https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/zemedelsky-svaz-stat-ztizil-prejezdy-stroju-po-silnicich-i.tridy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zemědělský svaz: Stát ztížil přejezdy strojů po silnicích I. třídy

1.7.2020 08:15 | VĚTRNÝ JENÍKOV (ČTK)
Stát podle Zemědělského svazu ČR změnil přístup k povolování přejezdů zemědělských strojů po silnicích první třídy. Předseda svazu Martin Pýcha dnes uvedl, že zemědělci mají přejezdy dopředu hlásit a nechat si je schválit, což považuje za absurdní povinnost, protože se práce na polích řídí podle počasí. To, že zemědělci v případě využití silnice první třídy musejí požádat o povolení, potvrdil i mluvčí ministerstva dopravy.
 

"Vydali jsme v této věci tzv. opatření obecné povahy a umožnili přejezd přes silnice II. a III. tříd. K plošnému povolení pro silnice I. třídy jsme od Policejního prezidia bohužel dostali zamítavé stanovisko," uvedl na dotaz ČTK mluvčí ministerstva František Jemelka.

"Nic mě v poslední době nenazvedlo tolik, jako je tato absurdní povinnost," řekl Pýcha na zasedání výboru svazu ve Větrném Jeníkově. Uvedl, že zemědělci kvůli počasí dopředu nevědí, kdy budou sklízet. Aby využili drahé stroje, jezdí s nimi i do jiných podniků, například s kombajny i na Slovensko. Některé podniky ani jinam než na silnici I. třídy vjet nemohou, řekl.

Zemědělský svaz podle Pýchy žádá, aby se záležitostí zabývala příslušná ministerstva. "Tak doufejme, že do žní bude ta situace vyřešená," řekl. Podotkl, že někteří zemědělci už mu volali a říkali, že jsou připravení s technikou zablokovat silnice, případně s ní dojet až do Prahy.

Přeprava zemědělské techniky musí být podle dnešního sdělení ministerstva dopravy realizovaná výhradně po silnicích II. a III. třídy. Tam, kde zemědělci musí použít silnice I. třídy, je nutné požádat příslušný krajský úřad o vydání povolení zvláštního užívání této komunikace. V případě, že by se přejezdy zemědělské techniky týkaly silnic I. třídy na území více krajů, rozhoduje o vydání povolení ministerstvo dopravy.


reklama

 
Věra Stejskalová
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jakub Graňák

Jakub Graňák

1.7.2020 09:52
Endy nakoupil ze zisků firem, které nevlastní, flotilu kamionů s podvalníkama a teď vymýšlí, jak přinutit ostatní, aby koupili jejich služby.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.7.2020 10:52
z věcného silničářského hlediska je přejezd zemědělské technicky po veřejné pozemní komunikaci naprosto standardní jízda nadměrného (nadrozměrného) nákladu pomalou rychlostí (a že některé ty moderní obludy jsou věru obrovské). podval samozřejmě řeší pouze rychlost, rozměry obludy zůstávají - pokud se nerozebere. a protože naše zákonné prostředí chápe, že přejezd mezi poli se někudy uskutečnit prostě musí a okamžik sklizně se nedá určit s předstihem odpovídajícím správní lhůtě pro povolení standardního nadměru, je přistoupeno k úlevě pro silnice II. a III. třídy (a pro místní a účelové komunikace).
samozřejmě některá pole jsou mezi silnicí 1. třídy a jinou překážkou, a jinudy se tam dostat nedá, a některé dvory zemědělských závodů mají výjezd do silnice I. třídy.
hraběcí rada: kupte si menší kombajn
mělobysesmus: povolení nutné pouze ve všední den mezi 6:30 a 8:30 a mezi 15:00 až 17:00, v pátek do 18:00 a v neděli od 14:00 do 20:00.
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

6.7.2020 16:27 Reaguje na Lukas B.
Nu v eře G. Husáka, se přikročilo k řešení tohoto problému. Na mnoha silnicích 1.třídy se instalovaly zákazové značky pro zemědělskou a stavební techniku, budovaly se souběžné účelové komunikace pro tuto techniku. Je zajímavé, že tehdejší VB využívání a respektování kontrolovala a postihovala miniálně. Po nástupu demokracie havloklausozemanovské toto vše padlo, a tyto komunikace neslouží ani k parkování kamionů při bezpečnostních přestávkách. O údržbě a opravách těchto bezprizorních ....., se nikdo nemá kdo starat.
Odpovědět
Zd

Zdeněk

2.7.2020 08:50
pane Graňák aby někdo přepravoval kombajn na pole a půl dne ho nakládal a půl dne sundaval tak to by toho asi moc nesklidil a co se týče pana Lukáše souhlasím že to je jízda po komunikaci s nadrozměrem a pomalou jízdou,ale všichni platí daně z pozemků a na ně se potřebují dostat a sklidit to co na nich dozrálo mezi námi jíst chcete všichni a pokud možno dobře a levně.
a hraběcí radu vám můžu dát taky :kupte si kosu a můžete si to na chleba nasekat ručně. Už dost jste přejezdy ztížily nesmyslnými kruhovými objezdy na které se skoro nikdo nevejde ani kamion .
Jinde ve světě si zemědělce chrání a tady vše vadí v Anglii v době sklizně mohou zemědělské stroje i po dálnici a nikomu to nevadí v Německu mají postavené silnice jen pro zemědělce.
A jestli to Pražákum vadí že když jedou na chatu a překáží jim kombajn na silnici at jsou v Praze nikdo o většinu z nich na venkově nikdo stejně nestojí,ale najdou se i slušní a ti jsou vítáni.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.7.2020 13:04 Reaguje na Zdeněk
S tím půldnem tak trochu přeháníte, půl hodina bohatě stačí...
Jinak, aby jste se ještě nedivil, v této zemi, za současné garnitury, je možné cokoli, hlavně pokud to nalije peníze do těch správných kapes
Odpovědět
Zd

Zdeněk

2.7.2020 13:14 Reaguje na Jakub Graňák
tak jestli za půl hodiny najedete na kamion, sundáte kola, přivážete náklad a naložíte lištu s vozíkem tak jste kouzelník
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.7.2020 21:00 Reaguje na Zdeněk
Kouzelník z praxe, trvalo nám hodinu naložit a to pomocí jeřábu nepojízdnou řezačku na kukuřici, přikurtovat a připravit k odjezdu.
Je otázkou, proč odmontovávat kola, když to budete za pár kilometrů zase sundávat. Buldozérům a bagrům se taky při přepravě sundávají kola?
Problém bych viděl spíš s podjezdovýma výškama u některých mostů( opět zkušenost z praxe).
Odpovědět
ZZ

Zdeněk Zobač

3.7.2020 17:11 Reaguje na Jakub Graňák
Jste vůbec normální ?? Takže ke kombajnu si zajistím kamion a ještě jeřáb ??? To bych potom musel prodávat obilí za 7OOOKč/t a chleba by stál 100 Kč
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.7.2020 17:34 Reaguje na Zdeněk Zobač
Zaprvé: přečtěte si můj první přízpěvek(první v diskusi), je z něho jasně patrné, že celou věc považuji za naprostou ko..tinu, sloužící tomu, aby si někdo namastil kapsu.
Zadruhé: přízpěvek výše měl rozporovat tvrzení, že najet s kombajnem na podval a přikurtovat ho, netrvá půl dne. Toho času jsem takto odvozil řadu traktorů, bramborových kombajnů a podobné zemědělské techniky, takže skutečně vím o čem je řeč.

Vychladněte, jestli je tady někdo normální, by jste se měl ptát spíš sám sebe, soudě podle vaší reakce.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

2.7.2020 19:11 Reaguje na Jakub Graňák
10 minut osobní auto které je pojízdné, takže na odtahové auto najede samo. Dnešní zkušenost - nejvíc trvalo zajištění auta a to naštěstí má "děravé" disky, kdy stačilo jen protáhnout kurty.
U těžké techniky jen deset minut budete rozbalovat jeden úvazek, protože jsou násobně větší, těžší a to ještě musí všichni vědět kde jsou oka či háky na uchycení stroje.
Je s podivem, jak skutečně jsme nervózní a dokážeme klíčovou práci pro život lidí ztěžovat. Protože na rovinu - základem naší existence je zemědělství, ne banky ani oblast IT, či reklamní agentura, případně politický komentátor
Odpovědět
Zd

Zdeněk

2.7.2020 20:37 Reaguje na Pavel Jeřábek
dobrý den pane Jeřábek plně s vámi souhlasím že dnes se poctivě pracujícím lidem hází klacky pod nohy a dělá se vše proto aby to nešlo .Ať si úředník v Praze nebo aiták zkusí vygooglit třeba řízek a uvidíme co mu vypadne. Ale jak je dnes moderní zemědělec je největší nepřítel společnosti.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

6.7.2020 12:24
Na jedné straně budu rád, když na cestách nebude provoz zdržovat zemědělská technika. Na druhé straně ty stroje se musí nějak na ty pole dostat. Takže za mě špatné rozhodnutí, které bude zemědělcům zbytečně komplikovat život a nám všem to v konečném důsledku přinese dražší potraviny, protože ty km navíc a ztíženou logistiku farmáři přeúčtují nám zákazníkům.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

7.7.2020 09:34 Reaguje na Stanislav Chytrý
To by bylo fajn, kdyby mohli farmáři zákazníkům přeúčtovat ztíženou logistiku a vyšší náklady. Ale takhle to bohužel nefunguje. Ve skutečnosti farmáři prodají obilí za cenu běžnou na trhu, protože tu určuje světový trh, nikoliv český zemědělec - tedy asi mezi 3,5 - 3,8 tis. Kč/t obilí a zvýšené náklady ať si vyřeší, jak chtějí. Ovšem novináři zastříhají ušima a do světa pošlou varovný článek, že teď budou mít zemědělci vyšší náklady a proto musí být dražší pečivo. Tu zastříhá ušima markeťák z obchodního řetězce - no vida, lidi už vědí, že má být dražší pečivo - a druhý den je chleba v regále o korunu, dvě dražší. Lidi to zaplatí, vždyť přeci už vědí, že má zemědělec větší náklady a tak je chudáky bude odírat z kůže, aby si udržel své lukrativní zisky. Takže ano, pečivo bude dražší, ale zemědělec ze zvýšené ceny neuvidí ani korunu. Tohle je běžná praxe.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

14.7.2020 13:49 Reaguje na Marcela Jezberová
Jde vidět, že se v dané problematice výborně orientujete. Děkuji Vám za vysvětlení.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

7.7.2020 09:26
No jo, zase jsou žně, ty zemědělci na silnicích zase překážejí.
Situace: Pepa Vonásko koupil kombajn, postarší, protože na nový nemá. Dal za něj 5 milionů. Aby je splatil, potřebuje kromě sklizně doma také jezdit na služby. I sklízí doma na poli v Horní Dolní a volá mu Franta z Kotěhůlek z vedlejšího kraje, prý Pepo, mám zralý ječmen, přijeď mi sklidit, jako v minulých deseti letech. OK, Pepa ale sklízí v Horní Dolní, je si vědom, že k Frantovi se dostane jen po silnici I. třídy. I doseká svůj ječmen, končí ve 23 hodin, vyjede s kombajnem někam na kopec, protože v Horní Dolní není signál, pokusí se poslat žádost o přejezd na ministerstvo dopravy. Na žádosti musí být datum, odkud kam pojede a kudy pojede. Trochu má problém s trasou, přeci jen to nakombinovat chvíli trvá a s podpisem - to se v mobilu řeší obtížně. Odešle hotovou žádost kolem 24. hodiny a počítá s tím, že ráno v 5 připraví kombajn a v 6 hodin vyrazí. Ale ouha, přes noc se odpovědnému úředníkovi v emailu objevilo 80 žádostí. Úředník je pečlivý, každou přečte, prověří plánovanou trasu a protože nesmí pustit kombajny na I. třídu, každému žadateli vymyslí novou trasu (podjezdy, šířka mostů...???). Jenomže to nějakou dobu trvá a on má na stole ještě žádosti z minulého měsíce. To nic, na odpověď má 30 dní. Pepa i Franta mají smůlu - za 30 dní už nesklizený ječmen vypadal z klasů a začíná klíčit na poli. A v tom hurá - přišlo povolení k přejezdu s novou povinnou trasou. Za těch 30 dní se silnice I. třídy několikrát ucpala díky nehodám a nekázni kamionů, kterých tu projíždějí denně stovky. Ale co, hlavně, že tam nezdržoval kombajn.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.7.2020 11:39 Reaguje na Marcela Jezberová
Tím koncem jste to celé zazdila. Nehoda kamionu a následné ucpání komunikace je důsledkem toho, že jeho řidič ... bavíme se doufám pouze o nehodách, které způsobil právě ten řidič kamionu ... jel jinak než měl. Což se stát může, ale nemusí. Je sice přirozené, že čas od času k tomu dojde, ale je to opravdu výjimka a ve všech ostatních případech na té jedničce ten kamion ničemu nepřekáží. Jenže ten kombajn bude na té jedničce žába na prameni vždy, i kdyby jej řídil sám Hospodin.

Že i tato technika někdy na tu jedničku musí je samozřejmě pravda, ale opakuji ještě jednou, pro jistotu, ten váš příklad je úplně mimo. Jo, na kamion nemám ani papíry, natož abych s ním jezdil nebo ho měl na dvorku:-).
Odpovědět
RT

Richard Toman

7.7.2020 11:50 Reaguje na Svatá Prostoto
No nevim. Kolikrat rocne na silnici potkam kombajn.3x, 5x, 10x (to urcite ne)? Tolikrat jsem ja, chudak omezen, musim zpomalit a za nim se vleci. Hrozna tragedie.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.7.2020 15:04 Reaguje na Richard Toman
A je to tady a ani to netrvalo:-))).

Já nepíšu, že je to tragedie, ale že u kamionu jde o projev nechtěného ... kolize ... zatímco toho kombajnu je to tak nějak z podstaty věci:-).
Odpovědět
dm

david matoušek

8.7.2020 07:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak to nechápu ani trošku. U kamionu projev nechtěného, u kombajnu z podstaty, čeho jako? Vy rozlišujete kamion, kombajn, traktor, koňské spřežení, přesun vojenské techniky --- překážky, které zdržují a chcete je předjet? Kde je rozdíl? Neumíte?
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

8.7.2020 06:24 Reaguje na Marcela Jezberová
hezký příběh. Kdyby to nebyla v letošním roce realita, tak i k zasmání.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist