https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/senatni-podvybor-nesouhlasi-s-kazdorocnimi-technickymi-prohlidkami-vozidel
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Senátní podvýbor nesouhlasí s každoročními technickými prohlídkami vozidel

30.6.2025 17:55 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Senátoři z podvýboru pro dopravu a energetiku nesouhlasí s pravidelnými každoročními technickými prohlídkami osobních a lehkých užitkových vozidel starších deseti let, jak je navrhuje Evropská komise. Jednomyslně se tak usnesli při projednávání návrhu příslušné evropské směrnice. S každoročními prohlídkami nesouhlasí ani ministerstvo dopravy. Dokumentem se ještě budou zabývat senátní hospodářský výbor a evropský výbor.
 
"To je pro nás naprosto nepřijatelné," popsal senátorům stanovisko ministerstva dopravy ke každoročním prohlídkám ředitel odboru zahraničních vztahů a EU Zdeněk Čechura.

Změnil by se tím tuzemský systém dvouletých prohlídek, mělo by to negativní dopady na občany a přidaná hodnota je malá, popsal Čechura. Dodal, že defekty způsobené nedostatečnou technickou prohlídkou jsou menšinovou příčinou dopravních nehod.

Čechura také uvedl, že se česká strana snaží vytvořit koalici států, které smýšlejí podobně a mají podobné problémy. Stejný cyklus dvouletých technických prohlídek má podle něj 11 členských států unie. Podvýbor nesouhlasí ani s pravidelnými každoročními emisními kontrolami u dodávek již rok od jejich první registrace.

"Starší vozidla mají obvykle více závad, častěji se účastní nehod a představují vyšší podíl vozidel s vysokými emisemi. Každoroční kontrola starších osobních a lehkých užitkových vozidel může významně přispět ke snížení počtu nehod a škodlivých emisí," zdůvodňuje svůj návrh Evropská komise.

Cílem návrhu je podle komise zlepšit bezpečnost silničního provozu a kvalitu ovzduší v celé EU. Nová pravidla zohledňují narůstající počet elektromobilů na evropských silnicích a mají rovněž reagovat i na nově vznikající technologie. Současná pravidla byla naposledy aktualizována v roce 2014. Komise navrhuje také měření emisí oxidů dusíku během silničních kontrol pomocí měření dálkově ovládaným zařízením a měření v provozu za vozidlem.

Návrh má také zvýšit ochranu spotřebitelů před hrozbou stočených tachometrů. Komise vyžaduje, aby členské státy zaznamenávaly údaje z počítadel ujetých kilometrů do vnitrostátních databází a v případě nové registrace je zpřístupňovaly ostatním členským státům.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist