Tiskové zprávy
Pražské matky / Oživení: Čekání na nehodu?
18. prosince 2002 | Pražské matky / Oživení, tel: 723 913 129
Tragickým následkům střetu chodců s automobilem, k nimž neustále dochází, lze podle názoru o.s. Pražské matky a o.s. Oživení zabránit poměrně jednoduchými a také lacinými technickými opatřeními. Záleží jen na politické vůli představitelů úřadů a na výši vynakládaných finančních prostředků.
<p>
Zastupitelé a rady projevují svou politickou vůli často více ve slovech než v činech. Nedostatečnou podporou od svých zastupitelstev a rad tak trpí funkčnost příslušných odborů a akceschopnost úředníků. V případě hlavního města nahrává slabé vůli politiků i nejasné rozdělení kompetencí na pražské radnici. Namísto jediného odboru dopravy, zde pracují dva.Odbor rozvoje dopravy s oddělením BESIP funguje po linii samosprávy a odbor dopravy se činí po linii státní správy. Vzhledem k nízké podpoře Rady zastupitelstva, převažuje zkostnatělý přístup odboru dopravy, tedy státní správy, v jehož čele stojí ředitel Jan Heroudek. Situace je nepřehledná především pro občana, který nechápe, proč jeho žádost o dopravně bezpečnostní opatření je postupována z odboru rozvoje dopravy na odbor dopravy téhož úřadu.
<p>
Mnohé dopravní nehody, při nichž chodce (děti nevyjímaje ) srazí na silnici auto, se tak v České republice odehrávají podle scénáře, který se bohužel opakuje s železnou pravidelností: obrátí-li se veřejnost na úřady s žádostí o zabezpečení přechodu či jiného místa k přecházení, je nucena podstoupit velmi dlouhou a v mnohých ohledech potupnou cestu z úřadu na úřad a odboru na odbor. Ve skutečnosti celá procedura neznamená nic jiného než čekání na zbytečnou a možná i tragickou dopravní nehodu. Pokud se to týká školáků a jejich každodenních cest do školy, stává se takovéto čekání pro rodiče a pedagogy naprosto nepřijatelné a nesnesitelné.
<p>
O. s. Pražské matky a Oživení jsou přesvědčeny, že dopravně bezpečnostní opatření je třeba zavádět všude tam, kde o to veřejnost projeví zájem a kde je to jen trochu technicky možné. Zkušenosti ze zahraničí, kde jsou ukazatele nehodovosti i jejich následků výrazně nižší, ukazují, že laickým představám lze vyjít vstříc ku prospěchu všech. Je totiž prokázáno, že aktivní zájem veřejnosti účinně napomáhá procesu zvyšování bezpečnosti na silnicích a představuje tak velmi účinný prvek prevence.
V předvolebním období považovala řada politických stran bezpečnost dětí v silničním provozu za jednu ze svých priorit, povolební realita je však odlišná. I přesto, že v letošním roce je navržena vyšší suma z rozpočtu hl.m. Prahy na BESIP než tomu bylo v loňském roce, považujeme tuto částku (48 mil. Kč) za naprosto nedostačující. Vzhledem k nepřijatelně vysoké nehodovosti (v průměru dva až třikrát vyšší než v Evropě), a to i u dětí, i k celkové výši městského rozpočtu na dopravu (10 mld), považují občanská sdružení Pražské matky a Oživení navrženou částku za směšně nízkou.
<p>
Za všechny o.s. Pražské matky a Oživení představují v příloze této tiskové zprávy případ několikaleté snahy rodičů a školy na Praze 8. Ředitelka ZŠ U školské zahrady již několik let marně usiluje (městská část Kobylisy) o umístění zpomalovacích prahů na silnici v okolí školy. Není jediná. Písemnou žádostí o vyřešení tohoto problému žádal i Sbor církve česko-bratrské (rovněž v ulici U školské zahrady) Městskou část Praha 8. Jejich odpověď ovšem byla negativní, umístěna byla pouze cedule s max. povolenou rychlostí 30 km/h, což málokterý řidič dodržuje. Až po sepsání petice přišla kladná odpověď z Magistrátu od Ing. Martina Vlka, ředitele odboru rozvoje dopravy, jenž v případě souhlasu MČ a odboru dopravy MHMP přislíbil realizaci požadovaných opatření z prostředků BESIP, jakožto drobných dopravně bezpečnostních opatření.
<p>
Požadavky občanů se ovšem týkají ještě ulic Zenklova (konkrétně u zast. tramvaje Okrouhlická) a ulice Střelničná (v blízkosti zast. tramvaje Střelničná). Žádost o zaopatření těchto komunikací byla postoupena z odboru rozvoje dopravy na odbor dopravy MHMP (a to 11. 11. 2002), ale doposud zůstala bez odpovědi. Situace především na silnici Zenklova je kritická, silnici téměř není možné bezpečně přejít, a proto zde dochází k častým střetům chodce s autem. Přes tuto silnici prochází denně děti do blízké mateřské školy (v ulici Na pěšinách) a do základní školy (v ul. U školské zahrady).
<p>
Na silnici Střelničná je sice umístěn semafor, i přesto je zde však situace nevyhovující. Komunikace je zde rovná a auta jezdí příliš rychle, mnohdy i na červenou. Běžně se stává, že auta v jednom pruhu zastaví a ve druhém "rozjeté" auto pokračuje. Průměrně se tu denně pohybuje cca 900 dětí, docházejících do škol, školek a zdravotnických zařízení (konkrétně ordinace pro děti a dorost MUDr. Vurmové a MUDr. Eidelpezové a poliklinika v ulici Čumpelíkova).
Kontakty:
Jarmila Johnová (Pražské matky) 723 913 129,
Radka Motýlová (rodič z Prahy 8) 284 693 693
<p>
Zastupitelé a rady projevují svou politickou vůli často více ve slovech než v činech. Nedostatečnou podporou od svých zastupitelstev a rad tak trpí funkčnost příslušných odborů a akceschopnost úředníků. V případě hlavního města nahrává slabé vůli politiků i nejasné rozdělení kompetencí na pražské radnici. Namísto jediného odboru dopravy, zde pracují dva.Odbor rozvoje dopravy s oddělením BESIP funguje po linii samosprávy a odbor dopravy se činí po linii státní správy. Vzhledem k nízké podpoře Rady zastupitelstva, převažuje zkostnatělý přístup odboru dopravy, tedy státní správy, v jehož čele stojí ředitel Jan Heroudek. Situace je nepřehledná především pro občana, který nechápe, proč jeho žádost o dopravně bezpečnostní opatření je postupována z odboru rozvoje dopravy na odbor dopravy téhož úřadu.
<p>
Mnohé dopravní nehody, při nichž chodce (děti nevyjímaje ) srazí na silnici auto, se tak v České republice odehrávají podle scénáře, který se bohužel opakuje s železnou pravidelností: obrátí-li se veřejnost na úřady s žádostí o zabezpečení přechodu či jiného místa k přecházení, je nucena podstoupit velmi dlouhou a v mnohých ohledech potupnou cestu z úřadu na úřad a odboru na odbor. Ve skutečnosti celá procedura neznamená nic jiného než čekání na zbytečnou a možná i tragickou dopravní nehodu. Pokud se to týká školáků a jejich každodenních cest do školy, stává se takovéto čekání pro rodiče a pedagogy naprosto nepřijatelné a nesnesitelné.
<p>
O. s. Pražské matky a Oživení jsou přesvědčeny, že dopravně bezpečnostní opatření je třeba zavádět všude tam, kde o to veřejnost projeví zájem a kde je to jen trochu technicky možné. Zkušenosti ze zahraničí, kde jsou ukazatele nehodovosti i jejich následků výrazně nižší, ukazují, že laickým představám lze vyjít vstříc ku prospěchu všech. Je totiž prokázáno, že aktivní zájem veřejnosti účinně napomáhá procesu zvyšování bezpečnosti na silnicích a představuje tak velmi účinný prvek prevence.
V předvolebním období považovala řada politických stran bezpečnost dětí v silničním provozu za jednu ze svých priorit, povolební realita je však odlišná. I přesto, že v letošním roce je navržena vyšší suma z rozpočtu hl.m. Prahy na BESIP než tomu bylo v loňském roce, považujeme tuto částku (48 mil. Kč) za naprosto nedostačující. Vzhledem k nepřijatelně vysoké nehodovosti (v průměru dva až třikrát vyšší než v Evropě), a to i u dětí, i k celkové výši městského rozpočtu na dopravu (10 mld), považují občanská sdružení Pražské matky a Oživení navrženou částku za směšně nízkou.
<p>
Za všechny o.s. Pražské matky a Oživení představují v příloze této tiskové zprávy případ několikaleté snahy rodičů a školy na Praze 8. Ředitelka ZŠ U školské zahrady již několik let marně usiluje (městská část Kobylisy) o umístění zpomalovacích prahů na silnici v okolí školy. Není jediná. Písemnou žádostí o vyřešení tohoto problému žádal i Sbor církve česko-bratrské (rovněž v ulici U školské zahrady) Městskou část Praha 8. Jejich odpověď ovšem byla negativní, umístěna byla pouze cedule s max. povolenou rychlostí 30 km/h, což málokterý řidič dodržuje. Až po sepsání petice přišla kladná odpověď z Magistrátu od Ing. Martina Vlka, ředitele odboru rozvoje dopravy, jenž v případě souhlasu MČ a odboru dopravy MHMP přislíbil realizaci požadovaných opatření z prostředků BESIP, jakožto drobných dopravně bezpečnostních opatření.
<p>
Požadavky občanů se ovšem týkají ještě ulic Zenklova (konkrétně u zast. tramvaje Okrouhlická) a ulice Střelničná (v blízkosti zast. tramvaje Střelničná). Žádost o zaopatření těchto komunikací byla postoupena z odboru rozvoje dopravy na odbor dopravy MHMP (a to 11. 11. 2002), ale doposud zůstala bez odpovědi. Situace především na silnici Zenklova je kritická, silnici téměř není možné bezpečně přejít, a proto zde dochází k častým střetům chodce s autem. Přes tuto silnici prochází denně děti do blízké mateřské školy (v ulici Na pěšinách) a do základní školy (v ul. U školské zahrady).
<p>
Na silnici Střelničná je sice umístěn semafor, i přesto je zde však situace nevyhovující. Komunikace je zde rovná a auta jezdí příliš rychle, mnohdy i na červenou. Běžně se stává, že auta v jednom pruhu zastaví a ve druhém "rozjeté" auto pokračuje. Průměrně se tu denně pohybuje cca 900 dětí, docházejících do škol, školek a zdravotnických zařízení (konkrétně ordinace pro děti a dorost MUDr. Vurmové a MUDr. Eidelpezové a poliklinika v ulici Čumpelíkova).
Kontakty:
Jarmila Johnová (Pražské matky) 723 913 129,
Radka Motýlová (rodič z Prahy 8) 284 693 693
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk