Tiskové zprávy
Nesehnutí: Expanze nákupního centra Olympia poškodí životní prostředí
Občanské sdružení NESEHNUTÍ dnes podává připomínky k záměru expanze nákupního centra Olympia v Modřicích (jižního okraje u Brna). Toto rozsáhlé nákupní centrum usiluje o expanzi, která by ho posunula na pozici druhého největšího centra na území České republiky. Olympia chce rozšířit svoje území o více než 60 000 m2 a dokonce překročit hranici mezi Modřicemi a Brnem. Taková expanze by se neobešla bez negativních vlivů na životní prostředí (ovzduší, hluk) a dopravních komplikací. Rozšíření Olympie je navíc v přímém rozporu se strategickými plány města Brna v oblasti obchodu. Veřejnost i samospráva mají do 2. května možnost se k záměru vyjádřit a Krajský úřad JmK rozhodne o tom jestli proběhne posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA) – vzhledem k rozsahu záměru je posuzování EIA velice žádoucí.
Veřejnost, občanská sdružení i samospráva (Modřice, Brno) mají v těchto dnech možnost připomínkovat záměr „OLYMPIA BRNO - expanze, etapa 4,5“. Jedná se o záměr expanze nákupního centra Olympia v Modřicích u Brna (expanze zasáhne jak Modřice tak nově i území Brna). Původní Olympia už byla rozšířena jednou – tzv. etapa expanze 2, schváleno je i další rozšíření – etapa 3. Další obchodní pasáž (etapa 4) a prodejnu typu hobby market (etapa 5) chystá investor nyní a plánuje tak zabrat 60 000 m2 volné půdy. Realizací všech etap by se Olympia stala druhým největším nákupním centrem v ČR.
Rozšíření v etapě 4 a 5 by výrazně zvýšilo vliv nákupního centra na životní prostředí – vyplývá to z informací zveřejněných investorem. Lze očekávat zejména dopravní komplikace (5 000 dalších vozidel denně, z čehož 1 000 projede centrem města Modřice, 1 000 nových parkovacích míst). „Již od roku 2005 jsou v Modřicích překračovány hlukové limity, další nárůst dopravy by situaci ještě více zhoršil. Občané naší obce doplácí na expanzi nákupních center sníženou kvalitou životního prostředí,“ říká Milada Ptáčková z občanského sdružení z Modřic. „Doprava a s ní spojené negativní dopady nepostihnou pouze Modřice, ale také dálnice D1, D2 a komunikace v Brně, po kterých se budou muset tisíce nových vozidel do Olympie dostat,“ popisuje Milan Štefanec z NESEHNUTÍ. Doprava způsobí růst znečištění ovzduší (maximální koncentrace prachu se v oblasti již nyní blíží limitní hodnotě a záměr tedy ohrozí plnění limitů) i hluku.
Záměr je stavbou na zelené louce. Jeho realizací musí dojít k odnětí pozemků ze zemědělského půdního fondu – část půdy je navíc zařazena do I. třídy ochrany (nejcennější půdy, které je možno odejmout ze ZPF pouze výjimečně, a to převážně na záměry související s obnovou ekologické stability krajiny, případně pro liniové stavby zásadního významu).
Rozmístění maloobchodu ve městě Brně je velmi nerovnoměrné. Důvodem této nevyváženosti je existence obřích nákupních center a také jejich koncentrace v severojižním směru a zejména v sektoru jižní suburbánní zóny města. Důsledkem nevyváženosti je nedostatek nákupních příležitostí v místě bydliště velké části lidí a tedy i nárůst dopravy a negativní dopad na životní prostředí. Situaci si uvědomují i zástupci města Brna a v koncepčních dokumentech žádají nápravu. „Tento záměr reprezentuje asi nejhorší možný nápad, který jde zcela proti deklarovaným cílům města Brna v oblasti maloobchodu. Záměr je také v přímém rozporu se schváleným zadáním nového územního plánu Brna,“ říká Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ.
Vlivy 4. a 5. etapy expanze budou navíc kumulovat s vlivy 3. etapy (další 3 000 vozidel, zábor půdy apod.) a také s vlivy rozšiřování blízké prodejny IKEA (která navíc nešetrně zasahuje zátopovou oblast a zvyšuje živelná rizika na jihu Brna) v centru Avion Shopping park.
V této fázi (tedy fáze Oznámení dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí) je možné podávat k etapě 4 a 5 písemné připomínky do 2. května 2007 Odboru životního prostředí Krajského úřadu JmK (Žerotínovo nám. 3/5, Brno 601 82). Poté proběhne tzv. zjišťovací řízení, které stanoví (i na základě došlých připomínek občanů a stanovisek orgánů státní správy) jestli bude záměr dále posuzován (tzn. vypracována podrobnější dokumentace vlivů na ŽP, uloženo vypracování posudku jiným odborníkem, konáno veřejné projednání a vydáno stanovisko Krajského úřadu s podmínkami pro následná řízení) nebo jestli dále posuzován nebude. „Vzhledem k povaze záměru je další posuzování velice žádoucí,“ uzavírá Koželouh.
Více informací:
Jiří Koželouh – 723 559 495, Milan Štefanec – 605 239 579, Milada Ptáčková - 608 038 067
http://ekobrana.cz
Odbor územního plánování a rozvoje MMB - 542 174 104
Odbor životního prostředí Krajského úřadu JmK – 541 651 111
==========================================================================================
Příloha:
Vyjádření NESEHNUTÍ k záměru
Krajský úřad Jihomoravského kraje
odbor životního prostředí
Žerotínovo nám. 3/5
Brno
vyřizuje: Mgr. Jiří Koželouh, ekoporadna@nesehnuti.cz, 543 214 144
V Brně dne 25. dubna 2007
Věc: Vyjádření k oznámení záměru posuzovaného ve smyslu zákona č. 100/2001 Sb.,
o posuzování vlivů na životní prostředí „OLYMPIA BRNO – expanze, etapa 4, 5“, k.ú. Přízřenice, Modřice, okr. Brno-město, Brno-venkov (JMK 47540/2007)
Občanské sdružení NESEHNUTÍ Brno je místně příslušná organizační jednotka občanského sdružení NESEHNUTÍ (Nezávislé sociálně ekologické hnutí) se samostatnou právní subjektivitou (IČO: 70288950). K záměru „OLYMPIA BRNO – expanze, etapa 4, 5“, k.ú. Přízřenice, Modřice, okr. Brno-město, Brno-venkov (JMK 47540/2007) podáváme v zákonné lhůtě toto
v y j á d ř e n í.
Projekt je velkého rozsahu (zábor přes 60 000 m2 nové plochy). Již teď je Olympia jedno z největších nákupních center v brněnské aglomeraci a rozšíření o další obchodní pasáž (etapa 4) a prodejnu typu hobby market (etapa 5) by znamenalo postup Olympie na druhé místo mezi nákupními centry v ČR. Toto by zároveň výrazně zvýšilo vliv nákupního centra na životní prostředí. Uvádíme popis dopadů a návrh připomínek do zjišťovacího řízení.
Záměr svoji kategorii v příloze č.1 zákoně č. 100/2001 Sb. (kategorie II, bod 10.6, sloupec B: Skladové nebo obchodní komplexy včetně nákupních středisek, o celkové výměře nad 3000 m2 zastavěné plochy; parkoviště nebo garáže s kapacitou nad 100 parkovacích stání v součtu pro celou stavbu) přesahuje dvacetinásobně v případě velikosti zastavěné plochy a desetinásobně v případě počtu parkovacích míst. Zároveň současné oznámení postrádá celou řadu zhodnocení a posouzení (viz jednotlivé body níže navržené k dokumentaci EIA) a v žádném případě neodpovídá rozsahu záměru a jeho umístění.
Z výše uvedených důvodů požadujeme, aby závěrem zjišťovacího řízení bylo uložení zpracování dokumentace EIA dle § 8 zák. č. 100/2001 Sb. a posuzování vlivu provedení záměru na životní prostředí dle tohoto zákona. Požadavek posuzování EIA vyplývá i z regulativů pro plochu N (ostatní plochy), které pro nákupní centra nad 3 000 m2 prodejní plochy požadují hodnocení EIA.
Vypracování této dokumentace považujeme za zcela nutné. Dokumentace EIA by se měla zaměřit zejména na hodnocení následujících aspektů:
1. Dopravní komplikace. Záměr počítá s nárůstem dopravy 2 000 vozidel za den z Brna (na dálnici D2 ze severu), 2 000 vozidel z na dálnici D2 z jihu, 1 000 vozidel v centru Modřic. Plánováno je 1 000 nových parkovacích míst. V navazující dokumentaci je třeba popsat nárůsty dopravy na dálnici D1 a komunikacích severně od této dálnice (po kterých se musí zákonitě na D2 vozidla dostat). Dokumentace musí též zohlednit další připravované záměry (rozšíření IKEA v Shopping parku apod.) a započítat je do intenzit dopravy (tak jako započítává vlivy rozšíření Olympie v etapě 3).
2. Znečištění ovzduší. Maximální 24-hodinové koncentrace prachu se v oblasti blíží limitní hodnotě (50 µg.m-3). Záměr tedy ohrozí plnění limitů a přesto není nárůst koncentrací prachu řešen ani v kontextu plánovaného zvýšeni intenzit dopravy. To musí být doplněno na navazující dokumentaci.
3. Hluk. Stávající denní hlukové zatížení v Modřicích se pohybuje mezi 50 – 71 dB což je silné zatížení (71 dB je přeslimitní i v případě zařazení silnice do tzv. staré hlukové zátěže) a bez ohledu na většinové splňování limitních hodnot není příznivé pro bydlení. Záměr přinese další nárůst hluku, který bude možná kompenzovat rekonstrukcí protihlukových stěn. Záměr navíc kalkuluje s přejmutím podmínky z 3. etapy expanze Olympie, pro kterou bylo územním rozhodnutím stanoveno dobudování protihlukové stěny. Vágní podmínka však opatření nespecifikuje a investor tedy může vybudovat protihlukovou stěnu v minimální variantě, která podle jeho vlastních výpočtů neřeší překročení hranice 70 dB ani ve stávajícím stavu (před realizací etapy 4 a 5). V navazující dokumentaci je třeba navrhnout a ve stanovisku stanovit konkrétní protihluková opatření, která investor provede.
4. Zábor půdy. Záměr je stavbou na zelené louce. Jeho realizací musí dojít k odnětí pozemků ze zemědělského půdního fondu – část půdy je navíc zařazena do I. třídy ochrany. Do této I. třídy ochrany zemědělské půdy jsou zařazeny nejcennější půdy, které je možno odejmout ze ZPF pouze výjimečně, a to převážně na záměry související s obnovou ekologické stability krajiny, případně pro liniové stavby zásadního významu. Oznámený záměr s obnovou ekologické stability krajiny nesouvisí a není ani zásadní liniovou stavbou. Tento rozpor musí být řešen v navazující dokumentaci.
5. Územní plán: Záměr je plánován do plochy N (ostatní plochy), kde je možné realizovat nákupní centrum. Dle regulativů pro tyto plochy je však potřeba zhodnotit potřebnost takové centra a to pomocí koeficientu vybavenosti nákupními plochami (ten je dle „Průzkumu maloobchodní sítě na území města Brna 2006“ vypracovaného Centrem pro regionální rozvoj v této chvíli v Brně již 1,6 m2 prodejní plochy na obyvatele a v Brně-jih již 12,39 m2), přičemž limit je 1,0 m2 prodejní plochy na obyvatele. V Dokumentaci proto musí investor prokázat potřebnost výstavby (expanze) vzhledem k splnění limitu 1,0 m2 prodejní plochy na obyvatele a vymezit tedy působnost nákupního centra pro oblasti, které limitu ještě nedosáhly. Je také nutné zhodnotit vlivy záměru na životní prostředí procesem EIA. Vzhledem k uvedenému je tedy jasné, že navazující dokumentace musí posoudit vztah záměru k těmto omezením vyplývajícím z územního plánu.
6. Kolize s dalšími záměry a aktivitami. Výstavbou 4 a 5 etapy expanze nákupního centra Olympia by došlo k významné kumulaci záměru s jinými existujícími maloobchodními provozy. Prodejna Do it yourself by koliduje s prodejnou Baumax na křižovatce ulic Sokolové-Hněvkovského (zákazníci z Brna mohou nakoupit potřebný sortiment již v Baumaxu a nemusí cestovat dále na okraj Brna). Ze stejných důvodů koliduje částečně i s prodejnou Makro na Kaštanové ulici. Plánovaná obchodní pasáž koliduje s obchodní pasáží v Avion Shopping parku (na křižovatce komunikací D1 a D2) a nákupního centra Tesco Futurum (křižovatka Vídeňská a D1). Záměr jako celek navíc kumuluje nejen s existujícími provozy, ale také s připravovanými nebo již realizovaným rozšířeními (například rozšíření Avion Shopping parku). Tyto komulace musí být podrobně zhodnoceny v Dokumentaci a musí být navržena opatření pro předcházení negativním vlivům.
7. Kumulace s další expanzí Olympie. Již schválená etapa 3 počítá se zvýšením zátěže životního prostředí. Kumulace dopadů etap 3 – 5 přinese celkem 8 000 vozidel denně, další zvýšení hladiny hluku v Modřicích i znečištění ovzduší.
8. Kolize s rozvojovými plány města. Rozmístění maloobchodu v Brně je výrazně nerovnoměrné (viz Průzkum maloobchodní sítě na území města Brna 2006 vypracovaný Centrem pro regionální rozvoj). Důvodem této nevyváženosti je existence obřích nákupních center a také jejich koncentrace v severojižním směru a zejména v sektoru jižní suburbánní zóny města. Důsledkem nevyváženosti je nedostatek nákupních příležitostí v místě bydliště velké části lidí a tedy i nárůst dopravy a negativní dopad na životní prostředí. Tento záměr (rozšíření Olympie) této negativní trend ještě více podporuje. Záměr jde zcela proti deklarovaným cílům města Brna v oblasti maloobchodu, kde je snaha rozmístit nákupní příležitosti co nejrovnoměrněji. Záměr je také v přímém rozporu se schváleným zadáním nového územního plánu Brna, které směřuje k takové rovnoměrnosti a další rozvoj koncentrovaného maloobchodu v jižní části Brna nedoporučuje. Tento zásadní rozpor musí být řešen v Dokumentaci a musí být hledáno jeho řešení.
Vzhledem k výše uvedenému považujeme další posuzování záměru v režimu EIA za nutné.
S pozdravem za NESEHNUTÍ Brno
Veřejnost, občanská sdružení i samospráva (Modřice, Brno) mají v těchto dnech možnost připomínkovat záměr „OLYMPIA BRNO - expanze, etapa 4,5“. Jedná se o záměr expanze nákupního centra Olympia v Modřicích u Brna (expanze zasáhne jak Modřice tak nově i území Brna). Původní Olympia už byla rozšířena jednou – tzv. etapa expanze 2, schváleno je i další rozšíření – etapa 3. Další obchodní pasáž (etapa 4) a prodejnu typu hobby market (etapa 5) chystá investor nyní a plánuje tak zabrat 60 000 m2 volné půdy. Realizací všech etap by se Olympia stala druhým největším nákupním centrem v ČR.
Rozšíření v etapě 4 a 5 by výrazně zvýšilo vliv nákupního centra na životní prostředí – vyplývá to z informací zveřejněných investorem. Lze očekávat zejména dopravní komplikace (5 000 dalších vozidel denně, z čehož 1 000 projede centrem města Modřice, 1 000 nových parkovacích míst). „Již od roku 2005 jsou v Modřicích překračovány hlukové limity, další nárůst dopravy by situaci ještě více zhoršil. Občané naší obce doplácí na expanzi nákupních center sníženou kvalitou životního prostředí,“ říká Milada Ptáčková z občanského sdružení z Modřic. „Doprava a s ní spojené negativní dopady nepostihnou pouze Modřice, ale také dálnice D1, D2 a komunikace v Brně, po kterých se budou muset tisíce nových vozidel do Olympie dostat,“ popisuje Milan Štefanec z NESEHNUTÍ. Doprava způsobí růst znečištění ovzduší (maximální koncentrace prachu se v oblasti již nyní blíží limitní hodnotě a záměr tedy ohrozí plnění limitů) i hluku.
Záměr je stavbou na zelené louce. Jeho realizací musí dojít k odnětí pozemků ze zemědělského půdního fondu – část půdy je navíc zařazena do I. třídy ochrany (nejcennější půdy, které je možno odejmout ze ZPF pouze výjimečně, a to převážně na záměry související s obnovou ekologické stability krajiny, případně pro liniové stavby zásadního významu).
Rozmístění maloobchodu ve městě Brně je velmi nerovnoměrné. Důvodem této nevyváženosti je existence obřích nákupních center a také jejich koncentrace v severojižním směru a zejména v sektoru jižní suburbánní zóny města. Důsledkem nevyváženosti je nedostatek nákupních příležitostí v místě bydliště velké části lidí a tedy i nárůst dopravy a negativní dopad na životní prostředí. Situaci si uvědomují i zástupci města Brna a v koncepčních dokumentech žádají nápravu. „Tento záměr reprezentuje asi nejhorší možný nápad, který jde zcela proti deklarovaným cílům města Brna v oblasti maloobchodu. Záměr je také v přímém rozporu se schváleným zadáním nového územního plánu Brna,“ říká Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ.
Vlivy 4. a 5. etapy expanze budou navíc kumulovat s vlivy 3. etapy (další 3 000 vozidel, zábor půdy apod.) a také s vlivy rozšiřování blízké prodejny IKEA (která navíc nešetrně zasahuje zátopovou oblast a zvyšuje živelná rizika na jihu Brna) v centru Avion Shopping park.
V této fázi (tedy fáze Oznámení dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí) je možné podávat k etapě 4 a 5 písemné připomínky do 2. května 2007 Odboru životního prostředí Krajského úřadu JmK (Žerotínovo nám. 3/5, Brno 601 82). Poté proběhne tzv. zjišťovací řízení, které stanoví (i na základě došlých připomínek občanů a stanovisek orgánů státní správy) jestli bude záměr dále posuzován (tzn. vypracována podrobnější dokumentace vlivů na ŽP, uloženo vypracování posudku jiným odborníkem, konáno veřejné projednání a vydáno stanovisko Krajského úřadu s podmínkami pro následná řízení) nebo jestli dále posuzován nebude. „Vzhledem k povaze záměru je další posuzování velice žádoucí,“ uzavírá Koželouh.
Více informací:
Jiří Koželouh – 723 559 495, Milan Štefanec – 605 239 579, Milada Ptáčková - 608 038 067
http://ekobrana.cz
Odbor územního plánování a rozvoje MMB - 542 174 104
Odbor životního prostředí Krajského úřadu JmK – 541 651 111
==========================================================================================
Příloha:
Vyjádření NESEHNUTÍ k záměru
Krajský úřad Jihomoravského kraje
odbor životního prostředí
Žerotínovo nám. 3/5
Brno
vyřizuje: Mgr. Jiří Koželouh, ekoporadna@nesehnuti.cz, 543 214 144
V Brně dne 25. dubna 2007
Věc: Vyjádření k oznámení záměru posuzovaného ve smyslu zákona č. 100/2001 Sb.,
o posuzování vlivů na životní prostředí „OLYMPIA BRNO – expanze, etapa 4, 5“, k.ú. Přízřenice, Modřice, okr. Brno-město, Brno-venkov (JMK 47540/2007)
Občanské sdružení NESEHNUTÍ Brno je místně příslušná organizační jednotka občanského sdružení NESEHNUTÍ (Nezávislé sociálně ekologické hnutí) se samostatnou právní subjektivitou (IČO: 70288950). K záměru „OLYMPIA BRNO – expanze, etapa 4, 5“, k.ú. Přízřenice, Modřice, okr. Brno-město, Brno-venkov (JMK 47540/2007) podáváme v zákonné lhůtě toto
v y j á d ř e n í.
Projekt je velkého rozsahu (zábor přes 60 000 m2 nové plochy). Již teď je Olympia jedno z největších nákupních center v brněnské aglomeraci a rozšíření o další obchodní pasáž (etapa 4) a prodejnu typu hobby market (etapa 5) by znamenalo postup Olympie na druhé místo mezi nákupními centry v ČR. Toto by zároveň výrazně zvýšilo vliv nákupního centra na životní prostředí. Uvádíme popis dopadů a návrh připomínek do zjišťovacího řízení.
Záměr svoji kategorii v příloze č.1 zákoně č. 100/2001 Sb. (kategorie II, bod 10.6, sloupec B: Skladové nebo obchodní komplexy včetně nákupních středisek, o celkové výměře nad 3000 m2 zastavěné plochy; parkoviště nebo garáže s kapacitou nad 100 parkovacích stání v součtu pro celou stavbu) přesahuje dvacetinásobně v případě velikosti zastavěné plochy a desetinásobně v případě počtu parkovacích míst. Zároveň současné oznámení postrádá celou řadu zhodnocení a posouzení (viz jednotlivé body níže navržené k dokumentaci EIA) a v žádném případě neodpovídá rozsahu záměru a jeho umístění.
Z výše uvedených důvodů požadujeme, aby závěrem zjišťovacího řízení bylo uložení zpracování dokumentace EIA dle § 8 zák. č. 100/2001 Sb. a posuzování vlivu provedení záměru na životní prostředí dle tohoto zákona. Požadavek posuzování EIA vyplývá i z regulativů pro plochu N (ostatní plochy), které pro nákupní centra nad 3 000 m2 prodejní plochy požadují hodnocení EIA.
Vypracování této dokumentace považujeme za zcela nutné. Dokumentace EIA by se měla zaměřit zejména na hodnocení následujících aspektů:
1. Dopravní komplikace. Záměr počítá s nárůstem dopravy 2 000 vozidel za den z Brna (na dálnici D2 ze severu), 2 000 vozidel z na dálnici D2 z jihu, 1 000 vozidel v centru Modřic. Plánováno je 1 000 nových parkovacích míst. V navazující dokumentaci je třeba popsat nárůsty dopravy na dálnici D1 a komunikacích severně od této dálnice (po kterých se musí zákonitě na D2 vozidla dostat). Dokumentace musí též zohlednit další připravované záměry (rozšíření IKEA v Shopping parku apod.) a započítat je do intenzit dopravy (tak jako započítává vlivy rozšíření Olympie v etapě 3).
2. Znečištění ovzduší. Maximální 24-hodinové koncentrace prachu se v oblasti blíží limitní hodnotě (50 µg.m-3). Záměr tedy ohrozí plnění limitů a přesto není nárůst koncentrací prachu řešen ani v kontextu plánovaného zvýšeni intenzit dopravy. To musí být doplněno na navazující dokumentaci.
3. Hluk. Stávající denní hlukové zatížení v Modřicích se pohybuje mezi 50 – 71 dB což je silné zatížení (71 dB je přeslimitní i v případě zařazení silnice do tzv. staré hlukové zátěže) a bez ohledu na většinové splňování limitních hodnot není příznivé pro bydlení. Záměr přinese další nárůst hluku, který bude možná kompenzovat rekonstrukcí protihlukových stěn. Záměr navíc kalkuluje s přejmutím podmínky z 3. etapy expanze Olympie, pro kterou bylo územním rozhodnutím stanoveno dobudování protihlukové stěny. Vágní podmínka však opatření nespecifikuje a investor tedy může vybudovat protihlukovou stěnu v minimální variantě, která podle jeho vlastních výpočtů neřeší překročení hranice 70 dB ani ve stávajícím stavu (před realizací etapy 4 a 5). V navazující dokumentaci je třeba navrhnout a ve stanovisku stanovit konkrétní protihluková opatření, která investor provede.
4. Zábor půdy. Záměr je stavbou na zelené louce. Jeho realizací musí dojít k odnětí pozemků ze zemědělského půdního fondu – část půdy je navíc zařazena do I. třídy ochrany. Do této I. třídy ochrany zemědělské půdy jsou zařazeny nejcennější půdy, které je možno odejmout ze ZPF pouze výjimečně, a to převážně na záměry související s obnovou ekologické stability krajiny, případně pro liniové stavby zásadního významu. Oznámený záměr s obnovou ekologické stability krajiny nesouvisí a není ani zásadní liniovou stavbou. Tento rozpor musí být řešen v navazující dokumentaci.
5. Územní plán: Záměr je plánován do plochy N (ostatní plochy), kde je možné realizovat nákupní centrum. Dle regulativů pro tyto plochy je však potřeba zhodnotit potřebnost takové centra a to pomocí koeficientu vybavenosti nákupními plochami (ten je dle „Průzkumu maloobchodní sítě na území města Brna 2006“ vypracovaného Centrem pro regionální rozvoj v této chvíli v Brně již 1,6 m2 prodejní plochy na obyvatele a v Brně-jih již 12,39 m2), přičemž limit je 1,0 m2 prodejní plochy na obyvatele. V Dokumentaci proto musí investor prokázat potřebnost výstavby (expanze) vzhledem k splnění limitu 1,0 m2 prodejní plochy na obyvatele a vymezit tedy působnost nákupního centra pro oblasti, které limitu ještě nedosáhly. Je také nutné zhodnotit vlivy záměru na životní prostředí procesem EIA. Vzhledem k uvedenému je tedy jasné, že navazující dokumentace musí posoudit vztah záměru k těmto omezením vyplývajícím z územního plánu.
6. Kolize s dalšími záměry a aktivitami. Výstavbou 4 a 5 etapy expanze nákupního centra Olympia by došlo k významné kumulaci záměru s jinými existujícími maloobchodními provozy. Prodejna Do it yourself by koliduje s prodejnou Baumax na křižovatce ulic Sokolové-Hněvkovského (zákazníci z Brna mohou nakoupit potřebný sortiment již v Baumaxu a nemusí cestovat dále na okraj Brna). Ze stejných důvodů koliduje částečně i s prodejnou Makro na Kaštanové ulici. Plánovaná obchodní pasáž koliduje s obchodní pasáží v Avion Shopping parku (na křižovatce komunikací D1 a D2) a nákupního centra Tesco Futurum (křižovatka Vídeňská a D1). Záměr jako celek navíc kumuluje nejen s existujícími provozy, ale také s připravovanými nebo již realizovaným rozšířeními (například rozšíření Avion Shopping parku). Tyto komulace musí být podrobně zhodnoceny v Dokumentaci a musí být navržena opatření pro předcházení negativním vlivům.
7. Kumulace s další expanzí Olympie. Již schválená etapa 3 počítá se zvýšením zátěže životního prostředí. Kumulace dopadů etap 3 – 5 přinese celkem 8 000 vozidel denně, další zvýšení hladiny hluku v Modřicích i znečištění ovzduší.
8. Kolize s rozvojovými plány města. Rozmístění maloobchodu v Brně je výrazně nerovnoměrné (viz Průzkum maloobchodní sítě na území města Brna 2006 vypracovaný Centrem pro regionální rozvoj). Důvodem této nevyváženosti je existence obřích nákupních center a také jejich koncentrace v severojižním směru a zejména v sektoru jižní suburbánní zóny města. Důsledkem nevyváženosti je nedostatek nákupních příležitostí v místě bydliště velké části lidí a tedy i nárůst dopravy a negativní dopad na životní prostředí. Tento záměr (rozšíření Olympie) této negativní trend ještě více podporuje. Záměr jde zcela proti deklarovaným cílům města Brna v oblasti maloobchodu, kde je snaha rozmístit nákupní příležitosti co nejrovnoměrněji. Záměr je také v přímém rozporu se schváleným zadáním nového územního plánu Brna, které směřuje k takové rovnoměrnosti a další rozvoj koncentrovaného maloobchodu v jižní části Brna nedoporučuje. Tento zásadní rozpor musí být řešen v Dokumentaci a musí být hledáno jeho řešení.
Vzhledem k výše uvedenému považujeme další posuzování záměru v režimu EIA za nutné.
S pozdravem za NESEHNUTÍ Brno
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk