Tiskové zprávy
MŽP ČR: Evropští ministři životního prostředí budou naposled před Evropskou radou jednat o klimaticko-energetickém balíčku
Rada ministrů životního prostředí členských států Evropské unie bude 4. prosince v Bruselu jednat mimo jiné i o klimaticko-energetickém balíčku, a to naposled před prosincovým summitem Evropské rady, na níž chce francouzské předsednictví dosáhnout konečné dohody členských zemí o této zásadní sadě legislativních návrhů k ochraně klimatu. Českou delegaci povede místopředseda vlády a ministr životního prostředí Martin Bursík.
„Česká republika jednoznačně podporuje snahu současného předsednictví, aby byl na úrovni Rady EU celý balíček ještě v letošním roce schválen,“ říká Martin Bursík. Klimaticko-energetický balíček obsahuje čtveřici legislativních norem, které přispějí ke snižování emisí skleníkových plynů, rozvoji obnovitelných zdrojů energie a zvýšení energetických úspor a zefektivnění evropského systému obchodování s emisními povolenkami. „Balíček je zásadním krokem k energeticky efektivní a nízkouhlíkové evropské ekonomice, která bude dlouhodobě konkurenceschopná na světových trzích,“ dodává vicepremiér Bursík. Ministři budou moci v diskusi rovněž zohlednit debatu, která se povede ve čtvrtek dopoledne na plénu Evropského parlamentu.
Francouzské předsednictví seznámí ministry životního prostředí evropské Sedmadvacítky také se stavem jednání o návrhu nařízení o měrných emisních limitech CO2 z osobních a lehkých užitkových vozidel. Česká republika vítá pondělní dohodu mezi francouzským předsednictvím, Evropskou komisí a Evropským parlamentem na kompromisu v této otázce, protože doprava je stále významnějším producentem skleníkového oxidu uhličitého a logicky i emisí znečišťujících látek do ovzduší, především prachových částic. "Ovšem k podobě kompromisu máme výhradu, o níž budeme chtít dál jednat. Předeším jde návrh příliš daleko ve věci výše pokut. Cílem pokut není vybrat peníze do evropského rozpočtu, ale v maximální možné míře odradit výrobce automobilů od překračování specifického limitu emisí," říká náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták. Podle analýzy dopadů zpracované Evropskou komisí je takovouto hranicí pokuta ve výši 100 eur za každý překročený gram. Česká republika přes svou závislost na výrobě automobilů byla ochotná připustit výši pokut 95 eur za gram od roku 2015, návrh kompromisu ze včerejšího trialogu posouvá zavedení pokut v této výši až na rok 2019. "Oproti původnímu návrhu Komise to znamená posunutí účinnosti nařízení o sedm let. Samy automobilky přitom uvádějí, že vývojový cyklus nových modelů trvá šest až sedm let, není proto zřejmé, proč by mělo být v tomto bodu nařízení účinné až za let deset ," dodává náměstek Kuták.
Ministři budou jednat rovněž o problematice odlesňování a degradace lesů, což souvisí s ochranou klimatu a také ochranou biodiverzity. Rada se bude zabývat i problematikou znečištění rtutí ve světě, což bude jedním z klíčových bodů jednání únorového zasedání Řídící rady Programu OSN pro životní prostředí (UNEP) v Nairobi, kde bude EU zastupovat již Česká republika.
„Česká republika jednoznačně podporuje snahu současného předsednictví, aby byl na úrovni Rady EU celý balíček ještě v letošním roce schválen,“ říká Martin Bursík. Klimaticko-energetický balíček obsahuje čtveřici legislativních norem, které přispějí ke snižování emisí skleníkových plynů, rozvoji obnovitelných zdrojů energie a zvýšení energetických úspor a zefektivnění evropského systému obchodování s emisními povolenkami. „Balíček je zásadním krokem k energeticky efektivní a nízkouhlíkové evropské ekonomice, která bude dlouhodobě konkurenceschopná na světových trzích,“ dodává vicepremiér Bursík. Ministři budou moci v diskusi rovněž zohlednit debatu, která se povede ve čtvrtek dopoledne na plénu Evropského parlamentu.
Francouzské předsednictví seznámí ministry životního prostředí evropské Sedmadvacítky také se stavem jednání o návrhu nařízení o měrných emisních limitech CO2 z osobních a lehkých užitkových vozidel. Česká republika vítá pondělní dohodu mezi francouzským předsednictvím, Evropskou komisí a Evropským parlamentem na kompromisu v této otázce, protože doprava je stále významnějším producentem skleníkového oxidu uhličitého a logicky i emisí znečišťujících látek do ovzduší, především prachových částic. "Ovšem k podobě kompromisu máme výhradu, o níž budeme chtít dál jednat. Předeším jde návrh příliš daleko ve věci výše pokut. Cílem pokut není vybrat peníze do evropského rozpočtu, ale v maximální možné míře odradit výrobce automobilů od překračování specifického limitu emisí," říká náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták. Podle analýzy dopadů zpracované Evropskou komisí je takovouto hranicí pokuta ve výši 100 eur za každý překročený gram. Česká republika přes svou závislost na výrobě automobilů byla ochotná připustit výši pokut 95 eur za gram od roku 2015, návrh kompromisu ze včerejšího trialogu posouvá zavedení pokut v této výši až na rok 2019. "Oproti původnímu návrhu Komise to znamená posunutí účinnosti nařízení o sedm let. Samy automobilky přitom uvádějí, že vývojový cyklus nových modelů trvá šest až sedm let, není proto zřejmé, proč by mělo být v tomto bodu nařízení účinné až za let deset ," dodává náměstek Kuták.
Ministři budou jednat rovněž o problematice odlesňování a degradace lesů, což souvisí s ochranou klimatu a také ochranou biodiverzity. Rada se bude zabývat i problematikou znečištění rtutí ve světě, což bude jedním z klíčových bodů jednání únorového zasedání Řídící rady Programu OSN pro životní prostředí (UNEP) v Nairobi, kde bude EU zastupovat již Česká republika.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk