Tiskové zprávy
Moravskoslezský kraj: Cestovní ruch – šance pro rozvoj regionu
Konference s tímto názvem a s podtitulem „destinační management“ probíhala v rámci konání veletrhu Dovolená a Region 2003 ve dnech 10. a 11. dubna 2003, pořadatelem byl Moravskoslezský kraj. Nabízíme Vám závěrečné zhodnocení této konference, které připravilo oddělení cestovního ruchu KÚ MSK:
Konference „Cestovní ruch – šance pro rozvoj regionu“, která se konala pod záštitou náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Josefa Jalůvky, byla rozdělena do tří částí: první část konference, s názvem Marketing měst a obcí, jejíž přípravu zastřešila Česká marketingová společnost, byla určena především starostům měst a obcí našeho kraje. V druhé části konference se část posluchačů konference obměnila. Někteří starostové byli vystřídání odborníky z cestovního ruchu ze soukromé i neziskové sféry. Velkou část zástupců veřejné sféry tvořili pracovníci krajských úřadů z celé České republiky, kteří měli příležitost načerpat náměty a inspiraci pro svou další činnost na základě přednesených zkušeností a poznatků zástupců Moravskoslezského kraje s prvním rokem implementace marketingové strategie. Na konferenci se setkali zástupci institucí z celé České republiky:
z České centrály cestovního ruchu, z Ministerstva pro místní rozvoj, členové Komise
pro cestovní ruch Asociace krajů a Komise pro cestovní ruch Svazu měst a obcí ČR, představitelé Asociace turistických a informačních center ČR, podnikatelé v cestovním ruchu, zástupci médií i odborného tisku a mnoho dalších.
V rámci Marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu v turistickém regionu Severní Moravy a Slezska, kterou zpracovalo konsorcium firem IRP s.r.o. a Enterprise plc a ARR a.s, bylo stanoveno celkem 76 projektů a opatření s předpokládaným zahájením realizace
do konce roku 2003. U téměř dvou třetin uvedených projektů, opatření včetně záležitostí souvisejících s projektem vytvoření destinačního managementu již byla započata realizace (úprava lyžařských běžeckých tras, informační a orientační systém Moravskoslezského kraje, projekt Pradědova zahrádka, rekonstrukce zámku v Linhartovech, Strategie rozvoje cestovního ruchu na Osoblažsku, Studie dopravní dostupnosti do střediska Praděd-Ovčárna, rozvojový program a projekt Slezská Harta, Modernizace lyžařských areálů v Beskydech, Greenways Krakow – Morava – Vídeň, rekonstrukce zámku Kunín, Archeopark Chotěbuz
u Karviné, rekonstrukce historického centra v Karviné a přilehlého parku B. Němcové, rozvoj sportovně rekreačního areálu Přístav – Soběšovice a mnoho dalších). Část projektů byla realizována (příkladem je i nový výstavní pavilon ostravského výstaviště Černá louka nebo rozhledna na vrcholu Velké Čantoryje). Jedna třetina projektů a opatření čeká na zpracování. Vytvoření destinačního managementu jako profesionální řídící struktury vidí Ing. Josef Jalůvka jako nelehký úkol. Podle sdělení Mag. Andrey Minnich ze Salzburger Land, Tourismus Gesellschaft m.b. H., trvala realizace destinačního managementu v turistické destinaci Salzburska téměř 20 let.
Destinačním managementem se rozumí systém řízení aktivit cestovního ruchu v daném turistickém regionu nebo destinaci jehož posláním je profesionalizace řízení a organizace sektoru cestovního ruchu v daném turistickém regionu (destinaci). Předpokládá se, že bude zodpovědný za tvorbu turistických produktů, propagaci, marketing a analýzu statistických informací o cestovním ruchu v turistické destinaci. Základním přínosem destinačního managementu by mělo být vytvoření předpokladů pro optimální využití potenciálu cestovního ruchu v kraji a urychlení jeho rozvoje na bázi vytvoření synergického efektu v odvětví, charakteristickém participací velkého počtu subjektů z veřejného, soukromého
a neziskového sektoru. Je pravděpodobné, že Moravskoslezský kraj bude prvním krajem v České republice, který destinační management na svém území vytvoří.
Konsorcium firem IRP s.r.o. a Enterprise plc, s.r.o. se podílí na zpracování marketingových strategií rozvoje cestovního ruchu v pěti krajích České republiky, což umožňuje zpracovatelům porovnávat podmínky a úroveň rozvoje cestovního ruchu v těchto krajích, uvedl Ing. Vladimír Vavrečka, CSc, zástupce společnosti Enterprise plc, s.r.o.. Z hlediska zahraničních návštěvníků a tržní orientace tvoří Moravskoslezský kraj mezi ostatními kraji výjimku, neboť nejvíce návštěvníků k nám přijíždí z Polské republiky. U většiny krajů je tato situace opačná a první místo v počtu zahraničních návštěvníků zaujímají turisté z Německa. Z tohoto důvodů je vazba na polské účastníky, kterým byl vyčleněn jeden samostatný blok konference velice významná. Rovněž se potvrdil příznivý výsledek prezentace Moravskoslezského kraje v Českém centru ve Varšavě a na veletrhu v Poznani. Na rozdíl
od jiných krajů je Moravskoslezský kraj specifický rovněž stálým nárůstem počtu domácích turistů v ubytovacích zařízeních, což signalizuje pozitivní trend ve změně image kraje
na domácích trzích cestovního ruchu.
Ing. Petr Kratochvíl z České centrály cestovního ruchu ocenil věcné a podnětné diskuse, které na konferenci zazněly. Veliký přínos konference zaznamenal především v tom,
že jednotlivé kroky a realizace marketingové strategii přináší svůj efekt v praxi. Velice ocenil spolupráci mezi podnikateli a zástupci veřejné sféry, které se v Moravskoslezském kraji dosáhlo. Podstatné je, že obě stany našly společnou řeč a mají chuť spolupracovat.
Miroslav Foltýn, president Asociace turistických informačních center České republiky, informoval novináře o zavedení jednotného turistického informačního systému, jehož vytvoření v České republice se připravuje již několik let. V současnosti jedná A.T.I.C. ČR s provozovatelem systému CZeCOT.com, kterým je společnost C.O.T. media s.r.o. o možné spolupráci s informačními centry ČR.
Dr. Dagmar Kremzerová, ředitelka Městského informačního centra Ostrava, si váží toho, že úspěšný projekt „Stodolní ulice“, který vznikl spontánně a může být jednou z forem destinačního managementu v praxi, byl poprvé na této konferenci prezentován odborné veřejnosti. Dr. Kremzerová dále informovala o přípravě mimořádného zasedání rady IC, které se bude konat v dubnu 2004 v Ostravě. V této době bude také probíhat otevření nového informačního centra, již čtvrtého v pořadí v Ostravě, na zrekonstruovaném nádraží Svinov, které bude mít nejmodernější informační systém v České republice.
Výstupy z konference „Cestovní ruch – šance pro rozvoj regionu“ budou zveřejněny na internetových stránkách Moravskoslezského kraje do konce dubna.
Konference „Cestovní ruch – šance pro rozvoj regionu“, která se konala pod záštitou náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Josefa Jalůvky, byla rozdělena do tří částí: první část konference, s názvem Marketing měst a obcí, jejíž přípravu zastřešila Česká marketingová společnost, byla určena především starostům měst a obcí našeho kraje. V druhé části konference se část posluchačů konference obměnila. Někteří starostové byli vystřídání odborníky z cestovního ruchu ze soukromé i neziskové sféry. Velkou část zástupců veřejné sféry tvořili pracovníci krajských úřadů z celé České republiky, kteří měli příležitost načerpat náměty a inspiraci pro svou další činnost na základě přednesených zkušeností a poznatků zástupců Moravskoslezského kraje s prvním rokem implementace marketingové strategie. Na konferenci se setkali zástupci institucí z celé České republiky:
z České centrály cestovního ruchu, z Ministerstva pro místní rozvoj, členové Komise
pro cestovní ruch Asociace krajů a Komise pro cestovní ruch Svazu měst a obcí ČR, představitelé Asociace turistických a informačních center ČR, podnikatelé v cestovním ruchu, zástupci médií i odborného tisku a mnoho dalších.
V rámci Marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu v turistickém regionu Severní Moravy a Slezska, kterou zpracovalo konsorcium firem IRP s.r.o. a Enterprise plc a ARR a.s, bylo stanoveno celkem 76 projektů a opatření s předpokládaným zahájením realizace
do konce roku 2003. U téměř dvou třetin uvedených projektů, opatření včetně záležitostí souvisejících s projektem vytvoření destinačního managementu již byla započata realizace (úprava lyžařských běžeckých tras, informační a orientační systém Moravskoslezského kraje, projekt Pradědova zahrádka, rekonstrukce zámku v Linhartovech, Strategie rozvoje cestovního ruchu na Osoblažsku, Studie dopravní dostupnosti do střediska Praděd-Ovčárna, rozvojový program a projekt Slezská Harta, Modernizace lyžařských areálů v Beskydech, Greenways Krakow – Morava – Vídeň, rekonstrukce zámku Kunín, Archeopark Chotěbuz
u Karviné, rekonstrukce historického centra v Karviné a přilehlého parku B. Němcové, rozvoj sportovně rekreačního areálu Přístav – Soběšovice a mnoho dalších). Část projektů byla realizována (příkladem je i nový výstavní pavilon ostravského výstaviště Černá louka nebo rozhledna na vrcholu Velké Čantoryje). Jedna třetina projektů a opatření čeká na zpracování. Vytvoření destinačního managementu jako profesionální řídící struktury vidí Ing. Josef Jalůvka jako nelehký úkol. Podle sdělení Mag. Andrey Minnich ze Salzburger Land, Tourismus Gesellschaft m.b. H., trvala realizace destinačního managementu v turistické destinaci Salzburska téměř 20 let.
Destinačním managementem se rozumí systém řízení aktivit cestovního ruchu v daném turistickém regionu nebo destinaci jehož posláním je profesionalizace řízení a organizace sektoru cestovního ruchu v daném turistickém regionu (destinaci). Předpokládá se, že bude zodpovědný za tvorbu turistických produktů, propagaci, marketing a analýzu statistických informací o cestovním ruchu v turistické destinaci. Základním přínosem destinačního managementu by mělo být vytvoření předpokladů pro optimální využití potenciálu cestovního ruchu v kraji a urychlení jeho rozvoje na bázi vytvoření synergického efektu v odvětví, charakteristickém participací velkého počtu subjektů z veřejného, soukromého
a neziskového sektoru. Je pravděpodobné, že Moravskoslezský kraj bude prvním krajem v České republice, který destinační management na svém území vytvoří.
Konsorcium firem IRP s.r.o. a Enterprise plc, s.r.o. se podílí na zpracování marketingových strategií rozvoje cestovního ruchu v pěti krajích České republiky, což umožňuje zpracovatelům porovnávat podmínky a úroveň rozvoje cestovního ruchu v těchto krajích, uvedl Ing. Vladimír Vavrečka, CSc, zástupce společnosti Enterprise plc, s.r.o.. Z hlediska zahraničních návštěvníků a tržní orientace tvoří Moravskoslezský kraj mezi ostatními kraji výjimku, neboť nejvíce návštěvníků k nám přijíždí z Polské republiky. U většiny krajů je tato situace opačná a první místo v počtu zahraničních návštěvníků zaujímají turisté z Německa. Z tohoto důvodů je vazba na polské účastníky, kterým byl vyčleněn jeden samostatný blok konference velice významná. Rovněž se potvrdil příznivý výsledek prezentace Moravskoslezského kraje v Českém centru ve Varšavě a na veletrhu v Poznani. Na rozdíl
od jiných krajů je Moravskoslezský kraj specifický rovněž stálým nárůstem počtu domácích turistů v ubytovacích zařízeních, což signalizuje pozitivní trend ve změně image kraje
na domácích trzích cestovního ruchu.
Ing. Petr Kratochvíl z České centrály cestovního ruchu ocenil věcné a podnětné diskuse, které na konferenci zazněly. Veliký přínos konference zaznamenal především v tom,
že jednotlivé kroky a realizace marketingové strategii přináší svůj efekt v praxi. Velice ocenil spolupráci mezi podnikateli a zástupci veřejné sféry, které se v Moravskoslezském kraji dosáhlo. Podstatné je, že obě stany našly společnou řeč a mají chuť spolupracovat.
Miroslav Foltýn, president Asociace turistických informačních center České republiky, informoval novináře o zavedení jednotného turistického informačního systému, jehož vytvoření v České republice se připravuje již několik let. V současnosti jedná A.T.I.C. ČR s provozovatelem systému CZeCOT.com, kterým je společnost C.O.T. media s.r.o. o možné spolupráci s informačními centry ČR.
Dr. Dagmar Kremzerová, ředitelka Městského informačního centra Ostrava, si váží toho, že úspěšný projekt „Stodolní ulice“, který vznikl spontánně a může být jednou z forem destinačního managementu v praxi, byl poprvé na této konferenci prezentován odborné veřejnosti. Dr. Kremzerová dále informovala o přípravě mimořádného zasedání rady IC, které se bude konat v dubnu 2004 v Ostravě. V této době bude také probíhat otevření nového informačního centra, již čtvrtého v pořadí v Ostravě, na zrekonstruovaném nádraží Svinov, které bude mít nejmodernější informační systém v České republice.
Výstupy z konference „Cestovní ruch – šance pro rozvoj regionu“ budou zveřejněny na internetových stránkách Moravskoslezského kraje do konce dubna.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk