https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/trojsky-kanal-se-zacne-27.listopadu-vypoustet.stavi-tam-uzaveru-proti-povodnim
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Trojský kanál se začne 27. listopadu vypouštět. Staví tam uzávěru proti povodním

17.11.2024 19:21 | PRAHA (ČTK)
Zdroj | PVS
Pražská vodohospodářská společnost (PVS) začne ve středu 27. listopadu vypouštět plavební kanál Troja. Vypuštění kanálu bude trvat tři až čtyři dny a je nutné kvůli stavbě protipovodňového uzávěru, která začala loni v prosinci. Novinářům to řekli představitelé hlavního města, Povodí Vltavy a Pražské vodohospodářské společnosti, která je metropolí vlastněná. Předpokládané náklady stavby činí asi 163 milionů korun. Kanál je kvůli plánovanému vypouštění uzavřený pro plavbu od začátku letošního listopadu. Obnovení plavby je plánováno v dubnu příštího roku.
 
Stavba uzávěru je součástí opatření vyvolaných spuštěním nové vodní linky Ústřední čistírny odpadních vod na Císařském ostrově, která ovlivňuje chování velké vody při průtoku Trojskou kotlinou. Povodňový průtok je nyní potřeba částečně provést trojským plavebním kanálem a plavebními komorami Podbaba.

Uzávěr bude 22,5 metru široký a bude ho tvořit betonová spodní stavba s břehovými křídly a pohyblivou hradicí konstrukcí, ocelovou klapkou. "Jedná se o další součást protipovodňových opatření, která budou chránit hlavní město a jeho klíčovou infrastrukturu," řekl radní pro infrastrukturu Michal Hroza (TOP 09). Práce pro městskou firmu udělá sdružení společností Strabag a Strabag Water.

"Úlohou uzávěru je umožnit plné otevření vrat plavebních komor před příchodem vysokých povodňových průtoků a po jejich opadnutí zajistí uzavření plavebního kanálu Troja v jeho horní části," uvedl generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala. Uzávěr podle něj umožní revize plavebních komor nebo jejich případné vyčištění od nánosů.

Podle předsedy představenstva a generálního ředitele PVS Pavla Válka stavbaři v první etapě instalovali na obou stranách kanálu břehové části uzávěru. Ve druhé etapě budou po vypuštění vody navazovat další stavební práce na jeho dně. "V závěru etapy budou osazeny vlastní pohyblivé části uzávěru, celá technologie zkompletována a vyzkoušena její funkce," řekl Válek. Poté se plavební kanál opět napustí a obnoví se plavba.

Při vypouštění kanálu zajistí PVS a Povodí Vltavy ekologický dozor, který bude pozorovat sedimenty na bocích a dně kanálu. Při případném výskytu kriticky ohroženého sladkovodního mlže velevruba malířského nebo dalších ohrožených druhů dozor provede sběr a přepraví je do náhradní lokality. Vodohospodáři jsou připraveni také na případný odlov ryb a nepůvodního raka pruhovaného. Tyto kroky vodohospodářům umožnila výjimka udělená odborem ochrany prostředí pražského magistrátu.

Soubor staveb na Císařském ostrově je podle ředitele strategických investic PVS Jiřího Rosického největším vodohospodářským dílem za posledních 50 let, Praha na něj postupně vynaloží 32 až 35 miliard korun.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

18.11.2024 12:27
No, přes tu plavební komoru už měl být dávno v provozu most pro auta do 3,5t a MHD !
Odpovědět

Radek Čuda

19.11.2024 15:23 Reaguje na smějící se bestie
Nejdřív se musí dostavět PO, pak lze realizovat most přes Vltavu pro místní dopravu. Ale bude dál po proudu, bo se tam ještě musí vejít tramvaj.

https://praha.camp/praha-zitra/projekt/most-podbaba-troja
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist