Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Děti Země navrhly nové územní řízení pro D1 u Přerova
Krajský úřad Olomouckého kraje minulý týden obdržel návrh Dětí Země na zahájení řízení o obnově územního rozhodnutí pro dálnici D1-0136 v úseku Říkovice – Přerov, neboť podle nich bylo v roce 2006 vydáno v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny a se správním řádem. Mezi povinnými podklady totiž chyběly dvě rozhodnutí o povolení výjimky k zásahu do biotopů 22 zvláště chráněných druhů organismů. Investor potřebný biologický průzkum zajistil později, což je ale obrácený postup.
„Je to opět důkaz toho, že pracovníkům Ředitelství silnic a dálnic ČR nejde při výstavě dálnic o přírodu a o dodržování zákonů, protože existuje ustálená judikatura, že tyto výjimky ze zákona je nutné předložit již společně se žádostí o vydání územního rozhodnutí,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Přitom stanovisko EIA o vyhodnocení vlivů dálnice D1-0136 na životní prostředí z prosince 2000 s biologickým průzkumem počítalo. Bylo tedy logické, že se musí udělat ještě před umístěním této stavby a ne až po něm, neboť je zakázáno negativně zasahovat do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů.
„Obě řízení o výjimce od ledna 2009 sice na krajském úřadě a u Správy CHKO Litovelské Pomoraví probíhají, ale kdy investor a zda vůbec výjimky získá není jisté, neboť na ně není žádný právní nárok,“ tvrdí dále Patrik, podle kterého se musí vždy dokládat výrazná převaha veřejného zájmu na realizaci nějakého záměru.
Krajský úřad teď na základě žádosti Dětí Země rozhodne, zda obnovu územního řízení povolí či ne. Podle nich byly ale splněny podmínky správního řádu, takže obnově by mohly zabránit jen různé politické tlaky a tedy záměrné porušení zákona. Viníkem je však investor a úřady, když pro D1-0136 vydaly územní rozhodnutí.
V minulosti bylo stejně nezákonně postupováno i při vydání územního rozhodnutí pro úsek D1-0137 Přerov – Lipník nad Bečvou. Na tuto chybu Krajský soud v Ostravě ale ve své žalobě upozornilo Občanské sdružení Krajina Dluhonice. Soud mu pak svým rozsudkem ze dne 16. 8. 2007, č.j. 22 Ca 236/2007-94 dal za pravdu a územní rozhodnutí zrušil, neboť před umístěním D1-0137 opět nebyl proveden biologický průzkum.
Dalším příkladem porušování zákonů Ředitelstvím silnic a dálnic ČR je silnice R4901 v úseku Hulín – Fryšták na Zlínsku, kde obě potřebná řízení o výjimkách začala dokonce až po vydání dvou stavebních povolení v roce 2008. Stále ale nejsou ještě pravomocná, neboť obě řízení o výjimkách stále probíhají.
Potřebné kontakty:
KÚ Olomouckého kraje, odbor strategického rozvoje kraje – telefon 585 508 325
Poznámky k tiskové zprávě:
1) Sdružení z Dluhonic vyhrálo spor o dálnici D1 u Přerova (TZ, 26.09.07)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2044077
2) Zahájení výstavby R4901 je jen předvolební maškaráda (TZ, 02.10.08)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2122012
„Je to opět důkaz toho, že pracovníkům Ředitelství silnic a dálnic ČR nejde při výstavě dálnic o přírodu a o dodržování zákonů, protože existuje ustálená judikatura, že tyto výjimky ze zákona je nutné předložit již společně se žádostí o vydání územního rozhodnutí,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Přitom stanovisko EIA o vyhodnocení vlivů dálnice D1-0136 na životní prostředí z prosince 2000 s biologickým průzkumem počítalo. Bylo tedy logické, že se musí udělat ještě před umístěním této stavby a ne až po něm, neboť je zakázáno negativně zasahovat do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů.
„Obě řízení o výjimce od ledna 2009 sice na krajském úřadě a u Správy CHKO Litovelské Pomoraví probíhají, ale kdy investor a zda vůbec výjimky získá není jisté, neboť na ně není žádný právní nárok,“ tvrdí dále Patrik, podle kterého se musí vždy dokládat výrazná převaha veřejného zájmu na realizaci nějakého záměru.
Krajský úřad teď na základě žádosti Dětí Země rozhodne, zda obnovu územního řízení povolí či ne. Podle nich byly ale splněny podmínky správního řádu, takže obnově by mohly zabránit jen různé politické tlaky a tedy záměrné porušení zákona. Viníkem je však investor a úřady, když pro D1-0136 vydaly územní rozhodnutí.
V minulosti bylo stejně nezákonně postupováno i při vydání územního rozhodnutí pro úsek D1-0137 Přerov – Lipník nad Bečvou. Na tuto chybu Krajský soud v Ostravě ale ve své žalobě upozornilo Občanské sdružení Krajina Dluhonice. Soud mu pak svým rozsudkem ze dne 16. 8. 2007, č.j. 22 Ca 236/2007-94 dal za pravdu a územní rozhodnutí zrušil, neboť před umístěním D1-0137 opět nebyl proveden biologický průzkum.
Dalším příkladem porušování zákonů Ředitelstvím silnic a dálnic ČR je silnice R4901 v úseku Hulín – Fryšták na Zlínsku, kde obě potřebná řízení o výjimkách začala dokonce až po vydání dvou stavebních povolení v roce 2008. Stále ale nejsou ještě pravomocná, neboť obě řízení o výjimkách stále probíhají.
Potřebné kontakty:
KÚ Olomouckého kraje, odbor strategického rozvoje kraje – telefon 585 508 325
Poznámky k tiskové zprávě:
1) Sdružení z Dluhonic vyhrálo spor o dálnici D1 u Přerova (TZ, 26.09.07)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2044077
2) Zahájení výstavby R4901 je jen předvolební maškaráda (TZ, 02.10.08)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2122012
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk