Tiskové zprávy
MD ČR: Český ministr dopravy vedl úspěšné jednání Rady ministrů EU pro dopravu
Ministr dopravy Petr Bendl předsedal v pondělí 30. března 2009 jednání Rady ministrů pro dopravu členských států EU.
„Mám upřímnou radost, že Vám po dnešním jednání Rady mohu představit hned několik dobrých zpráv“, touto větou zhodnotil dnešní zasedání Rady pro dopravu Petr Bendl.
Důležitým závěrem z tohoto zasedání je dosažení dohody mezi Evropskou unii a Kanadou o letecké dopravě. Konečná smlouva by tak mohla být podepsána už v květnu letošního roku na summitu EU-Kanada v Praze.
Prvním bodem jednání ministrů dopravy členských států byla debata o návrhu novely směrnice o zpoplatnění těžkých nákladních vozidel (euroviněta). Hlavním principem tohoto opatření by mělo být podle Petra Bendla „kdo znečišťuje, platí“. Výši zpoplatnění i přesná pravidla vidí ale v tomto okamžiku jednotlivé členské státy zatím rozdílně, proto české předsednictví přišlo s návrhem platnost této směrnice posunout o čtyři roky. „Hlavním argumentem je, že v čase ekonomické krize by mohlo toto opatření ztížit podmínky pro podnikání v dopravě, je přitom velmi obtížné přesně odhadnout dopady pro jednotlivé země, roli hraje i náročné hledání kompromisu mezi členskými státy,“ uvedl k oddálení platnosti směrnice Euroviněty ministr Bendl.
Další důležitou částí jednání bylo přijetí obecného přístupu Rady k novele směrnice o pracovní době řidičů. „S ministry jsme se shodli, že není dobré na podnikatele a osoby samostatně výdělečně činné v oblasti dopravy vztáhnout shodná pravidla pracovní doby, jaká platí pro zaměstnance,“ podotkl Petr Bendl a v tomto smyslu by mělo dojít ke korekci stávající platné směrnice.
Rovněž byly přijaty Závěry Rady k Inteligentním dopravním systémům. Tyto systémy jsou již v řadě členských států rozvinuté na různé úrovni kvality a hustoty. Je však třeba zajistit jejich vzájemnou provázanost v celé Unii. To by měla právě učinit směrnice, jejíž návrh bude projednáván v druhé polovině českého předsednictví. Klíčovou událostí bude neformální rada ministrů dopravy, na kterou ministr dopravy Petr Bendl pozval své ministerské kolegy, místopředsedu EK, komisaře pro dopravu Antonia Tajaniho a zástupce EP na konci dubna do severočeských Litoměřic (29. dubna 2009).
V rámci jednání se ministři vrátili i k takzvanému leteckému balíčku, tedy ke dvěma legislativním návrhům v letecké dopravě - novele nařízení o Jednotném evropském nebi a novela nařízení o Evropské agentuře pro bezpečnost civilního letectví a ocenili práci českého předsednictví v této oblasti.
„V důsledku zlepšení letového provozu by mohlo dojít ke zkrácení doby letu o 8 – 14 minut a k úspoře paliva o 7 – 11 procent v průměru na jeden uskutečněný let. Je tedy významným přínosem jak pro dopravce, tak pro občany. Například doba jednoho letu na lince Praha – Paříž se zkrátí skoro o deset minut, přičemž se ušetří asi 300 kg leteckého paliva. To znamená snížení emisí CO2 o jednu tunu,“ uvedl k dané problematice Petr Bendl.
V průběhu jednání Petr Bendl vyhodnotil jako jeden z klíčových úspěchů českého předsednictví a výsledek společných jednání členských zemí dohodu o tzv. silničním balíčku. „Tento balíček dopravcům usnadní podnikání v rámci Evropské unie, zjednoduší pravidla a omezí administrativu. Kromě významného příspěvku k naplnění hesla „Evropa bez bariér“ přinese silniční balíček jen díky novým registrům dopravců úsporu až 200 mil. EUR ročně,“ shrnul ministr dopravy Petr Bendl.
Během pracovního oběda se ministři věnovali především dopadům ekonomické krize na oblast dopravy. Celá debata se nesla v duchu teze – krize může být příležitost. Zazněla celá řada konkrétních opatření, která chystají jednotlivé členské státy jako svoji odpověď na krizi. Za zmínku stojí některé základní podněty jako podpora investic do infrastruktury, i s využitím projektů PPP, realokace 500 miliónů EUR na financování projektů transevropských dopravních sítí nebo odstraňování zbytečné administrativní zátěže a bariér jednotného evropského trhu či usnadnění přístupu k finančním zdrojům, zejména prostřednictví EIB.
„Mám upřímnou radost, že Vám po dnešním jednání Rady mohu představit hned několik dobrých zpráv“, touto větou zhodnotil dnešní zasedání Rady pro dopravu Petr Bendl.
Důležitým závěrem z tohoto zasedání je dosažení dohody mezi Evropskou unii a Kanadou o letecké dopravě. Konečná smlouva by tak mohla být podepsána už v květnu letošního roku na summitu EU-Kanada v Praze.
Prvním bodem jednání ministrů dopravy členských států byla debata o návrhu novely směrnice o zpoplatnění těžkých nákladních vozidel (euroviněta). Hlavním principem tohoto opatření by mělo být podle Petra Bendla „kdo znečišťuje, platí“. Výši zpoplatnění i přesná pravidla vidí ale v tomto okamžiku jednotlivé členské státy zatím rozdílně, proto české předsednictví přišlo s návrhem platnost této směrnice posunout o čtyři roky. „Hlavním argumentem je, že v čase ekonomické krize by mohlo toto opatření ztížit podmínky pro podnikání v dopravě, je přitom velmi obtížné přesně odhadnout dopady pro jednotlivé země, roli hraje i náročné hledání kompromisu mezi členskými státy,“ uvedl k oddálení platnosti směrnice Euroviněty ministr Bendl.
Další důležitou částí jednání bylo přijetí obecného přístupu Rady k novele směrnice o pracovní době řidičů. „S ministry jsme se shodli, že není dobré na podnikatele a osoby samostatně výdělečně činné v oblasti dopravy vztáhnout shodná pravidla pracovní doby, jaká platí pro zaměstnance,“ podotkl Petr Bendl a v tomto smyslu by mělo dojít ke korekci stávající platné směrnice.
Rovněž byly přijaty Závěry Rady k Inteligentním dopravním systémům. Tyto systémy jsou již v řadě členských států rozvinuté na různé úrovni kvality a hustoty. Je však třeba zajistit jejich vzájemnou provázanost v celé Unii. To by měla právě učinit směrnice, jejíž návrh bude projednáván v druhé polovině českého předsednictví. Klíčovou událostí bude neformální rada ministrů dopravy, na kterou ministr dopravy Petr Bendl pozval své ministerské kolegy, místopředsedu EK, komisaře pro dopravu Antonia Tajaniho a zástupce EP na konci dubna do severočeských Litoměřic (29. dubna 2009).
V rámci jednání se ministři vrátili i k takzvanému leteckému balíčku, tedy ke dvěma legislativním návrhům v letecké dopravě - novele nařízení o Jednotném evropském nebi a novela nařízení o Evropské agentuře pro bezpečnost civilního letectví a ocenili práci českého předsednictví v této oblasti.
„V důsledku zlepšení letového provozu by mohlo dojít ke zkrácení doby letu o 8 – 14 minut a k úspoře paliva o 7 – 11 procent v průměru na jeden uskutečněný let. Je tedy významným přínosem jak pro dopravce, tak pro občany. Například doba jednoho letu na lince Praha – Paříž se zkrátí skoro o deset minut, přičemž se ušetří asi 300 kg leteckého paliva. To znamená snížení emisí CO2 o jednu tunu,“ uvedl k dané problematice Petr Bendl.
V průběhu jednání Petr Bendl vyhodnotil jako jeden z klíčových úspěchů českého předsednictví a výsledek společných jednání členských zemí dohodu o tzv. silničním balíčku. „Tento balíček dopravcům usnadní podnikání v rámci Evropské unie, zjednoduší pravidla a omezí administrativu. Kromě významného příspěvku k naplnění hesla „Evropa bez bariér“ přinese silniční balíček jen díky novým registrům dopravců úsporu až 200 mil. EUR ročně,“ shrnul ministr dopravy Petr Bendl.
Během pracovního oběda se ministři věnovali především dopadům ekonomické krize na oblast dopravy. Celá debata se nesla v duchu teze – krize může být příležitost. Zazněla celá řada konkrétních opatření, která chystají jednotlivé členské státy jako svoji odpověď na krizi. Za zmínku stojí některé základní podněty jako podpora investic do infrastruktury, i s využitím projektů PPP, realokace 500 miliónů EUR na financování projektů transevropských dopravních sítí nebo odstraňování zbytečné administrativní zátěže a bariér jednotného evropského trhu či usnadnění přístupu k finančním zdrojům, zejména prostřednictví EIB.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk