Tiskové zprávy
ARNIKA - Program Ochrana přírody: ARNIKA předala ministrovi prohlášení k průplavu Dunaj - Odra - Labe
4 obce, 5 starostů obcí a 19 nevládních organizací vyjádřilo zásadní nesouhlas s výstavbou průplavu Dunaj – Odra – Labe. Jejich společné prohlášení předalo sdružení Arnika ministrovi životního prostředí Liboru Ambrozkovi na festivalu „Týká se to i tebe“, který se uskutečnil ve dnech 21. až 23. listopadu v Uherském Hradišti.
Obce a nevládní organizace nesouhlasí se zakotvením územní ochrany koridoru pro výstavbu kanálu Dunaj – Odra – Labe a to ani jako rezervy pro dlouhodobý výhled po návrhovém období, tedy ani po roce 2020. Protestují také proti zařazení průplavu mezi veřejně prospěšné stavby.
Ve svém prohlášení nestátní organizace a obce rovněž požadují, aby Aktualizace programu podpory vodní dopravy v České republice (1) byla předložena k posouzení z hlediska vlivů na životní prostředí – a to i za cenu nedodržení plánovaných termínů a včetně projednání přeshraničních vlivů.
K prohlášení, na jehož rozšiřování mezi organizace a obce se mimo jiné podílí i Hnutí Duha a Unie pro řeku Moravu, se připojují stále další organizace a obce, které chtějí buďto vyjádřit svůj nesouhlas s plánovaným záměrem výstavby kanálu, nebo chtějí, aby byl záměr dostatečně posouzen z hlediska ochrany přírody a krajiny.
Ministr sdělil, že bude vytvořena pracovní skupina, která se bude problematikou plánované výstavby kanálu Dunaj – Odra – Labe zabývat. ARNIKA byla vyzvána, aby se práce v této skupině účastnila také.
Poznámky:
(1) Zpracování Aktualizace programu podpory vodní dopravy v České republice bylo uloženo ministrovi dopravy usnesením vlády ČR čís. 1319 z 10. 12. 2001.
Prohlášení nevládních organizací a zástupců samosprávy k záměru výstavby průplavu Dunaj – Odra – Labe a k problematice vodních cest v České republice
Usnesením vlády ČR č. 1319 ze dne 10. 12. 2001 k návrhu řešení současné situace ve vnitrozemské a námořní plavbě České republiky bylo uloženo ministrovi dopravy a spojů zpracovat a předložit vládě do 30. 9. 2002 aktualizovaný Program podpory rozvoje vodní dopravy v České republice. Lze předpokládat, že součástí záměru na zpracování aktualizovaného Programu.. bude i nadále výhledový záměr na vybudování průplavního spojení Dunaj – Odra – Labe přes území České republiky.
V usnesení vlády ani navazujícím harmonogramu zpracování této aktualizace Programu se nepočítá s posouzením "Programu podpory rozvoje vodní dopravy v České republice" z hlediska vlivů na životní prostředí podle § 14 zák. č. 244/1992 Sb. ve znění zák. č. 132/2000 Sb. a zák. č. 100/2001 Sb. Záměry obsažené v "Programu podpory rozvoje vodní dopravy v České republice" však mohou ovlivnit i tak závažné skutečnosti, jako je např. vymezování evropské sítě ochrany přírody a krajiny NATURA 2000 v trase průplavu (směrnice EU 79/409/EEC a 92/43EEC), zájmy ochrany povrchových i podzemních vod včetně dvou CHOPAV (z.č. 254/2001 Sb.), zájmy ochrany stávajících CHKO, zejména Litovelské Pomoraví, Poodří a dalších kategorií ochrany přírody a krajiny (z.č. 114/1992 Sb.), ochrana lesů (z.č. 289/1995 Sb.), ochrana zemědělského půdního fondu (z.č. 344/1992 Sb.) atd.
Záměr výhledové výstavby průplavu D-O-L přitom blokuje územní ochranou koridoru rozsáhlou výměru pozemků, dnes převážně v soukromém vlastnictví, před jiným funkčním využitím. Proto je nutné tyto záměry znovu zvážit, a to i z ekonomického hlediska vč. mezinárodního kontextu, neboť zjevně není zaručena ani dlouhodobá návratnost investic typu D-O-L či souvislé splavnění Vltavy nad Prahou. Územní ochrana koridoru D-O-L komplikuje rozvojové záměry a prostorové i funkční uspořádání mnohých měst a obcí, optimální trasování a technické řešení mnohých staveb technické a dopravní infrastruktury, se všemi důsledky, včetně zvyšování investičních i provozních nákladů na desítky let.
Z těchto důvodů se shodli níže podepsaní zástupci samosprávy a nevládních organizací na podpoře následujících bodů stanoviska MŽP k uvedené problematice z června 2002:
1. nesouhlasíme se zakotvením územní ochrany koridoru pro tento záměr ani jako rezervy pro dlouhodobý výhled po návrhovém období, tedy ani po roce 2020
a jejím zařazením mezi veřejně prospěšné stavby,
2. požadujeme, aby Aktualizace programu podpory vodní dopravy v České republice, jejíž zpracování bylo uloženo ministrovi dopravy usnesením vlády ČR čís. 1319 z 10. 12. 2001, byla předložena k posouzení z hlediska vlivů na životní prostředí jako koncepce podle zák. čís. 244/1992 Sb. v platném znění před předložením do jednání vlády, i za cenu nedodržení uloženého termínu 30. 9. 2002, a to včetně projednání přeshraničních vlivů.
Obce a nevládní organizace nesouhlasí se zakotvením územní ochrany koridoru pro výstavbu kanálu Dunaj – Odra – Labe a to ani jako rezervy pro dlouhodobý výhled po návrhovém období, tedy ani po roce 2020. Protestují také proti zařazení průplavu mezi veřejně prospěšné stavby.
Ve svém prohlášení nestátní organizace a obce rovněž požadují, aby Aktualizace programu podpory vodní dopravy v České republice (1) byla předložena k posouzení z hlediska vlivů na životní prostředí – a to i za cenu nedodržení plánovaných termínů a včetně projednání přeshraničních vlivů.
K prohlášení, na jehož rozšiřování mezi organizace a obce se mimo jiné podílí i Hnutí Duha a Unie pro řeku Moravu, se připojují stále další organizace a obce, které chtějí buďto vyjádřit svůj nesouhlas s plánovaným záměrem výstavby kanálu, nebo chtějí, aby byl záměr dostatečně posouzen z hlediska ochrany přírody a krajiny.
Ministr sdělil, že bude vytvořena pracovní skupina, která se bude problematikou plánované výstavby kanálu Dunaj – Odra – Labe zabývat. ARNIKA byla vyzvána, aby se práce v této skupině účastnila také.
Poznámky:
(1) Zpracování Aktualizace programu podpory vodní dopravy v České republice bylo uloženo ministrovi dopravy usnesením vlády ČR čís. 1319 z 10. 12. 2001.
Prohlášení nevládních organizací a zástupců samosprávy k záměru výstavby průplavu Dunaj – Odra – Labe a k problematice vodních cest v České republice
Usnesením vlády ČR č. 1319 ze dne 10. 12. 2001 k návrhu řešení současné situace ve vnitrozemské a námořní plavbě České republiky bylo uloženo ministrovi dopravy a spojů zpracovat a předložit vládě do 30. 9. 2002 aktualizovaný Program podpory rozvoje vodní dopravy v České republice. Lze předpokládat, že součástí záměru na zpracování aktualizovaného Programu.. bude i nadále výhledový záměr na vybudování průplavního spojení Dunaj – Odra – Labe přes území České republiky.
V usnesení vlády ani navazujícím harmonogramu zpracování této aktualizace Programu se nepočítá s posouzením "Programu podpory rozvoje vodní dopravy v České republice" z hlediska vlivů na životní prostředí podle § 14 zák. č. 244/1992 Sb. ve znění zák. č. 132/2000 Sb. a zák. č. 100/2001 Sb. Záměry obsažené v "Programu podpory rozvoje vodní dopravy v České republice" však mohou ovlivnit i tak závažné skutečnosti, jako je např. vymezování evropské sítě ochrany přírody a krajiny NATURA 2000 v trase průplavu (směrnice EU 79/409/EEC a 92/43EEC), zájmy ochrany povrchových i podzemních vod včetně dvou CHOPAV (z.č. 254/2001 Sb.), zájmy ochrany stávajících CHKO, zejména Litovelské Pomoraví, Poodří a dalších kategorií ochrany přírody a krajiny (z.č. 114/1992 Sb.), ochrana lesů (z.č. 289/1995 Sb.), ochrana zemědělského půdního fondu (z.č. 344/1992 Sb.) atd.
Záměr výhledové výstavby průplavu D-O-L přitom blokuje územní ochranou koridoru rozsáhlou výměru pozemků, dnes převážně v soukromém vlastnictví, před jiným funkčním využitím. Proto je nutné tyto záměry znovu zvážit, a to i z ekonomického hlediska vč. mezinárodního kontextu, neboť zjevně není zaručena ani dlouhodobá návratnost investic typu D-O-L či souvislé splavnění Vltavy nad Prahou. Územní ochrana koridoru D-O-L komplikuje rozvojové záměry a prostorové i funkční uspořádání mnohých měst a obcí, optimální trasování a technické řešení mnohých staveb technické a dopravní infrastruktury, se všemi důsledky, včetně zvyšování investičních i provozních nákladů na desítky let.
Z těchto důvodů se shodli níže podepsaní zástupci samosprávy a nevládních organizací na podpoře následujících bodů stanoviska MŽP k uvedené problematice z června 2002:
1. nesouhlasíme se zakotvením územní ochrany koridoru pro tento záměr ani jako rezervy pro dlouhodobý výhled po návrhovém období, tedy ani po roce 2020
a jejím zařazením mezi veřejně prospěšné stavby,
2. požadujeme, aby Aktualizace programu podpory vodní dopravy v České republice, jejíž zpracování bylo uloženo ministrovi dopravy usnesením vlády ČR čís. 1319 z 10. 12. 2001, byla předložena k posouzení z hlediska vlivů na životní prostředí jako koncepce podle zák. čís. 244/1992 Sb. v platném znění před předložením do jednání vlády, i za cenu nedodržení uloženého termínu 30. 9. 2002, a to včetně projednání přeshraničních vlivů.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk