Tiskové zprávy
Správa KRNAP: Hendikepovaní pomáhají mapovat turistické trasy
Správa Krkonošského národního parku připravila projekt Krkonoše bez bariér. Jeho cílem je zmapovat a případně i zpřístupnit některé turistické cesty v Krkonoších pro hendikepované návštěvníky. Dnes v Harrachově pracovníci Správy KRNAP společně s vozíčkáři zmapovali jednu z uvažovaných tras.
„Dnes jsme udělali další krok, abychom zpřístupnili hory návštěvníkům, kteří mají určité problémy s pohybem po horách. Do této cílové skupiny počítáme osoby na invalidních vozíčcích, osoby s poruchami pohybového aparátu, seniory, ale také rodiče s malými dětmi. Jedná se o poměrně velkou cílovou skupinu, která tvoří asi 10% obyvatel Česka,“ říká ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka. „Důležité pro ně je, vědět co možná nejvíce informací dopředu. Zatímco pro běžného návštěvníka nehraje povrch cesty, po které se pohybuje, zásadní roli, pro lidi s jakýmkoliv hendikepem, ať je jím vozík nebo kočárek, je včasná informace o povrchu, sklonu cesty a možných překážkách rozhodující,“ doplnil Hřebačka. Vedle těchto informací osoba na invalidním vozíku rovněž potřebuje vědět, kde se na plánované trase nacházejí pro ně přístupné toalety, případně chalupy s pro ně přístupným občerstvením apod. Správa KRNAP proto připravila projekt Krkonoše bez bariér ve výši přes jeden milión korun, na který chceme čerpat dotaci z fondů EU. Rozhodnuto by o něm mělo být do konce roku.
Záměrem projektu Krkonoše bez bariér je vytipování, zmapování a vyznačení několika tras pro cílovou skupinu a zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci některých objektů Správy KRNAP (bezbariérové vstupy a toalety) a cest. Pracovníci Správy KRNAP vytipovali Top 10 a Next 20. Top 10 označuje deset tras, které považujeme již nyní za vhodné pro cílovou skupinu bez nutnosti stavebních zásahů (vizte níže). Tyto trasy je nezbytné pouze zmapovat, popsat, zanést do mapového podkladu, uveřejnit tyto informace na internetu, vybavit turistickou infrastrukturou vhodnou pro cílovou skupinu, vyznačit v terénu a propagovat. Next 20 představuje dalších 20 tras, které jsou dle názoru pracovníků Správy KRNAP relativně vhodné, ale drobné překážky, jež by však bylo možné stavebními úpravami odstranit, brání jejich označení jako „bezbariérové“. Tyto trasy bude nezbytné zmapovat, popsat a připravit projektovou dokumentaci na stavební úpravy. V rámci realizace projektu Krkonoše bez bariér bude vypracována také projektová dokumentace na bezbariérový přístup do informačních středisek Správy KRNAP v Harrachově, Peci pod Sněžkou – Obřím dole, Špindlerově Mlýně a Vrchlabí.
Při dnešní akci vozíčkáři zmapovali turistickou cestu Mumlavským dolem, kterou jsme zahrnuli do Top 10. Tato přibližně 5 kilometrů dlouhá trasa podél řeky Mumlavy má asfaltový povrch a v celé své délce mírně stoupá. Vozíčkáři nám pomohli identifikovat problematická místa jako například svodnice a vytipovali, kam by měla být umístěna odpočinková místa uzpůsobená pro cílovou skupinu. Navázali tak na mapování, které již proběhlo ve východních Krkonoších. V závislosti na počasí se pracovníci Správy KRNAP společně s vozíčkáří vydají i na další trasy ještě letos na podzim.
Top 10
1. Pomezní Boudy – U Kostela – Černá Voda – Pomezní Boudy
2. Pec pod Sněžkou – Obří Důl – Pec pod Sněžkou
3. Špindlerův Mlýn – Labský důl – Špindlerův Mlýn
4. Janské Lázně – Rudolfovo údolí – Janské Lázně
5. Špindlerova bouda – Petrovka – Špindlerova bouda
6. Špindlerův Mlýn – Důl Bílého Labe – Špindlerův Mlýn
7. Špindlerův Mlýn – Svatý Petr – Špindlerův Mlýn
8. Benecko – Rovinka – Krausovy Boudy – Benecko
9. Harrachov – Krakonošova snídaně – Harrachov
10. Vrbatka – Pramen Labe – Labská bouda – Vrbatka
„Dnes jsme udělali další krok, abychom zpřístupnili hory návštěvníkům, kteří mají určité problémy s pohybem po horách. Do této cílové skupiny počítáme osoby na invalidních vozíčcích, osoby s poruchami pohybového aparátu, seniory, ale také rodiče s malými dětmi. Jedná se o poměrně velkou cílovou skupinu, která tvoří asi 10% obyvatel Česka,“ říká ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka. „Důležité pro ně je, vědět co možná nejvíce informací dopředu. Zatímco pro běžného návštěvníka nehraje povrch cesty, po které se pohybuje, zásadní roli, pro lidi s jakýmkoliv hendikepem, ať je jím vozík nebo kočárek, je včasná informace o povrchu, sklonu cesty a možných překážkách rozhodující,“ doplnil Hřebačka. Vedle těchto informací osoba na invalidním vozíku rovněž potřebuje vědět, kde se na plánované trase nacházejí pro ně přístupné toalety, případně chalupy s pro ně přístupným občerstvením apod. Správa KRNAP proto připravila projekt Krkonoše bez bariér ve výši přes jeden milión korun, na který chceme čerpat dotaci z fondů EU. Rozhodnuto by o něm mělo být do konce roku.
Záměrem projektu Krkonoše bez bariér je vytipování, zmapování a vyznačení několika tras pro cílovou skupinu a zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci některých objektů Správy KRNAP (bezbariérové vstupy a toalety) a cest. Pracovníci Správy KRNAP vytipovali Top 10 a Next 20. Top 10 označuje deset tras, které považujeme již nyní za vhodné pro cílovou skupinu bez nutnosti stavebních zásahů (vizte níže). Tyto trasy je nezbytné pouze zmapovat, popsat, zanést do mapového podkladu, uveřejnit tyto informace na internetu, vybavit turistickou infrastrukturou vhodnou pro cílovou skupinu, vyznačit v terénu a propagovat. Next 20 představuje dalších 20 tras, které jsou dle názoru pracovníků Správy KRNAP relativně vhodné, ale drobné překážky, jež by však bylo možné stavebními úpravami odstranit, brání jejich označení jako „bezbariérové“. Tyto trasy bude nezbytné zmapovat, popsat a připravit projektovou dokumentaci na stavební úpravy. V rámci realizace projektu Krkonoše bez bariér bude vypracována také projektová dokumentace na bezbariérový přístup do informačních středisek Správy KRNAP v Harrachově, Peci pod Sněžkou – Obřím dole, Špindlerově Mlýně a Vrchlabí.
Při dnešní akci vozíčkáři zmapovali turistickou cestu Mumlavským dolem, kterou jsme zahrnuli do Top 10. Tato přibližně 5 kilometrů dlouhá trasa podél řeky Mumlavy má asfaltový povrch a v celé své délce mírně stoupá. Vozíčkáři nám pomohli identifikovat problematická místa jako například svodnice a vytipovali, kam by měla být umístěna odpočinková místa uzpůsobená pro cílovou skupinu. Navázali tak na mapování, které již proběhlo ve východních Krkonoších. V závislosti na počasí se pracovníci Správy KRNAP společně s vozíčkáří vydají i na další trasy ještě letos na podzim.
Top 10
1. Pomezní Boudy – U Kostela – Černá Voda – Pomezní Boudy
2. Pec pod Sněžkou – Obří Důl – Pec pod Sněžkou
3. Špindlerův Mlýn – Labský důl – Špindlerův Mlýn
4. Janské Lázně – Rudolfovo údolí – Janské Lázně
5. Špindlerova bouda – Petrovka – Špindlerova bouda
6. Špindlerův Mlýn – Důl Bílého Labe – Špindlerův Mlýn
7. Špindlerův Mlýn – Svatý Petr – Špindlerův Mlýn
8. Benecko – Rovinka – Krausovy Boudy – Benecko
9. Harrachov – Krakonošova snídaně – Harrachov
10. Vrbatka – Pramen Labe – Labská bouda – Vrbatka
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk