Dita Laura Michaličková "> Co mají na talíři čeští turisté v Turecku a v Egyptě? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/co-maji-na-taliri-cesti-turiste-v-turecku-a-v-egypte
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Společnost pro zvířata: Co mají na talíři čeští turisté v Turecku a v Egyptě?

I hospodářská zvířata směřují z České republiky a celé unie také tímto směrem.

Konzervy
Jsou zde však rozdíly: zvířata si cestu nevybrala, nejedou dobrovolně, dlouhá cesta v horku v kamionech nebo lodích je pro ně zlým snem. To není všechno – čekají dlouhé hodiny a dny na hraničním přechodu EU a Asie, v dopravních zácpách a na konci cesty je čeká zabití velmi krutým způsobem (halal – muslimský způsob zabíjení, bez předchozího omráčení) při němž je muži často ještě bijí a jinak týrají. Zvířata z ČR a EU slouží jako živé konzervy.

Z pastvin a stájí vašeho okolí
Mohou to být části z těl býků pocházejících např. z okolí Chebu, Plzně, Ústí nad Orlicí, Uherského Hradiště, Jindřichova Hradiště, Jičína…, z míst odkud vyjely transporty 22 kamiónů napěchovaných stovkami zvířat z ČR, z nichž část hynula vedrem a vyčerpáním na hranici Bulharsko – Turecko, další část skončila zabita halal způsobem někde v TR a další část zbídačelých zvířat skončila pod noži v Iráku. Je to velmi smutný, jeden ze zdokumentovaných (nevládními organizacemi), šokující případ z léta 2017, vinicí nepotrestáni, transporty za podpory MZe pokračují i nadále…viz Transport přeživších býků: http://spolecnostprozvirata.cz/vizualni-dukazy-o-stradani-a-stresu-zvirat-souvisejicich-s-prepravou/

Hranice
Po výjezdu z ČR trvá cesta po silnicích na BG – TR hranice kamionu se zvířaty přibližně 3 až 4 dny. Ještě než dojede k přechodu, čeká v kolonách desítky hodin, po odbavení mohou někdy využít stáje pro odpočinek, napojení, nakrmení zatímco obsluha odstraňuje zvířata, která cestu nepřežila nebo novorozená telata (v posledním stupni březosti jsou přepravovány i krávy a jalovice, i když je to zakázané). Odhadujeme, že asi polovina zvířat tuto možnost nemá, jsou uvězněná v kamionech další hodiny, někdy i dny při čekání na vjezd na tureckou stranu hranice. Zvířata postupně kolabují a umírají. Na turecké straně hranice mají Turci další specifické požadavky např. na potvrzení o zdravotním stavu zvířat, pokud zjistí jen malé nesrovnalosti, zvířata jsou odsouzena k dalšímu čekání hodiny i dny na turecké straně hranice. … Přeživší zvířata pak putují jako trosky dál do TR. Odtud již nikdo z EU nemá možnost zjistit, kde a jak zvířata skonají, viz záběry Uvězněná na hranici http://spolecnostprozvirata.cz/vizualni-dukazy-o-stradani-a-stresu-zvirat-souvisejicich-s-prepravou/

V létě 2018, v červenci byl na BG – TR hranici nevládní organizací zjištěn kamion Z ČR, plný býčků, kteří 11 – 14 dní stáli v odstaveném kamionu v meziprostoru BG – TR hranice. Jaké to je být zavřeni v přehřátém vozidle na slunci, kálet pod sebe, kolabovat vysílením, vedrem a dehydratací, několik dnů a nocí…? Viz Agónie ve vedru, www.stoptransport.cz
Turisté, konzumenti v pohodlí pětihvězdičkových hotelů s all inclusive mají na talířích svalovinu, pocházející ze zbědovaných utýraných zvířat z Evropské unie, včetně České republiky.
-------------------------------


V roce 2018 bylo z České republiky vyvezeno směrem do Turecka a dále neznámo kam: 59 646 zvířat skotu domácího.
V roce 2017 to bylo 72 569 skotu domácího.
V roce 2016 přes 76 000 skotu domácího.
(traces, svscr.cz)

Z EU jsou to ročně statisíce skotu domácího směřujícího do Turecka, Egypta a dalších muslimských zemí v Asii a Africe. Statisíce zvířat (skotu a ovcí) pro nasycení Asie a Afriky směřují z Austrálie…
Od r. 2005/2007 platí Nařízení EU o ochraně zvířat během přepravy. Nařízení je dlouhodobě porušováno, jeho ustanovení nejsou zavedena do praxe tak, aby skutečně zvířata ochránila. Přes trvalé zasílání důkazů o porušování legislativy, o ohromném strádání zvířat při dálkových transportech jak EU, tak členským zemím, je dlouhotrvající přeprava hospodářských zvířat nadále podporována EU i členskými státy.
Evropská komise obdržela za poslední dvě desetiletí několik milionů podpisů pod petice žádající ukončení dlouhotrvající přepravy a místo zvířat, přepravovat maso. Komisi to ale nevadí.
Evropský parlament se dlouhodobě zasazuje za zastavení této přepravy, za přepravu masa, několikrát o to žádal EK, naposledy v únoru 2019.
www.stoptransport.cz

ŘEŠENÍ:
- odchovávat a vykrmovat zvířata v místě narození;
- porážet zvířata v místě chovu/výkrmu;
- přepravovat zvířata pouze do 8 hodin (drůbež do 4h) pro odchov, výkrm a na jatka;
- přepravovat místo zvířat maso, jatečné půlky, živočišné produkty;
- podporovat lokální produkci: od narození po výkrm a porážku;
- podporovat obchodní vztahy, které ctí dodržování legislativy a nepůsobí strádání zvířat.
- dodržovat legislativu, postihovat její porušování.



Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist