Tiskové zprávy
České dráhy: ČD nasazují dvě soupravy pendolino do provozu s cestujícími ještě před začátkem platnosti nového jízdního řádu
29. listopadu 2005 | České dráhy
Již v úterý 29. listopadu v 6.00 hodin vyjela souprava rychlovlaku pendolino na pravidelném rychlíku 876 z Brna hlavního nádraží do Prahy. Další souprava pendolina se ještě do konce tohoto týdne vrátí zpět na děčínský rychlík 772 s odjezdem v 10.26 hodin z Prahy Masarykova nádraží.
Oba tyto vlaky se zpátečními relacemi R 877 (Praha – Brno) a R 777 (Děčín – Praha) budou s výjimkou dnů, kdy se některá ze souprav bude účastnit prezentačních akcí, popřípadě jiných příprav na provoz od 11. 12., provozovány až do konce platnosti stávajícího jízdního řádu (ta končí 10. 12.) právě soupravami pendolino. České dráhy tak chtějí umožnit co nejširšímu okruhu zájemců svézt se novým rychlovlakem. Doposud se vlak pendolino během prezentačních akcí po celé České republice těšil obrovskému zájmu veřejnosti.
Rychlíky 876/877 zastavují na své trase mezi Brnem a Prahou v následujících stanicích: Blansko, Skalice nad Svitavou, Letovice, Svitavy, Česká Třebová, Choceň, Pardubice hl. n. a Kolín.
Drážní úřad České republiky jako nezávislá oprávněná státní instituce vydal potřebná schválení pro provoz soupravy pendolino s cestujícími pod stejnosměrnou i střídavou trakcí. Nic již tedy nestojí v cestě zahájení plného provozu s cestujícími od platnosti nového jízdního řádu, a to jak na trase Ostrava – Praha v kategorii SC Pendolino tak na trase Břeclav – Brno – Praha v kategoriích vlaků EuroCity a InterCity.
„ČVUT jako akreditovaná nezávislá autorita provedlo v rámci schvalovacího procesu příslušná měření a analýzy. Jejich výsledky poskytují garanci bezpečného provozu jednotky pendolino na koridorových tratích a umožnily Drážnímu úřadu povolit provoz vlaku s cestujícími pod stejnosměrnou i střídavou trakcí“, uvedl ke schvalovacímu procesu Prof. Ing. Petr Moos, CSc., proděkan pro vědu a výzkum Dopravní fakulty ČVUT Praha.
Schvalovací proces dokončuje také Německý spolkový drážní úřad (EBA), který by své vyjádření měl poskytnout v průběhu následujících dnů – rovněž ještě před zahájením platnosti nového grafikonu 11. prosince 2005. Spolkový drážní úřad je přitom obecně uznávanou evropskou autoritou při schvalování provozu železničních vozidel a jeho schvalovací verdikt má rozhodující platnost pro většinu evropských železničních správ.
Rychlovlaky pendolino patří ke špičkové železniční technice používané dnes v řadě evropských zemí, kde právě díky technologii naklápěcí skříně mohou tyto vlaky dosahovat vyšších rychlostí než klasické soupravy tažené lokomotivami. Rychlovlaky pendolino tak dnes jezdí například ve Velké Británii (provozovatel Virgin Trains), ve Švýcarsku (CIS Alpino), v Itálii (FS Treno Italia), v Portugalsku, ve Slovinsku a v dalších zemích.
Oba tyto vlaky se zpátečními relacemi R 877 (Praha – Brno) a R 777 (Děčín – Praha) budou s výjimkou dnů, kdy se některá ze souprav bude účastnit prezentačních akcí, popřípadě jiných příprav na provoz od 11. 12., provozovány až do konce platnosti stávajícího jízdního řádu (ta končí 10. 12.) právě soupravami pendolino. České dráhy tak chtějí umožnit co nejširšímu okruhu zájemců svézt se novým rychlovlakem. Doposud se vlak pendolino během prezentačních akcí po celé České republice těšil obrovskému zájmu veřejnosti.
Rychlíky 876/877 zastavují na své trase mezi Brnem a Prahou v následujících stanicích: Blansko, Skalice nad Svitavou, Letovice, Svitavy, Česká Třebová, Choceň, Pardubice hl. n. a Kolín.
Drážní úřad České republiky jako nezávislá oprávněná státní instituce vydal potřebná schválení pro provoz soupravy pendolino s cestujícími pod stejnosměrnou i střídavou trakcí. Nic již tedy nestojí v cestě zahájení plného provozu s cestujícími od platnosti nového jízdního řádu, a to jak na trase Ostrava – Praha v kategorii SC Pendolino tak na trase Břeclav – Brno – Praha v kategoriích vlaků EuroCity a InterCity.
„ČVUT jako akreditovaná nezávislá autorita provedlo v rámci schvalovacího procesu příslušná měření a analýzy. Jejich výsledky poskytují garanci bezpečného provozu jednotky pendolino na koridorových tratích a umožnily Drážnímu úřadu povolit provoz vlaku s cestujícími pod stejnosměrnou i střídavou trakcí“, uvedl ke schvalovacímu procesu Prof. Ing. Petr Moos, CSc., proděkan pro vědu a výzkum Dopravní fakulty ČVUT Praha.
Schvalovací proces dokončuje také Německý spolkový drážní úřad (EBA), který by své vyjádření měl poskytnout v průběhu následujících dnů – rovněž ještě před zahájením platnosti nového grafikonu 11. prosince 2005. Spolkový drážní úřad je přitom obecně uznávanou evropskou autoritou při schvalování provozu železničních vozidel a jeho schvalovací verdikt má rozhodující platnost pro většinu evropských železničních správ.
Rychlovlaky pendolino patří ke špičkové železniční technice používané dnes v řadě evropských zemí, kde právě díky technologii naklápěcí skříně mohou tyto vlaky dosahovat vyšších rychlostí než klasické soupravy tažené lokomotivami. Rychlovlaky pendolino tak dnes jezdí například ve Velké Británii (provozovatel Virgin Trains), ve Švýcarsku (CIS Alpino), v Itálii (FS Treno Italia), v Portugalsku, ve Slovinsku a v dalších zemích.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk