Jaroslav Hořín "> Evropská komise k jízdě s rozsvícenými světly ve dne i za nesnížené viditelnosti - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/evropska-komise-k-jizde-s-rozsvicenymi-svetly-ve-dne-i-za-nesnizene-viditelnosti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MV ČR: Evropská komise k jízdě s rozsvícenými světly ve dne i za nesnížené viditelnosti

23. října 2007 | MV ČR
Autor: Jaroslav Hořín, tel: 720 424 435
Pomalu přichází pro všechny účastníky silničního provozu nepříjemné období: ranní mlhy, snížená viditelnost, šero, častý déšť či sníh. Tedy jednoznačně horší světelné podmínky. Proto několik vět k názoru „svítit či nesvítit“ při provozu na pozemních komunikacích.

V rámci přípravy nové směrnice, která by měla sjednotit přístup členských států Evropské unie k jízdě s rozsvícenými světly ve dne i za nesnížené viditelnosti, zpracovalo Generální ředitelství pro energetiku a dopravu Evropské komise (DG TREN) zprávu, která mimo jiné hodnotí některé sporné dopady tohoto opatření.

Zpráva, nazvaná „Záchrana životů pomocí celodenního svícení i za nesnížené viditelnosti“ předkládá následující závěry.

V současné době toto opatření (povinné svícení) používají následující státy Evropské unie:
Dánsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Estonsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Finsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Itálie - dálnice a silnice mimo obec - celoročně
Lotyšsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Litva - všechny pozemní komunikace - listopad - březen
Rakousko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Polsko - všechny pozemní komunikace - říjen - únor
Portugalsko - označené pozemní komunikace - celoročně
Švédsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Slovensko - všechny pozemní komunikace - říjen - březen
Slovinsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Česká republika - všechny pozemní komunikace - celoročně
Maďarsko - všechny pozemní komunikace mimo obec - celoročně

Na dobrovolné bázi, podporované celostátní kampaní, je svícení za dne za nesnížené viditelnosti ve Francii a v Nizozemí. U ostatních zemí EU není právně zakotvena povinnost svítit za nesnížené viditelnosti.

Zpráva dále uvádí následující závěry.
* Zavedení celodenního svícení za nesnížené viditelnosti plošně ve všech státech EU by ročně zachránilo 1200 až 2000 lidských životů.
* Zavedení celodenního svícení za nesnížené viditelnosti nezpůsobuje nižší viditelnost cyklistů, mopedistů, motocyklistů a chodců.
* Celodenní svícení za nesnížené viditelnosti neoslňuje řidiče.
* Je pravdou, že celodenní svícení za nesnížené viditelnosti zvyšuje spotřebu a emise CO2, a to o 1,5 %, v případě použití speciálních žárovek o 0,3 %.
* Za 1 EURO investované do celodenního svícení za nesnížené viditelnosti získáme prospěch pro společnost ve výši 2 EURO.
Zdroj: Saving Lives with Daytime Running Lights (DRL), DG TREN, 2006
Jaroslav Hořín, tel: 720 424 435
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist