https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/cekani-na-nehodu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Pražské matky / Oživení: Čekání na nehodu?

18. prosince 2002 | Pražské matky / Oživení, tel: 723 913 129
Tragickým následkům střetu chodců s automobilem, k nimž neustále dochází, lze podle názoru o.s. Pražské matky a o.s. Oživení zabránit poměrně jednoduchými a také lacinými technickými opatřeními. Záleží jen na politické vůli představitelů úřadů a na výši vynakládaných finančních prostředků.
<p>
Zastupitelé a rady projevují svou politickou vůli často více ve slovech než v činech. Nedostatečnou podporou od svých zastupitelstev a rad tak trpí funkčnost příslušných odborů a akceschopnost úředníků. V případě hlavního města nahrává slabé vůli politiků i nejasné rozdělení kompetencí na pražské radnici. Namísto jediného odboru dopravy, zde pracují dva.Odbor rozvoje dopravy s oddělením BESIP funguje po linii samosprávy a odbor dopravy se činí po linii státní správy. Vzhledem k nízké podpoře Rady zastupitelstva, převažuje zkostnatělý přístup odboru dopravy, tedy státní správy, v jehož čele stojí ředitel Jan Heroudek. Situace je nepřehledná především pro občana, který nechápe, proč jeho žádost o dopravně bezpečnostní opatření je postupována z odboru rozvoje dopravy na odbor dopravy téhož úřadu.
<p>
Mnohé dopravní nehody, při nichž chodce (děti nevyjímaje ) srazí na silnici auto, se tak v České republice odehrávají podle scénáře, který se bohužel opakuje s železnou pravidelností: obrátí-li se veřejnost na úřady s žádostí o zabezpečení přechodu či jiného místa k přecházení, je nucena podstoupit velmi dlouhou a v mnohých ohledech potupnou cestu z úřadu na úřad a odboru na odbor. Ve skutečnosti celá procedura neznamená nic jiného než čekání na zbytečnou a možná i tragickou dopravní nehodu. Pokud se to týká školáků a jejich každodenních cest do školy, stává se takovéto čekání pro rodiče a pedagogy naprosto nepřijatelné a nesnesitelné.
<p>
O. s. Pražské matky a Oživení jsou přesvědčeny, že dopravně bezpečnostní opatření je třeba zavádět všude tam, kde o to veřejnost projeví zájem a kde je to jen trochu technicky možné. Zkušenosti ze zahraničí, kde jsou ukazatele nehodovosti i jejich následků výrazně nižší, ukazují, že laickým představám lze vyjít vstříc ku prospěchu všech. Je totiž prokázáno, že aktivní zájem veřejnosti účinně napomáhá procesu zvyšování bezpečnosti na silnicích a představuje tak velmi účinný prvek prevence.
V předvolebním období považovala řada politických stran bezpečnost dětí v silničním provozu za jednu ze svých priorit, povolební realita je však odlišná. I přesto, že v letošním roce je navržena vyšší suma z rozpočtu hl.m. Prahy na BESIP než tomu bylo v loňském roce, považujeme tuto částku (48 mil. Kč) za naprosto nedostačující. Vzhledem k nepřijatelně vysoké nehodovosti (v průměru dva až třikrát vyšší než v Evropě), a to i u dětí, i k celkové výši městského rozpočtu na dopravu (10 mld), považují občanská sdružení Pražské matky a Oživení navrženou částku za směšně nízkou.
<p>
Za všechny o.s. Pražské matky a Oživení představují v příloze této tiskové zprávy případ několikaleté snahy rodičů a školy na Praze 8. Ředitelka ZŠ U školské zahrady již několik let marně usiluje (městská část Kobylisy) o umístění zpomalovacích prahů na silnici v okolí školy. Není jediná. Písemnou žádostí o vyřešení tohoto problému žádal i Sbor církve česko-bratrské (rovněž v ulici U školské zahrady) Městskou část Praha 8. Jejich odpověď ovšem byla negativní, umístěna byla pouze cedule s max. povolenou rychlostí 30 km/h, což málokterý řidič dodržuje. Až po sepsání petice přišla kladná odpověď z Magistrátu od Ing. Martina Vlka, ředitele odboru rozvoje dopravy, jenž v případě souhlasu MČ a odboru dopravy MHMP přislíbil realizaci požadovaných opatření z prostředků BESIP, jakožto drobných dopravně bezpečnostních opatření.
<p>
Požadavky občanů se ovšem týkají ještě ulic Zenklova (konkrétně u zast. tramvaje Okrouhlická) a ulice Střelničná (v blízkosti zast. tramvaje Střelničná). Žádost o zaopatření těchto komunikací byla postoupena z odboru rozvoje dopravy na odbor dopravy MHMP (a to 11. 11. 2002), ale doposud zůstala bez odpovědi. Situace především na silnici Zenklova je kritická, silnici téměř není možné bezpečně přejít, a proto zde dochází k častým střetům chodce s autem. Přes tuto silnici prochází denně děti do blízké mateřské školy (v ulici Na pěšinách) a do základní školy (v ul. U školské zahrady).
<p>
Na silnici Střelničná je sice umístěn semafor, i přesto je zde však situace nevyhovující. Komunikace je zde rovná a auta jezdí příliš rychle, mnohdy i na červenou. Běžně se stává, že auta v jednom pruhu zastaví a ve druhém "rozjeté" auto pokračuje. Průměrně se tu denně pohybuje cca 900 dětí, docházejících do škol, školek a zdravotnických zařízení (konkrétně ordinace pro děti a dorost MUDr. Vurmové a MUDr. Eidelpezové a poliklinika v ulici Čumpelíkova).


Kontakty:
Jarmila Johnová (Pražské matky) 723 913 129,
Radka Motýlová (rodič z Prahy 8) 284 693 693
, tel: 723 913 129
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist