Tiskové zprávy
MŽP ČR: EHK OSN v Praze: Cyklistika a chůze jsou nedílnou součástí městské dopravy
„Cyklistika a chůze jsou nedílnou součástí dopravy ve městech, stejně jako urbanistického plánování a politiky,“ shodli se minulý týden v Průhonicích u Prahy účastníci mezinárodní konference Panevropského programu pro dopravu, zdraví a životní prostředí (THE PEP), který funguje pod hlavičkou Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) a Světové zdravotnické organizace (WHO).
„Přispívá ke zvyšování kondice a zdraví obyvatel, snížení počtu dopravních nehod a zácep, hlukové zátěže i znečištění ovzduší, snižování skleníkových emisí a zvyšuje atraktivitu městských center,“ říká se v závěrečných „Akčních bodech“, které účastníci konference schválili.
Jednání vyzvalo ministerstva dopravy, místního rozvoje, životního prostředí a zdravotnictví, aby proto v členských zemích EHK OSN cyklistickou i pěší dopravu všemožně podporovala a zahrnula jejich potřeby do svých plánů a strategií. „Cenné je, že jsme se v Průhonicích sešli i s kolegy náměstky ministrů pro místní rozvoj, dopravy a zdravotnictví. Podle toho, co na jednání zaznělo, panuje v této věci shoda i v rámci české vlády,“ říká náměstkyně ministra životního prostředí Rut Bízková.
Jak říká závěrečné prohlášení průhonické konference, infrastruktura pro cyklisty a chodce by měla splňovat několik základních vlastností, aby byla opravdu funkční: Musí být bezpečná, dostupná (například handicapovaným občanům, znamená to ale také propojení a návaznost jednotlivých typů veřejné dopravy, apod.), vhodně trasovaná, pohodlná a atraktivní.
Konkrétní zmínku si v závěrečném prohlášení vysloužily i půjčovny kol a také elektrokola, která zpřístupňují každodenní ekologicky šetrnou dopravu po městě dalším skupinám obyvatel – například seniorům či lidem, kteří potřebují jezdit do práce například v obleku.
Účastníci konference vyzdvihli také roli nevládních organizací, které jsou často iniciátory konkrétních zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty ve městech. V Praze je to například sdružení Auto*Mat, na evropské úrovni například European Cyclist Federation, European Greenways Association nebo International Federation of Pedestrians.
Celé setkání bylo uhlíkově neutrální. Všech 90 účastníků oznámilo délku své cesty do Průhonic a zpět, včetně typu dopravy. Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. pak spočítá emise CO2, které kvůli přepravě na konferenci vznikly a MŽP zajistí výsadbu adekvátního počtu stromů, které dokáží stejný objem emisí pohltit. Stromy budou vysazeny podél cyklostezek ve městech v ČR. První z nich byl ovšem zasazen už v rámci samotného setkání přímo v Průhonicích.
Podrobnější informace ke konferenci podá Jiří Bendl, odbor politiky životního prostředí MŽP, tel.: 267 122 381, e-mail: jiri.bendl@mzp.cz.
Kompletní text závěrečného prohlášení průhonické konference THE PEP si můžete stahnout na adrese http://www.mzp.cz/cz/news_tz091002cyklo_pruhonice
„Přispívá ke zvyšování kondice a zdraví obyvatel, snížení počtu dopravních nehod a zácep, hlukové zátěže i znečištění ovzduší, snižování skleníkových emisí a zvyšuje atraktivitu městských center,“ říká se v závěrečných „Akčních bodech“, které účastníci konference schválili.
Jednání vyzvalo ministerstva dopravy, místního rozvoje, životního prostředí a zdravotnictví, aby proto v členských zemích EHK OSN cyklistickou i pěší dopravu všemožně podporovala a zahrnula jejich potřeby do svých plánů a strategií. „Cenné je, že jsme se v Průhonicích sešli i s kolegy náměstky ministrů pro místní rozvoj, dopravy a zdravotnictví. Podle toho, co na jednání zaznělo, panuje v této věci shoda i v rámci české vlády,“ říká náměstkyně ministra životního prostředí Rut Bízková.
Jak říká závěrečné prohlášení průhonické konference, infrastruktura pro cyklisty a chodce by měla splňovat několik základních vlastností, aby byla opravdu funkční: Musí být bezpečná, dostupná (například handicapovaným občanům, znamená to ale také propojení a návaznost jednotlivých typů veřejné dopravy, apod.), vhodně trasovaná, pohodlná a atraktivní.
Konkrétní zmínku si v závěrečném prohlášení vysloužily i půjčovny kol a také elektrokola, která zpřístupňují každodenní ekologicky šetrnou dopravu po městě dalším skupinám obyvatel – například seniorům či lidem, kteří potřebují jezdit do práce například v obleku.
Účastníci konference vyzdvihli také roli nevládních organizací, které jsou často iniciátory konkrétních zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty ve městech. V Praze je to například sdružení Auto*Mat, na evropské úrovni například European Cyclist Federation, European Greenways Association nebo International Federation of Pedestrians.
Celé setkání bylo uhlíkově neutrální. Všech 90 účastníků oznámilo délku své cesty do Průhonic a zpět, včetně typu dopravy. Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. pak spočítá emise CO2, které kvůli přepravě na konferenci vznikly a MŽP zajistí výsadbu adekvátního počtu stromů, které dokáží stejný objem emisí pohltit. Stromy budou vysazeny podél cyklostezek ve městech v ČR. První z nich byl ovšem zasazen už v rámci samotného setkání přímo v Průhonicích.
Podrobnější informace ke konferenci podá Jiří Bendl, odbor politiky životního prostředí MŽP, tel.: 267 122 381, e-mail: jiri.bendl@mzp.cz.
Kompletní text závěrečného prohlášení průhonické konference THE PEP si můžete stahnout na adrese http://www.mzp.cz/cz/news_tz091002cyklo_pruhonice
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk