Tiskové zprávy
Federace řidičů tramvají: Dopis Federace řidičů tramvají radnímu pro dopravu Radovanu Šteinerovi
Dne 18. 8. 2003 Federace řidičů tramvají doručila radnímu pro dopravu Radovanu Šteinerovi otevřený dopis, kde ho vyzvala, aby dle slibu primátora Béma ze začátku letošního roku byla zřízena komise na řešení problematických křižovatek z hlediska preference MHD a provozu tramvají. FŘT očekává, že se radní zaručí za zlepšení koordinace mezi jednotlivými zainteresovanými složkami: Technická správa komunikací, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, Policie ČR, Eltodo a další tak, aby se zlepšila a zrychlila tramvajová doprava v Praze. Více v dopise, který je přílohou tohoto e-mailu.
radní pro dopravu
Radovan Šteiner
Magistrát hl. m. Prahy
Mariánské nám. 2
Praha 1
Věc: Dopravní komise (otevřený dopis)
Vážený pane radní,
obracíme se na Vás na základě slibu primátora hl. m. Prahy MUDr. Béma ze začátku letošního roku, kdy jeho ústy zaznělo před televizními kamerami, že bude zřízena dopravní komise v čele s Vámi na řešení problémů preference pražské dopravy z hlediska provozu tramvají a autobusů MHD. Bohužel se do dnešního dne tak nestalo a to i přesto, že jste byl tehdy osobně přítomen.
Dne 13. 8. 2003 proběhla schůzka zástupců Federace řidičů tramvají, dopravního úseku Elektrických drah, ředitelství Dopravního podniku hl. m. Prahy, Eltoda a dopravní policie Správy hl. m. Prahy na řešení SSZ v oblasti Smíchova. Na pracovní schůzce se dále řešily i další problematické křižovatky jako např.: Koh-i-noor, Muzeum, Újezd apod. Ze schůzky vyplynulo, že všechny složky jsou o problémech na zmíněných křižovatkách velmi dobře informovány. Stejně tak shodně všichni zástupci složek ovšem uváděli, že řešení není v jejich kompetenci a leží na bedrech ostatních složek.
Ptáme se proto pane radní, jestliže je možné bezdůvodně ze dne na den změnit bezproblémově fungující cyklus na světelně řízené křižovatce za zcela neefektivní cyklus, který nedokáže řádně využít jednotlivé fáze k uvolnění nekolizních směrů, proč k nápravě dochází nejdříve po několika měsících, často i rocích nebo nikdy?
Jako příklad uvedeme křižovatku Újezd. Po nákladné rekonstrukci křižovatky Újezd x Vítězná byl pevný cyklus nahrazen „dynamickým řízením“. Jak funguje křižovatka v praxi? Tramvaj vstupuje do pevného cyklu, nyní ovšem přihlášením přes trolejový kontakt. Fáze určená pro průjezd tramvaje zůstane zbytečně nevyužitá, pokud se tramvaj nepřihlásí alespoň s předstihem předcházející fáze. Při pozdním přihlášení pak nekolizní směry obdrží volno, před rekonstrukcí by tramvaj obdržela také volno, ale nyní tramvaj zbytečně stojí a průjezd je jí umožněn až v dalším cyklu. Můžeme zmínit i křižovatku Koh-i-noor, která ještě loni před rekonstrukcí fungovala bez problémů. Po rekonstrukci byly všechny fáze prodlouženy na dvojnásobnou dobu. Zatímco tramvaje ve směru od Čechova náměstí projížděly křižovatkou každou minutu, nyní dochází nárazově ke kumulaci tramvají a tramvaje odjíždějí z křižovatky i s několikaminutovým zpožděním. A ve výčtu bychom mohli pokračovat desítkami křižovatek, o kterých jste však už námi byl informován přesně před rokem.
Jen vhodným naladěním a využitím rezerv některých křižovatek by došlo ke zvýšení propustnosti křižovatek pro tramvaje až na dvojnásobek a to bez jakéhokoliv dopadu na ostatní dopravu! Stačí jen využívat „slepé fáze“, kdyby tramvaj mohla nekolizně projet křižovatkou, přesto jí to není umožněno.
Přebíráme proto iniciativu v této záležitosti a žádáme Vás o schůzku, kde bychom dohodli další podrobnosti fungování komise. Účelem komise by měla být efektivní koordinace všech zainteresovaných složek (řidiči MHD, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, Eltodo, Technická správa komunikací, Policie ČR a další) tak, aby se nedostatky křižovatek včas pojmenovaly, navrhlo se řešení a především se určila odpovědná složka resp. složky za řešení dané křižovatky. Komise by dále měla dbát na to, aby se zkrátila a zjednodušila veškerá povolovací řízení související s úpravou křižovatek a jednotlivé složky řešily úpravu bez zbytečných odkladů.
Předpokládáme, že fungování dopravy v Praze a MHD zejména, je naším společným zájmem. Předem Vám děkujeme za Váš zájem a odpověď.
S pozdravem za Federaci řidičů tramvají
Ing. Antonín Dub
předseda FŘT
radní pro dopravu
Radovan Šteiner
Magistrát hl. m. Prahy
Mariánské nám. 2
Praha 1
Věc: Dopravní komise (otevřený dopis)
Vážený pane radní,
obracíme se na Vás na základě slibu primátora hl. m. Prahy MUDr. Béma ze začátku letošního roku, kdy jeho ústy zaznělo před televizními kamerami, že bude zřízena dopravní komise v čele s Vámi na řešení problémů preference pražské dopravy z hlediska provozu tramvají a autobusů MHD. Bohužel se do dnešního dne tak nestalo a to i přesto, že jste byl tehdy osobně přítomen.
Dne 13. 8. 2003 proběhla schůzka zástupců Federace řidičů tramvají, dopravního úseku Elektrických drah, ředitelství Dopravního podniku hl. m. Prahy, Eltoda a dopravní policie Správy hl. m. Prahy na řešení SSZ v oblasti Smíchova. Na pracovní schůzce se dále řešily i další problematické křižovatky jako např.: Koh-i-noor, Muzeum, Újezd apod. Ze schůzky vyplynulo, že všechny složky jsou o problémech na zmíněných křižovatkách velmi dobře informovány. Stejně tak shodně všichni zástupci složek ovšem uváděli, že řešení není v jejich kompetenci a leží na bedrech ostatních složek.
Ptáme se proto pane radní, jestliže je možné bezdůvodně ze dne na den změnit bezproblémově fungující cyklus na světelně řízené křižovatce za zcela neefektivní cyklus, který nedokáže řádně využít jednotlivé fáze k uvolnění nekolizních směrů, proč k nápravě dochází nejdříve po několika měsících, často i rocích nebo nikdy?
Jako příklad uvedeme křižovatku Újezd. Po nákladné rekonstrukci křižovatky Újezd x Vítězná byl pevný cyklus nahrazen „dynamickým řízením“. Jak funguje křižovatka v praxi? Tramvaj vstupuje do pevného cyklu, nyní ovšem přihlášením přes trolejový kontakt. Fáze určená pro průjezd tramvaje zůstane zbytečně nevyužitá, pokud se tramvaj nepřihlásí alespoň s předstihem předcházející fáze. Při pozdním přihlášení pak nekolizní směry obdrží volno, před rekonstrukcí by tramvaj obdržela také volno, ale nyní tramvaj zbytečně stojí a průjezd je jí umožněn až v dalším cyklu. Můžeme zmínit i křižovatku Koh-i-noor, která ještě loni před rekonstrukcí fungovala bez problémů. Po rekonstrukci byly všechny fáze prodlouženy na dvojnásobnou dobu. Zatímco tramvaje ve směru od Čechova náměstí projížděly křižovatkou každou minutu, nyní dochází nárazově ke kumulaci tramvají a tramvaje odjíždějí z křižovatky i s několikaminutovým zpožděním. A ve výčtu bychom mohli pokračovat desítkami křižovatek, o kterých jste však už námi byl informován přesně před rokem.
Jen vhodným naladěním a využitím rezerv některých křižovatek by došlo ke zvýšení propustnosti křižovatek pro tramvaje až na dvojnásobek a to bez jakéhokoliv dopadu na ostatní dopravu! Stačí jen využívat „slepé fáze“, kdyby tramvaj mohla nekolizně projet křižovatkou, přesto jí to není umožněno.
Přebíráme proto iniciativu v této záležitosti a žádáme Vás o schůzku, kde bychom dohodli další podrobnosti fungování komise. Účelem komise by měla být efektivní koordinace všech zainteresovaných složek (řidiči MHD, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, Eltodo, Technická správa komunikací, Policie ČR a další) tak, aby se nedostatky křižovatek včas pojmenovaly, navrhlo se řešení a především se určila odpovědná složka resp. složky za řešení dané křižovatky. Komise by dále měla dbát na to, aby se zkrátila a zjednodušila veškerá povolovací řízení související s úpravou křižovatek a jednotlivé složky řešily úpravu bez zbytečných odkladů.
Předpokládáme, že fungování dopravy v Praze a MHD zejména, je naším společným zájmem. Předem Vám děkujeme za Váš zájem a odpověď.
S pozdravem za Federaci řidičů tramvají
Ing. Antonín Dub
předseda FŘT
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk