Tiskové zprávy
Moravskoslezský kraj: Ekologičtí aktivisté nesmyslně blokují stavbu železnice
Vedení Moravskoslezského kraje tvrdě kritizuje jednání Beskydčanu - sdružení pro obnovu a udržení kvality životního prostředí Moravskoslezských Beskyd. Důvodem důrazného stanoviska kraje je postup, kterým ekologové blokují železniční napojení průmyslové zóny Nošovice na stávající železniční síť. Náměstek hejtmana kraje pro regionální rozvoj Pavel Drobil se domnívá, že se ekologičtí aktivisté snaží za každou cenu ztížit vše, co souvisí s výrobou v závodu společnosti Hyundai Motor Company. Blokování stavby železnice s ochranou životního prostředí nijak nesouvisí. Jde o nesmyslnou obstrukci skupiny lidí, hájících své osobní zájmy.
„Aktivity Beskydčanu jsou naprosto nepochopitelné a navíc zcela v rozporu s hlavními myšlenkami, které se občanská sdružení chránící životní prostředí snaží prosazovat,“ upozorňuje náměstek Drobil a doplňuje: „Na jedné straně tvrdí, že jim jde o železniční dopravu, která je čistá a ekologická, přitom ji všemožně blokují. Když se jim nepodařilo uspět s odvoláním proti stavebnímu povolení na železniční napojení vydaném Drážním úřadem Olomouc, podali letos v červenci žalobu proti tomuto rozhodnutí potvrzenému ministerstvem dopravy. Přitom pro Beskydčan je napojení nošovické průmyslové zóny na železnici pouze zástupným problémem. Vypadá to, že tímto krokem chtějí přinutit Moravskoslezský kraj znemožnit uskutečnění zcela jiné stavby, a to optimalizaci železniční trati v úseku Frýdek-Místek - Český Těšín. Tato stavba však nemá v současné době nic společného se stavbou železničního napojení, neboť společnost Hyundai bez optimalizace železniční trati nebude úsek směrem Český Těšín využívat,“ vysvětluje náměstek Drobil a pokračuje v upřesňování, že ekologičtí aktivisté tak v tuhle chvíli blokují vše. Nechtějí silniční obchvat Frýdku-Místku a nesouhlasí ani se železniční dopravou, kterou sami požadovali.
Moravskoslezský kraj se zavázal napojit průmyslovou zónu v Nošovicích na stávající železniční trať. Vyplývá to z investiční smlouvy podepsané v listopadu 2006 společností Hyundai, státem a dalšími subjekty. Ve stejném roce uzavřel kraj společně s dalšími partnery a ekologickými organizacemi takzvanou Deklaraci porozumění. Signatáři jsou například Ekologický právní servis, Děti země, Půda pro život a také Beskydčan. V Deklaraci je stanoven závazek optimalizovat železniční trať Ostrava - Kunčice - Frýdek-Místek - Český Těšín s cílem maximálního využití železnice namísto silnic. Tyto závazky byly učiněny zejména za tím účelem, aby společnost Hyundai mohla efektivně využívat železniční nákladní přepravu. Přestože Beskydčan Deklaraci podepsal a tím s ní souhlasil, o několik měsíců později podal odvolání proti stavebnímu povolení pro stavbu "Napojení průmyslové zóny Nošovice na železniční vlečku", které mělo za cíl obecně zablokovat železniční dopravu.
„Vedení Moravskoslezského kraje udělá vše proto, aby nesmyslným blokacím stavby železničního napojení průmyslové zóny Nošovice zabránilo. Použije k tomu všechny prostředky tak, aby zahájení zkušebního provozu společností Hyundai nemělo žádný negativní dopad na obyvatele severní Moravy a Slezska, a samozřejmě i na samotné životní prostředí“ uvedl Pavel Drobil.
„Aktivity Beskydčanu jsou naprosto nepochopitelné a navíc zcela v rozporu s hlavními myšlenkami, které se občanská sdružení chránící životní prostředí snaží prosazovat,“ upozorňuje náměstek Drobil a doplňuje: „Na jedné straně tvrdí, že jim jde o železniční dopravu, která je čistá a ekologická, přitom ji všemožně blokují. Když se jim nepodařilo uspět s odvoláním proti stavebnímu povolení na železniční napojení vydaném Drážním úřadem Olomouc, podali letos v červenci žalobu proti tomuto rozhodnutí potvrzenému ministerstvem dopravy. Přitom pro Beskydčan je napojení nošovické průmyslové zóny na železnici pouze zástupným problémem. Vypadá to, že tímto krokem chtějí přinutit Moravskoslezský kraj znemožnit uskutečnění zcela jiné stavby, a to optimalizaci železniční trati v úseku Frýdek-Místek - Český Těšín. Tato stavba však nemá v současné době nic společného se stavbou železničního napojení, neboť společnost Hyundai bez optimalizace železniční trati nebude úsek směrem Český Těšín využívat,“ vysvětluje náměstek Drobil a pokračuje v upřesňování, že ekologičtí aktivisté tak v tuhle chvíli blokují vše. Nechtějí silniční obchvat Frýdku-Místku a nesouhlasí ani se železniční dopravou, kterou sami požadovali.
Moravskoslezský kraj se zavázal napojit průmyslovou zónu v Nošovicích na stávající železniční trať. Vyplývá to z investiční smlouvy podepsané v listopadu 2006 společností Hyundai, státem a dalšími subjekty. Ve stejném roce uzavřel kraj společně s dalšími partnery a ekologickými organizacemi takzvanou Deklaraci porozumění. Signatáři jsou například Ekologický právní servis, Děti země, Půda pro život a také Beskydčan. V Deklaraci je stanoven závazek optimalizovat železniční trať Ostrava - Kunčice - Frýdek-Místek - Český Těšín s cílem maximálního využití železnice namísto silnic. Tyto závazky byly učiněny zejména za tím účelem, aby společnost Hyundai mohla efektivně využívat železniční nákladní přepravu. Přestože Beskydčan Deklaraci podepsal a tím s ní souhlasil, o několik měsíců později podal odvolání proti stavebnímu povolení pro stavbu "Napojení průmyslové zóny Nošovice na železniční vlečku", které mělo za cíl obecně zablokovat železniční dopravu.
„Vedení Moravskoslezského kraje udělá vše proto, aby nesmyslným blokacím stavby železničního napojení průmyslové zóny Nošovice zabránilo. Použije k tomu všechny prostředky tak, aby zahájení zkušebního provozu společností Hyundai nemělo žádný negativní dopad na obyvatele severní Moravy a Slezska, a samozřejmě i na samotné životní prostředí“ uvedl Pavel Drobil.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk