https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/slunecnice-poskytnou-palivo-pro-automobily
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Slunečnice poskytnou palivo pro automobily

23.9.2004 | PRAHA/LONDÝN | Právo
Olej ze slunečnicového semene má být zdrojem paliva pro ekologické automobily budoucnosti. Britští vědci vyvinuli postup, jak z této suroviny získávat vodík, jehož spalování v motorech produkuje méně škodlivých zplodin.
 
Dost možná, že jednou budou v rodinách spory o to, co s nakoupeným rostlinným olejem - dát ho do friťáku, do salátu, nebo do nádrže rodinného automobilu. Odborníci z univerzity v britském Leedsu tvrdí, že třetí možnost vůbec není tak pošetilá, jak na první pohled vypadá.

O tom, že vodík je palivem budoucnosti, které by mělo jednou nahradit neekologické a ubývající fosilní zdroje, vědí odborníci už dávno: jeho spalováním vzniká pouze neškodná vodní pára. Jedním z problémů však je cena. Vodík sice lze snadno získat elektrolýzou vody, elektřina však je drahá - a levnější už asi nikdy nebude. "Výroba vodíku z biomasy a rostlinných olejů představuje reálný obnovitelný zdroj energie," uvedl dr. Andrew Moss, člen výzkumného týmu univerzity v Leedsu, která takový postup vyvinula. Detaily svého výzkumu zveřejnila na výroční schůzi Americké chemické společnosti. "Vodík z této suroviny přitom nemusí být získáván jen ve zpracovatelských závodech, ale přímo v motoru automobilu," dodal.

Uchovávání vodíku je dalším z velkých problémů jeho spalování v autech. Nádrže na vodík jsou drahé, jejich plnění obtížné a nebezpečné. Podle vědců z Leedsu je však možné se bez nich obejít. Automobil využívající jejich technologie by měl běžnou nádrž, pouze místo benzínu by v ní byl slunečnicový nebo jiný rostlinný olej.

Základem postupu je katalyzátor na bázi niklu, který z rostlinného oleje odděluje vodík. Plyn potom proudí do palivového článku, kde se slučuje s kyslíkem za vzniku elektrického napětí. Elektřina pak pohání čistý, levný, tichý a snadno regulovatelný elektromotor.

Dr. Moss přiznává, že v jimi vyvinutém procesu se v malé míře uvolňují také škodlivé uhlovodíky. Upozorňuje však, že jich je mnohem méně než u dnešních spalovacích motorů a že jejich vypouštění ekosystém neohrozí. Zvětšené osevní plochy slunečnic totiž spotřebují mnohem více skleníkových plynů, než vyprodukují "slunečnicové" motory.

Do praktického použití má ale nová technologie zatím ještě daleko. Jednou z velkých překážek je cena, protože motor na rostlinné oleje má řadu složitých součástek z drahých materiálů. Odborníci z univerzity v Leedsu však doufají, že se jim časem podaří nalézt levnější náhrady.
reklama


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist