Právo: Lidé nechtějí v Komořanech spojnici s obchvatem
14.3.2005 | PRAHA | Právo
Víte proč jsem přišla? Jestli silnici postaví, budu ji mít dvacet metrů od okna a všechno svinstvo z aut dýchat,“ vysvětlila Právu účast na debatě o nové komunikaci v Komořanech poblíž Vltavy, která spojí oblast s budovaným silničním obchvatem metropole, rozzlobená šedovlasá žena.
Zájemci o diskusi, kteří kritizují i nedostatek informací od místní radnice, se ve čtvrtek večer ani nevešli do jídelny Českého hydrometeorologického ústavu.
„Jsme rádi, že bydlíme v přírodě, že máme relativně čistý vzduch a najednou nám pod okna nacpou auta,“ kroutí nevěřícně hlavou dlouholetá obyvatelka čtvrti.
Doufá, že nespokojení lidé záměr zvrátí.
I obyvatelka domu v Pacholíkově ulici zůstává optimistkou, co se týče konečného výsledku. „ Komořany jsou taková oáza pro sport a odpočinek, zvolili jsme si bydlení, abychom žili v klidné oblasti Prahy, a ne aby nám tudy vedly čtyřproudé přípojky,“ vysvětluje.
Tři varianty
Útvar rozvoje města teď zpracovává tři varianty umístění nové silnice. Radnice Prahy 12 favorizuje estakádu nad železniční tratí, protože nechce zmenšovat biokoridor mezi řekou a železnicí. Vozovka vychází z křižovatky ulic Generála Šišky a Komořanské, v úrovni bývalého cukrovaru se rozšíří na úkor podniku, za ním se vztyčí nad železnici a za komořanským zámečkem, za statkem Šabatka opustí trať a odbočí doleva, kde se napojí na obchvat, líčí přibližný průběh asi dvoukilometrového úseku starosta dvanácté části Petr Hána (ODS).
Horší vzduch
Manželský pár z ulice Na homoli se na věc dívá zásadně negativně. „Velká radiála by stáhla veškerou dopravu z Prahy, pro niž je určena Strakonická třída na druhé straně. Hluk odtamtud slyšíme až k nám. A jestli silnice povede na naší straně, rámus se několikanásobně zvýší,“ zlobí se muž. „ Zničilo by to plno věcí, jsou tu tůně, rekreační oblast, lidi možná přijdou o majetky, protože komunikace má vést i tam, kde stojí domy,“ má strach jeho manželka.
Že velkokapacitní komunikace přináší negativní dopad, potvrdil Jan Kerouš z České inspekce životního prostředí. Podle něj lze očekávat zhoršení ovzduší v celé ose vedení a pásu víc než 100 metrů od něho. Za jedinečný označil lužní ekosystém, který by silnicí utrpěl. „Skloubit ochranou životního prostředí s požadavky rekreace a sportu lze, ale s velkokapacitní komunikací nikoliv,“ uzavřel svůj příspěvek, za který sklidil potlesk sálu.
„Pustit sem dav aut je zbytečné,“ odmítá snahu obce Marek Novák, který předpokládá, že se svého bytu na silnici bohužel uvidí.
„Že napojení musí být, chápu. Ale mohlo by vést dál anebo být rovnou přes vodu, a ne zasahovat do obytné oblasti,“ svěřil svůj názor Právu Zdeněk Jablonský, který ale do konce jednání v jídelně nevydržel.
Starosta Hána připouští, že městská část bude mít všechny negativní dopady, které přinese okruh kolem města, z první ruky. „Myslím, že by bylo špatně nevyužít jediné pozitivní možnosti, a to kvalitní připojení na okruh,“ řekl Právu. Názor, že by spojnice zabírala mnoho ploch, které dnes komunikacím neslouží, odmítá.
Podle něj je mylné se domnívat, že se napojení stane výpadovkou. Gro dopravy na jihu Prahy se bude odehrávat na radotínské straně a využívat jen toto napojení nelze, neboť by znamenalo neuvěřitelné zácpy.
„Je to velmi citlivé řešení k životnímu prostředí, čím víc napojení bude, tím víc se doprava rozloží,“ konstatoval. Varianty by modřanská radnice měla získat na jaře, když vše půjde hladce, do léta rozhodne.
***
* Jedna varianta, již upřednostňuje obec, vychází z křižovatky ulic Generála Šišky a Komořanské, v úrovni bývalého cukrovaru se rozšíří na úkor podniku, za ním se vztyčí nad železnici a za komořanským zámečkem, za statkem Šabatka opustí trať a odbočí doleva, kde se napojí na obchvat, líčí přibližný průběh asi dvoukilometrového úseku
* Druhá možnost nabízí komunikaci přibližně ve stejném směru, která by ale vedla vedle železnice blíž k řece. Byla by vybudovaná na uměle vytvořeném valu.
* Třetí se od předchozí bude lišit o několik metrů co do vedení, konstrukcí a technologií.
reklama
„Jsme rádi, že bydlíme v přírodě, že máme relativně čistý vzduch a najednou nám pod okna nacpou auta,“ kroutí nevěřícně hlavou dlouholetá obyvatelka čtvrti.
Doufá, že nespokojení lidé záměr zvrátí.
I obyvatelka domu v Pacholíkově ulici zůstává optimistkou, co se týče konečného výsledku. „ Komořany jsou taková oáza pro sport a odpočinek, zvolili jsme si bydlení, abychom žili v klidné oblasti Prahy, a ne aby nám tudy vedly čtyřproudé přípojky,“ vysvětluje.
Tři varianty
Útvar rozvoje města teď zpracovává tři varianty umístění nové silnice. Radnice Prahy 12 favorizuje estakádu nad železniční tratí, protože nechce zmenšovat biokoridor mezi řekou a železnicí. Vozovka vychází z křižovatky ulic Generála Šišky a Komořanské, v úrovni bývalého cukrovaru se rozšíří na úkor podniku, za ním se vztyčí nad železnici a za komořanským zámečkem, za statkem Šabatka opustí trať a odbočí doleva, kde se napojí na obchvat, líčí přibližný průběh asi dvoukilometrového úseku starosta dvanácté části Petr Hána (ODS).
Horší vzduch
Manželský pár z ulice Na homoli se na věc dívá zásadně negativně. „Velká radiála by stáhla veškerou dopravu z Prahy, pro niž je určena Strakonická třída na druhé straně. Hluk odtamtud slyšíme až k nám. A jestli silnice povede na naší straně, rámus se několikanásobně zvýší,“ zlobí se muž. „ Zničilo by to plno věcí, jsou tu tůně, rekreační oblast, lidi možná přijdou o majetky, protože komunikace má vést i tam, kde stojí domy,“ má strach jeho manželka.
Že velkokapacitní komunikace přináší negativní dopad, potvrdil Jan Kerouš z České inspekce životního prostředí. Podle něj lze očekávat zhoršení ovzduší v celé ose vedení a pásu víc než 100 metrů od něho. Za jedinečný označil lužní ekosystém, který by silnicí utrpěl. „Skloubit ochranou životního prostředí s požadavky rekreace a sportu lze, ale s velkokapacitní komunikací nikoliv,“ uzavřel svůj příspěvek, za který sklidil potlesk sálu.
„Pustit sem dav aut je zbytečné,“ odmítá snahu obce Marek Novák, který předpokládá, že se svého bytu na silnici bohužel uvidí.
„Že napojení musí být, chápu. Ale mohlo by vést dál anebo být rovnou přes vodu, a ne zasahovat do obytné oblasti,“ svěřil svůj názor Právu Zdeněk Jablonský, který ale do konce jednání v jídelně nevydržel.
Starosta Hána připouští, že městská část bude mít všechny negativní dopady, které přinese okruh kolem města, z první ruky. „Myslím, že by bylo špatně nevyužít jediné pozitivní možnosti, a to kvalitní připojení na okruh,“ řekl Právu. Názor, že by spojnice zabírala mnoho ploch, které dnes komunikacím neslouží, odmítá.
Podle něj je mylné se domnívat, že se napojení stane výpadovkou. Gro dopravy na jihu Prahy se bude odehrávat na radotínské straně a využívat jen toto napojení nelze, neboť by znamenalo neuvěřitelné zácpy.
„Je to velmi citlivé řešení k životnímu prostředí, čím víc napojení bude, tím víc se doprava rozloží,“ konstatoval. Varianty by modřanská radnice měla získat na jaře, když vše půjde hladce, do léta rozhodne.
***
* Jedna varianta, již upřednostňuje obec, vychází z křižovatky ulic Generála Šišky a Komořanské, v úrovni bývalého cukrovaru se rozšíří na úkor podniku, za ním se vztyčí nad železnici a za komořanským zámečkem, za statkem Šabatka opustí trať a odbočí doleva, kde se napojí na obchvat, líčí přibližný průběh asi dvoukilometrového úseku
* Druhá možnost nabízí komunikaci přibližně ve stejném směru, která by ale vedla vedle železnice blíž k řece. Byla by vybudovaná na uměle vytvořeném valu.
* Třetí se od předchozí bude lišit o několik metrů co do vedení, konstrukcí a technologií.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk