, ani potenciál vodnatých řek.
Nám se stačí podívat k sousedům v Evropě, proč patříme pořád mezi nejšpinavější, i když ekonomicky jsme na polovině?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.2.2026 00:03
Tyto povolenky zrušit, stejně tak současnou EU, s těma jejíma nesmyslama !
Odpovědět
PN

Petr Novotný

12.2.2026 00:13 Reaguje na smějící se bestie
Některé opatření EU jsou nesmyslné, ale povolenky jsou dobré a řeknu Vám proč , protože cena fosilních paliv nevyjadřuje jejich skutečnou cenu. Nejde jen o ničení klimatu a ovzduší ,ale i závislost na dodavatelích nutnost vyvážet za každou cenu atd. A právě proto jsou dobré povolenky. ETS 1 rozjely přechod v elektro energetice a ETS2 rozjedou přechod ve zbytku ekonomiky. To že ČR zaspala není chyba EU , ale vlády. Už 10 let je známo , kam to bude směřovat
Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.2.2026 04:52 Reaguje na Petr Novotný
Nesmysl. Fosilní paliva jsou energie. Pokud si EU energii uměle zdražuje, tak si podkopává základ své prosperity.
Pokud EU není sama schopna si energii levně "vyrobit", tak se chová jako hlupák, když tu levnou energii odmítá koupit odjinud.
Jen namátkou: s drahou energií se řadě lidí nevyplatí jezdit do zaměstnání - cesta je bude stát tolik, že raději zůstanou na dávkách. A pokud budou pracovat, tak budou požadovat vyšší mzdu, nebo budou ochotni pracovat jen v nejbližším okolí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2026 07:41 Reaguje na Richard Vacek
Cesta do zaměstnání autem se za ůposledních 10 let brutálně zlevnila, kle indexu příjmů, (tj. inflace) by měl litr benzínu stát asi 60 kč/litr a stojí 35. Takže zase plácáte nesmysly jak dycky.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.2.2026 07:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi nechápete psaný text. Nepíšu o ceně dopravy, dokonce ani o ceně barevných televizí. Píšu o tom, že emisní povolenky povedou ke zdražení energií. Tedy i nákladů na dopravu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.2.2026 08:05 Reaguje na Richard Vacek
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2026 16:05 Reaguje na Richard Vacek
A ty náklady se brutálně snížily a tak se možná nepatrně zdraží. Pořád dobrý, ne?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.2.2026 20:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Pořád dobrý? Si děláte srandu. Takové zdražení nás v EU úplně zbytečně poškozuje. Vy byste snad i drábovi děkoval, že vám dá výprask menší holí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 14:24 Reaguje na Richard Vacek
Co to furt mektáte za blbosti? Benzín se slevnil o 25 kaček na litru a vy budete pořád pindat. Proč?
Odpovědět
PN

Petr Novotný

12.2.2026 20:26 Reaguje na Richard Vacek
Co takhle EV Dacie spring za 200 tis kč a za kolik jezdí toto auto za 0,6kč/km. Průměrný plat je 51 000kč. Takže když někdo jezdí 60km denně do práce ( 30km jedna cesta ) pak ročně najede cca 14,5 tis km = 8700kč / rok za cestu do práce to je 725kč měsíčně. cca 3% příjmů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 14:36 Reaguje na Petr Novotný
To musí být ale elektrika, spalovák dá 2 kč za kilák jenom na benzínu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2026 07:39 Reaguje na Petr Novotný
Konečně normální názor! Tady má člověk pocit, že je na nějakých Ropáckých listech, bo zcela rozhodující část místních diskutníků má názory protiekologické, protievropské a menší přímo ropácké.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2026 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Hoši vy si s p. Novotným neuvědomujete, tedy nechcete připustit, kolik energie spotřebovává česko. Dekarbonizace je nutná, ale postupná bez devastace výroby. Tedy jak nahradit celokvou spotřebu energie na úrovni 300 TWH, což je nejméně 40 GW trvalých zdrojů a to je např 40 temelínských bloků. ETS 1+2 nemohou žádné bloky postavit, jen zavřou průmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2026 15:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tohle je vývoj a ne odzdikezdismus. Dekarbonizace nedevastuje žádné evropské výroby, podívejte se na vývoj HDP zemí, které jsou v dekarbonizaci nejdál.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2026 16:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Největší část HDP je ve spotřebním koši. To se to bužíruje když vám půjčují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 14:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
No, některé státy EU se zadlužují brutálně (Madarsko, Slovensko, Polsko), ale většina žije se svými starými dluhy, ale ty moc nerostou.
Stanjura zadlužil za 4 roky stát o +2%, Dlužena za 2 roky o +18%.
Odpovědět
PN

Petr Novotný

12.2.2026 20:29 Reaguje na Slavomil Vinkler
Bez povolenek není žádná motivace nic měnit. A EU opravdu nemůže za to, že Babiš v roce 2014 zrušil tendr na JE. Ty bloky se mohli teď spouštět jako na Slovensku a jak by se to hodilo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.2.2026 21:07 Reaguje na Petr Novotný
EU ovšem může za zavření několika JE svým vydíráním vůči kandidátským zemím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 14:29 Reaguje na Jaroslav Studnička
pitomost jak dycky.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.2.2026 14:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Viz např Ignalinská JE v Litvě, hlupáku Hanzle.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.2.2026 09:40 Reaguje na Petr Novotný
Aby cena uhlíku proinvestičně/dekarbonizačně fungovala, musí být předem dán její v čase progresivní vývoj a být důsledně uplatněna jednotně na celém světě. To evidentně debilní EU UTS nesplňuje, jen si něco nalhává.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2026 12:35 Reaguje na Jiří Svoboda
A nebude to teda od senátu kulišárna?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.2.2026 16:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nevím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 14:31 Reaguje na Jiří Svoboda
A jak zajistíte, aby to fungovalo cha cha "jednotně na celém světě"???
Už jste to psal Putinovi a Trumpovi?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.2.2026 08:06
Senát podpořil -
tak to snad nebyl Pán Bůh doma, jak by řekli předkové,
že !
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

12.2.2026 08:49 Reaguje na smějící se bestie
Komunista vytahuje Pána Boha, kam to směřujeme ...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.2.2026 09:59 Reaguje na Michal Uhrovič
To nálepkování, si chytil kde ?
Odpovědět

Jan Čermák

12.2.2026 15:58
V odmítání jsou Češi mistři. Něco vymyslet nebo udělat nebo se na něčem dohodnout, to už tak slavné není. Mohl s tím Babiš nesouhlasit pred 6 ti lety. Odsouhlasil. Díky Babišovi povolenky máme. A s tím vyhrál volby. Tak kdo tu s čím nesouhlasí?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 14:32 Reaguje na Jan Čermák
Přesně tak, koblihy se motají jak vítr v kufru, pokaždé melou něco jiného.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2026 16:04
Emisní povolenky v systému ETS1 jsou zavedeny už od roku 2005 a od té doby nenastala žádná bída a ztráta konkurenceschopnosti a podobné pitomosti, naopak EU stouplo HDP asi o 25 - 30%. A to se týkaly především průmyslu a energetiky.
U nás to je asi na dvojnásobek. Tak proč pořád kondáte takové blbosti?
Tyhle ETS2 se toho už netýkají.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.2.2026 20:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste se opravdu zbláznil Hanzle.

Evidentně žijete na Paroubkově Marsu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 14:33 Reaguje na Jaroslav Studnička
Podívejte se do jakékoliv statistiky, třeba Eurostatu, ECB nebo Světové banky, vše vám vyhledá Ai velmi rychle.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.2.2026 14:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ty vaše profláknuté úryvky z AI :-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 14:37 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tak si to najděte sám....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.2.2026 16:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Příště, než zase začnete blábolit, tak si zjistěte lehce dohledatelná fakta.

Např. vývoj ceny emisní povolenky. Pokud od zavedení ještě do roku 2019 se cena pohybovala vyjímečně kolem 20 Eur, spíše kolem 10 Eur, tak lze toto období považovat za bezvýznamné. Stejně tak cena silové elektřiny byla na zcela odlišné úrovni.

To se ovšem nedá srovnávat s tím, co nastalo od roku 2020 a co bude následovat.

Pokud nevíte, do jaké krize se dostaly v EU např. ocelárny / železárny, pak jste zcela mimo realitu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 20:30 Reaguje na Jaroslav Studnička
Za celou dobu inflace dosáhlla možná 40% (u nás ještě víc), takže povolenka musí růst taky, navíc progrese je u ní přímo nutná. Všechny těžké provozy maji v Západní Evropě problémy už od války, co Evropané zbohatli, nechtějí dělat špinavé a těžké práce. Částečně to nahrazuji nelegální migranti, ale Evropa je nejvíce zalidněný kontinent a dusit se uhelnými čoudy se nechce, zvláště, když se dá železo koupi velmi levně venku.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.2.2026 21:10 Reaguje na Pavel Hanzl
"Možná 40%", aneb dojmolog Hanzl v praxi.
Kolik to je přesně, to nevíte?

Cena emisní povolenky nemá s inflací nic společného, tak tu přestaňte lhát.

Navíc si v rámci několika příspěvků odporujete sám sobě. Máte v záplavě svých blábolů totální chaos
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2026 19:57 Reaguje na Jaroslav Studnička
To sdělení je úplně stejné 100x dokola, jak dycky. NIC. Jen urážky a NIC.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.2.2026 20:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Pro hlupáka jako vy možná.
Pro ostatní to je zcela zřetelné.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.2.2026 16:33
Je vidět, že se blíží senátní volby a někteří senátoři se přestávají chovat
stranicky a chovají se ve prospěch občanů a firem. Je to poprvé, co hlasují
s vládou a nikoliv s opozicí, která připouští pouze kosmetické úpravy toho,
co v minulosti podpořila v době předsednictví v EU. Být to hlasování před
rokem, tak by dopadlo jak? Voliči nezapomínejte na celé volební období a
nenechte se oblbnou půl roku před volbami do senátu !
Odpovědět
sv

s v

13.2.2026 20:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Co je důsledkem burešova poníženého podpisu pod green dealem jsi chtěl říct machačku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2026 20:35
Mě připadá přímo komické, jak zaprdění dýzláci vůbec nepochopili emisní povolenky a k čemu vůbec jsou.
Ty fakt nejsou k tomu, aby člověk čadil dýzlem, nebo uhlákem a pořád platil jak mourovatej a nadával všem do idiotů.
Ty jsou na to, aby se jedinec zamyslel aj koblihú a místo čoudu si pořídil elkáru nebo fve a nečadil a neplatil nic. To je fakt tak těžký to pochopit? Já vím, Turek to nedá nikdy, ale takvvých tutanů zase tolik nemáme...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist