Tiskové zprávy
Zelený kruh: Český zákon o hodnocení vlivů na životní prostředí stále odporuje evropskému právu
Česká republika dlouhodobě v dostatečném rozsahu neumožňuje svým občanům obracet se na soudy s žádostmi o přezkum rozhodnutí v oblasti životního prostředí. Děje se tak v rozporu s mezinárodními závazky a evropským právem. Evropská komise proto dokonce zahájila s Českou republikou řízení, na jehož konci nám hrozí citelné sankce. Nápravu nepřineslo ani dnešní jednání Poslanecké sněmovny, na kterém byl návrh na novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA) zamítnut.
A jak se změnila situace po dnešním jednání Sněmovny, které bylo závěrečným vyústěním dlohoudobého vyjednávání? Úprava, která by umožňovala veřejnosti dotčené daným rozhodnutím obrátit se na soud, stále neexistuje. Běžný občan tak nemá možnost účinně bránit svoje právo na příznivé životní prostředí před nezávislým a nestranným soudem, jedná se například o řízení o stavbách skládek odpadu, chemiček nebo kamenolomů.
Dalším problematickým bodem zamítnutého návrhu novelizace zákona byla jeho účinnost, vztahující se až na řízení zahájená po jeho schválení. Pokud by tedy bylo řízení zahájeno ještě před přijetím změn, nemohla by se veřejnost bránit před soudy. Toho se snažil využít například ČEZ, který s velkým spěchem požádal o zahájení procesu posuzování vlivů na životní prostředí u nových reaktorů v Temelíně. Že to byl i jeden z důvodů odmítnutí návrhu zákona, přiznal zpravodaj hospodářského výboru Aleš Rádl.1)
Zelený kruh proto s dalšími nevládními organizacemi žádá urychlené zpracování a přijetí takových úprav zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí, které budou v souladu s Aarhuskou úmluvou 2), právem EU a zejména budou ve prospěch ochrany práv dotčené veřejnosti.
Kontakty: Mgr. Petra Humlíčková, legislativní koordinátorka Zeleného kruhu, petra.humlickova@zelenykruh.cz, 732 685 835
Poznámky:
1) Poslanec Aleš Rádl, 2. čtení návrhu změny zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, 6. února 2009: „Zejména s ohledem na to, že například Česká republika bude muset v nejbližší době přistoupit k budování dalších dvou bloků jaderné elektrárny, zdálo se nám za těchto okolností i výhodnější, aby případně Česká republika nesla nějaké náklady, které budou spojené s nedostatečnou implementací toho evropského názoru na tento zákon, než abychom si sami tady vytvořili do budoucna nějaké komplikace, které nám potom velmi ztíží realizaci potřebných stavebních záměrů.“
2) Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí. Veřejnost je v duchu Aarhuské úmluvy postavena jako partner veřejné správy s právem: získávat srozumitelné informace o životním prostředí, účastnit se rozhodování a mít zajištěnu právní ochranu.
A jak se změnila situace po dnešním jednání Sněmovny, které bylo závěrečným vyústěním dlohoudobého vyjednávání? Úprava, která by umožňovala veřejnosti dotčené daným rozhodnutím obrátit se na soud, stále neexistuje. Běžný občan tak nemá možnost účinně bránit svoje právo na příznivé životní prostředí před nezávislým a nestranným soudem, jedná se například o řízení o stavbách skládek odpadu, chemiček nebo kamenolomů.
Dalším problematickým bodem zamítnutého návrhu novelizace zákona byla jeho účinnost, vztahující se až na řízení zahájená po jeho schválení. Pokud by tedy bylo řízení zahájeno ještě před přijetím změn, nemohla by se veřejnost bránit před soudy. Toho se snažil využít například ČEZ, který s velkým spěchem požádal o zahájení procesu posuzování vlivů na životní prostředí u nových reaktorů v Temelíně. Že to byl i jeden z důvodů odmítnutí návrhu zákona, přiznal zpravodaj hospodářského výboru Aleš Rádl.1)
Zelený kruh proto s dalšími nevládními organizacemi žádá urychlené zpracování a přijetí takových úprav zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí, které budou v souladu s Aarhuskou úmluvou 2), právem EU a zejména budou ve prospěch ochrany práv dotčené veřejnosti.
Kontakty: Mgr. Petra Humlíčková, legislativní koordinátorka Zeleného kruhu, petra.humlickova@zelenykruh.cz, 732 685 835
Poznámky:
1) Poslanec Aleš Rádl, 2. čtení návrhu změny zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, 6. února 2009: „Zejména s ohledem na to, že například Česká republika bude muset v nejbližší době přistoupit k budování dalších dvou bloků jaderné elektrárny, zdálo se nám za těchto okolností i výhodnější, aby případně Česká republika nesla nějaké náklady, které budou spojené s nedostatečnou implementací toho evropského názoru na tento zákon, než abychom si sami tady vytvořili do budoucna nějaké komplikace, které nám potom velmi ztíží realizaci potřebných stavebních záměrů.“
2) Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí. Veřejnost je v duchu Aarhuské úmluvy postavena jako partner veřejné správy s právem: získávat srozumitelné informace o životním prostředí, účastnit se rozhodování a mít zajištěnu právní ochranu.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk