Tiskové zprávy
MV ČR: Evropská komise k jízdě s rozsvícenými světly ve dne i za nesnížené viditelnosti
Pomalu přichází pro všechny účastníky silničního provozu nepříjemné období: ranní mlhy, snížená viditelnost, šero, častý déšť či sníh. Tedy jednoznačně horší světelné podmínky. Proto několik vět k názoru „svítit či nesvítit“ při provozu na pozemních komunikacích.
V rámci přípravy nové směrnice, která by měla sjednotit přístup členských států Evropské unie k jízdě s rozsvícenými světly ve dne i za nesnížené viditelnosti, zpracovalo Generální ředitelství pro energetiku a dopravu Evropské komise (DG TREN) zprávu, která mimo jiné hodnotí některé sporné dopady tohoto opatření.
Zpráva, nazvaná „Záchrana životů pomocí celodenního svícení i za nesnížené viditelnosti“ předkládá následující závěry.
V současné době toto opatření (povinné svícení) používají následující státy Evropské unie:
Dánsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Estonsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Finsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Itálie - dálnice a silnice mimo obec - celoročně
Lotyšsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Litva - všechny pozemní komunikace - listopad - březen
Rakousko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Polsko - všechny pozemní komunikace - říjen - únor
Portugalsko - označené pozemní komunikace - celoročně
Švédsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Slovensko - všechny pozemní komunikace - říjen - březen
Slovinsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Česká republika - všechny pozemní komunikace - celoročně
Maďarsko - všechny pozemní komunikace mimo obec - celoročně
Na dobrovolné bázi, podporované celostátní kampaní, je svícení za dne za nesnížené viditelnosti ve Francii a v Nizozemí. U ostatních zemí EU není právně zakotvena povinnost svítit za nesnížené viditelnosti.
Zpráva dále uvádí následující závěry.
* Zavedení celodenního svícení za nesnížené viditelnosti plošně ve všech státech EU by ročně zachránilo 1200 až 2000 lidských životů.
* Zavedení celodenního svícení za nesnížené viditelnosti nezpůsobuje nižší viditelnost cyklistů, mopedistů, motocyklistů a chodců.
* Celodenní svícení za nesnížené viditelnosti neoslňuje řidiče.
* Je pravdou, že celodenní svícení za nesnížené viditelnosti zvyšuje spotřebu a emise CO2, a to o 1,5 %, v případě použití speciálních žárovek o 0,3 %.
* Za 1 EURO investované do celodenního svícení za nesnížené viditelnosti získáme prospěch pro společnost ve výši 2 EURO.
Zdroj: Saving Lives with Daytime Running Lights (DRL), DG TREN, 2006
V rámci přípravy nové směrnice, která by měla sjednotit přístup členských států Evropské unie k jízdě s rozsvícenými světly ve dne i za nesnížené viditelnosti, zpracovalo Generální ředitelství pro energetiku a dopravu Evropské komise (DG TREN) zprávu, která mimo jiné hodnotí některé sporné dopady tohoto opatření.
Zpráva, nazvaná „Záchrana životů pomocí celodenního svícení i za nesnížené viditelnosti“ předkládá následující závěry.
V současné době toto opatření (povinné svícení) používají následující státy Evropské unie:
Dánsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Estonsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Finsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Itálie - dálnice a silnice mimo obec - celoročně
Lotyšsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Litva - všechny pozemní komunikace - listopad - březen
Rakousko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Polsko - všechny pozemní komunikace - říjen - únor
Portugalsko - označené pozemní komunikace - celoročně
Švédsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Slovensko - všechny pozemní komunikace - říjen - březen
Slovinsko - všechny pozemní komunikace - celoročně
Česká republika - všechny pozemní komunikace - celoročně
Maďarsko - všechny pozemní komunikace mimo obec - celoročně
Na dobrovolné bázi, podporované celostátní kampaní, je svícení za dne za nesnížené viditelnosti ve Francii a v Nizozemí. U ostatních zemí EU není právně zakotvena povinnost svítit za nesnížené viditelnosti.
Zpráva dále uvádí následující závěry.
* Zavedení celodenního svícení za nesnížené viditelnosti plošně ve všech státech EU by ročně zachránilo 1200 až 2000 lidských životů.
* Zavedení celodenního svícení za nesnížené viditelnosti nezpůsobuje nižší viditelnost cyklistů, mopedistů, motocyklistů a chodců.
* Celodenní svícení za nesnížené viditelnosti neoslňuje řidiče.
* Je pravdou, že celodenní svícení za nesnížené viditelnosti zvyšuje spotřebu a emise CO2, a to o 1,5 %, v případě použití speciálních žárovek o 0,3 %.
* Za 1 EURO investované do celodenního svícení za nesnížené viditelnosti získáme prospěch pro společnost ve výši 2 EURO.
Zdroj: Saving Lives with Daytime Running Lights (DRL), DG TREN, 2006
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk