Právo: Jihočeské letiště má spolknout miliardu
16.10.2009 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | Právo
Kraj věří, že investice do moderního letiště pomůže rozvoji regionu a přiláká další turisty.
Jihočeský kraj a České Budějovice chtějí v příštích třech až čtyřech letech výrazně investovat do rozvoje letiště v Plané u Českých Budějovic, které provozuje akciová společnost Jihočeské letiště vlastněná rovným dílem krajem a Českými Budějovicemi.
Má jít o sumu kolem jedné miliardy korun. Na setkání s novináři to uvedl v souvislosti s prezentací marketinkové studie první náměstek jihočeského hejtmana Martin Kuba (ODS). Materiál připravený firmou Deloitte ČR předpokládá, že v roce 2016 by mohlo letiště odbavit už přes 300 000 cestujících a dostat se velikostí i rozsahem služeb na současnou úroveň například letiště Ostrava.
„Z českobudějovického letiště by tak mohla startovat letadla především s turisty do destinací v Řecku, Turecku, Tunisku a v Egyptě. Naopak na jih Čech by měly dorazit desetitisíce turistů především z Asie, Ruska a Nizozemska. Fungovat by mohly už také pravidelné linky do Stuttgartu i Frankfurtu, Amsterodamu, Moskvy, ale i místní do Prahy provozovaná letadlem o menší kapacitě,“ uvedla během prezentace Kristýna Čermáková z firmy Deloitte. Podotkla, že spádová oblast letiště zahrnuje obce a města s 1,4 miliónu obyvatel a zasahuje, na severovýchodě až po Jihlavu, severozápadě k Příbrami, jihozápadě ke Klatovům a na jihu téměř k Linci.
Předpokladem, aby se odhady splnily, je dobře fungující zázemí mj. se solidní restaurací, rychlým občerstvením, dostatečně velkým parkovištěm, turistickým informačním centrem, taxíky, městskou hromadnou dopravou, směnárnou a VIP salónkem.
„Důležité nyní je, aby kraj uspěl se žádostí o půlmiliardovou dotaci v Regionálním operační programu. Šance, že se tak stane, je reálná a již koncem příštího roku bychom mohli s výraznými investicemi začít. Už nyní ale průběžně pokračuje financování nezbytných investic pro chod letiště ze zdrojů města, ale převážně kraje. Letos se jedná například o opravu věže a další akce za zhruba šedesát miliónů a obdobnou sumu chce kraj pro letiště vyčlenit i v příštím roce,“ řekl Právu Kuba.
Dodal, že marketinkovou strategii, kterou Deloitte ve středu v Budějovicích prezentovala, považuje za solidní a doufá, že se naplní i v předpokladu, že od roku 2015 by letiště mohlo být již subjektem bez potřeby jej dotovat. S Kubou souhlasí i náměstek českobudějovického primátora František Jelen (ODS).
Připouští, že jedním z problémů, které bude ještě nutné vyřešit, je přesvědčit obyvatele v okolních obcích, že letiště nebude škodná, ale naopak přispěje k jejich prosperitě a budou moci profitovat z rozvíjejícího se cestovního ruchu.
***
Důležité nyní je, aby kraj uspěl se žádostí o dotaci v Regionálním operačním programu. Šance je reálná Martin Kuba, náměstek jihočeského hejtmana
reklama
Má jít o sumu kolem jedné miliardy korun. Na setkání s novináři to uvedl v souvislosti s prezentací marketinkové studie první náměstek jihočeského hejtmana Martin Kuba (ODS). Materiál připravený firmou Deloitte ČR předpokládá, že v roce 2016 by mohlo letiště odbavit už přes 300 000 cestujících a dostat se velikostí i rozsahem služeb na současnou úroveň například letiště Ostrava.
„Z českobudějovického letiště by tak mohla startovat letadla především s turisty do destinací v Řecku, Turecku, Tunisku a v Egyptě. Naopak na jih Čech by měly dorazit desetitisíce turistů především z Asie, Ruska a Nizozemska. Fungovat by mohly už také pravidelné linky do Stuttgartu i Frankfurtu, Amsterodamu, Moskvy, ale i místní do Prahy provozovaná letadlem o menší kapacitě,“ uvedla během prezentace Kristýna Čermáková z firmy Deloitte. Podotkla, že spádová oblast letiště zahrnuje obce a města s 1,4 miliónu obyvatel a zasahuje, na severovýchodě až po Jihlavu, severozápadě k Příbrami, jihozápadě ke Klatovům a na jihu téměř k Linci.
Předpokladem, aby se odhady splnily, je dobře fungující zázemí mj. se solidní restaurací, rychlým občerstvením, dostatečně velkým parkovištěm, turistickým informačním centrem, taxíky, městskou hromadnou dopravou, směnárnou a VIP salónkem.
„Důležité nyní je, aby kraj uspěl se žádostí o půlmiliardovou dotaci v Regionálním operační programu. Šance, že se tak stane, je reálná a již koncem příštího roku bychom mohli s výraznými investicemi začít. Už nyní ale průběžně pokračuje financování nezbytných investic pro chod letiště ze zdrojů města, ale převážně kraje. Letos se jedná například o opravu věže a další akce za zhruba šedesát miliónů a obdobnou sumu chce kraj pro letiště vyčlenit i v příštím roce,“ řekl Právu Kuba.
Dodal, že marketinkovou strategii, kterou Deloitte ve středu v Budějovicích prezentovala, považuje za solidní a doufá, že se naplní i v předpokladu, že od roku 2015 by letiště mohlo být již subjektem bez potřeby jej dotovat. S Kubou souhlasí i náměstek českobudějovického primátora František Jelen (ODS).
Připouští, že jedním z problémů, které bude ještě nutné vyřešit, je přesvědčit obyvatele v okolních obcích, že letiště nebude škodná, ale naopak přispěje k jejich prosperitě a budou moci profitovat z rozvíjejícího se cestovního ruchu.
***
Důležité nyní je, aby kraj uspěl se žádostí o dotaci v Regionálním operačním programu. Šance je reálná Martin Kuba, náměstek jihočeského hejtmana
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk