Tiskové zprávy
MŽP ČR: Do práce? Jedině bez auta
Dnešní den je v téměř 1300 městech celého světa dnem bez aut. Je tomu tak i v Praze. Ministr životního prostředí Petr Jan Kalaš dnes do Prahy přijel vlakem a s sebou si přivezl jízdní kolo, na němž pokračoval z nádraží do úřadu po Vršovické ulici [1].
Jeho kolo nebude zahálet ani v průběhu dne, protože v 17:30 vyráží ministr Kalaš a řada dalších zaměstnanců MŽP na náměstí Jiřího z Poděbrad, kde se připojí k Velké podzimní cyklojízdě za práva a bezpečnost cyklistů v Praze [2].
„Do práce dnes přijelo na kole opravdu víc cyklistů, než obvykle, určitě několik desítek,“ říká národní koordinátorka Evropského týdne mobility v ČR Eva Veverková. Ostatní přijeli městskou hromadnou dopravou. Ostatně, i kdyby náhodou chtěli přijet autem, neměli by kde zaparkovat, protože parkoviště před budovou MŽP je celých 24 hodin uzavřené. Jedinou výjimkou je hybridní automobil Toyota Prius, který chtě nechtě musí i dnes mezi ministerstvem a Úřadem vlády převézt poštu a další dokumenty.
Letošní Evropský týden mobility, jehož vyvrcholením je právě dnešní Evropský den bez aut, měl za cíl upozornit především na souvislost automobilové dopravy a změn klimatu. V České republice je automobilová doprava odpovědná za 10 % všech emisí hlavního skleníkového plynu CO2. Navíc emise CO2 z automobilové dopravy stále rostou - mezi lety 1998 a 2003 narostly o 32 %. K tomu se přidává skutečnost, že automobily jsou významným zdrojem prachových částic v ovzduší, které škodí zejména dýchací soustavě člověka. A také tyto emise rostou. V roce 2003 jich automobily vyprodukovaly o 34 % víc než pět let předtím.
V Evropě se letos Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut účastní již 22 členských zemí EU (chybí jen Dánsko, Estonsko a Kypr), pět kandidátských zemí a země z jiných kontinentů (Brazílie, Ekvádor, Japonsko a Thajsko). Počet měst, přihlášených K Evropskému týdnu mobility a Evropskému dni bez aut se zvýšil na 1284 měst. U nás se k Evropskému týdnu mobility připojilo letos 45 měst, dalších 19 jej alespoň symbolicky podpořilo. Kompletní seznam akcí v těchto městech najdete na adrese http://www.env.cz/edba.
Evropská komise iniciovala Evropský den bez aut v roce 2000 (od roku 1998 probíhaly tyto akce spontánně v Itálii a Francii). Od roku 2002 se Evropský den bez aut stal součástí celého týdne pro udržitelnou dopravu – Evropského týdne mobility.
V ČR dny bez aut začala organizovat nevládní organizace Děti Země dokonce již v roce 1991.
Další informace:
http://www.env.cz/edba
http://www.mobilityweek-europe.org
http://www.auto-mat.cz
http://www.detizeme.cz/denbezaut
http://www.nszm.cz/etm
http://www.auto-mat.cz/vyzva
Poznámky:
[1] Na Vršovické se ročně stane 3,1 % nehod s chodci z celkového počtu v Praze (s navazující ulicí V Olšinách je to dokonce 4,5 %).
Ročně je na Vršovické průměrně jedna nehoda se smrtí chodce (v Praze je cca 50-60 mrtvých z dopravních nehod ročně, 50 % z toho jsou chodci).
Křižovatka Vršovická – Moskevská je 6. nejnebezpečnější křižovatkou pro chodce v Praze podle počtu usmrcených chodců.
Křižovatka Vršovická – Bělocerkevská je ve stejném hodnocení 9. nejnebezpečnější.
Křižovatka Vršovická – Moskevská je na 4. – 9. místě v Praze v počtu nehod s účastí dětí, křižovatka Vršovická – Bělocerkevská následuje na 10. místě.
Zdroj: Policie ČR, pořadí vyjadřuje souhrnné údaje za období 2003 - 2005
[2] Informace a fotografie z cyklojízdy najdete na stránkách MŽP v pondělí 25. září.
Jeho kolo nebude zahálet ani v průběhu dne, protože v 17:30 vyráží ministr Kalaš a řada dalších zaměstnanců MŽP na náměstí Jiřího z Poděbrad, kde se připojí k Velké podzimní cyklojízdě za práva a bezpečnost cyklistů v Praze [2].
„Do práce dnes přijelo na kole opravdu víc cyklistů, než obvykle, určitě několik desítek,“ říká národní koordinátorka Evropského týdne mobility v ČR Eva Veverková. Ostatní přijeli městskou hromadnou dopravou. Ostatně, i kdyby náhodou chtěli přijet autem, neměli by kde zaparkovat, protože parkoviště před budovou MŽP je celých 24 hodin uzavřené. Jedinou výjimkou je hybridní automobil Toyota Prius, který chtě nechtě musí i dnes mezi ministerstvem a Úřadem vlády převézt poštu a další dokumenty.
Letošní Evropský týden mobility, jehož vyvrcholením je právě dnešní Evropský den bez aut, měl za cíl upozornit především na souvislost automobilové dopravy a změn klimatu. V České republice je automobilová doprava odpovědná za 10 % všech emisí hlavního skleníkového plynu CO2. Navíc emise CO2 z automobilové dopravy stále rostou - mezi lety 1998 a 2003 narostly o 32 %. K tomu se přidává skutečnost, že automobily jsou významným zdrojem prachových částic v ovzduší, které škodí zejména dýchací soustavě člověka. A také tyto emise rostou. V roce 2003 jich automobily vyprodukovaly o 34 % víc než pět let předtím.
V Evropě se letos Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut účastní již 22 členských zemí EU (chybí jen Dánsko, Estonsko a Kypr), pět kandidátských zemí a země z jiných kontinentů (Brazílie, Ekvádor, Japonsko a Thajsko). Počet měst, přihlášených K Evropskému týdnu mobility a Evropskému dni bez aut se zvýšil na 1284 měst. U nás se k Evropskému týdnu mobility připojilo letos 45 měst, dalších 19 jej alespoň symbolicky podpořilo. Kompletní seznam akcí v těchto městech najdete na adrese http://www.env.cz/edba.
Evropská komise iniciovala Evropský den bez aut v roce 2000 (od roku 1998 probíhaly tyto akce spontánně v Itálii a Francii). Od roku 2002 se Evropský den bez aut stal součástí celého týdne pro udržitelnou dopravu – Evropského týdne mobility.
V ČR dny bez aut začala organizovat nevládní organizace Děti Země dokonce již v roce 1991.
Další informace:
http://www.env.cz/edba
http://www.mobilityweek-europe.org
http://www.auto-mat.cz
http://www.detizeme.cz/denbezaut
http://www.nszm.cz/etm
http://www.auto-mat.cz/vyzva
Poznámky:
[1] Na Vršovické se ročně stane 3,1 % nehod s chodci z celkového počtu v Praze (s navazující ulicí V Olšinách je to dokonce 4,5 %).
Ročně je na Vršovické průměrně jedna nehoda se smrtí chodce (v Praze je cca 50-60 mrtvých z dopravních nehod ročně, 50 % z toho jsou chodci).
Křižovatka Vršovická – Moskevská je 6. nejnebezpečnější křižovatkou pro chodce v Praze podle počtu usmrcených chodců.
Křižovatka Vršovická – Bělocerkevská je ve stejném hodnocení 9. nejnebezpečnější.
Křižovatka Vršovická – Moskevská je na 4. – 9. místě v Praze v počtu nehod s účastí dětí, křižovatka Vršovická – Bělocerkevská následuje na 10. místě.
Zdroj: Policie ČR, pořadí vyjadřuje souhrnné údaje za období 2003 - 2005
[2] Informace a fotografie z cyklojízdy najdete na stránkách MŽP v pondělí 25. září.
Tento článek patří do kategorie |
ČR - Praha, ČR - Středočeský kraj, ČR - Ústecký kraj, ČR - Karlovarský kraj, ČR - Plzeňský kraj, ČR - Jihočeský kraj, ČR - Kraj Vysočina, ČR - Pardubický kraj, ČR - Královéhradecký kraj, ČR - Liberecký kraj, ČR - Moravskoslezský kraj, ČR - Olomoucký kraj, ČR - Zlínský kraj, ČR - Jihomoravský kraj, Evropa
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk