https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/vraky-aut-zacinaji-byt-hrozbou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Vraky aut začínají být hrozbou

18.3.2004 | JIHLAVA | Právo
Zasypou Vysočinu vraky aut? To je otázka, která nyní trápí pracovníky referátů dopravy měst i odborníky na životní prostředí. Od května totiž musí každý člověk, který žádá o trvalé vyřazení motorového vozidla, předložit doklad o likvidaci vraku oprávněnou osobou. Takový subjekt je ale na Vysočině jediný a úředníci mají strach, že se lidé budou snažit auta zbavit daleko pohodlnější a hlavně méně nákladnou cestou.
 
Skutečné vraky hnijí po zahradách

Souhlas s provozem zařízení ke sběru a výkupu autovraků, který uděluje odbor životního prostředí kraje Vysočina, má v této chvíli v celém regionu jediný subjekt - v Golčově Jeníkově. Pokud tam přijedete s prorezavělou škodovkou, ze které se nedá prakticky nic použít, zaplatíte za ekologickou likvidaci 2,5 tisíce korun. Takových případů ale není mnoho.
"Lidé staré auto raději nechají hnít na zahradě nebo v kůlně, než aby něco platili. Když si spočítáte, že dva chlapi rozebírají takový vrak celý den, aby se dalo všechno vytřídit, a pak ještě musíme zajistit drahou likvidaci nebezpečného odpadu, není to žádná legrace," podělil se o obrázek z praxe majitel firmy František Nohejl. Daleko více lidí si zvyklo vozit do Golčova Jeníkova auta relativně slušná, za která dostanou díky možnosti použít náhradní díly i zaplaceno.

Putování přes celý kraj?

Jenže nepoužitelných vraků je na území kraje stále ještě obrovské množství. Zatímco v Evropě je průměrné stáří auta osm let, v Česku je to třináct let. S auty se mnohdy jezdí na doraz a podle toho také na konci své cesty vypadají.
"Na okrese Třebíč přijdou požádat o vyřazení vozidla z registru stovky lidí ročně. Od května po nich budeme chtít doklad o likvidaci vozu oprávněnou osobou. Poměrně těžko si dokážu představit reakci člověka, kterého budu posílat s vrakem přes celý kraj," posteskl si vedoucí oddělení registru vozidel Městského úřadu Třebíč Jan Mertl, že na Třebíčsku není žádný subjekt s potřebným osvědčením krajského úřadu.
Stejný problém budou mít - vyjma Havlíčkobrodska - i všechny ostatní okresy. Proto nyní lidem doporučují: kdo se chcete zbavit auta ještě relativně bez problémů, udělejte to do konce letošního dubna. Než totiž vzniknou další vrakoviště s potřebným atestem, nějaký pátek uplyne.

Města se bojí nárůstu šrotu

Certifikované vrakoviště jako zařízení, na němž dochází k manipulaci s nebezpečným odpadem, totiž musí splňovat přísné požadavky. Náklady na jeho vybudování odhadl František Nohejl na sedm miliónů korun.
A ačkoli legislativa přikazuje potvrzení certifikovaného vrakoviště a úřad jej musí vyžadovat, žádný úředník nemůže komukoli nakázat, aby si takové vrakoviště otevřel. Může jen majiteli vraku doporučit nejbližší z nich.
Zúčastnění se tak obávají toho, že lidé, kteří odmítnou nést náklady za likvidaci vraku, odvezou auto z dohledu, odstraní identifikační znaky a na policii nahlásí jeho odcizení. Anebo přijdou na jinou vykutálenost, jak je to v Česku zvykem.
Utrpět by tak mohla příroda, i když ta trpí zatím víceméně mlčky. Zejména větší města se však už dnes obávají, že likvidace vraků padne na jejich bedra v daleko vyšší míře. Pravidla o nutnosti doložené ekologické likvidace totiž platí i pro ně.
"Necháváme provádět likvidaci průměrně 150 vraků ročně a domluvené to máme s místním soukromým kovošrotem. Dělá nám to za odtah. Pokud bychom museli platit, určitě by to byla komplikace," konstatoval šéf jihlavské městské policie Jan Frenc. Představa zvýšení počtu vraků v ulicích mu při zoufalém nedostatku parkovacích míst ve městě přivolala vrásky na čelo. "A to už nyní se dost těžce dohadujeme, co je vrak a co ještě vrak není," posteskl si.
reklama

Jana Pechová

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist