Tiskové zprávy
ARNIKA - Program Ochrana přírody: ARNIKA vyzývá poslance, aby zastavili stavby na dolním Labi
Sdružení ARNIKA zaslalo dnes členům Poslanecké sněmovny výzvu, aby zastavili financování vodních děl na dolním českém Labi. Poslanci k tomu budou mít příležitost v rámci schvalování rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Sdružení ARNIKA tak reaguje na rozhodnutí německé vlády o zastavení regulačních úprav Labe na německé straně.
"Bez regulačních úprav na německé straně nemají vodní díla na české straně sebemenší smysl. Úsek Labe u Magdeburgu má dnes prakticky stejné parametry, jako Labe mezi Ústím a státní hranicí." vysvětluje ing. Vlastimil Karlík z ARNIKY.
Ministerstvo dopravy a spojů ČR tvrdí, že stavby na českém Labi mají pouze dosáhnout stavu, který již v Německu existuje. Skutečnost je ale jiná – tento stav měl teprve být dosažen po ukončení úprav, které jsou dnes zastaveny. V současné době mohou lodě s ponorem 140 cm kolem Magdeburgu proplouvat průměrně 230 dní v roce. Cílem výstavby jezů na Labi je prodloužit počet takto splavných dnů v roce na českém úseku ze současných 180-220 na 345.
"Němci zastavili své úpravy, přestože jde o opatření mnohem levnější a také šetrnější k přírodě, než výstavba jezů na českém Labi. Trvání MDS na výstavbě je v současné situaci furiantstvím, na které kromě přírody doplatí i státní rozpočet," dodává vedoucí kampaně Živé Labe Jan Dostál
Výzva členům Poslanecké Sněmovny ČR k zastavení financování přípravných prací pro výstavbu vodních děl Prostřední Žleb a Malé Březno.
Vážený pane poslanče, Vážená paní poslankyně,
v nejbližší době bude vláda, a následně Parlament ČR schvalovat rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, obsahujícího i položky určené pro financování přípravy vodních děl Prostřední Žleb a Malé Březno na Labi v úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí.
Uvedené stavby byly již mnohokrát kritizovány z ekologického i ekonomického hlediska. Ve světle nejnovějšího rozhodnutí německé vlády, která se na své straně rozhodla pozastavit všechny, i již probíhající práce na regulaci Labe, ztrácí tyto stavby sebemenší smysl, neboť jsou určeny výhradně pro mezinárodní dopravu. Navazující úsek Labe v Německu, především v okolí Magdeburgu, má dnes parametry srovnatelné se situací v úseku Ústí nad Labem - státní hranice, a tento stav výstavba českých jezů nijak neovlivní.
Dovolujeme si Vás proto požádat, abyste pomohl (pomohla) zastavit plýtvání peněz z veřejných prostředků na další projektovou přípravu uvedených staveb a podpořil (podpořila) převedení prostředků na tyto stavby určené na opravu infrastruktury zničené během letošních povodní.
Zároveň si dovolujeme shrnout základní fakta, která svědčí pro ekologickou i ekonomickou nepřijatelnost uvedených staveb:
- ještě před zastavením regulačních prací v Německu zpochybnil ekonomickou smysluplnost staveb Nejvyšší kontrolní úřad ČR (kontrolní zpráva č. 01/15 z roku 2001) a Světová banka (Czech Republic - Enhancing the Prospects for Growth with Fiscal Stability - březen 2001)
- k stavbám zaujalo negativní stanovisko Ministerstvo životního prostředí ČR v rámci procesu EIA (březen 2001) a ve správních řízeních o umístění stavby je odmítly Správy CHKO Labské pískovce i České Středohoří
- v podpisových akcích ekologických organizací se proti výstavbě vyslovilo okolo 20.000 lidí
ARNIKA Děčín
Vedoucí projektu „Živé Labe“
Jan Dostál
"Bez regulačních úprav na německé straně nemají vodní díla na české straně sebemenší smysl. Úsek Labe u Magdeburgu má dnes prakticky stejné parametry, jako Labe mezi Ústím a státní hranicí." vysvětluje ing. Vlastimil Karlík z ARNIKY.
Ministerstvo dopravy a spojů ČR tvrdí, že stavby na českém Labi mají pouze dosáhnout stavu, který již v Německu existuje. Skutečnost je ale jiná – tento stav měl teprve být dosažen po ukončení úprav, které jsou dnes zastaveny. V současné době mohou lodě s ponorem 140 cm kolem Magdeburgu proplouvat průměrně 230 dní v roce. Cílem výstavby jezů na Labi je prodloužit počet takto splavných dnů v roce na českém úseku ze současných 180-220 na 345.
"Němci zastavili své úpravy, přestože jde o opatření mnohem levnější a také šetrnější k přírodě, než výstavba jezů na českém Labi. Trvání MDS na výstavbě je v současné situaci furiantstvím, na které kromě přírody doplatí i státní rozpočet," dodává vedoucí kampaně Živé Labe Jan Dostál
Výzva členům Poslanecké Sněmovny ČR k zastavení financování přípravných prací pro výstavbu vodních děl Prostřední Žleb a Malé Březno.
Vážený pane poslanče, Vážená paní poslankyně,
v nejbližší době bude vláda, a následně Parlament ČR schvalovat rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, obsahujícího i položky určené pro financování přípravy vodních děl Prostřední Žleb a Malé Březno na Labi v úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí.
Uvedené stavby byly již mnohokrát kritizovány z ekologického i ekonomického hlediska. Ve světle nejnovějšího rozhodnutí německé vlády, která se na své straně rozhodla pozastavit všechny, i již probíhající práce na regulaci Labe, ztrácí tyto stavby sebemenší smysl, neboť jsou určeny výhradně pro mezinárodní dopravu. Navazující úsek Labe v Německu, především v okolí Magdeburgu, má dnes parametry srovnatelné se situací v úseku Ústí nad Labem - státní hranice, a tento stav výstavba českých jezů nijak neovlivní.
Dovolujeme si Vás proto požádat, abyste pomohl (pomohla) zastavit plýtvání peněz z veřejných prostředků na další projektovou přípravu uvedených staveb a podpořil (podpořila) převedení prostředků na tyto stavby určené na opravu infrastruktury zničené během letošních povodní.
Zároveň si dovolujeme shrnout základní fakta, která svědčí pro ekologickou i ekonomickou nepřijatelnost uvedených staveb:
- ještě před zastavením regulačních prací v Německu zpochybnil ekonomickou smysluplnost staveb Nejvyšší kontrolní úřad ČR (kontrolní zpráva č. 01/15 z roku 2001) a Světová banka (Czech Republic - Enhancing the Prospects for Growth with Fiscal Stability - březen 2001)
- k stavbám zaujalo negativní stanovisko Ministerstvo životního prostředí ČR v rámci procesu EIA (březen 2001) a ve správních řízeních o umístění stavby je odmítly Správy CHKO Labské pískovce i České Středohoří
- v podpisových akcích ekologických organizací se proti výstavbě vyslovilo okolo 20.000 lidí
ARNIKA Děčín
Vedoucí projektu „Živé Labe“
Jan Dostál
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk