Tiskové zprávy
České dráhy: České dráhy podepsaly smlouvu na dodávku prototypu jednotky pro regionální dopravu
3. února 2005 | České dráhy
České dráhy, a.s., a Pars nova Šumperk, a.s., podepsaly v závěru měsíce ledna 2005 smlouvu o dodávce prototypu částečně nízkopodlažní jednotky 814 + 914 pro regionální dopravu. Společnost Pars nova se stala vítězem výběrového řízení na dodávku vlaku složeného z motorového a řídicího vozu, která vznikne rekonstrukcí stávajících dvounápravových motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010. S dodávkou zmodernizovaného regionálního vlaku se počítá ještě v letošním roce. Kontrakt dosahuje výše 20 mil. Kč.
Podmínkami výběrového řízení bylo trvale spojit motorový a řídící vůz do dvouvozové jednotky s možností průchodu mezi oběma vozidly, provést zásadní modernizaci interiéru celého vozidla, u motorové vozu zlepšit výkonnost a spolehlivost motoru, u řídicího vozu pak rekonstruovat nástupní prostor jako částečně bezbariérový. Dále byla požadována možnost spojení až tří jednotek a jejich ovládání z jednoho stanoviště strojvedoucího a možnost připojení přípojného vozu řady 010 se zajištěním všech potřebných funkcí.
České dráhy vlastní celkem 505 motorových vozů řady 810 a v provozu jich denně využívají asi 370. Přestože tato vozidla lehké stavby byla určena především pro provoz na vedlejších tratích, vzhledem k nedostatku vhodných vozidel se začala používat i namísto klasických souprav, což vedlo jednak ke snížení kultury cestování, jednak k prodloužení jízdních dob. Dnes tyto vozy zajišťují provoz podstatné části osobních vlaků na neelektrifikovaných tratích, málo využitých vlaků na elektrifikovaných tratích a prakticky výhradně zajišťují dopravu na tratích regionálních (lokálkách). Po ukončení výroby těchto vozidel v roce 1984 se zhoršila dostupnost některých náhradních dílů. Dodavatel modernizovaného vlaku bude vycházet ze zkušeností s podobně rekonstruovanými vozidly řady 812 a 912, která však netvoří ucelenou jednotku. Tato souprava jezdí v současné době v okolí Prahy, během několika let zkušebního provozu prokázala zlepšení prakticky všech požadovaných parametrů.
Modernizovaná jednotka bude mít 85 míst k sezení. Kromě bezbariérového přístupu nabídne prostor pro přepravu cestujících na invalidních vozících, jízdních kol a dětských kočárků. Výkonnější trakční agregát umožní plně využívat traťovou rychlost, čímž dojde ke zkrácení jízdních dob. Zkrácením obratu souprav ve vratných stanicích dojde ke snížení okamžité potřeby motorových vozů a personálu. Motor splňující normu EURO II přispěje také k ekologickému provozu.
České dráhy uvažují o nákupu až sta modernizovaných jednotek řady 814 + 914 v hodnotě asi 2 miliardy Kč, které chtějí nasadit na osobní vlaky provozované na objednávku krajských úřadů. Celkový počet dodaných vlaků a rychlost jejich modernizace však bude záviset na zajištění potřebných finančních prostředků, například v rámci srovnání nerovných podmínek pro nákup vozidel mezi silničními a železničními dopravci a v závislosti na objednávce a financování osobní železniční dopravy v regionech.
Některé plánované parametry nové jednotky 814 + 914:
* maximální rychlost 90 km/h (dosud 80 km/h)
* výkon 242 kW (dosud 155 kW)
* motor TEDOM (Liaz) splňující normu EURO II
* délka jednotky cca 28,7 m
* počet míst k sezení 85
* částečně nízkopodlažní (bezbariérové) uspořádání
* prostor pro přepravu vozíčkářů, kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel
Podmínkami výběrového řízení bylo trvale spojit motorový a řídící vůz do dvouvozové jednotky s možností průchodu mezi oběma vozidly, provést zásadní modernizaci interiéru celého vozidla, u motorové vozu zlepšit výkonnost a spolehlivost motoru, u řídicího vozu pak rekonstruovat nástupní prostor jako částečně bezbariérový. Dále byla požadována možnost spojení až tří jednotek a jejich ovládání z jednoho stanoviště strojvedoucího a možnost připojení přípojného vozu řady 010 se zajištěním všech potřebných funkcí.
České dráhy vlastní celkem 505 motorových vozů řady 810 a v provozu jich denně využívají asi 370. Přestože tato vozidla lehké stavby byla určena především pro provoz na vedlejších tratích, vzhledem k nedostatku vhodných vozidel se začala používat i namísto klasických souprav, což vedlo jednak ke snížení kultury cestování, jednak k prodloužení jízdních dob. Dnes tyto vozy zajišťují provoz podstatné části osobních vlaků na neelektrifikovaných tratích, málo využitých vlaků na elektrifikovaných tratích a prakticky výhradně zajišťují dopravu na tratích regionálních (lokálkách). Po ukončení výroby těchto vozidel v roce 1984 se zhoršila dostupnost některých náhradních dílů. Dodavatel modernizovaného vlaku bude vycházet ze zkušeností s podobně rekonstruovanými vozidly řady 812 a 912, která však netvoří ucelenou jednotku. Tato souprava jezdí v současné době v okolí Prahy, během několika let zkušebního provozu prokázala zlepšení prakticky všech požadovaných parametrů.
Modernizovaná jednotka bude mít 85 míst k sezení. Kromě bezbariérového přístupu nabídne prostor pro přepravu cestujících na invalidních vozících, jízdních kol a dětských kočárků. Výkonnější trakční agregát umožní plně využívat traťovou rychlost, čímž dojde ke zkrácení jízdních dob. Zkrácením obratu souprav ve vratných stanicích dojde ke snížení okamžité potřeby motorových vozů a personálu. Motor splňující normu EURO II přispěje také k ekologickému provozu.
České dráhy uvažují o nákupu až sta modernizovaných jednotek řady 814 + 914 v hodnotě asi 2 miliardy Kč, které chtějí nasadit na osobní vlaky provozované na objednávku krajských úřadů. Celkový počet dodaných vlaků a rychlost jejich modernizace však bude záviset na zajištění potřebných finančních prostředků, například v rámci srovnání nerovných podmínek pro nákup vozidel mezi silničními a železničními dopravci a v závislosti na objednávce a financování osobní železniční dopravy v regionech.
Některé plánované parametry nové jednotky 814 + 914:
* maximální rychlost 90 km/h (dosud 80 km/h)
* výkon 242 kW (dosud 155 kW)
* motor TEDOM (Liaz) splňující normu EURO II
* délka jednotky cca 28,7 m
* počet míst k sezení 85
* částečně nízkopodlažní (bezbariérové) uspořádání
* prostor pro přepravu vozíčkářů, kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk