Tiskové zprávy
České dráhy: České Pendolino se představuje
24. června 2003 | České dráhy
První souprava rychlovlaku řady 680 nazývaného České Pendolino se dnes představuje veřejnosti. Prototyp rychlovlaku byl dokončen a v italském výrobním závodě firmy Alstom měl roll-out 26. března 2003. Od dubna do června pak vykonal první zkoušky na italských tratích. Do České republiky byl přepraven v uplynulém týdnu.
Naklápěcí technika zrychluje dopravu po stávajících tratích
Systém naklápěcí techniky vyvinutý společností Fiat Ferroviaria, dnes Alstom, umožňuje speciálním soupravám projíždět tratě o velkém počtu malých oblouků vyšší rychlostí než klasické vlaky. Staré železnice tak nemusejí být nahrazeny novými přímými a velmi drahými vysokorychlostními tratěmi, přesto díky Pendolinu na nich lze zvýšit rychlost a zkrátit dobu cestování. Podle charakteru tratě může pendolino těmito úseky s oblouky projíždět až o 30 procent vyšší rychlostí a zkrátit tak dobu cestování o 15 až 20 procent oproti klasickým soupravám. Také v České republice se nachází řada až 150 let starých tratí, které vedou v hlubokých údolích Labe, Vltavy, Orlice či Svitavy. Výstavba nových tras v těchto místech by byla velmi nákladná a dosahovala by řádů stovek miliard korun. Proto bylo v 90. letech rozhodnuto tyto tratě rekonstruovat a nasadit na ně vlaky s naklápěcí skříní. Podobnou strategii zvolily i železnice Itálie, Švýcarska, Německa, Španělska, Portugalska, Finska, Slovinska a Velké Británie. Vlaky s naklápěcí skříní na jiném principu jezdí také v Norsku a Švédsku.
Vlak čekají náročné zkoušky
Vlak nyní čeká náročný program zkoušek na Zkušebním železničním okruhu v Cerhenicích u Velimi a na tratích v České republice, Německu a Rakousku. Cílem těchto zkoušek bude ověřit jízdní vlastnosti a spolehlivost elektrické jednotky a jejích agregátů. Souprava sice využívá osvědčený systém naklápěcí techniky od firmy Alstom, známý z vlaků v Itálii, Švýcarsku, Německu, Velké Británii, Finsku a v dalších státech, ale je to první vlak této třídy, který je vybaven pro provoz na třech napájecích systémech používaných ve střední Evropě. Zároveň se zkouškami se uskuteční schvalování vlaku drážními úřady ve všech třech zemích. Bez něj není možné zahájení provozu s cestujícími.
Od turistické třídy po pojízdnou kancelář
Vlaky nabízejí vysoký komfort pro cestující. Všechny vozy jsou klimatizované a mají velkoprostorové uspořádání. Sedačky jsou buď umístěny proti sobě se stoly, nebo za sebou. V tomto případě mají cestující k dispozici sklápěcí stolky. Sedačky, které obdržely Národní cenu za design 2003, jsou polohovací a umožňují nastavení pro odpočinek. Místa pro kuřáky jsou od nekuřáckých oddělena v prvním a posledním vozu vlaku.
Protože je vozová skříň u pendolina užší než u klasických vozů, jsou pro zajištění vysokého komfortu vybaveny i vozy 2. třídy pouze třemi místy na šířku. Takový komfort neposkytují ani obdobné německé soupravy, kde jsou na šířku čtyři sedadla jako v klasických vlacích. V části soupravy jsou také vyhrazena místa pro vozíčkáře. Maminky s malými dětmi a cyklisté najdou v jednom vozu prostor pro uložení kočárků a jízdních kol.
V pojízdnou kancelář se může změnit vůz první třídy. Stoly umožňují rozložení dokumentů či notebooků, které lze napájet ze zásuvek s napájením 230 V. U každé sedačky je také přípojka pro sluchátka a volič programů vlakového rozhlasu s hudbou.
Vysoká pozornost je věnována zajištění občerstvení. Cestující ve vlaku najdou bistro, prodejní automaty nápojů a drobného občerstvení. Vlak je vybaven rovněž servírovacími vozíky známými z letecké dopravy. Jejich prostřednictvím je možné podávat jídla a nápoje přímo na místa cestujících.
Provoz
Očekáváme, že vlaky Pendolino budou nasazeny do provozu s cestujícími v průběhu roku 2004; nejprve, ještě v rámci zkušebního provozu, na trase Drážďany – Praha – Vídeň. V pravidelném provozu pak zajistí dopravu mezi městy v Německu, Česku a Rakousku. Vyloučeno není v budoucnu ani nasazení do dalších míst ve střední Evropě. Ve vlaku bude platit obvyklý tarif pro spoje EuroCity. Přeplňování souprav zabrání a vysoký komfort cestování zajistí povinná rezervace míst pro tyto spoje.
Hlavní efekt zkrácení cestovních časů prostřednictvím systému naklápění vozových skříní vlak dosáhne na úseku mezi Drážďany a Brnem. Rychlovlaky tam od jízdního řádu 2004 / 2005 výrazně zkrátí jízdní doby. Například cesta z Prahy do Ústí nad Labem bude trvat asi jednu hodinu, cesta do Brna se zkrátí na méně než 2 a půl hodiny a do Vídně na přibližně 3 a půl hodiny. Nejvyšší rychlost vlaku je 230 km/h, na českém území pojede maximálně 160 km/h.
Naklápěcí technika zrychluje dopravu po stávajících tratích
Systém naklápěcí techniky vyvinutý společností Fiat Ferroviaria, dnes Alstom, umožňuje speciálním soupravám projíždět tratě o velkém počtu malých oblouků vyšší rychlostí než klasické vlaky. Staré železnice tak nemusejí být nahrazeny novými přímými a velmi drahými vysokorychlostními tratěmi, přesto díky Pendolinu na nich lze zvýšit rychlost a zkrátit dobu cestování. Podle charakteru tratě může pendolino těmito úseky s oblouky projíždět až o 30 procent vyšší rychlostí a zkrátit tak dobu cestování o 15 až 20 procent oproti klasickým soupravám. Také v České republice se nachází řada až 150 let starých tratí, které vedou v hlubokých údolích Labe, Vltavy, Orlice či Svitavy. Výstavba nových tras v těchto místech by byla velmi nákladná a dosahovala by řádů stovek miliard korun. Proto bylo v 90. letech rozhodnuto tyto tratě rekonstruovat a nasadit na ně vlaky s naklápěcí skříní. Podobnou strategii zvolily i železnice Itálie, Švýcarska, Německa, Španělska, Portugalska, Finska, Slovinska a Velké Británie. Vlaky s naklápěcí skříní na jiném principu jezdí také v Norsku a Švédsku.
Vlak čekají náročné zkoušky
Vlak nyní čeká náročný program zkoušek na Zkušebním železničním okruhu v Cerhenicích u Velimi a na tratích v České republice, Německu a Rakousku. Cílem těchto zkoušek bude ověřit jízdní vlastnosti a spolehlivost elektrické jednotky a jejích agregátů. Souprava sice využívá osvědčený systém naklápěcí techniky od firmy Alstom, známý z vlaků v Itálii, Švýcarsku, Německu, Velké Británii, Finsku a v dalších státech, ale je to první vlak této třídy, který je vybaven pro provoz na třech napájecích systémech používaných ve střední Evropě. Zároveň se zkouškami se uskuteční schvalování vlaku drážními úřady ve všech třech zemích. Bez něj není možné zahájení provozu s cestujícími.
Od turistické třídy po pojízdnou kancelář
Vlaky nabízejí vysoký komfort pro cestující. Všechny vozy jsou klimatizované a mají velkoprostorové uspořádání. Sedačky jsou buď umístěny proti sobě se stoly, nebo za sebou. V tomto případě mají cestující k dispozici sklápěcí stolky. Sedačky, které obdržely Národní cenu za design 2003, jsou polohovací a umožňují nastavení pro odpočinek. Místa pro kuřáky jsou od nekuřáckých oddělena v prvním a posledním vozu vlaku.
Protože je vozová skříň u pendolina užší než u klasických vozů, jsou pro zajištění vysokého komfortu vybaveny i vozy 2. třídy pouze třemi místy na šířku. Takový komfort neposkytují ani obdobné německé soupravy, kde jsou na šířku čtyři sedadla jako v klasických vlacích. V části soupravy jsou také vyhrazena místa pro vozíčkáře. Maminky s malými dětmi a cyklisté najdou v jednom vozu prostor pro uložení kočárků a jízdních kol.
V pojízdnou kancelář se může změnit vůz první třídy. Stoly umožňují rozložení dokumentů či notebooků, které lze napájet ze zásuvek s napájením 230 V. U každé sedačky je také přípojka pro sluchátka a volič programů vlakového rozhlasu s hudbou.
Vysoká pozornost je věnována zajištění občerstvení. Cestující ve vlaku najdou bistro, prodejní automaty nápojů a drobného občerstvení. Vlak je vybaven rovněž servírovacími vozíky známými z letecké dopravy. Jejich prostřednictvím je možné podávat jídla a nápoje přímo na místa cestujících.
Provoz
Očekáváme, že vlaky Pendolino budou nasazeny do provozu s cestujícími v průběhu roku 2004; nejprve, ještě v rámci zkušebního provozu, na trase Drážďany – Praha – Vídeň. V pravidelném provozu pak zajistí dopravu mezi městy v Německu, Česku a Rakousku. Vyloučeno není v budoucnu ani nasazení do dalších míst ve střední Evropě. Ve vlaku bude platit obvyklý tarif pro spoje EuroCity. Přeplňování souprav zabrání a vysoký komfort cestování zajistí povinná rezervace míst pro tyto spoje.
Hlavní efekt zkrácení cestovních časů prostřednictvím systému naklápění vozových skříní vlak dosáhne na úseku mezi Drážďany a Brnem. Rychlovlaky tam od jízdního řádu 2004 / 2005 výrazně zkrátí jízdní doby. Například cesta z Prahy do Ústí nad Labem bude trvat asi jednu hodinu, cesta do Brna se zkrátí na méně než 2 a půl hodiny a do Vídně na přibližně 3 a půl hodiny. Nejvyšší rychlost vlaku je 230 km/h, na českém území pojede maximálně 160 km/h.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk