Tiskové zprávy
Auto*Mat: Do práce na kole se jezdí do stovek firem v Praze i ve Vídni
Zaměstnanci a zaměstnankyně téměř dvou set firem se zapojili do kampaně Do práce na kole, kterou vyhlásila iniciativa Auto*Mat. Do konce května mohli sbírat „zelené“ kilometry, pokud se rozhodli nechat auto v garáži a dopravovat se vlastní silou. Nejpilnější jezdci nyní mohou vyhrát zájezd do cyklistické metropole Kodaně, městská kola a další ceny. Ve stejné době probíhá první ročník podobné kampaně také v Rakousku. Ve Vídni soutěží dokonce šest stovek firem.
Zaměstnanci v obou zemích si mohou na webových stránkách kampaně evidovat ujeté kilometry a spočítat, kolik spálí kalorií a kolik ušetří benzínu a CO2. Podle rakouských výpočtů je doprava na kole čtyřikrát levnější než jízda autem. „Chceme dosáhnout toho, aby ještě více lidí jezdilo do práce na kole a tím bylo město ušetřeno oxidu uhličitého a prachu. Soutěž dává lidem podnět, aby to aspoň jednou vyzkoušeli,“ říká Maria Vassilakou, vídeňská radní pro oblast rozvoje města, dopravy, ochrany klimatu, energetického plánování a spolurozhodování občanů.
„Kolo se stalo v posledních letech důležitým faktorem městské dopravy. Podnikáme řadu opatření k tomu, aby v budoucnu bylo ještě atraktivnějším dopravním prostředkem. Tento vývoj mne těší také proto, neboť sám po Vídni na kole velmi rád jezdím,“ doplňuje ředitel tamního magistrátu Erich Hechtner. Ve Vídni jezdí nyní do práce na kole pravidelně 34 tisíc lidí, zatímco ještě v roce 2001 se takto dopravovalo pouze 12 tisíc Vídeňanů.
„V Praze jsme vsadili na soutěž. Hlavní ceny vyhrají týmy a jednotlivci, kteří najezdí cestou do práce a z práce nejvíce kilometrů. Za podporu dojížďky do práce na kole vyhlásíme také „cyklozaměstnavatele roku“. V Rakousku rozhoduje o všech výhercích loterie,“ vysvětluje rozdíly mezi kampaněmi v obou zemích koordinátor české soutěže Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Pořadatelé kampaně „Rakousko jezdí do práce na kole“ z organizace IG Fahrrad zjistili, že pětina zaměstnanců dojíždí do práce méně než dva kilometry a polovina lidí méně než pět kilometrů. O výhercích proto rozhoduje každodenní losování. Organizátoři v živém rozhlasovém vstupu zjišťují, zda vylosovaný účastník kampaně přijel do práce na kole. Pokud ano, získává výhru pro daný den. Princip náhody zvyšuje motivaci jezdit na kole pravidelně. Ceny získá také deset vylosovaných firem – konkrétně půjde o poukázky na bezplatný servis kol jejích zaměstnanců.
Projekty podporující ježdění na kole do práce probíhají v různých evropských zemích. Soutěží se ve větrné Kodani, v deštivém Londýně, v hornatých městech Švýcarska, či Budapešti sužované přebujelým automobilovým provozem. Zatímco česká kampaň se omezuje na Prahu, v Rakousku se mohou zapojit firmy mimo Vídně také v Horním Rakousku, Salzbursku a Burgenlandsku.
„Vyhodnotili jsme nám známé evropské kampaně a vytvořili pravidla vyhovující rakouským podmínkám. Například v Dánsku je účast v soutěži pro firmy zpoplatněna, ve Švýcarsku naopak platí jednotlivci. To by v Rakousku nejspíš nefungovalo, proto je účast v naší soutěži pro firmy i jednotlivce zdarma,“ říká koordinátor z IG Fahrrad Alexander Hager.
Do české soutěže, která je pro účastníky rovněž zdarma, se zapojilo 1100 zaměstnanců 181 firem a organizací rozdělených do 270 dvou až pětičlenných týmů. Během května soutěžili o největší počet najetých kilometrů do práce a z práce na kole. Nejlepší týmy vyhrají vstupenky na hudební festival a společné zážitkové akce. Jednotlivci se mohou těšit na výlet do města cyklistů Kodaně a zaměstnavatel, který poskytuje nejlepší podmínky pro dojíždění na kole, pak získá firemní kolo. Soutěží se také o nejvtipnější video či fotku, díky které mohou účastníci soutěže vyhrát unikátní městské kolo Made in Žižkov. Výsledky budou vyhlášeny na slavnostním večeru, který se koná 9. června od 19 hodin na terasách Garáží Slovan u Státní Opery a vedle severojižní magistrály.
Poznámky:
1) Kampaň Do práce na kole: http://dopracenakole.net
2) Organizátoři rakouské kampaně argumentují ekonomikou. Uvádějí, že celkové náklady na provoz osobního automobilu ve Vídni (počítáno při průměrné rychlosti auta 25 km v hodině) jsou 38,30 eurocentů na kilometr. Oproti tomu celkové náklady na provoz jízdního kola (počítáno při průměrné rychlosti jízdních kol 15 km v hodině) jsou jen 10,20 centů na kilometr.
Zdroj: http://www.klimaaktiv.at/article/articleview/88058/1/11995/
(3) Podíl lidí dojíždějících do práce na různou vzdálenost ukazují statistiky:
http://www.nationaler-radverkehrsplan.de/neuigkeiten/news.php?id=1820
Zaměstnanci v obou zemích si mohou na webových stránkách kampaně evidovat ujeté kilometry a spočítat, kolik spálí kalorií a kolik ušetří benzínu a CO2. Podle rakouských výpočtů je doprava na kole čtyřikrát levnější než jízda autem. „Chceme dosáhnout toho, aby ještě více lidí jezdilo do práce na kole a tím bylo město ušetřeno oxidu uhličitého a prachu. Soutěž dává lidem podnět, aby to aspoň jednou vyzkoušeli,“ říká Maria Vassilakou, vídeňská radní pro oblast rozvoje města, dopravy, ochrany klimatu, energetického plánování a spolurozhodování občanů.
„Kolo se stalo v posledních letech důležitým faktorem městské dopravy. Podnikáme řadu opatření k tomu, aby v budoucnu bylo ještě atraktivnějším dopravním prostředkem. Tento vývoj mne těší také proto, neboť sám po Vídni na kole velmi rád jezdím,“ doplňuje ředitel tamního magistrátu Erich Hechtner. Ve Vídni jezdí nyní do práce na kole pravidelně 34 tisíc lidí, zatímco ještě v roce 2001 se takto dopravovalo pouze 12 tisíc Vídeňanů.
„V Praze jsme vsadili na soutěž. Hlavní ceny vyhrají týmy a jednotlivci, kteří najezdí cestou do práce a z práce nejvíce kilometrů. Za podporu dojížďky do práce na kole vyhlásíme také „cyklozaměstnavatele roku“. V Rakousku rozhoduje o všech výhercích loterie,“ vysvětluje rozdíly mezi kampaněmi v obou zemích koordinátor české soutěže Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Pořadatelé kampaně „Rakousko jezdí do práce na kole“ z organizace IG Fahrrad zjistili, že pětina zaměstnanců dojíždí do práce méně než dva kilometry a polovina lidí méně než pět kilometrů. O výhercích proto rozhoduje každodenní losování. Organizátoři v živém rozhlasovém vstupu zjišťují, zda vylosovaný účastník kampaně přijel do práce na kole. Pokud ano, získává výhru pro daný den. Princip náhody zvyšuje motivaci jezdit na kole pravidelně. Ceny získá také deset vylosovaných firem – konkrétně půjde o poukázky na bezplatný servis kol jejích zaměstnanců.
Projekty podporující ježdění na kole do práce probíhají v různých evropských zemích. Soutěží se ve větrné Kodani, v deštivém Londýně, v hornatých městech Švýcarska, či Budapešti sužované přebujelým automobilovým provozem. Zatímco česká kampaň se omezuje na Prahu, v Rakousku se mohou zapojit firmy mimo Vídně také v Horním Rakousku, Salzbursku a Burgenlandsku.
„Vyhodnotili jsme nám známé evropské kampaně a vytvořili pravidla vyhovující rakouským podmínkám. Například v Dánsku je účast v soutěži pro firmy zpoplatněna, ve Švýcarsku naopak platí jednotlivci. To by v Rakousku nejspíš nefungovalo, proto je účast v naší soutěži pro firmy i jednotlivce zdarma,“ říká koordinátor z IG Fahrrad Alexander Hager.
Do české soutěže, která je pro účastníky rovněž zdarma, se zapojilo 1100 zaměstnanců 181 firem a organizací rozdělených do 270 dvou až pětičlenných týmů. Během května soutěžili o největší počet najetých kilometrů do práce a z práce na kole. Nejlepší týmy vyhrají vstupenky na hudební festival a společné zážitkové akce. Jednotlivci se mohou těšit na výlet do města cyklistů Kodaně a zaměstnavatel, který poskytuje nejlepší podmínky pro dojíždění na kole, pak získá firemní kolo. Soutěží se také o nejvtipnější video či fotku, díky které mohou účastníci soutěže vyhrát unikátní městské kolo Made in Žižkov. Výsledky budou vyhlášeny na slavnostním večeru, který se koná 9. června od 19 hodin na terasách Garáží Slovan u Státní Opery a vedle severojižní magistrály.
Poznámky:
1) Kampaň Do práce na kole: http://dopracenakole.net
2) Organizátoři rakouské kampaně argumentují ekonomikou. Uvádějí, že celkové náklady na provoz osobního automobilu ve Vídni (počítáno při průměrné rychlosti auta 25 km v hodině) jsou 38,30 eurocentů na kilometr. Oproti tomu celkové náklady na provoz jízdního kola (počítáno při průměrné rychlosti jízdních kol 15 km v hodině) jsou jen 10,20 centů na kilometr.
Zdroj: http://www.klimaaktiv.at/article/articleview/88058/1/11995/
(3) Podíl lidí dojíždějících do práce na různou vzdálenost ukazují statistiky:
http://www.nationaler-radverkehrsplan.de/neuigkeiten/news.php?id=1820
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk