Jiřina Juláková "> Chyby v projektu Nového spojení lze napravit - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/chyby-v-projektu-noveho-spojeni-lze-napravit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ateliér pro životní prostředí: Chyby v projektu Nového spojení lze napravit

11. srpna 2004 | Ateliér pro životní prostředí
Autor: Jiřina Juláková, tel: 241 432 972
Řešení tratí navazujících na vítkovské tunely je třeba přizpůsobit historickému prostředí a potřebám regionální dopravy. Modernizace zastaralého projektu je stále možná.

Atelier pro životní prostředí vítá podpis Memoranda o spolupráci v železniční dopravě na území hl.m.Prahy a Středočeského kraje, jehož cílem je zajistit optimální dopravní obsluhu regionu. Memorandum přitom počítá s dalším rozvojem infrastruktury, a také s památkovou ochranou vybraných objektů železnice. Páteří Pražské integrované dopravy, podobně jako v řadě jiných městských aglomerací, se stane průjezdný systém regionální kolejové dopravy (“REKO”, obdoba systémů S-Bahn), který plně využije železniční infrastrukturu. K ní bude patřit i tzv. Nové spojení mezi Bulharem a Balabenkou, jehož výstavba byla počátkem srpna zahájena.

Stavební řešení Nového spojení je navrženo – bohužel ještě podle předlistopadové koncepce – především pro dálkovou dopravu. Modernímu regionálnímu systému však nevyhovuje nebo dokonce brání jeho rozvoji. Jde hlavně o navrhované křižování vlaků v mezistaničních úsecích (Sluncová, Balabenka), nemožnost zřízení chybějících přestupních zastávek na tratích Praha hl.n. – Libeň, Praha hl.n – Vysočany (Křižíkova, Krejcárek) a návrh severního zhlaví hlavního nádraží, které neumožňuje následné zapojení karlínské a bubenské tratě. K zásadním nedostatkům patří i zbytečné bourání objektů v bývalém lokomotivním depu Masarykova nádraží (hlavně zadní remízy, přesuvny a točny), nadměrná délka a výška viaduktu přes Trocnovskou ulici a nevhodné umístění východních tunelových portálů s navazujícími tratěmi do strmého úbočí Vítkova, které vyžaduje vykácení zalesněného svahu v délce více než půl kilometru.

AŽP na tyto závady opakovaně poukazoval. Přitom jsme upozorňovali na to, že vedle zastaralého oficiálního návrhu Nového spojení již existuje moderní a efektivní alternativní řešení, které tyto problémy nemá. Ze strany ministerstva dopravy ani investora však o ně nebyl zájem a oficiální projekt postupně získal všechna povolení. S východními portály tak už dnes asi nikdo nepohne a devastaci zeleného svahu nad Invalidovnou asi nikdo nezabrání.

Zůstává však dost času na změny projektu ke zmenšení zásahů do depa, nalezení citlivého řešení mezi Bulharem a Vojenským muzeem s novým pěším přístupem od Florence na Vítkov i pro odstranění všech dopravních nedostatků. “Alternativní návrh Nového spojení je možné snadno přizpůsobit i prosazenému umístění východních portálů”, říká jeho autor, Jan Klika. Nijak nespěchá ani bourání v depu, kterému je naopak třeba zabránit a uhájit tak záměr na umístění ústředního železničního muzea v jeho prostorách. Zadní remíza s přesuvnou a točnou se bude hodit vždy a hlavně v případě, že by zvítězil námět na zaústění bubenské a karlínské trati do podzemní úrovně hlavního nádraží, který likviduje objekty, pro muzeum dnes vymezené.

Nové spojení je veřejnou investicí, která zásadně ovlivní kvalitu budoucí veřejné dopravy v celém regionu a také mimořádně zasáhne do historického obrazu města. Proto vyzýváme odpovědné orgány státu, Středočeského kraje a hl. m. Prahy, aby ve veřejném zájmu a ve smyslu podepsaného memoranda usilovaly o nápravu nedostatků dosavadního projektu Nového spojení: o zmenšení jeho zásahu do městské krajiny a o zvětšení jeho dopravních přínosů pro regionální dopravu. Postup výstavby, která se v nejbližších letech soustředí především na ražbu tunelů od východu, to umožní – bez odsunutí termínu zprovoznění.

Memorandum počítá s tím, že pro řešení záměrů a námětů ke zlepšení dopravního systému budou zřízeny pracovní skupiny a řídící grémium. Věříme, že v nich bude mít zastoupení také laická a odborná veřejnost včetně občanských sdružení.

V Praze dne 6. srpna 2004
Jiřina Juláková v.r.
předsedkyně sdružení

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist