Tiskové zprávy
Prosíme, přemýšlejme, z.s.: EIA - veřejné projednání sporného tramvajového projektu v Ostravě
Ostravu čeká příští týden další důležitý krok ohledně miliardového projektu nové tramvajové trati v městských obvodech Poruba a Pustkovec, proti němuž dlouhodobě protestují místní obyvatelé. Krajský úřad pozval občany na veřejné projednání připomínek k přepracované dokumentaci ohledně posouzení vlivu projektu na životní prostředí (EIA), kterých se sešel rekordní počet – 3167. Pod jedno z nesouhlasných vyjádření nazvané Modrý manifest 2020 připojily během tří týdnů podpis více než tři tisícovky lidí.
Kontroverzní projekt oficiálně pojmenovaný "Ekologizace veřejné dopravy - Ostrava-Poruba“ krajské město představilo v roce 2016, podle něj má zlepšit dopravní obslužnost okrajových čtvrtí. Záměr postavit novou tříkilometrovou tramvajovou trať s osmi zastávkami ale vzbudil odpor u části obyvatel z míst, kudy by měly podle plánů koleje vést. Petici proti projektu, jehož realizace má Ostravu podle odhadů stát přes 2,5 miliardy korun, podepsalo téměř 5000 lidí. Její autoři tvrdí, že projekt propagovaný jako vstřícný k životnímu prostředí paradoxně zhorší kvalitu ovzduší, zvýší hlučnost a nenávratně poškodí krajinu mimo jiné i kvůli rozsáhlému kácení zeleně. Území obsluhované městskou hromadnou dopravou by se přitom nezvětšilo.
Krajský úřad před dvěma lety rozhodl, že Ostrava musí kvůli zamýšlené stavbě nechat vypracovat komplexní posouzení jejího vlivu na životní prostředí (tzv. EIA). Míra nesouhlasu obyvatel a chyby při zpracování projektu se ukázaly už loni, kdy po zveřejnění dokumentace úřadům dorazila stanoviska od více než 2300 osob, čímž se ostravský tramvajový projekt stal jedním z největších procesů posuzování vlivů na životní prostředí v historii Česka. Přepracovanou dokumentaci město podalo krajskému úřad ke zveřejnění během nouzového stavu vyhlášeného kvůli koronaviru začátkem letošního dubna, námitek ale tentokrát navzdory ztíženým podmínkám dorazilo ještě více – přes 3000.
Spolek Prosíme, přemýšlejme, který vznikl na protest proti chystané stavbě, upozornil na to, že autoři dokumentace se opět dopustili řady chyb a nevypořádali desítky připomínek. Spolku vadí například fakt, že podklady obsahují neplatné radonové měření a že město zatím nezdůvodnilo, proč nezvážilo na daném území další varianty ekologické hromadné dopravy jako jsou elektrobusy či autobusy na vodíkový pohon.
„Existence společenského zájmu na realizaci záměru je výsostně sporná a ani náznakem nepřevažuje nad veřejným zájmem ochrany našeho životního prostředí a veřejného zdraví,“ stojí v nesouhlasném vyjádření s názvem Modrý manifest 2020. „V právním státě nemůže být možné realizovat záměr, který porušuje zákony a poškozuje přírodu“, doplňuje radní spolku Markéta Vysloužilová.
Veřejné projednání dokumentace EIA se uskuteční v aule Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě v pondělí 15. června od 15:30 hodin. Jeho závěry budou jedním z podkladů pro vydání stanoviska EIA, které vydává krajský úřad. V případě nesouhlasného stanoviska nebude možné v projektu pokračovat, v opačném případě bude záměr dále posuzován v územním řízení.
Kontroverzní projekt oficiálně pojmenovaný "Ekologizace veřejné dopravy - Ostrava-Poruba“ krajské město představilo v roce 2016, podle něj má zlepšit dopravní obslužnost okrajových čtvrtí. Záměr postavit novou tříkilometrovou tramvajovou trať s osmi zastávkami ale vzbudil odpor u části obyvatel z míst, kudy by měly podle plánů koleje vést. Petici proti projektu, jehož realizace má Ostravu podle odhadů stát přes 2,5 miliardy korun, podepsalo téměř 5000 lidí. Její autoři tvrdí, že projekt propagovaný jako vstřícný k životnímu prostředí paradoxně zhorší kvalitu ovzduší, zvýší hlučnost a nenávratně poškodí krajinu mimo jiné i kvůli rozsáhlému kácení zeleně. Území obsluhované městskou hromadnou dopravou by se přitom nezvětšilo.
Krajský úřad před dvěma lety rozhodl, že Ostrava musí kvůli zamýšlené stavbě nechat vypracovat komplexní posouzení jejího vlivu na životní prostředí (tzv. EIA). Míra nesouhlasu obyvatel a chyby při zpracování projektu se ukázaly už loni, kdy po zveřejnění dokumentace úřadům dorazila stanoviska od více než 2300 osob, čímž se ostravský tramvajový projekt stal jedním z největších procesů posuzování vlivů na životní prostředí v historii Česka. Přepracovanou dokumentaci město podalo krajskému úřad ke zveřejnění během nouzového stavu vyhlášeného kvůli koronaviru začátkem letošního dubna, námitek ale tentokrát navzdory ztíženým podmínkám dorazilo ještě více – přes 3000.
Spolek Prosíme, přemýšlejme, který vznikl na protest proti chystané stavbě, upozornil na to, že autoři dokumentace se opět dopustili řady chyb a nevypořádali desítky připomínek. Spolku vadí například fakt, že podklady obsahují neplatné radonové měření a že město zatím nezdůvodnilo, proč nezvážilo na daném území další varianty ekologické hromadné dopravy jako jsou elektrobusy či autobusy na vodíkový pohon.
„Existence společenského zájmu na realizaci záměru je výsostně sporná a ani náznakem nepřevažuje nad veřejným zájmem ochrany našeho životního prostředí a veřejného zdraví,“ stojí v nesouhlasném vyjádření s názvem Modrý manifest 2020. „V právním státě nemůže být možné realizovat záměr, který porušuje zákony a poškozuje přírodu“, doplňuje radní spolku Markéta Vysloužilová.
Veřejné projednání dokumentace EIA se uskuteční v aule Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě v pondělí 15. června od 15:30 hodin. Jeho závěry budou jedním z podkladů pro vydání stanoviska EIA, které vydává krajský úřad. V případě nesouhlasného stanoviska nebude možné v projektu pokračovat, v opačném případě bude záměr dále posuzován v územním řízení.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk