Tiskové zprávy
DPÚK, a.s.: Hejtman se právě asi probudil
25. srpna 2006 | DPÚK, a.s.
Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc dnes v ranních hodinách provedl kontrolu na jediném, údajně náhodně vybraném autobusovém spoji z Libouchce do Ústí nad Labem, který zajišťuje DPÚK. Je velmi potěšitelné, že sám pan Jiří Šulc po skoro šesti letech ve funkci hejtmana „prozřel“, a až nyní před komunálními volbami zjišťuje, jak je to vlastně s autobusovou dopravou v Ústeckém kraji.
Na úvod pár poznámek: Ústecký kraj vypověděl smlouvu DPÚK z důvodu toho, že byl údajně nepřiměřeně drahý, a to i přesto, že požadovaná úhrada nákladů je stanovena zákonem a činila 15,20 Kč na 1 kilometr. V následném výběrovém řízení vybral nového dopravce, který proto, aby vyhověl požadavku kraje, se asi vzdal příspěvku na obnovu vozového parku, stejně jako to dělají ostatní dopravci v jiných krajích, protože naivně doufají, že jednou bude lépe…
Co toho plyne? Ústecký kraj protizákonně tlačí dopravce do co nejnižších cen a politickou proklamací požaduje „dosažení naprosté kvality pro cestující“. Nejsou tyto dvě skutečnosti v jednoznačném rozporu?!? Je možné dle selského rozumu zajistit kvalitu bez toho, aniž by byla zaplacena? Je to od pana hejtmana zlý úmysl, a nebo jen totální nekompetentnost?
Přibližme si ale kontrolovaný autobus. Jednalo se o deset let starou Karosu C 934, neboli autobus, kterých jezdí v ČR tisíce. Kdyby kraj, tak je jeho povinností, platil ztrátu DPÚK dle zákona, měl by být již vyřazen, protože není možné delší dobu jak osmi let udržet jeho kvalitu bez nákladných investic do generální opravy.
Je třeba zdůraznit, že kontrolovat vytíženost jakéhokoliv spoje v období prázdnin je absolutně irelevantní. Využití spojů je místy nižší než v průběhu ostatních měsíců roku a povolání řidičů není také zrovna sezónní záležitostí.
Zmiňovaný autobus ale samozřejmě nejezdí pouze jediný spoj denně, protože jezdí v tzv. turnusech, což je minimálně 10 a 15 spojů na různých linkách. V rámci jeho využití jde tudíž o optimalizaci vytížení tohoto autobusu. Kraj totiž odmítá dopravci hradit tzv. nájezdové kilometry, což jsou trasy potřebné k nasazení autobusů na jednotlivé spoje. Z tohoto důvodu musí být každý autobus využit tak, aby se těmito nájezdovými kilometry nenavyšovaly nepřiměřeně náklady. Dopravce si proto nemůže dovolit na každou linku nebo dokonce na každý spoj speciální autobus, a tak se může stát, že je na některých spojích méně obsazený, ale na jiných jeho kapacita plně vytížena. A také se, pane hejtmane, zcela běžně stane, že z jedné zastávky do druhé jedou třeba v tu chvíli dva lidé, ale pak na další 25 nastoupí, na další třeba 6 vystoupí a 17 nastoupí, atd.. To je veřejná služba. Rentabilní není zcela určitě pořídit 10.000 malých autobusů, aby DPÚK vyhověl přání hejtmana. Celá tato legrace - jak je každému školáku jasné - by stála určitě o několik miliard korun více ...
Musíme se ztotožnit s výrokem hejtmana, že: „Není možné, aby cestující nedostali kvalitní služby při dopravě do práce, do školy nebo za zábavou“, a dále: "že není možné připustit, aby byla ohrožena bezpečnost cestujících." Ano, pane hejtmane, plaťte své závazky a je po problému !!! Občané Vám poděkují.
Ústecký kraj se „bije do prsou“, jak ročně investuje do zajištění dopravní obslužnosti 666 500 milionů korun, ale schválně nedodává, že jen 270 mil.Kč je za autobusy. DPÚK však platil pouhých 180 mil.Kč ročně na zajištění 3318 spojů denně a DPÚK přitom zajištění veřejné služby občanům stálo ročně od 250 - 300 mil. korun !!!
Oficiální statistiky říkají, že naopak Ústecký kraj v přepočtu na jednoho obyvatele platí pouhých 325,-Kč/obyv. ročně, a to je jednoznačně společně s dalšími třemi kraji nejméně v ČR !!!
Závěrem si dovolíme připomenout, že kvalita dopravy v Ústeckém kraji je přímým důsledkem deformace veřejné dopravy podle hejtmana, který chce dokonce proti zdravému rozumu zavést jakýsi systém pružných jízdních řádů, kdy by si měl kraj objednávat dopravu ze dne na den, jak se mu hodí, a ne, jak to občané potřebují. Takže jeden den by se možná jezdilo, druhý den ne.
Na úvod pár poznámek: Ústecký kraj vypověděl smlouvu DPÚK z důvodu toho, že byl údajně nepřiměřeně drahý, a to i přesto, že požadovaná úhrada nákladů je stanovena zákonem a činila 15,20 Kč na 1 kilometr. V následném výběrovém řízení vybral nového dopravce, který proto, aby vyhověl požadavku kraje, se asi vzdal příspěvku na obnovu vozového parku, stejně jako to dělají ostatní dopravci v jiných krajích, protože naivně doufají, že jednou bude lépe…
Co toho plyne? Ústecký kraj protizákonně tlačí dopravce do co nejnižších cen a politickou proklamací požaduje „dosažení naprosté kvality pro cestující“. Nejsou tyto dvě skutečnosti v jednoznačném rozporu?!? Je možné dle selského rozumu zajistit kvalitu bez toho, aniž by byla zaplacena? Je to od pana hejtmana zlý úmysl, a nebo jen totální nekompetentnost?
Přibližme si ale kontrolovaný autobus. Jednalo se o deset let starou Karosu C 934, neboli autobus, kterých jezdí v ČR tisíce. Kdyby kraj, tak je jeho povinností, platil ztrátu DPÚK dle zákona, měl by být již vyřazen, protože není možné delší dobu jak osmi let udržet jeho kvalitu bez nákladných investic do generální opravy.
Je třeba zdůraznit, že kontrolovat vytíženost jakéhokoliv spoje v období prázdnin je absolutně irelevantní. Využití spojů je místy nižší než v průběhu ostatních měsíců roku a povolání řidičů není také zrovna sezónní záležitostí.
Zmiňovaný autobus ale samozřejmě nejezdí pouze jediný spoj denně, protože jezdí v tzv. turnusech, což je minimálně 10 a 15 spojů na různých linkách. V rámci jeho využití jde tudíž o optimalizaci vytížení tohoto autobusu. Kraj totiž odmítá dopravci hradit tzv. nájezdové kilometry, což jsou trasy potřebné k nasazení autobusů na jednotlivé spoje. Z tohoto důvodu musí být každý autobus využit tak, aby se těmito nájezdovými kilometry nenavyšovaly nepřiměřeně náklady. Dopravce si proto nemůže dovolit na každou linku nebo dokonce na každý spoj speciální autobus, a tak se může stát, že je na některých spojích méně obsazený, ale na jiných jeho kapacita plně vytížena. A také se, pane hejtmane, zcela běžně stane, že z jedné zastávky do druhé jedou třeba v tu chvíli dva lidé, ale pak na další 25 nastoupí, na další třeba 6 vystoupí a 17 nastoupí, atd.. To je veřejná služba. Rentabilní není zcela určitě pořídit 10.000 malých autobusů, aby DPÚK vyhověl přání hejtmana. Celá tato legrace - jak je každému školáku jasné - by stála určitě o několik miliard korun více ...
Musíme se ztotožnit s výrokem hejtmana, že: „Není možné, aby cestující nedostali kvalitní služby při dopravě do práce, do školy nebo za zábavou“, a dále: "že není možné připustit, aby byla ohrožena bezpečnost cestujících." Ano, pane hejtmane, plaťte své závazky a je po problému !!! Občané Vám poděkují.
Ústecký kraj se „bije do prsou“, jak ročně investuje do zajištění dopravní obslužnosti 666 500 milionů korun, ale schválně nedodává, že jen 270 mil.Kč je za autobusy. DPÚK však platil pouhých 180 mil.Kč ročně na zajištění 3318 spojů denně a DPÚK přitom zajištění veřejné služby občanům stálo ročně od 250 - 300 mil. korun !!!
Oficiální statistiky říkají, že naopak Ústecký kraj v přepočtu na jednoho obyvatele platí pouhých 325,-Kč/obyv. ročně, a to je jednoznačně společně s dalšími třemi kraji nejméně v ČR !!!
Závěrem si dovolíme připomenout, že kvalita dopravy v Ústeckém kraji je přímým důsledkem deformace veřejné dopravy podle hejtmana, který chce dokonce proti zdravému rozumu zavést jakýsi systém pružných jízdních řádů, kdy by si měl kraj objednávat dopravu ze dne na den, jak se mu hodí, a ne, jak to občané potřebují. Takže jeden den by se možná jezdilo, druhý den ne.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk