Milan Štefanec "> Expanze nákupního centra Olympia poškodí životní prostředí - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/expanze-nakupniho-centra-olympia-poskodi-zivotni-prostredi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Nesehnutí: Expanze nákupního centra Olympia poškodí životní prostředí

25. dubna 2007 | Nesehnutí
Autor: Milan Štefanec, tel: 605 239 579
Občanské sdružení NESEHNUTÍ dnes podává připomínky k záměru expanze nákupního centra Olympia v Modřicích (jižního okraje u Brna). Toto rozsáhlé nákupní centrum usiluje o expanzi, která by ho posunula na pozici druhého největšího centra na území České republiky. Olympia chce rozšířit svoje území o více než 60 000 m2 a dokonce překročit hranici mezi Modřicemi a Brnem. Taková expanze by se neobešla bez negativních vlivů na životní prostředí (ovzduší, hluk) a dopravních komplikací. Rozšíření Olympie je navíc v přímém rozporu se strategickými plány města Brna v oblasti obchodu. Veřejnost i samospráva mají do 2. května možnost se k záměru vyjádřit a Krajský úřad JmK rozhodne o tom jestli proběhne posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA) – vzhledem k rozsahu záměru je posuzování EIA velice žádoucí.

Veřejnost, občanská sdružení i samospráva (Modřice, Brno) mají v těchto dnech možnost připomínkovat záměr „OLYMPIA BRNO - expanze, etapa 4,5“. Jedná se o záměr expanze nákupního centra Olympia v Modřicích u Brna (expanze zasáhne jak Modřice tak nově i území Brna). Původní Olympia už byla rozšířena jednou – tzv. etapa expanze 2, schváleno je i další rozšíření – etapa 3. Další obchodní pasáž (etapa 4) a prodejnu typu hobby market (etapa 5) chystá investor nyní a plánuje tak zabrat 60 000 m2 volné půdy. Realizací všech etap by se Olympia stala druhým největším nákupním centrem v ČR.

Rozšíření v etapě 4 a 5 by výrazně zvýšilo vliv nákupního centra na životní prostředí – vyplývá to z informací zveřejněných investorem. Lze očekávat zejména dopravní komplikace (5 000 dalších vozidel denně, z čehož 1 000 projede centrem města Modřice, 1 000 nových parkovacích míst). „Již od roku 2005 jsou v Modřicích překračovány hlukové limity, další nárůst dopravy by situaci ještě více zhoršil. Občané naší obce doplácí na expanzi nákupních center sníženou kvalitou životního prostředí,“ říká Milada Ptáčková z občanského sdružení z Modřic. „Doprava a s ní spojené negativní dopady nepostihnou pouze Modřice, ale také dálnice D1, D2 a komunikace v Brně, po kterých se budou muset tisíce nových vozidel do Olympie dostat,“ popisuje Milan Štefanec z NESEHNUTÍ. Doprava způsobí růst znečištění ovzduší (maximální koncentrace prachu se v oblasti již nyní blíží limitní hodnotě a záměr tedy ohrozí plnění limitů) i hluku.

Záměr je stavbou na zelené louce. Jeho realizací musí dojít k odnětí pozemků ze zemědělského půdního fondu – část půdy je navíc zařazena do I. třídy ochrany (nejcennější půdy, které je možno odejmout ze ZPF pouze výjimečně, a to převážně na záměry související s obnovou ekologické stability krajiny, případně pro liniové stavby zásadního významu).
Rozmístění maloobchodu ve městě Brně je velmi nerovnoměrné. Důvodem této nevyváženosti je existence obřích nákupních center a také jejich koncentrace v severojižním směru a zejména v sektoru jižní suburbánní zóny města. Důsledkem nevyváženosti je nedostatek nákupních příležitostí v místě bydliště velké části lidí a tedy i nárůst dopravy a negativní dopad na životní prostředí. Situaci si uvědomují i zástupci města Brna a v koncepčních dokumentech žádají nápravu. „Tento záměr reprezentuje asi nejhorší možný nápad, který jde zcela proti deklarovaným cílům města Brna v oblasti maloobchodu. Záměr je také v přímém rozporu se schváleným zadáním nového územního plánu Brna,“ říká Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ.

Vlivy 4. a 5. etapy expanze budou navíc kumulovat s vlivy 3. etapy (další 3 000 vozidel, zábor půdy apod.) a také s vlivy rozšiřování blízké prodejny IKEA (která navíc nešetrně zasahuje zátopovou oblast a zvyšuje živelná rizika na jihu Brna) v centru Avion Shopping park.

V této fázi (tedy fáze Oznámení dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí) je možné podávat k etapě 4 a 5 písemné připomínky do 2. května 2007 Odboru životního prostředí Krajského úřadu JmK (Žerotínovo nám. 3/5, Brno 601 82). Poté proběhne tzv. zjišťovací řízení, které stanoví (i na základě došlých připomínek občanů a stanovisek orgánů státní správy) jestli bude záměr dále posuzován (tzn. vypracována podrobnější dokumentace vlivů na ŽP, uloženo vypracování posudku jiným odborníkem, konáno veřejné projednání a vydáno stanovisko Krajského úřadu s podmínkami pro následná řízení) nebo jestli dále posuzován nebude. „Vzhledem k povaze záměru je další posuzování velice žádoucí,“ uzavírá Koželouh.

Více informací:
Jiří Koželouh – 723 559 495, Milan Štefanec – 605 239 579, Milada Ptáčková - 608 038 067
http://ekobrana.cz
Odbor územního plánování a rozvoje MMB - 542 174 104
Odbor životního prostředí Krajského úřadu JmK – 541 651 111

==========================================================================================

Příloha:
Vyjádření NESEHNUTÍ k záměru

Krajský úřad Jihomoravského kraje
odbor životního prostředí
Žerotínovo nám. 3/5
Brno

vyřizuje: Mgr. Jiří Koželouh, ekoporadna@nesehnuti.cz, 543 214 144

V Brně dne 25. dubna 2007

Věc: Vyjádření k oznámení záměru posuzovaného ve smyslu zákona č. 100/2001 Sb.,
o posuzování vlivů na životní prostředí „OLYMPIA BRNO – expanze, etapa 4, 5“, k.ú. Přízřenice, Modřice, okr. Brno-město, Brno-venkov (JMK 47540/2007)

Občanské sdružení NESEHNUTÍ Brno je místně příslušná organizační jednotka občanského sdružení NESEHNUTÍ (Nezávislé sociálně ekologické hnutí) se samostatnou právní subjektivitou (IČO: 70288950). K záměru „OLYMPIA BRNO – expanze, etapa 4, 5“, k.ú. Přízřenice, Modřice, okr. Brno-město, Brno-venkov (JMK 47540/2007) podáváme v zákonné lhůtě toto

v y j á d ř e n í.

Projekt je velkého rozsahu (zábor přes 60 000 m2 nové plochy). Již teď je Olympia jedno z největších nákupních center v brněnské aglomeraci a rozšíření o další obchodní pasáž (etapa 4) a prodejnu typu hobby market (etapa 5) by znamenalo postup Olympie na druhé místo mezi nákupními centry v ČR. Toto by zároveň výrazně zvýšilo vliv nákupního centra na životní prostředí. Uvádíme popis dopadů a návrh připomínek do zjišťovacího řízení.

Záměr svoji kategorii v příloze č.1 zákoně č. 100/2001 Sb. (kategorie II, bod 10.6, sloupec B: Skladové nebo obchodní komplexy včetně nákupních středisek, o celkové výměře nad 3000 m2 zastavěné plochy; parkoviště nebo garáže s kapacitou nad 100 parkovacích stání v součtu pro celou stavbu) přesahuje dvacetinásobně v případě velikosti zastavěné plochy a desetinásobně v případě počtu parkovacích míst. Zároveň současné oznámení postrádá celou řadu zhodnocení a posouzení (viz jednotlivé body níže navržené k dokumentaci EIA) a v žádném případě neodpovídá rozsahu záměru a jeho umístění.

Z výše uvedených důvodů požadujeme, aby závěrem zjišťovacího řízení bylo uložení zpracování dokumentace EIA dle § 8 zák. č. 100/2001 Sb. a posuzování vlivu provedení záměru na životní prostředí dle tohoto zákona. Požadavek posuzování EIA vyplývá i z regulativů pro plochu N (ostatní plochy), které pro nákupní centra nad 3 000 m2 prodejní plochy požadují hodnocení EIA.

Vypracování této dokumentace považujeme za zcela nutné. Dokumentace EIA by se měla zaměřit zejména na hodnocení následujících aspektů:

1. Dopravní komplikace. Záměr počítá s nárůstem dopravy 2 000 vozidel za den z Brna (na dálnici D2 ze severu), 2 000 vozidel z na dálnici D2 z jihu, 1 000 vozidel v centru Modřic. Plánováno je 1 000 nových parkovacích míst. V navazující dokumentaci je třeba popsat nárůsty dopravy na dálnici D1 a komunikacích severně od této dálnice (po kterých se musí zákonitě na D2 vozidla dostat). Dokumentace musí též zohlednit další připravované záměry (rozšíření IKEA v Shopping parku apod.) a započítat je do intenzit dopravy (tak jako započítává vlivy rozšíření Olympie v etapě 3).

2. Znečištění ovzduší. Maximální 24-hodinové koncentrace prachu se v oblasti blíží limitní hodnotě (50 µg.m-3). Záměr tedy ohrozí plnění limitů a přesto není nárůst koncentrací prachu řešen ani v kontextu plánovaného zvýšeni intenzit dopravy. To musí být doplněno na navazující dokumentaci.

3. Hluk. Stávající denní hlukové zatížení v Modřicích se pohybuje mezi 50 – 71 dB což je silné zatížení (71 dB je přeslimitní i v případě zařazení silnice do tzv. staré hlukové zátěže) a bez ohledu na většinové splňování limitních hodnot není příznivé pro bydlení. Záměr přinese další nárůst hluku, který bude možná kompenzovat rekonstrukcí protihlukových stěn. Záměr navíc kalkuluje s přejmutím podmínky z 3. etapy expanze Olympie, pro kterou bylo územním rozhodnutím stanoveno dobudování protihlukové stěny. Vágní podmínka však opatření nespecifikuje a investor tedy může vybudovat protihlukovou stěnu v minimální variantě, která podle jeho vlastních výpočtů neřeší překročení hranice 70 dB ani ve stávajícím stavu (před realizací etapy 4 a 5). V navazující dokumentaci je třeba navrhnout a ve stanovisku stanovit konkrétní protihluková opatření, která investor provede.

4. Zábor půdy. Záměr je stavbou na zelené louce. Jeho realizací musí dojít k odnětí pozemků ze zemědělského půdního fondu – část půdy je navíc zařazena do I. třídy ochrany. Do této I. třídy ochrany zemědělské půdy jsou zařazeny nejcennější půdy, které je možno odejmout ze ZPF pouze výjimečně, a to převážně na záměry související s obnovou ekologické stability krajiny, případně pro liniové stavby zásadního významu. Oznámený záměr s obnovou ekologické stability krajiny nesouvisí a není ani zásadní liniovou stavbou. Tento rozpor musí být řešen v navazující dokumentaci.

5. Územní plán: Záměr je plánován do plochy N (ostatní plochy), kde je možné realizovat nákupní centrum. Dle regulativů pro tyto plochy je však potřeba zhodnotit potřebnost takové centra a to pomocí koeficientu vybavenosti nákupními plochami (ten je dle „Průzkumu maloobchodní sítě na území města Brna 2006“ vypracovaného Centrem pro regionální rozvoj v této chvíli v Brně již 1,6 m2 prodejní plochy na obyvatele a v Brně-jih již 12,39 m2), přičemž limit je 1,0 m2 prodejní plochy na obyvatele. V Dokumentaci proto musí investor prokázat potřebnost výstavby (expanze) vzhledem k splnění limitu 1,0 m2 prodejní plochy na obyvatele a vymezit tedy působnost nákupního centra pro oblasti, které limitu ještě nedosáhly. Je také nutné zhodnotit vlivy záměru na životní prostředí procesem EIA. Vzhledem k uvedenému je tedy jasné, že navazující dokumentace musí posoudit vztah záměru k těmto omezením vyplývajícím z územního plánu.

6. Kolize s dalšími záměry a aktivitami. Výstavbou 4 a 5 etapy expanze nákupního centra Olympia by došlo k významné kumulaci záměru s jinými existujícími maloobchodními provozy. Prodejna Do it yourself by koliduje s prodejnou Baumax na křižovatce ulic Sokolové-Hněvkovského (zákazníci z Brna mohou nakoupit potřebný sortiment již v Baumaxu a nemusí cestovat dále na okraj Brna). Ze stejných důvodů koliduje částečně i s prodejnou Makro na Kaštanové ulici. Plánovaná obchodní pasáž koliduje s obchodní pasáží v Avion Shopping parku (na křižovatce komunikací D1 a D2) a nákupního centra Tesco Futurum (křižovatka Vídeňská a D1). Záměr jako celek navíc kumuluje nejen s existujícími provozy, ale také s připravovanými nebo již realizovaným rozšířeními (například rozšíření Avion Shopping parku). Tyto komulace musí být podrobně zhodnoceny v Dokumentaci a musí být navržena opatření pro předcházení negativním vlivům.

7. Kumulace s další expanzí Olympie. Již schválená etapa 3 počítá se zvýšením zátěže životního prostředí. Kumulace dopadů etap 3 – 5 přinese celkem 8 000 vozidel denně, další zvýšení hladiny hluku v Modřicích i znečištění ovzduší.

8. Kolize s rozvojovými plány města. Rozmístění maloobchodu v Brně je výrazně nerovnoměrné (viz Průzkum maloobchodní sítě na území města Brna 2006 vypracovaný Centrem pro regionální rozvoj). Důvodem této nevyváženosti je existence obřích nákupních center a také jejich koncentrace v severojižním směru a zejména v sektoru jižní suburbánní zóny města. Důsledkem nevyváženosti je nedostatek nákupních příležitostí v místě bydliště velké části lidí a tedy i nárůst dopravy a negativní dopad na životní prostředí. Tento záměr (rozšíření Olympie) této negativní trend ještě více podporuje. Záměr jde zcela proti deklarovaným cílům města Brna v oblasti maloobchodu, kde je snaha rozmístit nákupní příležitosti co nejrovnoměrněji. Záměr je také v přímém rozporu se schváleným zadáním nového územního plánu Brna, které směřuje k takové rovnoměrnosti a další rozvoj koncentrovaného maloobchodu v jižní části Brna nedoporučuje. Tento zásadní rozpor musí být řešen v Dokumentaci a musí být hledáno jeho řešení.

Vzhledem k výše uvedenému považujeme další posuzování záměru v režimu EIA za nutné.

S pozdravem za NESEHNUTÍ Brno

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist