https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ceske-drahy-podepsaly-smlouvu-na-dodavku-prototypu-jednotky-pro-regionalni-dopravu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: České dráhy podepsaly smlouvu na dodávku prototypu jednotky pro regionální dopravu

3. února 2005 | České dráhy
České dráhy, a.s., a Pars nova Šumperk, a.s., podepsaly v závěru měsíce ledna 2005 smlouvu o dodávce prototypu částečně nízkopodlažní jednotky 814 + 914 pro regionální dopravu. Společnost Pars nova se stala vítězem výběrového řízení na dodávku vlaku složeného z motorového a řídicího vozu, která vznikne rekonstrukcí stávajících dvounápravových motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010. S dodávkou zmodernizovaného regionálního vlaku se počítá ještě v letošním roce. Kontrakt dosahuje výše 20 mil. Kč.

Podmínkami výběrového řízení bylo trvale spojit motorový a řídící vůz do dvouvozové jednotky s možností průchodu mezi oběma vozidly, provést zásadní modernizaci interiéru celého vozidla, u motorové vozu zlepšit výkonnost a spolehlivost motoru, u řídicího vozu pak rekonstruovat nástupní prostor jako částečně bezbariérový. Dále byla požadována možnost spojení až tří jednotek a jejich ovládání z jednoho stanoviště strojvedoucího a možnost připojení přípojného vozu řady 010 se zajištěním všech potřebných funkcí.

České dráhy vlastní celkem 505 motorových vozů řady 810 a v provozu jich denně využívají asi 370. Přestože tato vozidla lehké stavby byla určena především pro provoz na vedlejších tratích, vzhledem k nedostatku vhodných vozidel se začala používat i namísto klasických souprav, což vedlo jednak ke snížení kultury cestování, jednak k prodloužení jízdních dob. Dnes tyto vozy zajišťují provoz podstatné části osobních vlaků na neelektrifikovaných tratích, málo využitých vlaků na elektrifikovaných tratích a prakticky výhradně zajišťují dopravu na tratích regionálních (lokálkách). Po ukončení výroby těchto vozidel v roce 1984 se zhoršila dostupnost některých náhradních dílů. Dodavatel modernizovaného vlaku bude vycházet ze zkušeností s podobně rekonstruovanými vozidly řady 812 a 912, která však netvoří ucelenou jednotku. Tato souprava jezdí v současné době v okolí Prahy, během několika let zkušebního provozu prokázala zlepšení prakticky všech požadovaných parametrů.

Modernizovaná jednotka bude mít 85 míst k sezení. Kromě bezbariérového přístupu nabídne prostor pro přepravu cestujících na invalidních vozících, jízdních kol a dětských kočárků. Výkonnější trakční agregát umožní plně využívat traťovou rychlost, čímž dojde ke zkrácení jízdních dob. Zkrácením obratu souprav ve vratných stanicích dojde ke snížení okamžité potřeby motorových vozů a personálu. Motor splňující normu EURO II přispěje také k ekologickému provozu.

České dráhy uvažují o nákupu až sta modernizovaných jednotek řady 814 + 914 v hodnotě asi 2 miliardy Kč, které chtějí nasadit na osobní vlaky provozované na objednávku krajských úřadů. Celkový počet dodaných vlaků a rychlost jejich modernizace však bude záviset na zajištění potřebných finančních prostředků, například v rámci srovnání nerovných podmínek pro nákup vozidel mezi silničními a železničními dopravci a v závislosti na objednávce a financování osobní železniční dopravy v regionech.

Některé plánované parametry nové jednotky 814 + 914:
* maximální rychlost 90 km/h (dosud 80 km/h)
* výkon 242 kW (dosud 155 kW)
* motor TEDOM (Liaz) splňující normu EURO II
* délka jednotky cca 28,7 m
* počet míst k sezení 85
* částečně nízkopodlažní (bezbariérové) uspořádání
* prostor pro přepravu vozíčkářů, kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist