https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/vyvoz-ojetych-automobilu-je-take-globalni-problem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vývoz ojetých automobilů je také globální problém

10.11.2020 08:50 | PRAHA (Ekolist.cz)
Končí tam auta úplně bez katalyzátorů, v průměru s najetými 200 000 kilometry a stářím kolem 18 let. Pro tamní životní prostředí a kvalitu ovzduší ve městech je to časovaná bomba, která stírá pozitiva „omlazení“ flotily na silnicích v exportních zemích.
Končí tam auta úplně bez katalyzátorů, v průměru s najetými 200 000 kilometry a stářím kolem 18 let. Pro tamní životní prostředí a kvalitu ovzduší ve městech je to časovaná bomba, která stírá pozitiva „omlazení“ flotily na silnicích v exportních zemích.
Zdánlivě nenápadný export ojetin do zahraničí stírá pozitivní přínos nových moderních nízkoemisních automobilů. Píše o tom Phys.org.
 

Nejprve trocha statistiky: momentálně se po silnících celého světa pohybuje 1,4 miliardy automobilů. Jejich zprůměrované stáří nyní činí 11 let. V roce 1995 byl průměrný věk této auto-populace jen 8 let.

Přitom zcela nové auto si motoristé obvykle ponechají v držení 6 let, než jej přes inzeráty a bazary pošlou dál. A životnost většiny vozů se pohybuje v rozmezí 12-18 let. Co to dohromady znamená? Že i když je ročně zkonstruováno kolem 92 milionů nových automobilů, většina globální automobilové flotily je notně zastaralá a v zásadě s nimi nejezdí ti, kteří si je jako první zakoupili.

Zbavit se starého a vyměnit jej za nový model je všední realitou a to, jestli si náhradou pořídíte elektromobil anebo těžkotonážní SUV zatím velkou roli nehraje. Proč? Protože tu funguje velmi rozsáhlý mezinárodní trh s ojetými vozy. Váš starý čmoudící automobil totiž ze silnice nezmizí. Jen změní řidiče. Což se na první pohled nemusí jevit úplně zle: šetří se tím už jednou vydaný materiál, auta se dojíždí až do úplného konce životnosti. Horší je, že ojetá auta míří z rozvinutých zemí do těch rozvojových, kde zhoršují tamní emisní bilanci.

Že se ojetými německými bouráky pyšní v Bulharsku, by zase tolik nevadilo. Ale zrovna země EU ročně exportují 3 miliony ojetin i do Afriky. A podobně si počínají i v Japonsku a USA. Jeden kontinent se tak stává skládkou budoucích autovraků, se kterými si poradit nedokáže. Vývozci přitom těží z absence regulací a volné legislativy. Končí tam auta úplně bez katalyzátorů, v průměru s najetými 200 000 kilometry a stářím kolem 18 let. Pro tamní životní prostředí a kvalitu ovzduší ve městech je to časovaná bomba, která stírá pozitiva „omlazení“ flotily na silnicích v exportních zemích.

Není to poprvé, co vyspělé státy exportují své emise za hranice. Ale v tomto případě se čištění na jedné straně rovná tvorbě znečištění na druhé. Problém je to tak závažný, že na něj ve své zprávě upozorňuje Program OSN pro životní prostředí (UNEP). „Rozvinuté země musí okamžitě přestat vyvážet automobily, které nesplňují environmentální a bezpečnostní limity v jejich vlastních státech, a země rozvojové musí okamžitě zavést přísnější standardy pro dovoz automobilů,“ říká Inger Andersen, ředitel UNEP. Snadné to ale nebude. Hned 146 zemí světa nemá pro dovoz ojetin nastavenou legislativu.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

10.11.2020 05:36
Článek popisuje známou věc, že je lepší být zdravý a bohatý, než nemocný a chudý. V rozvojových zemích jezdí čoudící vraky ne kvůli tomu, že by to tamější občané preferovali, ale proto, že na skvělé "bezemisní" elektromobily nemají. A o žádnou katastrofu se nejedná. Vždyť i u nás před 40 lety jezdila taková auta bez katalyzátorů - dokonce spalovala benzín s olovem. A vývoz emisí? Jakých? CO2? No stará auta byla seřízena na nízkou spotřebu paliva, takže staré auto má nižší emise CO2 než jeho mladší bráška optimalizovaný na nízké emise NOx.
Odpovědět

Jirka Černý

10.11.2020 05:56
Udělejte z chudých ještě chudší. Navíc ono se to postupně vyřeší samo, auta jsou čím dál méně opravitelné v "polních" podmínkách. Svět kdy se dalo vše opravit díky šikovnosti s klasickým nářadím dost rychle mizí, moderní auto pokud nejede ekologicky spadne do nouzového režimu a po čase ho řídící jednotka ani neumožní nastartovat. Ale nebýt problém není co řešit že?
Odpovědět
VN

Vilém N

10.11.2020 06:56
Tedy koupím nové auto, po několika letech mi zpřísní emisní požadavky a dostanu vyšší CO2 daň. Tak se rozhodnu koupit nové, ekologičtější. To staré má ale stále nějakou zůstatkovou hodnotu. Co článek předpokládá? Že ho odvezu na sběrný dvůr a nechám za tisícovku sešrotovat? Asi mi něco uniká.
Odpovědět
ig

10.11.2020 07:53
Článek se poněkud míjí s realitou. Katalyzátory jsou povinné od roku 1992, to už musí být hodně stará plečka aby jej neměla. Od té doby auta prakticky nesmrdí. A předpis Euro III z roku 2000 ne-CO2 emise defacto definitivně likviduje, od té doby si už jenom vymýšlejí jak by víc otravovali výrobce, ale nová zpřísnění prakticky nemají efekt, pomineme-li to, že zvyšují spotřebu a tím pádem emise CO2 (které podle chování aktivistů i Evropské komise ale nejsou na závadu). Takže pan Andersen je buď úplně mimo nebo sleduje zcela jiné cíle než deklaruje.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2020 08:28 Reaguje na
Souhlas. Bláboly ekologistických aktivistů, kteří by nejraději všechna auta zakázali.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.11.2020 10:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Spíše se mi to jeví jako skrytá podpora automobilní lobby. Oni potřebují pořád vyrábět, ale svět to nechce pochopit a vozí si zadky v starých autech.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2020 11:47 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To se vzájemně nevylučuje. MMCH existuje už dávno projekt ekologického (skutečně) auta, které by bylo z modulů vyměnitelných za novější, pokud starý doslouží. Znamenalo by to jistě rezignaci na "módní dizajn", ale pro přesun z bodu A do bodu B po vlastní ose by to jistě bylo ekologičtější než kvůli zcela umělým a nesmyslným bariérám muset dát pryč auto, které má potenciál kvalitně sloužit ještě 10 - 15 let.
Odpovědět
JK

Jaroslav Kořínek

10.11.2020 09:38
Kolik co2 vyprodukuje výroba stále nových "ekologičtějších" vozů - a kolik co2 vyprodukuje likvidace vozů, které mají minimum najetých km v dobrém stavu, ale jsou již 8 a někdy i 10 let staré ?











Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.11.2020 10:03
Bylo by dobré, aby autoři emisních limitů poznali taky praktický život a netvořili své tabulky pouze v kanclu za stolem.
Odpovědět
MM

Martin Macek

10.11.2020 10:11
Při výrobě rodinného kombíku vzniká zhruba 17tun CO2. Pokud tedy takové auto sešrotujete po 200 tis. km, tak to máte dalších 85g CO2/km. Pokud jej sešrotujete až po 400 tis. km, tak emise z výroby přepočtené na celý životní cyklus vozu budou 42.5g CO2/km. Pokud tedy nový vůz nebude o 42.5 g CO2/km úspornější na palivu, nebo nebude výrazně lepší z hlediska emisí NOx, jeho výměna nemá z hlediska ochrany klimatu smysl.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.11.2020 19:10 Reaguje na Martin Macek
Na zelené aktivisty v bruseli byste chtěl jít s logikou?

Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist