https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/zaoceanske-lodi-budou-mene-znecistovat-ovzdusi-pro-more-to-ale-bude-nejspis-pohroma
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zaoceánské lodi budou méně znečišťovat ovzduší. Pro moře to ale bude pohroma

5.11.2018 10:08 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jedna každá obří kontejnerová loď vyprodukuje během své zaoceánské plavby takové množství emisí, jako 50 milionů osobních automobilů. Ilustrační snímek.
Jedna každá obří kontejnerová loď vyprodukuje během své zaoceánské plavby takové množství emisí, jako 50 milionů osobních automobilů. Ilustrační snímek.
Letošní zasedání Mezinárodní námořní organizace (IMO) v Londýně přineslo trochu nečekaný výsledek. Nařízení pro flotily nákladních lodí z celého světa, aby v průběhu dvou následujících let přešly na čistší paliva a tím snížily míru, s jakou znečišťují ovzduší. Zdá se ale, že z ultimáta vzejde jen mnohem horší znečišťování oceánů. Píše o tom Guardian.
 

Původní myšlenka jistě špatná není. Přepravní kontejnerové lodě, stejně jako ty velkokapacitní výletní, jsou totiž jedněmi z největších znečišťovatelů ovzduší. Jak to? Spalují v podstatě odpad po rafinaci ropy, který je konzistencí blízký zubní pastě nebo polotekutému asfaltu. A tenhle materiál je bohatý na oxidy síry, které při spalování unikají do ovzduší. Jen pro představu jak velký problém to vlastně je: jedna každá obří kontejnerová loď vyprodukuje během své zaoceánské plavby takové množství emisí, jako 50 milionů osobních automobilů.

Šestý největší znečišťovatel světa. Pravděpodobně ale globální šampion

To znamená, že cirka 15-20 takových lodí se vyrovná všem autům na celém světě. Pokud bychom tuto miniflotilu maxilodí považovali za samostatný stát, tak by z hlediska své emisní bilance stála někde mezi celým Německem a Japonskem, tedy zhruba šestými největšími znečišťovateli na světě. Takže zaměřit se na velké lodě rozhodně dává smysl. Mezinárodní námořní organizace na problematiku nečistého paliva a znečišťujících lodí upozorňuje opatrně už dlouho a zdá se, že letos v Londýně konečně dozrál čas k rozhodným slovům.

Ta zní zhruba tak, že do roku 2020 bude nezbytnou podmínkou k vyplutí na volné moře zvýšení kvality paliva. Přesněji, už nebude povoleno stávající hutné palivo s obsahem síry 3,5 %, ale jen 0,5 %. Kdo ho mít nebude, zůstane v přístavu. Není to sice návrat k plachtám, ale na rozvážnou IMO je to až nečekaně razantní postoj. Jak ale dokládá deník Guardian, provozovatelé lodí (kteří se nařízení bránili překvapivě málo), si to hodlají zařídit po svém. A přitom naprosto legálně.

Inovace pračkou dělá jen další špínu

Ne, nebudou kupovat kvalitnější palivo s nižším obsahem síry. Protože to by je přišlo na 500 a víc dolarů za tunu. A taková pořádná 400 metrů dlouhá kontejnerová loď, plující rychlostí 23 uzlů, jich za hodinu spálí hned 16 tun (tedy za den cca 150 000 $). Raději investují dva až čtyři miliony dolarů do nákupu zařízení, kterému se přezdívá scrubber (pračka). To umožní i nadále využívat nekvalitní palivo, které je ale přímo před vlastním spalováním přečištěno.

Do motorů po pobytu v pračce putuje „čistší“ verze paliva, které skutečně tolik emisí síry neprodukuje. Že to vypadá jako výhra? Námořníci si skutečně stěžovat nemohou, inovace pračkou se jim zaplatí během jediné cesty přes oceán. Problém je v mechanismu čistění, který si načerpává vodu, a s vypranou „špínou“, tedy sírou a těžkými kovy olovem, niklem a zinkem, je vypouští do moře. Směnou za méně znečišťované ovzduší tak bude mnohem intenzivnější znečištění oceánů.

Poměrně děsivé přitom je, že dosud tuto čistící vychytávku využívalo kolem 450 lodí na celém světě. Po ultimátu z Mezinárodní námořní organizace ale zvažuje její pořízení dalších 2300-4500 lodí. Není divu: být vybaven nekvalitním palivem a nemít přitom čističku bude zakázáno, kontrolováno a pokutováno. S pračkou to nehrozí. Že se tím ale současně legalizuje skládkování toxické vody z vypraného paliva přímo do moře, a to kdekoliv, zatím nikomu moc nevadí.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VK

Václav Kain

5.11.2018 09:49
Připadá vám to normální? Mě tedy ne.Konzumujte mořské ryby určitě jejich maso bude zdravější.
Odpovědět
ig

5.11.2018 12:23
To je přesně ono. Každé opatření, ať už přímo nařízené nebo zavedené nepřímo přes peníze (uhlíkovou, sírovou či jinou daň) okamžitě vede k úplně jinému, nežádanému a nečekanému řešení, než si představoval dobrotivý zákonodárce. Povrchnost uvažování některých "ekologů" mě nikdy nepřestane dojímat :-) Dopadly takhle OZE, elektromobily, tak proč by do toho nemohla spadnout i námořní doprava.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

6.11.2018 12:29 Reaguje na
Po konec Vašeho tvrzení "...nečekanému řešení, než si představoval dobrotivý zákonodárce" s Vámi naprosto souhlasím...

Dál už si ale spojujete nesmysly... ekologové chtějí opravdu dobrá řešení... a smysluplná, ale oni dobrotivý zákonodárci (většinou napojení na bussines) vymyslí bordel jako je toto, protože jejich zájem není takový, který nám interpretují.....

Tak prosím neříkejte, že ekologové vymýšlí takováto špatná řešení! Není to pravda! Aspoň ne v 99% případů......

Možná si taky pletete opravdové ekology s těmi co to sice mají na vizitce, ale ve skutečnosti hrají za někoho úplně jiného a za úplně jiné zájmy!

Doporučuji si první vždy vše nastudovat a pak až vynášet soudy (né naopak)!
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.11.2018 13:08 Reaguje na Lukáš Kašpárek
ekologie je seriozní přírodní a tedy nestranná a popisná věda a žádná řešení nenabízí ani nevnucuje. to o čem mluvíte, není žádná ekologie, ale enviromentalismus, a většina environmentalistů je-li vzdělaná, tak v drtivé většině humanitně.
Odpovědět
ig

6.11.2018 17:18 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Když už budeme slovíčkařit, tak to už výše přesně řekl "lu" :-) Jako "ekology" v uvozovkách beru ty environmentalisty, kteří mají tendenci zakázat to co přímo vidí a cítí, aniž by vzali v úvahu jakékoliv širší souvislosti svých zákazů :-) To je při tom to, co by se hlavně mělo brát v úvahu, když se řeší cokoliv kolem životního postředí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.11.2018 12:42
Dovolím si předpokládat, že v současnosti naprostá většina těch těžkých kovů proletí výfukem společně s tou sírou a nejbližší déšť je "vypere" ze vzduchu do moře (tedy navodí situaci, jakou zjevněji vyrobí ty pračky).
Jistě by se v principu daly ty odpadní vody z pračky prohnat iontoměničem a dostat z nich nežádoucí těžké kovy pryč, ale stálo by to majlant. Možná by pak přišly levněji plachty.
Odpovědět
FP

F P

5.11.2018 13:01
Ten článek je lež. Scrubber nic do vody nevypouští, jednoduše řečeno se jedná o jakýsi katalyzátor, který je umístěn ve výfukovém systému (komínu) a opravdu ke své funkci potřebuje nasávat vodu z moře, nicméně na výstupu je vybaven separátorem, který odfiltruje toxické nečistoty, ukládá je do zásobníku na lodi a zpět do moře vypouští čistou vodu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.11.2018 13:05 Reaguje na F P
přiznávám, že nejsem expertem na stavbu lodních motorů. ale když uvážím, že je to potvora obrovská a silná s ohromnou spotřebou, a že se na nějaký ten kubík obestavěného prostoru nebo tunu železa nehledí, očekával bych provozní režim ne nepodobný elektrárně. a elektrárny pálí svinstvo a odsířují, a zde bych očekával něco podobného.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.11.2018 15:26 Reaguje na Lukas B.
Odsiřovat lze pomocí rozemletého vápence, který se nám přemění na sádrovec. V přístavech by pak byly linky na výrobu sádrokartonu a ten by šel dál do vnitrozemí pro stavební firmy. Vše by mělo být o dobrých nápadech a ne o hloupých nařízeních.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.11.2018 08:02 Reaguje na Jiří Svoboda
ostatně, veškerý boom laciného sádrokartonu ve stavebnictví je způsoben odsířením elektráren.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.11.2018 20:59 Reaguje na Lukas B.
Sendvič OSB + jutafol + protipožární sádrokarton nemá jako interiérové opláštění dřevostaveb konkurenci v ceně, pracnosti, tuhosti i paropropustnosti.
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.11.2018 07:54 Reaguje na Jiří Svoboda
ale v prvé řadě kvůli láci. kdyby se na to používala "konvenčně vyráběná" sádra, tak by se domkář asi nedoplatil a konkurenci by nemělo "něco jiného", ale když tu máme stovky a tisíce tun odpadního produktu z odsíření, tak jsou všichni spokojení a krajinou zvoní dětský smích.
Odpovědět

Jan Škrdla

8.11.2018 18:08
Teď trochu z jiného soudku:
https://www.euro.cz/udalosti/cesky-namornik-naprasil-nemeckeho-majitele-lodi-ze-vypousti-ropu-do-more-pro-americkou-soudkyni-je-hrdina-1420892

Nevěřím, že je to ojedinělý případ, spíš jen špička ledovce.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist