Jan Dostál "> ARNIKA předala ministrovi prohlášení k průplavu Dunaj - Odra - Labe - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/arnika-predala-ministrovi-prohlaseni-k-pruplavu-dunaj-odra-labe
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

ARNIKA - Program Ochrana přírody: ARNIKA předala ministrovi prohlášení k průplavu Dunaj - Odra - Labe

24. listopadu 2002 | ARNIKA - Program Ochrana přírody
Autor: Jan Dostál, tel: 737 503 071
4 obce, 5 starostů obcí a 19 nevládních organizací vyjádřilo zásadní nesouhlas s výstavbou průplavu Dunaj – Odra – Labe. Jejich společné prohlášení předalo sdružení Arnika ministrovi životního prostředí Liboru Ambrozkovi na festivalu „Týká se to i tebe“, který se uskutečnil ve dnech 21. až 23. listopadu v Uherském Hradišti.

Obce a nevládní organizace nesouhlasí se zakotvením územní ochrany koridoru pro výstavbu kanálu Dunaj – Odra – Labe a to ani jako rezervy pro dlouhodobý výhled po návrhovém období, tedy ani po roce 2020. Protestují také proti zařazení průplavu mezi veřejně prospěšné stavby.

Ve svém prohlášení nestátní organizace a obce rovněž požadují, aby Aktualizace programu podpory vodní dopravy v České republice (1) byla předložena k posouzení z hlediska vlivů na životní prostředí – a to i za cenu nedodržení plánovaných termínů a včetně projednání přeshraničních vlivů.

K prohlášení, na jehož rozšiřování mezi organizace a obce se mimo jiné podílí i Hnutí Duha a Unie pro řeku Moravu, se připojují stále další organizace a obce, které chtějí buďto vyjádřit svůj nesouhlas s plánovaným záměrem výstavby kanálu, nebo chtějí, aby byl záměr dostatečně posouzen z hlediska ochrany přírody a krajiny.

Ministr sdělil, že bude vytvořena pracovní skupina, která se bude problematikou plánované výstavby kanálu Dunaj – Odra – Labe zabývat. ARNIKA byla vyzvána, aby se práce v této skupině účastnila také.

Poznámky:
(1) Zpracování Aktualizace programu podpory vodní dopravy v České republice bylo uloženo ministrovi dopravy usnesením vlády ČR čís. 1319 z 10. 12. 2001.


Prohlášení nevládních organizací a zástupců samosprávy k záměru výstavby průplavu Dunaj – Odra – Labe a k problematice vodních cest v České republice

Usnesením vlády ČR č. 1319 ze dne 10. 12. 2001 k návrhu řešení současné situace ve vnitrozemské a námořní plavbě České republiky bylo uloženo ministrovi dopravy a spojů zpracovat a předložit vládě do 30. 9. 2002 aktualizovaný Program podpory rozvoje vodní dopravy v České republice. Lze předpokládat, že součástí záměru na zpracování aktualizovaného Programu.. bude i nadále výhledový záměr na vybudování průplavního spojení Dunaj – Odra – Labe přes území České republiky.

V usnesení vlády ani navazujícím harmonogramu zpracování této aktualizace Programu se nepočítá s posouzením "Programu podpory rozvoje vodní dopravy v České republice" z hlediska vlivů na životní prostředí podle § 14 zák. č. 244/1992 Sb. ve znění zák. č. 132/2000 Sb. a zák. č. 100/2001 Sb. Záměry obsažené v "Programu podpory rozvoje vodní dopravy v České republice" však mohou ovlivnit i tak závažné skutečnosti, jako je např. vymezování evropské sítě ochrany přírody a krajiny NATURA 2000 v trase průplavu (směrnice EU 79/409/EEC a 92/43EEC), zájmy ochrany povrchových i podzemních vod včetně dvou CHOPAV (z.č. 254/2001 Sb.), zájmy ochrany stávajících CHKO, zejména Litovelské Pomoraví, Poodří a dalších kategorií ochrany přírody a krajiny (z.č. 114/1992 Sb.), ochrana lesů (z.č. 289/1995 Sb.), ochrana zemědělského půdního fondu (z.č. 344/1992 Sb.) atd.

Záměr výhledové výstavby průplavu D-O-L přitom blokuje územní ochranou koridoru rozsáhlou výměru pozemků, dnes převážně v soukromém vlastnictví, před jiným funkčním využitím. Proto je nutné tyto záměry znovu zvážit, a to i z ekonomického hlediska vč. mezinárodního kontextu, neboť zjevně není zaručena ani dlouhodobá návratnost investic typu D-O-L či souvislé splavnění Vltavy nad Prahou. Územní ochrana koridoru D-O-L komplikuje rozvojové záměry a prostorové i funkční uspořádání mnohých měst a obcí, optimální trasování a technické řešení mnohých staveb technické a dopravní infrastruktury, se všemi důsledky, včetně zvyšování investičních i provozních nákladů na desítky let.

Z těchto důvodů se shodli níže podepsaní zástupci samosprávy a nevládních organizací na podpoře následujících bodů stanoviska MŽP k uvedené problematice z června 2002:

1. nesouhlasíme se zakotvením územní ochrany koridoru pro tento záměr ani jako rezervy pro dlouhodobý výhled po návrhovém období, tedy ani po roce 2020
a jejím zařazením mezi veřejně prospěšné stavby,

2. požadujeme, aby Aktualizace programu podpory vodní dopravy v České republice, jejíž zpracování bylo uloženo ministrovi dopravy usnesením vlády ČR čís. 1319 z 10. 12. 2001, byla předložena k posouzení z hlediska vlivů na životní prostředí jako koncepce podle zák. čís. 244/1992 Sb. v platném znění před předložením do jednání vlády, i za cenu nedodržení uloženého termínu 30. 9. 2002, a to včetně projednání přeshraničních vlivů.
Jan Dostál, tel: 737 503 071

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist