Tiskové zprávy
Česká plynárenská unie: Česká republika stojí před úkolem vytvoření funkční koncepce daňové reformy
17. dubna 2007 | Česká plynárenská unie
Česká republika stojí před úkolem vytvoření funkční koncepce ekologické daňové reformy a odstranění „škodlivých“ dotací. V obojím jsme pozadu za vyspělými státy Evropy a to i ve srovnání s některými novými státy EU 25.
„Daňová zátěž lidské práce činí v ČR až 40 %, naproti tomu spotřební daň představuje pouze 20 %. Více se tedy u nás vyplatí spotřebovávat energii než pracovat, což jednoznačně není správné,“ uvádí Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie, podle semináře k ekologické daňové reformě konaného Centrem pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy.
Výzva, kterou nedávno přinesla zpráva Mezinárodního panelu pro klimatické změny (IPCC), se významně týká i Česka. V EU máme čtvrté nejvyšší emise oxidu uhličitého na obyvatele, a podle zprávy IEA z roku 2005 jsme měli na jednotku HDP mezi 26 členskými zeměmi IEA dokonce nejvyšší znečištění CO2.
Bohužel znečištěné ovzduší v ČR postihuje nejenom velké městské aglomerace, ale i venkov. Spalování tuhých paliv v domácnostech má i přes dosavadní rozsáhlou plynofikaci a teplofikaci území nezanedbatelný podíl na celkové produkci emisí znečišťujících látek. „Ekologicky šetrnější paliva, ke kterým patří i zemní plyn, by měla být zvýhodňována. Právě tento princip má naplňovat ekologická daňová reforma zaváděná v ČR postupně v období od r. 2008 až do r. 2017. Přichází tedy doba, kdy se vyplatí zodpovědně uvažovat o využívání předností zemního plynu a návratnosti plynového vytápění“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie. I hlavní město Praha podporuje ekologii ve vytápění a na vytápění plynem přispívá svým občanům až 30.000 korunami. Podporu bude poskytovat až do úplného vytěsnění tuhých paliv. „Měli bychom významně snížit rovněž emise CO2 a dalších látek, které pocházejí z dopravy. Je to možné např. prosazováním používání alternativních paliv. Staré naftové autobusy by ve městech už vůbec neměly jezdit,“ dodává Jaroslav Tománek, Senior Manager České plynárenské unie.
Lidem se dnes dýchá špatně nejen v průmyslových oblastech, ale stále častěji i v menších městech a obcích, zvláště pokud se nacházejí v údolí. Domácnosti mají dnes po dopravě největší podíl na zhoršování kvality ovzduší v ČR.
Kjótský protokol vyžaduje, aby Evropská unie v letech 1990 až 2012 (tj. v průběhu 22 let) snížila množství emisí CO2 o 8 %. Dnešní cíl ochrany klimatu, který byl přijat na březnovém summit EU v Bruselu však znamená, že členské státy EU budou muset v do roku 2020 snížit své emise CO2 celkově o 20 % oproti roku 1990.
„Daňová zátěž lidské práce činí v ČR až 40 %, naproti tomu spotřební daň představuje pouze 20 %. Více se tedy u nás vyplatí spotřebovávat energii než pracovat, což jednoznačně není správné,“ uvádí Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie, podle semináře k ekologické daňové reformě konaného Centrem pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy.
Výzva, kterou nedávno přinesla zpráva Mezinárodního panelu pro klimatické změny (IPCC), se významně týká i Česka. V EU máme čtvrté nejvyšší emise oxidu uhličitého na obyvatele, a podle zprávy IEA z roku 2005 jsme měli na jednotku HDP mezi 26 členskými zeměmi IEA dokonce nejvyšší znečištění CO2.
Bohužel znečištěné ovzduší v ČR postihuje nejenom velké městské aglomerace, ale i venkov. Spalování tuhých paliv v domácnostech má i přes dosavadní rozsáhlou plynofikaci a teplofikaci území nezanedbatelný podíl na celkové produkci emisí znečišťujících látek. „Ekologicky šetrnější paliva, ke kterým patří i zemní plyn, by měla být zvýhodňována. Právě tento princip má naplňovat ekologická daňová reforma zaváděná v ČR postupně v období od r. 2008 až do r. 2017. Přichází tedy doba, kdy se vyplatí zodpovědně uvažovat o využívání předností zemního plynu a návratnosti plynového vytápění“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie. I hlavní město Praha podporuje ekologii ve vytápění a na vytápění plynem přispívá svým občanům až 30.000 korunami. Podporu bude poskytovat až do úplného vytěsnění tuhých paliv. „Měli bychom významně snížit rovněž emise CO2 a dalších látek, které pocházejí z dopravy. Je to možné např. prosazováním používání alternativních paliv. Staré naftové autobusy by ve městech už vůbec neměly jezdit,“ dodává Jaroslav Tománek, Senior Manager České plynárenské unie.
Lidem se dnes dýchá špatně nejen v průmyslových oblastech, ale stále častěji i v menších městech a obcích, zvláště pokud se nacházejí v údolí. Domácnosti mají dnes po dopravě největší podíl na zhoršování kvality ovzduší v ČR.
Kjótský protokol vyžaduje, aby Evropská unie v letech 1990 až 2012 (tj. v průběhu 22 let) snížila množství emisí CO2 o 8 %. Dnešní cíl ochrany klimatu, který byl přijat na březnovém summit EU v Bruselu však znamená, že členské státy EU budou muset v do roku 2020 snížit své emise CO2 celkově o 20 % oproti roku 1990.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk