https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/vedci-masne-vyrobky-s-pridavkem-hmyzich-bilkovin-maji-lepsi-vyzivove-hodnoty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vědci: Masné výrobky s přídavkem hmyzích bílkovin mají lepší výživové hodnoty

17.6.2024 02:06 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Masné výrobky s přídavkem hmyzích bílkovin mají lepší výživové hodnoty. Při výzkumu na to přišli vědci z Mendelovy univerzity v Brně, když přidávali cvrččí prášek do měkkého salámu a do klobás. Prášek totiž obsahuje 60 procent bílkovin v sušině, zatímco v čerstvém masu, které obsahuje přirozeně i vodu, je bílkovin okolo 20 procent, uvedl autor projektu Adam Kovál z Ústavu technologie potravin.
 
Vědci přidávali do zmíněných masných výrobků cvrččí prášek v různých poměrech a testovali pak chemické složení, texturu a dělali i mikrobiologickou a senzorickou analýzu. "Zjistili jsme, že je vhodnější doplnit o hmyzí složku měkké salámy, kde se prášek lépe rozptýlí a vytvoří homogenní strukturu. Aby byl produkt senzoricky přijatelný, přídavek by podle našich výsledků neměl přesáhnout deset procent," uvedl Kovál. Je to proto, že cvrččí prášek je poměrně aromatický a má neobvyklou chuť i vůni. Podle Kovála je ale jen otázkou času, kdy si konzumenti na specifika hmyzích přídavků zvyknou.

Hmyz je už řadu let vnímaný jako potenciální zdroj bílkovin, které v budoucnu částečně nahradí ve výživě bílkoviny z běžných druhů masa. Jsou navíc člověkem snadno stravitelné a larvy obsahují i zdravé tuky. Cílem vědců je vytvořit recepturu, kterou by výrobci masných produktů mohli využít v provozech. Do budoucna by se rádi zaměřili také na další druhy potravin, například pečivo.

Chov hmyzu je také ekologičtější. "Stále je to předmětem výzkumu. Poslední data ale ukazují, že hmyz potřebuje málo krmiva i vody a proti běžným hospodářským zvířatům vytváří také méně oxidu uhličitého," upozornil Kovál. Produkce hmyzu ale zatím není levnou záležitostí. Podle Kovála by se mohla situace změnit, pokud by se poptávka po tomto typu suroviny výrazněji navýšila, což již dříve uváděli drobní výrobci různých hmyzích produktů. "V prodejnách vídáme většinou hmyz v jeho původní podobě. Jde především o zážitkovou gastronomii. Výrobci se tak snaží dostat hmyz do povědomí lidí, aby se ho přestali bát a případně byli otevření konzumaci potravin se zpracovanou formou jedlého hmyzu," řekl Kovál. Odhaduje, že výrobky s přídavky hmyzích prášků by se mohly stát součástí běžné nabídky řetězců do deseti let.

Hmyz jako potravinu povolila evropská legislativa v roce 2015. Existuje asi 2000 druhů jedlého hmyzu, v EU je však zatím možné používat pro potravinářské účely pouze čtyři, a to cvrčka domácího, potemníka stájového, saranče stěhovavé a potemníka moučného.


reklama

 
Další informace |
Sponzorované odkazy:

Zajímá vás téma jedlého hmyzu? Hmyzárna.

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (43)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MS

Milan Stehno

17.6.2024 05:19

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Pe

Pepa

17.6.2024 06:23 Reaguje na Milan Stehno
..to já budu žrát ty naše klobásy i ke snídani a až mi v pr... najdou raka, tak budu všem v okolí brečet na rameni proč zrovna já?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.6.2024 10:11 Reaguje na Pepa
1***
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.6.2024 07:33 Reaguje na Milan Stehno
1*
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.6.2024 06:07
Nic proti otevírání se a povolování, jen doufám, že tyto výrobky budou řádně označeny, tak jako např. párky se sýrem bude napsáno párky s hmyzem. Ani jedno z toho nemusím, byť to třeba někdo preferuje.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.6.2024 07:34 Reaguje na Karel Zvářal
1**
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

17.6.2024 09:06 Reaguje na Karel Zvářal
Nepochybne budú riadne označené, 0,5 mm písmom v 50-mennom zozname Éčok, nalepenom naspodku krabice.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.6.2024 22:11 Reaguje na Karel Zvářal
Určitě. Na benzínu také máte "E10".
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.6.2024 07:37
Takže Nám to začínají vnucovat, stejně jako elektroplechovky, že !
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.6.2024 08:54
Ve změně zákona snad loni šlo o povolení hmyzu jako součást potravin.
Dnešní přežraná společnost si chce asi vyzkoušet vše.
Doporučuji slunéčko,nechtě jsem ochutnal...
Jistě že je to vynikající zdroj živočišné bílkoviny,pokud je nedostatek potravy.Lepší,než rostlinná,luštěniny.Nebo smrt hladem.Ale v Evropě máme potravin přebytek...pokud to ještě někdo neví.
Hmyz se jistě konzumuje včetně chitinové kostry.
Ostatní omáčka,eko,Co2 a bůhvíco je v lepším případě blouznění.
"jen otázkou času, kdy si konzumenti na specifika hmyzích přídavků zvyknou."co toto je ????


Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

17.6.2024 09:11
"Aby byl produkt senzoricky přijatelný, přídavek by neměl přesáhnout 10%"
Nad 10% už zvracalo 50% probandov.
Ešte stanoviť LD 50 a môže ísť do reťazcov.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.6.2024 22:42 Reaguje na Peter Sládek
Česky se říká:" Je to hnus, velebnosti, já jdu blejt". Slunce, seno ... :-)
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

18.6.2024 10:51 Reaguje na Jarka O.
Navrhujem PD 50 = poblijon dosis 50.
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.6.2024 13:02 Reaguje na Peter Sládek
Musíme na to jít systematicky, od PD10 do PD100! Už mám vymyšlenou testovací skupinu - krom vědců zdejší schvalovači pochoutkového hmyzu a AI Eliáš a … dalších minimálně 50 domácích osob, mezinárodní testovací skupina by byla větší, tam mám asi 1000 kandidátů :)
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

18.6.2024 13:13 Reaguje na Jarka O.
1000 kandidátů? A počítala ste, že probandi musia byť dobrovoľní? Od štopania sa dištancujem!
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.6.2024 10:26
Je zajímavé, že když se do uzenil začala ve velkém dávat rychlosůl, fosfor, benzoan sodný, nebezpečné barviva a jiné šmakulády, tak to nikomu nevadí.
Když tam dají hmyz, který se tu dříve jedl, je to najednou problém.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.6.2024 10:35 Reaguje na Michal Uhrovič
To jsou konzervanty v zanedbatelném množství. Výrobek bych též nekoupil, kdyby v něm bylo maso psa nebo kočky. Konina mi nevadí, hysterii kvůli ní v lazaních jsem nechápal, tipoval jsem spíše přimísení jiného druhu (po vzoru Papuy-).
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.6.2024 10:40 Reaguje na Karel Zvářal
Barviva jsou celkem problém. Ale jinak chápu a souhlasím s Vámi.
Ať si každý jí co chce
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.6.2024 10:49 Reaguje na Michal Uhrovič
Vámi popisované beru jako nutné zlo, bez toho potravina vydrží mnohem kratší dobu. Ano, lze předpokládat vyšší výskyt onemocnění tlustého střeva, na druhou stranu dnes (téměř) nepotkáte podvyživeného tuberáka či hubeňoura s tasemnicí.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

17.6.2024 10:54 Reaguje na Michal Uhrovič
Nikde jsem nezaznamenala, že by do výrobků s hmyzem bylo zakázáno přidávat vámi vyjmenované přísady. Vzhledem k tomu, že se hmyz má přidávat do měkkých masných výrobků, dá se odvodit, že v nich bude oboje - červi/cvrčci i konzervanty, barviva a ochucovadla. Tak dobrou chuť.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

17.6.2024 11:26 Reaguje na Michal Uhrovič
Do jaké uzeniny se přidává fosfor? Rychlosůl se přidává kvůli zabránění množení klostridií.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

18.6.2024 01:19 Reaguje na Michal Uhrovič
to je stejné jak xxx jednoduchých spotřebitelů do sebe cpou třeba ty mnohé párky z řady, kdy jsou naplněny 100 % strojně odděleným masem - separátem aj. např. Javořické párky nebo si kupují to mleté křehčené maso a drží kušnu a jak se někdo zmíní o jedlém hmyzu, tak to hned vykřikujou protesty ! však potraviny s přídavkem hmyzu jin nikdo nenutí !!! já jsem pro hmyz na talíři !!! přitom jak jedou na kole tak sežerou xxx mušek.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

18.6.2024 10:56 Reaguje na radim buffalo tobias
Tie mleté šváby sa budú ako prvé cpať práve to toho separátu. Asi nimi nebude nik vylepšovať šunku z bravčového stehna, že?
Odpovědět
PK

Pavel Karel

17.6.2024 14:14
Tak v mouce a jiných potravinách je hmyz odnepaměti...nyní to bude dokonce legální a nikdo si nebude moci ztěžovat :D
Odpovědět

Radek Čuda

17.6.2024 15:43
No, když si člověk trochu představí, co do těch výrobků (a nejen masných, samozřejmě) napadá během výroby ... tak mi ti namletí švábi snad ani tak nevadí:-))).

Odpovědět

Viktor Šedivý

17.6.2024 22:10
Takže teď se může přidávat, za pár let to bude povinné.

Nevěříte?

Podívejte se u benzínových pump. Paliva vám tam povinně prodávají s přimíchaným sajrajtem, který snižuje kvalitu paliva, prodražuje ho a motoru rozhodně neprospívá.
Proč?
Protože je to ideologicky správné.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.6.2024 22:40
Hmyz nemá vyšší obsah bílkovin než různé druhy masa (počítáno v sušině), o jejích kvalitě, minerálech, vitamínech a alergenech nemluvě. Tuhle jsme si o tom povídali: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesti-vedci-se-snazi-zvysit-vyzivovou-hodnotu-jedleho-hmyzu
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.6.2024 04:23
Především platí, že masné výrobky s přídavkem hmyzu mají lepší PR.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

18.6.2024 08:06
Jestlipak ten chov hmyzu splněje wellfare a jak přispívají k wellbeingu chovaného hmyzu? Mají dost prostoru, podnětů a hraček?
Odpovědět
PE

Petr Elias

18.6.2024 08:08
Slyšel jsem, že hmyz je dobrý pro důchodce. Tak bych zákonem stanovil povinnou konzumaci hmyzu pro důchodce. Mohli by to fasovat v pytlech vždy, když si půjdou s žebračenkou pro důchod. :)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.6.2024 11:21 Reaguje na Petr Elias
I ty jednou zestárneš budeš si chodit s žebračenkou pro důchod.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.6.2024 08:14
Z pouhé logiky vyplývá, že uměle pěstovaný hmyz není levnější potravinou,
než pasený dobytek. Dobytek zužitkuje jinak nezužitkovatelnou trávu a pro
průmyslový chov například potemníků potřebujete minimálně otruby vzniklé
zpracováním obilnin. Ty musím nákladně pěstovat a to nehovořím o halách
na produkci hmyzu. Tam je to o temperaci teploty, vlhkosti, větrání a taky
o obsluze provozu. Haly něco stojí, technologie taky a energie rovněž.
Dobytek může být podle druhu na pastvě 8-12 měsíců v roce bez nároků na
ustájení a při absenci vlků i bez lidského a psího dohledu v obyčejných
ohradách. S vlky se to ale prodraží, vlk brouky v hale nesežere a o
tom to je. Vše se vším souvisí! Pastva se s vlky prodražuje, nebo se
chov přesune do chlévů a náklady budou o mnoho vyšší. Pak se už brouci
jako potravina vyplatí! Dobrou chuť vy, co se toho dožijí a diktátu ekomagorů neuniknou, jako my starší. Já hmyz jíst každopádně NECHCI
A ANI NEBUDU!
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

18.6.2024 11:06 Reaguje na Břetislav Machaček
To platí len ak do ceny hovädziny nepočítate cenu pozemku. Viete akú Lost Oportunity Cost tie pasienky predstavujú? Koľko na nich môže vyrásť nových hypermarketov, kde sa tie hmyzie otraviny budú predávať? Koľko biopalív sa na nich vypestuje, ak sa osejú repkou? Koľko giga-factory pre udržateľnú mobilitu do tých supermarketov sa nich môže postaviť? Myslete politicky, svobodník Halík!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.6.2024 09:41 Reaguje na Peter Sládek
V tom máte pravdu a říkám tomu kouzlo kulatého razítka,
kdy se z pole za 50 Kč za metr čtvereční stane stavební
pozemek za 1000 a více. Za takové razítko má smysl snad
i zabít, protože nic nezhodnotí majetek tak, jako jeden
štempl(razítko). Zažil jsem to nedaleko mého bydliště,
kde tajná informace o stavbě dálnice měla cenu zlata.
Lidé naivně prodali po 6 Kč za metr pole "zemědělci"
a ten ta pole prodal státu po třech létech za násobek
ceny. Dnes po těchto zkušenostech lidé pozemky drží a
skuteční zemědělci je huntují, protože nehospodaří na
svém. Proč se taky starat o cizí, platit pachtovné a
nemít ani předkupní právo? Pouze osel takovou půdu
zúrodňuje na úkor té své a pak je vidět rozdíl u obou
polí v kvalitě půdy na prvý pohled. Pokud se toto
nezmění, tak nečekám žádnou nápravu zemědělské půdy
a tím i kvality potravin a vodozádržnosti krajiny.
Nemám nic proti restitucím, ale půdu by měli vlastnit
pouze ti, co na ni pracují a co se oni dobře starají.
Kdo tak nečiní, tak ji má prodat těm, co na ni pracují,
ale ti na to zase nemají peníze. Prostě je tu zaděláno
na malér o kterém píši výše. Půda v pachtu se huntuje
a pozbývá nejen úrodnost, ale hlavně schopnost držet
vodu. Brouci v halách ty problémy mít nebudou, ale budou
zdravou potravou, když budou vychováni na nezdravých
krmivech vypěstovaných na chemií zatížených polích?
Pochybuji a krmit je BIOpotravou, tak budou k nezaplacení!
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.6.2024 08:33
hmyz je vzhledem ke své ceně hipsterská pochoutka (ono to vážně není špatné, chce to přistupovat k tomu s otevřenou myslí, ne jako moje prababička, když poprvé ochutnala smažený sýr nebo jeden z mých synků, když mu nabízíme rybu).

pokud to někdo dotáhne do stavu, že bude "vyrábět" něco, co bude cenově srovnatelné s drůbežím separátem, stane se to smysluplnou alternativou z hlediska výživového a ekonomického a může to potěšit Gáju. ono totiž platí eko=eko a vyšší cena odráží spotřebované zdroje.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.6.2024 08:55 Reaguje na Lukas B.
Co to je "otevřená mysl"? Nejlepší kuchař je a) hlad b) nevědomost

Slyšel jsem o žranici, kdy se všem dělaly boule za ušima, jak je ten srnec vynikající. Až dojedli, tak se kuchař zeptal, jak jim ten pes chutnal. Když zjistily/i, že si nedělá trandu, polovina vyběhla ven vrhnout.

Ano, možná je to (u mne) předsudek, ale nemám rád, když se mi něco tlačí nasilu. Prostě má to být na výběru každého, co si dá a co nemusí. V jedenácti jsem přestal kouřit (po třetím zablutí) a nechápu dodnes, jak za ten hnůj si může někdo platit. Do čtyřiceti jsem nepil (jen pivo), až po borele mi začala slivovička chutnat, i víno. Prostě chtít všechny unifikovat je znakem totalitních režimů, a i tam měl člověk v jídle výběr. Publicita, jaké se hmyzu dostává, mě děsí. Má to být řádně popsáno na krabičce, a je na zákazníkovi, zda šáhne pro filé nebo po červech. Vše má rozhodnout cena, případně netradiční úprava.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.6.2024 09:12 Reaguje na Karel Zvářal
vždyť jinými slovy říkáte to samé co já. můžete a nemusíte to ochutnat, a rozhodně nesouhlasím, aby Vám někdo nutil králíčka na smetaně a pak na Vás mňoukal (prodával místo šunky separátový junior, místo špekáčků opékáčky, místo vína jabčák obarvený borůvkami a podobně)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.6.2024 09:32 Reaguje na Lukas B.
Víte, chodím nakupovat moučňáky jako krmení pro ptáky. A musím si dobře hlídat, co mi do krabičky nasype. Není výjimkou třetina až polovina černých=mrtvých. Tak říkám - to si nechte, já to nemám pro slepice, ale pěvce, a ti potřebují živou kořist - ještě jednou a lépe. A tak jako si nedělám iluze o salámech=nekupuji, nerad bych, aby v párcích byly pomletí černí červi - i to je protein, nu ni? Takže jsem opatrný ke všemu mělněnému, tam lze schovat všechno, údajně i toaleťák. Prostě není nad poctivou čerstvou flákotu, kterou jsem schopen vizuálně i čichem posoudit.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

18.6.2024 11:26 Reaguje na Lukas B.
Máte recht. Prečo vlastne nejeme psov a mačky? Prekonajme predsudky, otvorme mysle, pomôžme Gáji. Hipsteri nech sú predvoj!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.6.2024 11:22
Představa tlačenky s povinnou složkou hmyzu ve mně zvedá něco a penis to není.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

18.6.2024 16:58
Cvrčci čerstvě grilovaní od skautíků mi velmi chutnali, ale nikde později jsem na podobnou nabídku už nenarazila. Hodně záleží na tom, jak se to připraví a ochutí a na dostupnosti.

Vystačím si s bedlobitčími/bedlobytčími (?) larvami v houbových pokrmech, ale budu-li mít příležitost ochutnat lákavě vypadající pokrm obsahující hmyz, využiji ji za účelem poznat něco nového. Mladí jsou mnohem více "open minded", ti v tom brzy nebudou spatřovat exotiku jako my starší.

Je fajn, když se nabídka pokrmů rozšíří. Kdo nechce, tak toho nevyužije.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.6.2024 12:00 Reaguje na Majka Kletečková
Mým slepicím chutná hmyz i bez grilování.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

19.6.2024 11:21
Jedna dvě Honza jde a nese pytel s brouky ....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist