Tiskové zprávy
Děti Země: D8 bude, ale za jakou cenu?
15. března 2009 | Děti Země
Rozhovor předsedy Dětí Země Miroslava Patrika pro březnové číslo severočeského časopisu Labský zpravodaj
Kolem dálnice D8 je v současné době tak trochu ticho po pěšině. V Českém středohoří se staví a lidé v regionu doufají, že dálnice bude hotová co nejdříve. Za jejím zpožděním stojí mimo jiné i ekologové. Proč? Na to jsme se ptali předsedy ekologické organizace Děti Země Miroslava Patrika.
* Jak vypadá současná právní situace kolem D8?
Městský soud v Praze nyní řeší šest žalob proti dálnici D8 přes České středohoří a Nejvyšší správní soud v Brně pak kasační stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem, který loni podruhé zamítl žalobu proti vydání územnímu rozhodnutí v roce 2003. Jelikož je celý systém povolování dálnice podle nás od počátku nezákonný, jistě přibudou ještě další žaloby.
* Čemu konkrétně v přírodě podle vás dálnice D8 přes České středohoří uškodí?
Především se jedná o bezprecedentní zásah do chráněného území s unikátní kopcovitou krajinou mohutnými estakádami, zářezy a křižovatkami. Dále dochází ke zbytečnému záboru půdy, ke kácení desítek tisíc stromů a keřů, k likvidaci archeologických památek a biotopů zvláště chráněných rostlin a živočichů. Když už dálnice přes Středohoří, tak aspoň v dlouhém tunelu. Ta příšernost bude totiž vidět a slyšet na věky!
* Nebylo by menší zlo, kdyby dálnice byla hotová včas, čímž by se ušetřilo a ještě by netrpěly obce, přes něž jezdí doprava?
Ani jedna dálnice či silnice nebyla u nás za posledních dvacet let postavena v termínu, který si vymyslel investor a po něm ho papouškovali politici. Lidé tak podlehli falešným slibům. Ke zpomalení přípravy došlo díky nedostatku peněz, předkládání nekvalitních podkladů od ŘSD, nedodržování termínů při rozhodování a k porušování zákonů ze strany úředníků, zdlouhavému prodeji pozemků a jen malým vlivem aktivní účastí Dětí Země, které kontrolovaly kvalitu rozhodování a požadovaly efektivní ekologická opatření.
* Jak se stavíte k tomu, že vás třeba politici osočují, že dálnici brzdíte?
Když pracujete ve veřejném prostoru a máte pravdu a ještě ji umíte mediálně a odborně prodat, tak se nevyhnete tomu, že budete jedněmi chválen a druhými haněn. Kontrola líných, neschopných či různě zkorumpovaných úředníků anebo upozorňování na hloupé či populistické výroky politiků je prostě naše práce jako „hlídacího psa demokracie“. Přípravu D8 tedy až tak zásadně nebrzdíme, jelikož o ní nerozhodujeme. Brzdou byla neochota jakéhokoli kompromisu k vybudování tunelu délky aspoň 3,4 kilometru.
* Spolupracovali jste nějak na řešení dálnice? Radilo se s vámi Ředitelství silnic a dálnic?
Během patnácti let, co se D8 věnujeme, jsme opakovaně ŘSD, Ministerstvu dopravy či Ministerstvu životního prostředí namítali, že může být levnější a rychlejší buď ji vést mimo Středohoří z Prahy kolem Loun a Mostu do Německa, anebo aspoň vybudovat dlouhý tunel. Předkládané projekty a studie byly ale vždy zamítnuty.
Kolem dálnice D8 je v současné době tak trochu ticho po pěšině. V Českém středohoří se staví a lidé v regionu doufají, že dálnice bude hotová co nejdříve. Za jejím zpožděním stojí mimo jiné i ekologové. Proč? Na to jsme se ptali předsedy ekologické organizace Děti Země Miroslava Patrika.
* Jak vypadá současná právní situace kolem D8?
Městský soud v Praze nyní řeší šest žalob proti dálnici D8 přes České středohoří a Nejvyšší správní soud v Brně pak kasační stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem, který loni podruhé zamítl žalobu proti vydání územnímu rozhodnutí v roce 2003. Jelikož je celý systém povolování dálnice podle nás od počátku nezákonný, jistě přibudou ještě další žaloby.
* Čemu konkrétně v přírodě podle vás dálnice D8 přes České středohoří uškodí?
Především se jedná o bezprecedentní zásah do chráněného území s unikátní kopcovitou krajinou mohutnými estakádami, zářezy a křižovatkami. Dále dochází ke zbytečnému záboru půdy, ke kácení desítek tisíc stromů a keřů, k likvidaci archeologických památek a biotopů zvláště chráněných rostlin a živočichů. Když už dálnice přes Středohoří, tak aspoň v dlouhém tunelu. Ta příšernost bude totiž vidět a slyšet na věky!
* Nebylo by menší zlo, kdyby dálnice byla hotová včas, čímž by se ušetřilo a ještě by netrpěly obce, přes něž jezdí doprava?
Ani jedna dálnice či silnice nebyla u nás za posledních dvacet let postavena v termínu, který si vymyslel investor a po něm ho papouškovali politici. Lidé tak podlehli falešným slibům. Ke zpomalení přípravy došlo díky nedostatku peněz, předkládání nekvalitních podkladů od ŘSD, nedodržování termínů při rozhodování a k porušování zákonů ze strany úředníků, zdlouhavému prodeji pozemků a jen malým vlivem aktivní účastí Dětí Země, které kontrolovaly kvalitu rozhodování a požadovaly efektivní ekologická opatření.
* Jak se stavíte k tomu, že vás třeba politici osočují, že dálnici brzdíte?
Když pracujete ve veřejném prostoru a máte pravdu a ještě ji umíte mediálně a odborně prodat, tak se nevyhnete tomu, že budete jedněmi chválen a druhými haněn. Kontrola líných, neschopných či různě zkorumpovaných úředníků anebo upozorňování na hloupé či populistické výroky politiků je prostě naše práce jako „hlídacího psa demokracie“. Přípravu D8 tedy až tak zásadně nebrzdíme, jelikož o ní nerozhodujeme. Brzdou byla neochota jakéhokoli kompromisu k vybudování tunelu délky aspoň 3,4 kilometru.
* Spolupracovali jste nějak na řešení dálnice? Radilo se s vámi Ředitelství silnic a dálnic?
Během patnácti let, co se D8 věnujeme, jsme opakovaně ŘSD, Ministerstvu dopravy či Ministerstvu životního prostředí namítali, že může být levnější a rychlejší buď ji vést mimo Středohoří z Prahy kolem Loun a Mostu do Německa, anebo aspoň vybudovat dlouhý tunel. Předkládané projekty a studie byly ale vždy zamítnuty.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk