Tiskové zprávy
Správa KRNAP: Frézování cesty na Luční boudu
Koncem minulého týdne byla profrézována cesta vedoucí na Luční boudu. V souvislosti s touto aktivitou Terénní služba Správy KRNAP zaznamenala poškození tundrových trávníků a klečových porostů podél cesty. Z toho důvodu proběhlo v úterý 9. 5. v odpoledních hodinách v dané oblasti místní šetření za přítomnosti odborných pracovníků Správy KRNAP a představitelů města Pece pod Sněžkou. Na místě bylo konstatováno, že rolbou – necitlivým pohybem stoje a vyhrnováním sněhu z cesty – i samotným frézováním bylo poškozeno mnoho desítek metrů vegetace podél cesty z Pece pod Sněžkou na Luční boudu. V souvislosti s obnoveným provozem Luční boudy se jedná již o druhé významné narušení režimu ochrany národního parku.
Z pohledu botanika se jedná o poškození značného rozsahu. Je třeba zdůraznit, že poškozené lokality leží v I. zóně národního parku, kde je ochrana přírody ze zákona na prvním místě. Poškozena byla tzv. krkonošská tundra patřící mezi světové unikáty i klečové porosty, které jsou prioritním biotopem a předmětem ochrany evropsky významné lokality Krkonoše (součást soustavy Natura 2000). Mgr. Josef Harčarik, odborný pracovník Správy KRNAP, k otázce poškození uvedl: „Na řadě míst jsou stopy od rolby, která se pohybovala vegetací a nikoliv po cestě. Působí to dojmem, že si řidič v některých případech nechtěl jízdou po již odtátých úsecích asfaltové komunikace poškodit pásy stoje, a proto úmyslně jezdil po tundrových trávnících. Kosodřevina je poškozena v mnoha úsecích. Někde je zřejmé, že škody vznikly frézováním sněhu, jinde je zase způsobila rolba. Je zarážející, že řidič rolby dělal někdy úplně zbytečné škody. Například u Výrovky jsou evidentní stopy po otáčení rolby. Místo otočení stroje na místě si však řidič vyjel široké kolečko klečí, kterou tím poničil. Odráží se v tom vztah řidiče rolby k okolní přírodě. Jsou to úplně zbytečné škody.“ Výrazné škody vznikly také v úseku Výrovka – Richterovy boudy při odhrnování sněhu rolbou mimo komunikaci. Je patrné, že se řidič snažil nahrnout sníh co nejdále od cesty, čímž poškodil půdní kryt, vegetaci i okolní dřeviny.
Paradoxní na celé věci je, že letošní frézování sněhu proběhlo o měsíc dřív, než bylo běžné v minulosti a to i přesto, že letošní zima byla neobyčejně dlouhá a bohatá na sníh.
„Sníh z cesty se v tomto úseku frézováním odstraňuje roky a nikdy se nic nestalo až letos. Mrzí nás, že tato kauza je opět spojena s Luční boudou.“ uvedl ředitel Správy KRNAP Ing. Jiří Novák.
Správa KRNAP nyní zvažuje další postup. Vzhledem k tomu, že Správě KRNAP pachatel oficiálně není znám, tak pro další postup bude nezbytné podat na Policii ČR oznámení na neznámého pachatele.
Z pohledu botanika se jedná o poškození značného rozsahu. Je třeba zdůraznit, že poškozené lokality leží v I. zóně národního parku, kde je ochrana přírody ze zákona na prvním místě. Poškozena byla tzv. krkonošská tundra patřící mezi světové unikáty i klečové porosty, které jsou prioritním biotopem a předmětem ochrany evropsky významné lokality Krkonoše (součást soustavy Natura 2000). Mgr. Josef Harčarik, odborný pracovník Správy KRNAP, k otázce poškození uvedl: „Na řadě míst jsou stopy od rolby, která se pohybovala vegetací a nikoliv po cestě. Působí to dojmem, že si řidič v některých případech nechtěl jízdou po již odtátých úsecích asfaltové komunikace poškodit pásy stoje, a proto úmyslně jezdil po tundrových trávnících. Kosodřevina je poškozena v mnoha úsecích. Někde je zřejmé, že škody vznikly frézováním sněhu, jinde je zase způsobila rolba. Je zarážející, že řidič rolby dělal někdy úplně zbytečné škody. Například u Výrovky jsou evidentní stopy po otáčení rolby. Místo otočení stroje na místě si však řidič vyjel široké kolečko klečí, kterou tím poničil. Odráží se v tom vztah řidiče rolby k okolní přírodě. Jsou to úplně zbytečné škody.“ Výrazné škody vznikly také v úseku Výrovka – Richterovy boudy při odhrnování sněhu rolbou mimo komunikaci. Je patrné, že se řidič snažil nahrnout sníh co nejdále od cesty, čímž poškodil půdní kryt, vegetaci i okolní dřeviny.
Paradoxní na celé věci je, že letošní frézování sněhu proběhlo o měsíc dřív, než bylo běžné v minulosti a to i přesto, že letošní zima byla neobyčejně dlouhá a bohatá na sníh.
„Sníh z cesty se v tomto úseku frézováním odstraňuje roky a nikdy se nic nestalo až letos. Mrzí nás, že tato kauza je opět spojena s Luční boudou.“ uvedl ředitel Správy KRNAP Ing. Jiří Novák.
Správa KRNAP nyní zvažuje další postup. Vzhledem k tomu, že Správě KRNAP pachatel oficiálně není znám, tak pro další postup bude nezbytné podat na Policii ČR oznámení na neznámého pachatele.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk