Tiskové zprávy
Město Trutnov: Co přinesla pocitová mapa dopravy v Trutnově?
24. března 2025 | Město Trutnov
Město Trutnov se pustilo do tvorby Plánu udržitelné městské mobility, jehož cílem je zlepšit dopravní situaci a zvýšit bezpečnost i komfort pohybu pro všechny obyvatele. Součástí přípravného procesu byla i tzv. pocitová mapa, prostřednictvím které mohli Trutnováci sdílet své zkušenosti a nápady týkající se dopravy ve městě.
Pocitová mapa byla zpřístupněna online od 20. ledna do 17. února 2025 a umožnila občanům přidávat podněty ke zlepšení dopravní infrastruktury a zároveň označovat problematická místa, která považují za nebezpečná či kolizní. Místní obyvatelé mohli vyjádřit svůj pohled na automobilovou dopravu, cyklodopravu, MHD i pěší pohyb. Do průzkumu se zapojilo 523 lidí, kteří označili 1 922 podnětů. „Velmi si vážím participace občanů, kteří aktivně přispěli svými postřehy a návrhy. Děkuji jim za konstruktivní a podnětné příspěvky, nezaznamenali jsme žádné nesmyslné odpovědi. Výstupy z pocitové mapy jsou pro nás cennými podklady, které nyní poslouží jako základ pro další veřejnou fázi projektu, jež bude dotazníkové šetření,“ hodnotí Michal Rosa, starosta města Trutnova.
Drtivá většina respondentů pocitové mapy (84 %) v Trutnově bydlí, zbytek sem dojíždí za prací, školou či službami. Téměř 60 % respondentů byli muži, 40 % ženy. Věkové rozložení účastníků bylo rovnoměrné: 6 % ve věku 18-24 let, 18 % ve věku 25-34 let, 22 % ve věku 35-44 let, 25 % ve věku 45-54 let, 15 % ve věku 55-64 let a 11 % bylo 65 let a více. Nejvíce podnětů označili v kategoriích automobilová doprava (33 %) a pěší doprava (31 %).
Jaké byly nejčastější podněty?
Automobilová doprava
- V oblasti parkování lidé zmiňovali potřebu zlepšit situaci u škol a školek a v obytných částech. Zvláště upozorňovali na situaci v Tiché a Mládežnické ulici před tamní základní školou. Ta se už letos dočká kompletní rekonstrukce a úpravy tak, aby zde vzniklo bezpečné místo.
-Účastníci ankety také často zmiňovali potřebu zavedení rezidenčního parkování v některých ulicích: „Poslední dobou bývá velký problém s parkovacími místy v celém centru. Zejména pro rezidenty žijící kolem náměstí je toto velký problém,“ zněl jeden z podnětů.
- Jako nebezpečná místa byly označeny křižovatka ulic M. Gorkého a Na Struze před ZŠ kpt. Jaroše, dále křižovatka před kapličkou pod nemocnicí a vjezd do areálu školy. Dalším nebezpečným místem, které mělo velkou pozornost veřejnosti, je křížení pěší, cyklo a motorové dopravy na přechodu u Špitálského mostu.
- Mnoho podnětů se vztahovalo k nízké kapacitě komunikací na Nových Dvorech a doporučovalo jejich rozšíření.
Cyklodoprava
- Nejvíce podnětů upozorňovalo na nedostatečnou infrastrukturu cyklostezek nebo pruhů pro cyklisty. Zároveň lidé zmiňovali nutnost opravy páteřní cyklostezky podél Úpy. Ta se z části nového povrchu dočká ještě letos na jaře.
Pěší pohyb
- Lidé často označovali špatný stav některých chodníků či jejich úplnou absenci. Mezi taková místa v pocitové mapě patří Nové Dvory, Libeč a spojnice mezi Zelenou Loukou a průmyslovou/obchodní zónou: „chybějící logické propojení obchodní zóny s Dolním a Horním Starým městem,“ píší lidé.
Městská hromadná doprava
- Oblast MHD měla od lidí minimální pozornost. Několik podnětů se týkalo vylepšení autobusových zastávek.
Na základě získaných informací nyní město provádí rozhovory s vybranými zástupci skupin, které nějakým způsobem zajišťují či ovlivňují dopravu, tedy s provozovatelem MHD, se zdravotnickou záchrannou službou, technickými službami atd. Zároveň se chystá dotazníkové šetření, které bude dalším důležitým krokem při tvorbě plánu mobility. „Dotazníkové šetření provedeme na přelomu dubna a května, formulář bude k dispozici jak on-line, tak v papírové podobě a v dubnových Radničních listech. Podrobnější informace k němu včas zveřejníme,“ doplňuje Zuzana Tancibudková, koordinátorka participace MěÚ Trutnov, a dodává, že „současně s těmito participačními aktivitami probíhá odborný sběr dat z dopravy a kamer, tedy sčítání cyklistů, pěších, průjezdů vozidel apod.“ Po vyhodnocení dotazníku radnice na září plánuje prezentaci všech výstupů všech sběrů dat.
Plán udržitelné městské mobility bude dlouhodobým strategickým dokumentem, který pomůže nastavit směr rozvoje dopravy ve městě tak, aby byla bezpečnější, plynulejší a ekologičtější. Hotový by měl být do konce letošního roku. Město Trutnov se tak připojuje k řadě dalších měst, která hledají moderní a udržitelná řešení pro mobilitu svých obyvatel.
Pocitová mapa byla zpřístupněna online od 20. ledna do 17. února 2025 a umožnila občanům přidávat podněty ke zlepšení dopravní infrastruktury a zároveň označovat problematická místa, která považují za nebezpečná či kolizní. Místní obyvatelé mohli vyjádřit svůj pohled na automobilovou dopravu, cyklodopravu, MHD i pěší pohyb. Do průzkumu se zapojilo 523 lidí, kteří označili 1 922 podnětů. „Velmi si vážím participace občanů, kteří aktivně přispěli svými postřehy a návrhy. Děkuji jim za konstruktivní a podnětné příspěvky, nezaznamenali jsme žádné nesmyslné odpovědi. Výstupy z pocitové mapy jsou pro nás cennými podklady, které nyní poslouží jako základ pro další veřejnou fázi projektu, jež bude dotazníkové šetření,“ hodnotí Michal Rosa, starosta města Trutnova.
Drtivá většina respondentů pocitové mapy (84 %) v Trutnově bydlí, zbytek sem dojíždí za prací, školou či službami. Téměř 60 % respondentů byli muži, 40 % ženy. Věkové rozložení účastníků bylo rovnoměrné: 6 % ve věku 18-24 let, 18 % ve věku 25-34 let, 22 % ve věku 35-44 let, 25 % ve věku 45-54 let, 15 % ve věku 55-64 let a 11 % bylo 65 let a více. Nejvíce podnětů označili v kategoriích automobilová doprava (33 %) a pěší doprava (31 %).
Jaké byly nejčastější podněty?
Automobilová doprava
- V oblasti parkování lidé zmiňovali potřebu zlepšit situaci u škol a školek a v obytných částech. Zvláště upozorňovali na situaci v Tiché a Mládežnické ulici před tamní základní školou. Ta se už letos dočká kompletní rekonstrukce a úpravy tak, aby zde vzniklo bezpečné místo.
-Účastníci ankety také často zmiňovali potřebu zavedení rezidenčního parkování v některých ulicích: „Poslední dobou bývá velký problém s parkovacími místy v celém centru. Zejména pro rezidenty žijící kolem náměstí je toto velký problém,“ zněl jeden z podnětů.
- Jako nebezpečná místa byly označeny křižovatka ulic M. Gorkého a Na Struze před ZŠ kpt. Jaroše, dále křižovatka před kapličkou pod nemocnicí a vjezd do areálu školy. Dalším nebezpečným místem, které mělo velkou pozornost veřejnosti, je křížení pěší, cyklo a motorové dopravy na přechodu u Špitálského mostu.
- Mnoho podnětů se vztahovalo k nízké kapacitě komunikací na Nových Dvorech a doporučovalo jejich rozšíření.
Cyklodoprava
- Nejvíce podnětů upozorňovalo na nedostatečnou infrastrukturu cyklostezek nebo pruhů pro cyklisty. Zároveň lidé zmiňovali nutnost opravy páteřní cyklostezky podél Úpy. Ta se z části nového povrchu dočká ještě letos na jaře.
Pěší pohyb
- Lidé často označovali špatný stav některých chodníků či jejich úplnou absenci. Mezi taková místa v pocitové mapě patří Nové Dvory, Libeč a spojnice mezi Zelenou Loukou a průmyslovou/obchodní zónou: „chybějící logické propojení obchodní zóny s Dolním a Horním Starým městem,“ píší lidé.
Městská hromadná doprava
- Oblast MHD měla od lidí minimální pozornost. Několik podnětů se týkalo vylepšení autobusových zastávek.
Na základě získaných informací nyní město provádí rozhovory s vybranými zástupci skupin, které nějakým způsobem zajišťují či ovlivňují dopravu, tedy s provozovatelem MHD, se zdravotnickou záchrannou službou, technickými službami atd. Zároveň se chystá dotazníkové šetření, které bude dalším důležitým krokem při tvorbě plánu mobility. „Dotazníkové šetření provedeme na přelomu dubna a května, formulář bude k dispozici jak on-line, tak v papírové podobě a v dubnových Radničních listech. Podrobnější informace k němu včas zveřejníme,“ doplňuje Zuzana Tancibudková, koordinátorka participace MěÚ Trutnov, a dodává, že „současně s těmito participačními aktivitami probíhá odborný sběr dat z dopravy a kamer, tedy sčítání cyklistů, pěších, průjezdů vozidel apod.“ Po vyhodnocení dotazníku radnice na září plánuje prezentaci všech výstupů všech sběrů dat.
Plán udržitelné městské mobility bude dlouhodobým strategickým dokumentem, který pomůže nastavit směr rozvoje dopravy ve městě tak, aby byla bezpečnější, plynulejší a ekologičtější. Hotový by měl být do konce letošního roku. Město Trutnov se tak připojuje k řadě dalších měst, která hledají moderní a udržitelná řešení pro mobilitu svých obyvatel.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk