Tiskové zprávy
Centrum dopravního výzkumu: Další změny v legislativě pro cyklisty
2. srpna 2011 | Centrum dopravního výzkumu
Další tři legislativní změny zohledňující provoz cyklistů vstupují v platnost 1. srpna 2011. Vchází tak v platnost již druhý balíček procyklistických změn, tentokrát úpravy zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, který připravila na základě podkladů Komise Ministerstva dopravy pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy s pracovním názvem Cykloskupina. Vznik této pracovní skupiny iniciovali před dvěmi lety náměstek ministra Ivo Vykydal a národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Národní cyklokoordinátor a odborníci z jeho pracovního týmu se spolu se zástupci ministerstva snaží upravit naši legislativu po vzoru cyklisticky vyspělých států Evropy a vytvořit tak lepší podmínky nejen pro cyklisty, ale i pro projektanty a urbanisty, kteří pro ně infrastrukturu plánují.
„Ukazuje se, že vytvářet některá bezpečnější řešení pro cyklisty je za stávajících podmínek u nás problematické. Narážíme na již přežitou legislativu. Snažíme se ji proto postupně měnit,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Na počátku letošního roku náměstek ministra dopravy Ivo Toman sestavil úzkou pracovní skupinu, jejímiž členy jsou odborníci na cyklistickou dopravu a plánování z týmu národního cyklokoordinátora i z ministerstva. Cykloskupina připravuje legislativní návrhy např. v oblasti odbočování či křížení hlavního dopravního prostoru, ale i návrhy řešení vztahů mezi účastníky silničního provozu.
Aktuální změny především sjednocují některé povinnosti řidičů ve vztahu k přechodům pro chodce a přejezdům pro cyklisty: nesmějí na nich ani bezprostředně před nimi předjíždět ani zastavit a stát. „Nově je také umožněno upozornit na křížení směru souběžně jedoucích cyklistů u světelně signalizovaných křižovatek, což dosud bylo možné pouze v případě chodců,“ říká Květoslav Syrový, který je členem této pracovní skupiny a týmu národního cyklokoordinátora. Ostatní práva a povinnosti řidičů ve vztahu k chodcům a cyklistům na přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty zůstávají zachovány beze změny.
Vytváření lepších podmínek pro cyklisty hlavně ve městech je součástí mezinárodního projektu Central MeetBike, na kterém spolupracují partneři z Německa, Polska, Slovenska a Česka. „Bylo pro nás překvapením, když jsme zjistili, že naše cyklistická legislativa zaostává nejvíce, a to i ve srovnání s Polskem a Slovenskem. Naši východní sousedé mají nyní legislativu cyklisticky vstřícnější, než je ta česká. A to bychom chtěli změnit,“ uvádí Jaroslav Martinek.
Cykloskupina, která nyní spadá do kompetence náměstka ministra dopravy Ivo Tomana, připravuje další návrhy, mezi něž patří například legalizace přepravy dětí v přívěsných vozících za kolem. Souhrnné informace o přípravě a projednávání jednotlivých procyklistických legislativních změn najdete na: http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/cyklolegislativa/zakony-vyhlasky/ , kde je po rozkliknutí odkazu „Více k jednotlivým bodům“ k dispozici podrobnější informace k dále uvedeným změnám, které vstupují dnešním dnem v platnost.
Změny zákona 361/2000Sb., které se týkají cyklistů (platné od 1. srpna 2011)
Zákaz předjíždění a parkování i na přejezdech pro cyklisty
V současné době je zakázáno předjíždět na přechodech pro chodce či v blízkosti před nimi. Od 1. srpna tato povinnost platí i pro přejezdy pro cyklisty (§ 17 odst. 5 písm. d). Řidiči také nebudou smět na těchto přejezdech zastavit a stát, ani před nimi ve vzdálenosti kratší než 5 metrů (§ 27 odst. 1 písm. c) (stejné jako u přechodů pro chodce).
Vedle žlutého chodce i žlutý cyklista
Všichni znají signál pro řidiče v podobě žlutého světla ve tvaru chodce, který upozorňuje na skutečnost, že při odbočení křižují směr chůze přecházejících chodců. Nově přibude i signál žlutého světla ve tvaru cyklisty (resp. jízdního kola), případně i v kombinaci společně se symbolem chodce, upozorňující řidiče na skutečnost, že při odbočení křižují směr jízdy přejíždějících cyklistů.
(§ 70 odst. 2 písmeno f).
Kontakty:
- Ing. arch. Tomáš CACH, urbanista-dopravní expert v oblasti cyklodopravy,
tel. 739 425 891, tomascach@gmail.com
- Ing. Květoslav SYROVÝ, projektant-dopravní expert v oblasti cyklodopravy,
tel. 731 701 027, syrovy.k@gmail.com
- členové týmu národního cyklokoordinátora
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) – CDV je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy (MD). Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru.
www.cdv.cz
Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován ERDF. Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Za Českou republiku se projektu účastní Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a města Pardubice a Uherské Hradiště, za Slovensko Výzkumný ústav dopravní v Žilině a města Žilina a Prešov, za Polsko nezisková organizace PSWE a města na severu země Tczew a Gdaňsk a za Německo Technická universita v Drážďanech a města Lipsko a Dráždany.
Program Central Europe – jedná se o program Evropské unie, který posiluje spolupráci mezi státy střední Evropy za účelem podpory inovací, zlepšení dostupnosti, životního prostředí, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity středoevropských měst a regionů. Central Europe investuje 231mil. euro a zajišťuje tak financování projektů nadnárodní spolupráce, kterých se účastní veřejné i soukromé organizace z Rakouska, České republiky, Německa, Maďarska, Itálie, Polska, Slovenska a Slovinska. Program je financován z Evropských regionálních rozvojových fondů a probíhá v letech 2007 až 2013. www.central2013.eu
„Ukazuje se, že vytvářet některá bezpečnější řešení pro cyklisty je za stávajících podmínek u nás problematické. Narážíme na již přežitou legislativu. Snažíme se ji proto postupně měnit,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Na počátku letošního roku náměstek ministra dopravy Ivo Toman sestavil úzkou pracovní skupinu, jejímiž členy jsou odborníci na cyklistickou dopravu a plánování z týmu národního cyklokoordinátora i z ministerstva. Cykloskupina připravuje legislativní návrhy např. v oblasti odbočování či křížení hlavního dopravního prostoru, ale i návrhy řešení vztahů mezi účastníky silničního provozu.
Aktuální změny především sjednocují některé povinnosti řidičů ve vztahu k přechodům pro chodce a přejezdům pro cyklisty: nesmějí na nich ani bezprostředně před nimi předjíždět ani zastavit a stát. „Nově je také umožněno upozornit na křížení směru souběžně jedoucích cyklistů u světelně signalizovaných křižovatek, což dosud bylo možné pouze v případě chodců,“ říká Květoslav Syrový, který je členem této pracovní skupiny a týmu národního cyklokoordinátora. Ostatní práva a povinnosti řidičů ve vztahu k chodcům a cyklistům na přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty zůstávají zachovány beze změny.
Vytváření lepších podmínek pro cyklisty hlavně ve městech je součástí mezinárodního projektu Central MeetBike, na kterém spolupracují partneři z Německa, Polska, Slovenska a Česka. „Bylo pro nás překvapením, když jsme zjistili, že naše cyklistická legislativa zaostává nejvíce, a to i ve srovnání s Polskem a Slovenskem. Naši východní sousedé mají nyní legislativu cyklisticky vstřícnější, než je ta česká. A to bychom chtěli změnit,“ uvádí Jaroslav Martinek.
Cykloskupina, která nyní spadá do kompetence náměstka ministra dopravy Ivo Tomana, připravuje další návrhy, mezi něž patří například legalizace přepravy dětí v přívěsných vozících za kolem. Souhrnné informace o přípravě a projednávání jednotlivých procyklistických legislativních změn najdete na: http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/cyklolegislativa/zakony-vyhlasky/ , kde je po rozkliknutí odkazu „Více k jednotlivým bodům“ k dispozici podrobnější informace k dále uvedeným změnám, které vstupují dnešním dnem v platnost.
Změny zákona 361/2000Sb., které se týkají cyklistů (platné od 1. srpna 2011)
Zákaz předjíždění a parkování i na přejezdech pro cyklisty
V současné době je zakázáno předjíždět na přechodech pro chodce či v blízkosti před nimi. Od 1. srpna tato povinnost platí i pro přejezdy pro cyklisty (§ 17 odst. 5 písm. d). Řidiči také nebudou smět na těchto přejezdech zastavit a stát, ani před nimi ve vzdálenosti kratší než 5 metrů (§ 27 odst. 1 písm. c) (stejné jako u přechodů pro chodce).
Vedle žlutého chodce i žlutý cyklista
Všichni znají signál pro řidiče v podobě žlutého světla ve tvaru chodce, který upozorňuje na skutečnost, že při odbočení křižují směr chůze přecházejících chodců. Nově přibude i signál žlutého světla ve tvaru cyklisty (resp. jízdního kola), případně i v kombinaci společně se symbolem chodce, upozorňující řidiče na skutečnost, že při odbočení křižují směr jízdy přejíždějících cyklistů.
(§ 70 odst. 2 písmeno f).
Kontakty:
- Ing. arch. Tomáš CACH, urbanista-dopravní expert v oblasti cyklodopravy,
tel. 739 425 891, tomascach@gmail.com
- Ing. Květoslav SYROVÝ, projektant-dopravní expert v oblasti cyklodopravy,
tel. 731 701 027, syrovy.k@gmail.com
- členové týmu národního cyklokoordinátora
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) – CDV je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy (MD). Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru.
www.cdv.cz
Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován ERDF. Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Za Českou republiku se projektu účastní Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a města Pardubice a Uherské Hradiště, za Slovensko Výzkumný ústav dopravní v Žilině a města Žilina a Prešov, za Polsko nezisková organizace PSWE a města na severu země Tczew a Gdaňsk a za Německo Technická universita v Drážďanech a města Lipsko a Dráždany.
Program Central Europe – jedná se o program Evropské unie, který posiluje spolupráci mezi státy střední Evropy za účelem podpory inovací, zlepšení dostupnosti, životního prostředí, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity středoevropských měst a regionů. Central Europe investuje 231mil. euro a zajišťuje tak financování projektů nadnárodní spolupráce, kterých se účastní veřejné i soukromé organizace z Rakouska, České republiky, Německa, Maďarska, Itálie, Polska, Slovenska a Slovinska. Program je financován z Evropských regionálních rozvojových fondů a probíhá v letech 2007 až 2013. www.central2013.eu
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk