Karel Hanzelka "> Ekonomická splavnost Labe v roce 2007 – prozatím 151 dní - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ekonomicka-splavnost-labe-v-roce-2007-prozatim-151-dni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MD ČR: Ekonomická splavnost Labe v roce 2007 – prozatím 151 dní

10. prosince 2007 | MD ČR
Autor: Karel Hanzelka
Labe bylo ve svém kritickém úseku před státní hranicí s Německem v období od ledna do listopadu letošního roku splavné za ekonomických podmínek pro provozování vodní dopravy pouze po 151dní. Samotný listopad se na tomto údaji podílel 22 dny, zatímco loni v listopadu bylo Labe splavné 20 dní. Vyplývá to z údajů sledovaných Ministerstvem dopravy.

Letošní splatnost Labe je za poslední roky jednou z nejméně příznivých, např. v celém loňském roce bylo Labe splavné za ekonomických podmínek po 208 dnů a v roce 2005 po 232 dnů. Splavnost vodních cest je jedním z údajů, které Ministerstvo dopravy dlouhodobě sleduje. Nejzajímavějším údajem je z tohoto úhlu pohledu právě stav vody na vodočtu v Ústí nad Labem. Je-li v tomto místě na vodočtu méně než 200 cm vody, znamená to, že v kritickém úseku Labe před státní hranicí s Německem je ponor, s nímž mohou lodě plout, menší než 140 cm – přitom právě tento ponor je ve zdejších podmínkách hranicí, která rozhoduje o tom, zda přeprava může být ekonomická či nikoli (tzv. ekonomické rozhraní).

V současnosti se projevuje výrazný převis poptávky po lodní dopravě v rozsahu stovek tisíc tun zboží, zejména hnojiv, obilí, řepkového a sojového šrotu, surovin, ferromateriálů, těžkých kusů či železných odpadů. Týká se poptávky po přeshraničních přepravách na trasách mezi ČR na straně jedné a Hamburgem, dalšími přístavy na Labi, Lubeckem, přístavy na Středozemním kanálu, ale i přístavy Amsterodam, Rotterdam a Antverpy na straně druhé.

Důvodem zmíněného převisu je jednak skutečnost, že čeští dopravci kvůli nedostatečné spolehlivosti při splavnosti Labe přesunuli podstatnou část svých aktivit na Rýn. Současně prodávají plavidla a snižují tak tonáž pod českou vlajkou. Dalším a neméně významným důvodem je, že se všeobecně zvyšuje objem přepravovaného zboží. Přitom náklady nepřepravené v labském koridoru vodní dopravou se přesouvají na souběžnou, avšak dražší silniční a železniční dopravu. V této souvislosti stojí za zmínku, že běžně používaná soulodí o nosnosti až 1820 tun přepraví při jedné plavbě stejné množství zboží jako 73 tahačů s návěsem o nosnosti 25 tun nebo 39 železničních vagonů o nosnosti 47 tun.

Vodní doprava je všeobecně považována za nejekologičtější způsob dopravy vůbec. Je nejčastěji využívána pro přepravu velkých, zvláště těžkých a dlouhých kusů, které jinak prakticky nejsou přepravitelné. Lodní dopravě jsou také tradičně svěřovány suché, sypké náklady, především štěrkopísky, kámen, základní chemikálie, hnojiva, rudy, uhlí a zemědělské produkty, tedy komodity s nízkou kilogramovou cenu a malými nároky na zacházení a rychlost zásobování – nízká cena vodní dopravy je u nich výhodou, protože nejméně prodražuje vstupní ceny pro zpracovatele těchto surovin. Rychle se rozvíjejícím odvětvím říční dopravy je doprava kontejnerová. Pokud např. v roce 2006 bylo v Rotterdamu přeloženo 9,6 milionů kusů TEU (označení dvacetistopých kontejnerů) a v Hamburku 8,9 milionů kusů TEU, letos Rotterdam již v říjnu překročil desetimilionovou hranici a do konce roku jí dosáhne i přístav v Hamburku. Na základě současné dynamiky růstu se v příštím roce očekává vyrovnání výkonů v překladu kontejnerů v těchto přístavech.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist