Tiskové zprávy
GreenMarketing: Bio Summit 2010 ukázal cestu vpřed pro udržitelné a etické podnikání
13. dubna 2010 | GreenMarketing
Konference Bio Summit 2010, která proběhla 8. dubna 2010 v Praze za účasti více než 150 delegátů z řad obchodníků, potravinářů a dalších podnikatelů, nabídla velmi aktuální a naléhavá poselství několika řečníků zejména v oblasti etického a trvale udržitelného podnikání.
Program přinesl řadu příkladů, a to jak globálních společností, tak i středně velkých regionálních společností, že skloubit hodnoty ekonomiky a etiky je nejen možné, ale velice výhodné pro všechny zúčastněné strany, od akcionářů, přes zaměstnance až po zákazníky, nemluvě o výhodách pro životní prostředí obecně.
Jak ve svém příspěvku zdůraznil nejlépe hodnocený řečník Volkert Engelsman ze společnosti Eosta, prozíraví podnikatelé se inspirují nikoli v minulosti, ale v budoucnosti. A etičtí spotřebitelé (lohasiané) nejsou ekonomickou, nýbrž informační elitou. Jsou vysoce vzdělaní a od nakupovaných výrobků očekávají naplnění vlastních hodnot trvalé udržitelnosti. Úspěch budou mít naprosto transparentní a otevřené společnosti, schopné svým zákazníkům srozumitelně sdělovat své hodnoty. Trvalá udržitelnost může být skvělý business, pokud se podaří udržet etické, ekologické i ekonomické cíle ve vzájemné rovnováze.
Velmi dobře bylo přijato i vystoupení Petry Šánové ze Zemědělské univerzity Praha, která se věnovala narůstající skupině LOHAS zákazníků. Jsou to progresivní spotřebitelé, tvůrci názorů a lídři v oblastech sociálních, ekologických a ekonomických změn. Jejich tržní potenciál ja zatím prakticky nevyužitý, přestože LOHAS jako životní styl zasahuje do širokého spektra spotřebního zboží od potravin přes oděvy, potřeby pro děti, domácnost, až po ekologičtější auta, domy a další související produkty a služby.
Jak ukázaly prezentace Vladana Armuse ze společnosti Starbucks nebo Ivety Kučerové ze společnosti L’Oréal, být nadnárodním gigantem nezbytně neznamená neetické podnikání, právě naopak. Jak Starbucks, provozovatel 16 000 kaváren v 50 zemích světa, tak výrobce 23 globálních značek kosmetiky s více než 67 000 zaměstnanci, jsou hodnoceny jako jedny z nejetičtějších společností na světě a v mnoha ohledech trvalé udržitelnosti udávají směr.
Toralf Richter, ze společnosti BioPlus kladl ve svém vystoupení důraz na to, že firmy musí pro své hodnoty nadchnout především vlastní zaměstnance. Jen vzdělaní a angažovaní zaměstnanci jsou dobrými reprezentanty firemních vizí.
Tom Václavík za Green marketing shrnul vývoj na světovém i českém trhu s bioprodukty. Spotřeba biopotravin ve světě i v České republice nepřestává stoupat, jen dynamika růstu se vzhledem k ekonomické situaci mírně zpomalila. Obrat českých výrobců generických, nevyprofilovaných značek biopotravin stagnuje. Emotivní značky, efektivně sdělující své hodnoty, ale dále rostou, stejně tak jako prodeje zboží pocházející z Fair trade, lokálních (bio)potravin, biokosmetiky a biotextilu – výrobků, které v sobě obsahují etické hodnoty spotřebitelů LOHAS. Biopotraviny mají podle Toma Václavíka před sebou stále obrovskou budoucnost. V současné době se na trhu s potravinami a nápoji ve vyspělém světě podílí jen 3 až 5 procenty, zatímco podíl lohasianů se odhaduje až na 25 %.
Z diskusí na konferenci vyplynulo, že je poptávka jednak po objevování potenciálu potřeb LOHAS zákazníků, jednak po podnětech a strategiích v naplňování trvalé udržitelnosti v dalších sektorech podnikání. Proto se budou organizátoři při přípravách příštího ročníku konference věnovat tématu etického a zodpovědného podnikání v širších souvislostech, tedy nejen ve vztahu k bioproduktům, ale ve smyslu fóra pro udržitelné podnikání.
Bližší informace o konferenci podají Tom Václavík (tom@greenmarketing.cz) nebo Antonín Parma (antonin.parma@blueevents.eu)
Program přinesl řadu příkladů, a to jak globálních společností, tak i středně velkých regionálních společností, že skloubit hodnoty ekonomiky a etiky je nejen možné, ale velice výhodné pro všechny zúčastněné strany, od akcionářů, přes zaměstnance až po zákazníky, nemluvě o výhodách pro životní prostředí obecně.
Jak ve svém příspěvku zdůraznil nejlépe hodnocený řečník Volkert Engelsman ze společnosti Eosta, prozíraví podnikatelé se inspirují nikoli v minulosti, ale v budoucnosti. A etičtí spotřebitelé (lohasiané) nejsou ekonomickou, nýbrž informační elitou. Jsou vysoce vzdělaní a od nakupovaných výrobků očekávají naplnění vlastních hodnot trvalé udržitelnosti. Úspěch budou mít naprosto transparentní a otevřené společnosti, schopné svým zákazníkům srozumitelně sdělovat své hodnoty. Trvalá udržitelnost může být skvělý business, pokud se podaří udržet etické, ekologické i ekonomické cíle ve vzájemné rovnováze.
Velmi dobře bylo přijato i vystoupení Petry Šánové ze Zemědělské univerzity Praha, která se věnovala narůstající skupině LOHAS zákazníků. Jsou to progresivní spotřebitelé, tvůrci názorů a lídři v oblastech sociálních, ekologických a ekonomických změn. Jejich tržní potenciál ja zatím prakticky nevyužitý, přestože LOHAS jako životní styl zasahuje do širokého spektra spotřebního zboží od potravin přes oděvy, potřeby pro děti, domácnost, až po ekologičtější auta, domy a další související produkty a služby.
Jak ukázaly prezentace Vladana Armuse ze společnosti Starbucks nebo Ivety Kučerové ze společnosti L’Oréal, být nadnárodním gigantem nezbytně neznamená neetické podnikání, právě naopak. Jak Starbucks, provozovatel 16 000 kaváren v 50 zemích světa, tak výrobce 23 globálních značek kosmetiky s více než 67 000 zaměstnanci, jsou hodnoceny jako jedny z nejetičtějších společností na světě a v mnoha ohledech trvalé udržitelnosti udávají směr.
Toralf Richter, ze společnosti BioPlus kladl ve svém vystoupení důraz na to, že firmy musí pro své hodnoty nadchnout především vlastní zaměstnance. Jen vzdělaní a angažovaní zaměstnanci jsou dobrými reprezentanty firemních vizí.
Tom Václavík za Green marketing shrnul vývoj na světovém i českém trhu s bioprodukty. Spotřeba biopotravin ve světě i v České republice nepřestává stoupat, jen dynamika růstu se vzhledem k ekonomické situaci mírně zpomalila. Obrat českých výrobců generických, nevyprofilovaných značek biopotravin stagnuje. Emotivní značky, efektivně sdělující své hodnoty, ale dále rostou, stejně tak jako prodeje zboží pocházející z Fair trade, lokálních (bio)potravin, biokosmetiky a biotextilu – výrobků, které v sobě obsahují etické hodnoty spotřebitelů LOHAS. Biopotraviny mají podle Toma Václavíka před sebou stále obrovskou budoucnost. V současné době se na trhu s potravinami a nápoji ve vyspělém světě podílí jen 3 až 5 procenty, zatímco podíl lohasianů se odhaduje až na 25 %.
Z diskusí na konferenci vyplynulo, že je poptávka jednak po objevování potenciálu potřeb LOHAS zákazníků, jednak po podnětech a strategiích v naplňování trvalé udržitelnosti v dalších sektorech podnikání. Proto se budou organizátoři při přípravách příštího ročníku konference věnovat tématu etického a zodpovědného podnikání v širších souvislostech, tedy nejen ve vztahu k bioproduktům, ale ve smyslu fóra pro udržitelné podnikání.
Bližší informace o konferenci podají Tom Václavík (tom@greenmarketing.cz) nebo Antonín Parma (antonin.parma@blueevents.eu)
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk