Tiskové zprávy
Evropský parlament: Diskuze o ekologické dopravě
10. března 2008 | Evropský parlament
V pondělí večer proběhla v Parlamentu diskuze o možnostech snížit v Evropě emise škodlivých skleníkových plynů v osobní a nákladní dopravě. Doposud tvoří doprava čtvrtinu všech emisí CO2 a do roku 2030 patrně stoupne až na 30%. Italská konzervativní poslankyně Gabriele Albertini předložila zprávu, ve které navrhuje konkrétní opatření jak zavést ekologické dopravní řešení a představuje pozitivní zkušenosti s omezováním dopravy, například z Londýna.
Doprava představuje v Evropské unii nadále největší problém v diskuzi o snížení emisí skleníkových plynů, které škodí atmosféře naší zeměkoule a podporují nežádoucí oteplování planety. V období 1990 až 2006 došlo ke zvýšení emisí CO2 o víc než čtvrtinu. Tyto údaje ovšem nezahrnují emise lodí a letadel, které hrají čím dál významnější roli. Zpráva, kterou nyní předložila Gabriela Albertini, žádá aby emise lodí a letadel byly zahrnuty do budoucích mezinárodních úmluv o ochraně klimatu.
Zpráva poslankyně Albertini navrhuje několik konkrétních opatření:
Ekologické daně: Různé druhy dopravy by měly být zatížené různou mírou daní, v závislosti na jejich dopad na životní prostředí. To by se mohlo týkat například letecké dopravy a majitelů těžkých aut s vysokou spotřebou benzínu. Podle modelu z Londýna by bylo vhodné zavést silniční poplatky a zdanit auta podle jejich ekologického výkonu. Zácpy ve městech již dnes tvoří 40% všech emisí CO2.
Alternativní paliva: Důležitou roli při snižování emisí hraje používání alternativních paliv. Zpráva žádá od členských zemí a od Evropské komise, aby zvýšily investice do moderních technologií. Dlouhodobě jde o to, snížit celkovou poptávku po silniční a letecké dopravě.
Ochrana ohrožených přírodních oblastí: Doprava by měla být šetrná k citlivých přírodním oblastem, jako jsou například moře a hory.
Letecká doprava: Podle zprávy by měla být do emisních limitů zahrnuta i letecká doprava. Zároveň je důležité posílit snahy o snížení dopravních problémů na letištích a snížit obtěžování obyvatel leteckým hlukem.
Také Evropská agentura pro životní prostředí upozorňuje na alarmující narůst emisí CO2 v dopravě. Zástupce agentury Gordon McInnes říká, že bude-li současný trend pokračovat, tak brzy bude doprava tvořit většinový podíl na emisích CO2.
Doprava představuje v Evropské unii nadále největší problém v diskuzi o snížení emisí skleníkových plynů, které škodí atmosféře naší zeměkoule a podporují nežádoucí oteplování planety. V období 1990 až 2006 došlo ke zvýšení emisí CO2 o víc než čtvrtinu. Tyto údaje ovšem nezahrnují emise lodí a letadel, které hrají čím dál významnější roli. Zpráva, kterou nyní předložila Gabriela Albertini, žádá aby emise lodí a letadel byly zahrnuty do budoucích mezinárodních úmluv o ochraně klimatu.
Zpráva poslankyně Albertini navrhuje několik konkrétních opatření:
Ekologické daně: Různé druhy dopravy by měly být zatížené různou mírou daní, v závislosti na jejich dopad na životní prostředí. To by se mohlo týkat například letecké dopravy a majitelů těžkých aut s vysokou spotřebou benzínu. Podle modelu z Londýna by bylo vhodné zavést silniční poplatky a zdanit auta podle jejich ekologického výkonu. Zácpy ve městech již dnes tvoří 40% všech emisí CO2.
Alternativní paliva: Důležitou roli při snižování emisí hraje používání alternativních paliv. Zpráva žádá od členských zemí a od Evropské komise, aby zvýšily investice do moderních technologií. Dlouhodobě jde o to, snížit celkovou poptávku po silniční a letecké dopravě.
Ochrana ohrožených přírodních oblastí: Doprava by měla být šetrná k citlivých přírodním oblastem, jako jsou například moře a hory.
Letecká doprava: Podle zprávy by měla být do emisních limitů zahrnuta i letecká doprava. Zároveň je důležité posílit snahy o snížení dopravních problémů na letištích a snížit obtěžování obyvatel leteckým hlukem.
Také Evropská agentura pro životní prostředí upozorňuje na alarmující narůst emisí CO2 v dopravě. Zástupce agentury Gordon McInnes říká, že bude-li současný trend pokračovat, tak brzy bude doprava tvořit většinový podíl na emisích CO2.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk