Tiskové zprávy
Děti Země: Bílina může mít lepší průtah nebo nový obchvat
19. listopadu 2010 | Děti Země
Vyřešení nadměrné dopravy na silnici I/13 nejdříve za osm let.
Raději moderní průtah Bílinou s protihlukovými opatřeními, než nový východní obchvat silnice č. I/13 se zbytečným zásahem do přírody kolem města, představuje doporučení Dětí Země v jejich vyjádření k dokumentaci o hodnocení vlivů na životní prostředí, které zaslaly na Ministerstvo životního prostředí.
Nyní se zpracovává posudek, který je nutným podkladem pro vydání stanoviska EIA. Řešení nadměrné dopravy má v obou variantách stát kolem tří miliard korun a stavět by se mělo nejdříve za osm let.
„Pro prostudování dokumentace jsme neshledali žádné závažné chyby, neboť autor transparentně posoudil všechny reálné varianty, včetně našich, a jako optimální řešení doporučil buď nový východní obchvat nebo modernizaci průtahu,“ sdělil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ty společně se sdružením Arnika a s obecně prospěšnou společností Ekocentrum Terra Natura z Bíliny v předchozí fázi procesu hodnocení vlivů stavby obchvatu Bíliny na životní prostředí požadovaly posoudit několik variant, včetně výstavby nového průtahu, který by neobtěžoval okolí, a tunelu podél řeky Bíliny.
Dokumentace sice tunel navržený Dětmi Země dle projektu firmy Ing. Jiří Kalčík – projektové středisko Plzeň délky 1,3 km nedoporučila, nicméně jako reálné řešení průjezdu více než 23 tisíc aut denně městem navrhla dále sledovat jak východní obchvat délky 7,8 km, tak modernizaci průtahu délky 3,9 km.
„Podle nás obchvat zbytečně znehodnotí hodnotný krajinný ráz a zničí zachovalou přírodu kolem města, a to hlavně předpolí Národní přírodní rezervace Bořeň a v okolí vrchu Trupelník s údolím potoka Syčivka, i když téměř vždy doporučujeme spíše výstavbu obchvatů místo dálnic a silnic,“ upřesňuje dále Patrik.
Východní dvoupruhový obchvat šířky 11,5 metrů a délky 7,8 km má stát 2,9 miliardy korun, kdežto modernizace průtahu délky 3,9 km s protihlukovými opatřeními podél estakády kolem 3,1 miliardy korun.
Východní obchvat je také součástí schváleného územního plánu Bíliny z roku 2002. Se zahájením obou staveb se počítá po roce 2018, což je ovšem při nedostatku veřejných peněz podle Dětí Země velmi optimistické.
Vydání stanoviska EIA lze očekávat až po zpracování a zveřejnění posudku, k němuž se pak může opět vyjádřit veřejnost, tzn. celý proces hodnocení zahájený v roce 2007 může skončit nejdříve na jaře příštího roku.
Raději moderní průtah Bílinou s protihlukovými opatřeními, než nový východní obchvat silnice č. I/13 se zbytečným zásahem do přírody kolem města, představuje doporučení Dětí Země v jejich vyjádření k dokumentaci o hodnocení vlivů na životní prostředí, které zaslaly na Ministerstvo životního prostředí.
Nyní se zpracovává posudek, který je nutným podkladem pro vydání stanoviska EIA. Řešení nadměrné dopravy má v obou variantách stát kolem tří miliard korun a stavět by se mělo nejdříve za osm let.
„Pro prostudování dokumentace jsme neshledali žádné závažné chyby, neboť autor transparentně posoudil všechny reálné varianty, včetně našich, a jako optimální řešení doporučil buď nový východní obchvat nebo modernizaci průtahu,“ sdělil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ty společně se sdružením Arnika a s obecně prospěšnou společností Ekocentrum Terra Natura z Bíliny v předchozí fázi procesu hodnocení vlivů stavby obchvatu Bíliny na životní prostředí požadovaly posoudit několik variant, včetně výstavby nového průtahu, který by neobtěžoval okolí, a tunelu podél řeky Bíliny.
Dokumentace sice tunel navržený Dětmi Země dle projektu firmy Ing. Jiří Kalčík – projektové středisko Plzeň délky 1,3 km nedoporučila, nicméně jako reálné řešení průjezdu více než 23 tisíc aut denně městem navrhla dále sledovat jak východní obchvat délky 7,8 km, tak modernizaci průtahu délky 3,9 km.
„Podle nás obchvat zbytečně znehodnotí hodnotný krajinný ráz a zničí zachovalou přírodu kolem města, a to hlavně předpolí Národní přírodní rezervace Bořeň a v okolí vrchu Trupelník s údolím potoka Syčivka, i když téměř vždy doporučujeme spíše výstavbu obchvatů místo dálnic a silnic,“ upřesňuje dále Patrik.
Východní dvoupruhový obchvat šířky 11,5 metrů a délky 7,8 km má stát 2,9 miliardy korun, kdežto modernizace průtahu délky 3,9 km s protihlukovými opatřeními podél estakády kolem 3,1 miliardy korun.
Východní obchvat je také součástí schváleného územního plánu Bíliny z roku 2002. Se zahájením obou staveb se počítá po roce 2018, což je ovšem při nedostatku veřejných peněz podle Dětí Země velmi optimistické.
Vydání stanoviska EIA lze očekávat až po zpracování a zveřejnění posudku, k němuž se pak může opět vyjádřit veřejnost, tzn. celý proces hodnocení zahájený v roce 2007 může skončit nejdříve na jaře příštího roku.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk