Tiskové zprávy
České dráhy: Cesta vlakem mezi Prahou a Moravou ušetří oproti autu či autobusu až tři hodiny
24. července 2006 | České dráhy
Nový silniční zákon a rekonstrukce dálnic přivádí na železnici další zákazníky – tržby stanic v měsíci červenci rostou až o 20 %.
Během prvních červencových čtrnácti dnů zaznamenávají České dráhy výrazně vyšší zájem o cestování vlakem – především pak na dálkových trasách, kde jezdí spoje kategorie SC Pendolino, EC, IC a Ex. Ty se po zavedení nového silničního zákona staly v očích mnoha cestujících nejrychlejší a nepohodlnější variantou cestování – navíc bez stresu z porušení pravidel silničního provozu.
Až na více než pět hodin v jednom směru se může protáhnout doba strávená na cestě automobilem či autobusem mezi Prahou a Ostravskem. Řidičům v silniční dopravě, kteří jsou vystaveni tvrdým postihům při nerespektování pravidel silničního provozu – zejména pak maximální povolené rychlosti, se od 1. července Ostravsko často časově vzdálilo. Navíc na dálnicích probíhá řada stavebních prací, kdy například na objezdu kolem Brna (dálnice D1) ve směru na Vyškov se denně tvoří až několika kilometrové kolony vozidel. V případě autobusu (provozovatel Student Agency) trvá cesta ranním spojem z Ostravy do Prahy 5 hodin 10 minut; stejně tak při cestě v opačném směru.
V návaznosti na to zaznamenávají České dráhy výrazný růst tržeb, který je primárně motivován právě vyšším zájmem o cestování na dálkových spojích. Ve srovnání s loňskými prvními dvěma týdny měsíce července je to u vybraných stanic meziroční nárůst v rozmezí 15 – 20 %. Například v případě největší stanice na území Moravskoslezského kraje a třetí největší stanice ČD v rámci České republiky – Ostrava Svinov - činil meziroční nárůst tržeb 18 %. Za prvních 14 dnů letošního roku činily tržby ve stanici Ostrava – Svinov 3,98 mil. Kč, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo 3,37 mil. Kč. V průměru o 200 - 300 cestujících denně také v čevenci narostl oproti předchozím měsícům počet cestujících přepravených spoji SC Pendolino mezi Ostravou a Prahou.
Cestovní doba při využití spojů Českých drah přitom například na trase Ostrava – Praha začíná již na době 3 hodiny 20 minut v jednom směru u spojů SC Pendolino; 3 hodiny 57 minut pak trvá cesta v případě využití spoje kategorie IC. To ve srovnání s využitím osobního automobilu nebo autobusu, může při započtení obou cest (celková doba jízdy až více než 10 hodin) znamenat celkovou úsporu až 3 hodiny – při nesrovnatelně vyšším pohodlí umožňujícím například efektivní využití času stráveného na cestě například prací na přenosném počítači.
Motivací využívat spoje ČD jsou ale také vyšší náklady spojené s růstem cen pohonných hmot, kdy naopak České dráhy například u spojů SC Pendolino nabídly pro letní měsíce speciální cenovou nabídku SC Léto a nabízejí další možnosti výhodných slevových modelů (SONE+, skupinovou či zpáteční slevu).
Souhrnná informace o jízdních dobách spojů ČD na vybraných trasách:
Praha – Ostrava: Současná jízdní doba 3 hodiny 20 minut (spoje SC Pendolino). Tato jízdní doba by měla být ještě v průběhu letošního roku zkrácena k hranici tří hodin. Jízdní doba například autobusem je dle jízdních řádů dopravců 5 hodiny 10 minut. Pro osobní automobil vyhledávač tras na serveru www.mapy.cz uvádí 4 hodiny 18 minut (bez započtení zdržení vinou rekonstrukce komunikace).
Praha – Olomouc: Současná jízdní doba 2 hodiny 23 minut (spoje SC Pendolino). Tato jízdní doba by měla být ještě v průběhu letošního roku zkrácena na přibližně 2 hodiny. Jízdní doba například autobusem je dle jízdních řádů dopravců 3 hodiny 30 minut u nejkratších spojů. Pro osobní automobil vyhledávač tras na serveru www.mapy.cz uvádí 2 hodiny 46 minut (zde je celá trasa například po dálnici).
Praha – Ústí nad Labem: Současná jízdní doba spojů kategorie EuroCity vedených v tzv. klasických soupravách (bez naklápěcí skříně) – 1 hodina 4 minuty.
Praha – Děčín: Současná jízdní doba spojů kategorie EuroCity vedených v tzv. klasických soupravách (bez naklápěcí skříně) – 1 hodiny 22 minut.
Praha – Brno: jízdní doba nejrychlejších spojů 2 hodiny 23 minut. Celkem 9 párů vlaků kategorie EC a IC nabízejí denně České dráhy mezi Prahou a Brnem. Nejrychlejší spoje provozované rychlovlaky pendolino přitom urazí trasu mezi oběma metropolemi za 2 hodiny 23 minut.
Proč cestující na dálkových trasách preferují vlak:
Z interní ankety, kterou realizovaly České dráhy mezi cestujícími na trase Ostrava – Praha na počátku července, vyplynuly následující důvody, proč dávají více přednost jízdě vlakem před osobním automobilem či autobusem:
· Rychlost – cesta vlakem je nejrychlejším způsobem dopravy – na cestě strávím nejkratší dobu, kterou navíc mohu využít.
· Pohodlí – vlak nabízí největší pohodlí během cesty.
· Nový silniční zákon – jedu rychle a nestresuje mě možnost porušení silničních předpisů s hrozbou ztráty řidičského průkazu.
· Efektivní využití stráveného času – možnost využít čas na cestě především k práci.
· Servis SC Pendolino – nabídka této služby odpovídající standardem letecké dopravě.
Během prvních červencových čtrnácti dnů zaznamenávají České dráhy výrazně vyšší zájem o cestování vlakem – především pak na dálkových trasách, kde jezdí spoje kategorie SC Pendolino, EC, IC a Ex. Ty se po zavedení nového silničního zákona staly v očích mnoha cestujících nejrychlejší a nepohodlnější variantou cestování – navíc bez stresu z porušení pravidel silničního provozu.
Až na více než pět hodin v jednom směru se může protáhnout doba strávená na cestě automobilem či autobusem mezi Prahou a Ostravskem. Řidičům v silniční dopravě, kteří jsou vystaveni tvrdým postihům při nerespektování pravidel silničního provozu – zejména pak maximální povolené rychlosti, se od 1. července Ostravsko často časově vzdálilo. Navíc na dálnicích probíhá řada stavebních prací, kdy například na objezdu kolem Brna (dálnice D1) ve směru na Vyškov se denně tvoří až několika kilometrové kolony vozidel. V případě autobusu (provozovatel Student Agency) trvá cesta ranním spojem z Ostravy do Prahy 5 hodin 10 minut; stejně tak při cestě v opačném směru.
V návaznosti na to zaznamenávají České dráhy výrazný růst tržeb, který je primárně motivován právě vyšším zájmem o cestování na dálkových spojích. Ve srovnání s loňskými prvními dvěma týdny měsíce července je to u vybraných stanic meziroční nárůst v rozmezí 15 – 20 %. Například v případě největší stanice na území Moravskoslezského kraje a třetí největší stanice ČD v rámci České republiky – Ostrava Svinov - činil meziroční nárůst tržeb 18 %. Za prvních 14 dnů letošního roku činily tržby ve stanici Ostrava – Svinov 3,98 mil. Kč, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo 3,37 mil. Kč. V průměru o 200 - 300 cestujících denně také v čevenci narostl oproti předchozím měsícům počet cestujících přepravených spoji SC Pendolino mezi Ostravou a Prahou.
Cestovní doba při využití spojů Českých drah přitom například na trase Ostrava – Praha začíná již na době 3 hodiny 20 minut v jednom směru u spojů SC Pendolino; 3 hodiny 57 minut pak trvá cesta v případě využití spoje kategorie IC. To ve srovnání s využitím osobního automobilu nebo autobusu, může při započtení obou cest (celková doba jízdy až více než 10 hodin) znamenat celkovou úsporu až 3 hodiny – při nesrovnatelně vyšším pohodlí umožňujícím například efektivní využití času stráveného na cestě například prací na přenosném počítači.
Motivací využívat spoje ČD jsou ale také vyšší náklady spojené s růstem cen pohonných hmot, kdy naopak České dráhy například u spojů SC Pendolino nabídly pro letní měsíce speciální cenovou nabídku SC Léto a nabízejí další možnosti výhodných slevových modelů (SONE+, skupinovou či zpáteční slevu).
Souhrnná informace o jízdních dobách spojů ČD na vybraných trasách:
Praha – Ostrava: Současná jízdní doba 3 hodiny 20 minut (spoje SC Pendolino). Tato jízdní doba by měla být ještě v průběhu letošního roku zkrácena k hranici tří hodin. Jízdní doba například autobusem je dle jízdních řádů dopravců 5 hodiny 10 minut. Pro osobní automobil vyhledávač tras na serveru www.mapy.cz uvádí 4 hodiny 18 minut (bez započtení zdržení vinou rekonstrukce komunikace).
Praha – Olomouc: Současná jízdní doba 2 hodiny 23 minut (spoje SC Pendolino). Tato jízdní doba by měla být ještě v průběhu letošního roku zkrácena na přibližně 2 hodiny. Jízdní doba například autobusem je dle jízdních řádů dopravců 3 hodiny 30 minut u nejkratších spojů. Pro osobní automobil vyhledávač tras na serveru www.mapy.cz uvádí 2 hodiny 46 minut (zde je celá trasa například po dálnici).
Praha – Ústí nad Labem: Současná jízdní doba spojů kategorie EuroCity vedených v tzv. klasických soupravách (bez naklápěcí skříně) – 1 hodina 4 minuty.
Praha – Děčín: Současná jízdní doba spojů kategorie EuroCity vedených v tzv. klasických soupravách (bez naklápěcí skříně) – 1 hodiny 22 minut.
Praha – Brno: jízdní doba nejrychlejších spojů 2 hodiny 23 minut. Celkem 9 párů vlaků kategorie EC a IC nabízejí denně České dráhy mezi Prahou a Brnem. Nejrychlejší spoje provozované rychlovlaky pendolino přitom urazí trasu mezi oběma metropolemi za 2 hodiny 23 minut.
Proč cestující na dálkových trasách preferují vlak:
Z interní ankety, kterou realizovaly České dráhy mezi cestujícími na trase Ostrava – Praha na počátku července, vyplynuly následující důvody, proč dávají více přednost jízdě vlakem před osobním automobilem či autobusem:
· Rychlost – cesta vlakem je nejrychlejším způsobem dopravy – na cestě strávím nejkratší dobu, kterou navíc mohu využít.
· Pohodlí – vlak nabízí největší pohodlí během cesty.
· Nový silniční zákon – jedu rychle a nestresuje mě možnost porušení silničních předpisů s hrozbou ztráty řidičského průkazu.
· Efektivní využití stráveného času – možnost využít čas na cestě především k práci.
· Servis SC Pendolino – nabídka této služby odpovídající standardem letecké dopravě.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk