Jiří Koželouh "> Hobby market nehraje s územním plánem - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/hobby-market-nehraje-s-uzemnim-planem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Nesehnutí: Hobby market nehraje s územním plánem

10. dubna 2006 | Nesehnutí
Autor: Jiří Koželouh, tel: 723 559 495
Od dnešního dne se stavební úřad v městské části Brno-Ivanovice vypořádává s pádnými připomínkami, které uplatnili v územním řízení občanská sdružení, starostka Ivanovic i někteří jednotliví občané. Občané, sdružení ani starostka si nepřejí stavbu obřího nákupního centra v těsné blízkosti obytné zástavby. Svoje připomínky mohli účastníci řízení uplatňovat do pátku 7. dubna, a nyní je tedy na stavebním úřadu, aby rozhodl.

Vyjádření odhalují skutečnost, že umístění Hobby marketu by bylo v příkrém rozporu s územním plánem i s vyhláškou chránící zeleň. Investor (který se stále skrývá za developerské firmy) navíc nemá v pořádku ani smlouvy s vlastníky pozemků, na nichž chce stavět. Podle ekologické organizace NESEHNUTÍ je umístění stavby zcela nepřípustné.

Dnešním dnem pokračuje kauza plánované výstavby Hobby marketu (hypermarketu pro kutily) v Brně-Ivanovicích do nové fáze. Nastává hodnocení podaných připomínek do územního řízení. Ivanovický stavební úřad obdržel mimo jiné i vyjádření od občanského sdružení NESEHNUTÍ a od starostky městské části. „Připomínky podalo i naše místní sdružení a přibližně stovka obyvatel Ivanovic, kterých se tato problematika bezprostředně dotýká,“ říká Petra Täuberová ze sdružení Klidné Ivanovice. Tato vyjádření nyní musí konfrontovat s dokumentací, kterou dodal investor.

„Dokumentaci jsme podrobně prostudovali a zjistili jsme, že záměr je v absolutním rozporu s územním plánem,“ upozorňuje na nejvážnější připomínku Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ. Investor se totiž rozhodl stavět hypermarket s prodejní plochou přes 10 000 m2. To však není v dané ploše dle platného územního plánu možné. Stavebník se rozhodl zamlžit tento rozpor označením části prodejní plochy názvem „sklad“, a snížit tak prodejní plochu na 6 700 m2. Přiznává však, že sklad bude prodejní a tím usvědčuje sám sebe, neboť dle odborné literatury je prodejní plocha: „Hrubá podlažní plocha maloobchodního zařízení, kde při prodeji zboží dochází ke kontaktu se zákazníkem“. Ani v případě prodejní plochy mezi 5 000 – 10 000 m2 by však záměr s územním plánem nesouhlasil neboť neexistuje regulační plán, který by takovou výjimku v tomto území povoloval. „Je to jednoduše tím, že Ivanovice jsou klidovou oblastí a i územní plán Brna myslí na jejich ochranu před ničením životního prostředí,“ vysvětluje Koželouh.

Územní plán však není jediným závazným předpisem, který by umístění stavby hrubě porušilo. Záměr je v rozporu s vyhláškou o zeleni ve městě Brně, neboť se investor neobtěžoval s inventarizací a zhodnocením zeleně a nezavázal se k náhradě stromů či keřů, pokud by je stavbou zničil. Předložená dokumentace dále neobsahuje ani sebemenší specifikaci důležitých skutečností, jako jsou počty a umístění venkovních světel, a dokonce se zcela vyhýbá popisu reklamního pylonu, který by se jistě stal nechtěnou dominantou krajiny. Ještě závažnější je fakt, že řada smluv o budoucích kupních smlouvách mezi vlastníky pozemků a developery zastupujícími investora již před několika měsíci vypršela. Umístění stavby by tedy porušilo stavební zákon i vlastnická práva občanů. „Na základě zjištěných skutečností pevně věříme, že stavební úřad v Ivanovicích vydání územního rozhodnutí odmítne,“ uzavírá Koželouh.

Proti výstavbě, která by přinesla výrazné zhoršení životního prostředí (doprava, znečištění ovzduší, hluk) a poškodila by nenávratně i krajinný ráz zachovalé příměstské obytné lokality, ostatně protestují i místní občané. Více než 72 % (426 lidí) z nich vyjádřilo svůj nesouhlas v sociologickém průzkumu pořádaném Katedrou environmentálních studií FSS MU a dalších více než 300 občanů podepsalo protestní petici. Proti stavbě se postavila i starostka Brna-Ivanovic Eva Slavíková. Skutečný investor se však stále skrývá za developerské firmy. NESEHNUTÍ, starostka i sdružení Klidné Ivanovice proto oslovily možné provozovatele hypermarketu (společnosti Bauhaus, Baumax, Hornbach, OBI, Globus-baumarkt a Mountfield), ale do dnešního dne se k záměru nikdo nepřihlásil.

Více informací: Jiří Koželouh (723 559 495) - NESEHNUTÍ, Petra Täuberová (777 794 801) – sdružení Klidné Ivanovice, Eva Slavíková (602 503 557) - starostka MČ Brno-Ivanovice

==============================================================================

Příloha: připomínky NESEHNUTÍ v územním řízení

Úřad městské části města Brna
Brno-Ivanovice
stavební úřad
Mácova 3
621 00 Brno

V Brně dne 5. dubna 2006

Věc: Vyjádření připomínek v územním řízení Č.j.: SÚ-695/05-OZN-Kr

Dne 7. 3. 2006 bylo veřejnou vyhláškou oznámeno územní řízení Č.j.: SÚ-695/05-OZN-Kr, které se týká umístění stavby „Obchodní centrum Hobby Market Brno – Ivanovice“ mezi ulicemi Černohorská, Řečkovická a Hradecká. V souladu s § 70 odst. 3 zák. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (zákon o ochraně přírody a krajiny) a v souladu s § 34 odst. 3 zák. č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) jsme Vám v zákonné lhůtě od obdržení informace o zahájení územního řízení oznámili účast místně příslušné organizační jednotky občanského sdružení NESEHNUTÍ Brno v uvedeném územním řízení.

Jako účastník řízení uplatňujeme v souladu se stavebním zákonem, zákonem na ochranu případy a krajiny a v souladu se zákonem č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád) tyto

p ř i p o m í n k y:

1.) Umístění stavby „Obchodní centrum Hobby Market Brno – Ivanovice“ není v souladu se závaznou částí Územního plánu města Brna neboť je v příkrém rozporu s přílohou č. 1 obecně závazné vyhlášky statutárního města Brna č. 2/2004, ve znění obecně závazných vyhlášek statutárního města Brna č. 1/2005, 5/2005, 10/2005, 12/2005 a č. 35/2005, konkrétně s kapitolou II. (Zásady regulace území), částí 1. (Prostorové uspořádání území města), která říká:
Stavby uvedené v popisu funkčních typů jsou v jednotlivých případech nepřípustné, jestliže:
- počtem, polohou, stavebním objemem, rozlohou nebo účelem odporují charakteru předmětné lokality,
- mohou být zdrojem závad nebo vlivů, které dle charakteru lokalit jsou neslučitelné s pohodou v lokalitě samotné nebo v jejím okolí,…

Předmětný záměr bezpochyby odporuje charakteru předmětné lokality neboť je uvažováno umístění do těsné blízkosti drobné obytné zástavby a je plánováno vysoce intenzivní užívání stavby (dlouhá prodejní doba, silné osvětlení, doprava apod.). Zároveň by záměr byl zdrojem vlivů, které rozhodně nejsou slučitelné s pohodou v lokalitě a v jejím okolí. Neslučitelnost s pohodou v lokalitě je dostatečně jasně vyjádřen i prostřednictvím výsledků sociologického šetření, který ukázal, že většina (72,8 %) obyvatel se staví proti realizaci záměru.

2.) Oznámení záměru vypracované ve smyslu § 6 a přílohy č. 3 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (červenec 2005) a projektová dokumentace k územnímu řízení označují za plochy určené k prodejním účelů celkem 4 dílčí plochy v budově. Kromě tzv. prodejní plochy I a prodejní plochy II pro prodejní účely vyčleňují i plochu „zahrada“ a plochu „skladová plocha“, kde se má nacházet prodejna stavebnin Drive-in. Tyto plochy lze tedy bezpochyby považovat za prodejní plochy a to i dle odborné literatury, která uvádí: „Hrubá podlažní plocha maloobchodního zařízení, kde při prodeji zboží dochází ke kontaktu se zákazníkem (nikoli tedy sklady, komunikace, související administrativní plochy ani nezbytná příslušenství) (Metodický pokyn k ÚPn SÚ hl. m. Prahy. Praha: 2000.)“ [Oberstein, Ivo, Cach, Jan: Názvosloví urbanismu a územního plánování. Praha: FA ČVUT, 2001. Materiál z výzkumného úkolu MSM 210000026 „Proměny urbanismu“.] Celková výměra prodejních ploch přesahuje 10 000 m2.
Z tohoto důvodu je záměr v rozporu se závaznými regulativy pro plochu SV - smíšené plochy výroby a služeb (slouží převážně k umístění výrobních provozoven, které podstatně neruší bydlení). Podmíněn je možné umisťovat na takové plochy pouze maloobchodní a velkoobchodní provozovny do 10 000 m2 prodejní plochy za podmínky prověření v ÚPD zóny. Navrhovanou stavbu tedy nelze dle návrhu umístit.

3.) Umístění stavby není v souladu závaznou částí Územního plánu města Brna neboť je v příkrém rozporu s přílohou č. 1 obecně závazné vyhlášky statutárního města Brna č. 2/2004, ve znění obecně závazných vyhlášek statutárního města Brna č. 1/2005, 5/2005, 10/2005, 12/2005 a č. 35/2005, která v ploše SV umožňuje podmíněně umisťovat maloobchodní a velkoobchodní provozovny do 10 000 m2 prodejní plochy za podmínky prověření v navazující ÚPD. Zároveň uvedená vyhláška stanovuje v části Výklad pojmů – bod 17.: navazující územně plánovací dokumentace - dokumentace zpodrobňující řešení ÚPmB, pořizovaná do 30. 6. 1998 ve formě územního plánu zóny nebo územního projektu zóny a od 1. 7. 1998 ve formě regulačního plánu nebo územního plánu vymezené části obce (ve smyslu novely stavebního zákona č. 83/1998 Sb. a vyhlášky č. 135/2001 Sb.). V tomto případě by musela být vypracován a schválen regulační plán, který by výstavbu provozoven do 10 000 m2 umožňoval. Takovýto regulační plán neexistuje (byla pořízena pouze urbanistická studie, která je územně plánovacím podkladem a nikoliv dokumentací) a tudíž není možné vydat rozhodnutí o umístění stavby.

4.) Umístění stavby není v souladu se závaznou částí Územního plánu města Brna neboť je v příkrém rozporu s přílohou č. 1 obecně závazné vyhlášky statutárního města Brna č. 2/2004, ve znění obecně závazných vyhlášek statutárního města Brna č. 1/2005, 5/2005, 10/2005, 12/2005 a č. 35/2005, konkrétně s kapitolou II. (Zásady regulace území), částí 2. (Regulační podmínky pro plochy stavební), která stanovuje pro PV - plochy pro výrobu (slouží převážně k umístění výrobních provozoven, které neovlivňují negativně okolí svého areálu nad hygienicky stanovenou přípustnou mez.), že jsou přípustné:
- provozovny výroby a výrobních služeb,
- sklady a skladové plochy
a podmíněně mohou být přípustné:
- maloobchodní a velkoobchodní provozovny do velikosti 1 500 m2 prodejní plochy, za podmínky, že slouží převážně k prodeji produktů z místních výrobních provozoven či skladů a jsou jejich funkční součástí,
Část (prodejní sklad – stavebniny) plánované stavby „Obchodní centrum Hobby Market Brno – Ivanovice“ zasahuje do těchto ploch a zároveň tuto stavbu ani její součásti nelze ji zařadit mezi přípustné ani mezi podmíněně přípustné objekty.

5.) Umístění stavby by bylo v rozporu s vyhláškou města Brna č. 10/1994 o zeleni v městě Brně (dále jen „vyhlášky“). Dle článku 6 odst. 1 vyhlášky je stavebník povinen s návrhem na územní rozhodnutí předložit komplexní vyhodnocení stávající zeleně obsahující m.j. vyhodnocení stávající zeleně z hlediska ochrany přírody a krajiny a z hlediska památkové péče a předpokládaný rozsah asanace zeleně s finančním oceněním. Součástí spisu ale není vyhodnocení stávající zeleně z hlediska ochrany přírody a krajiny ani vyhodnocení zeleně z hlediska památkové péče. Součástí spisu není ani finanční ocenění kácené zeleně.

6.) Dle článku 6 odst. 1 vyhlášky „V případě asanace zeleně stavebník požádá o předběžný souhlas orgán ochrany přírody příslušného úřadu městské části.“ V tomto případě by šlo o souhlas příslušného odboru úřadu MČ Brno-Řečkovice. Z nadpisu článku 6 vyhlášky vyplývá, že tak má učinit již v územním řízení. V tomto případě ale stavebník nedoložil do spisu předběžný souhlas s asanací zeleně, čímž bylo porušeno ustanovení článku 6 odst. 1 vyhlášky.

7.) Dokumentace k územnímu řízení postrádá popis ochrany před únikem ropných látek z parkovacích ploch do kanalizace nebo do půdy. Taková opatření přitom požaduje i závazné stanovisko Odboru životního prostředí Magistrátu města Brna. Požadujeme doplnění dokumentace o popis systému odlučovačů ropných látek a ochrany před únikem ropných látek.

8.) Dokumentace stavby „Obchodní centrum „Obchodní centrum Hobby Market Brno – Ivanovice“ postrádá podrobnější popis stavby SO 013 (venkovní osvětlení), kde není uveden počet a výška světel. Podobě dokumentace postrádá jakýkoliv bližší popis stavba SO 018 (reklamní pylon). Není uvedeno umístění stavby, výška a další rozměry a není uvedena ani předpokládaná intenzita světla produkovaného reklamním poutačem. Uvedené údaje jsou přitom pro posouzení vlivu stavby na okolí velice důležité a je nutné, aby se s nimi mohli účastníci řízení seznámit již v územním řízení. Nevidíme důvod proč by natolik zásadní věci měli být řešeny až ve stavebním řízení.

9.) Z vyjádření Odboru životního prostředí Magistrátu města Brna (OŽP, ze dne 10. 11. 2005) plyne závazný požadavek na uskutečnění řízení o vydání závazného stanoviska k dotčení Ivanovického potoka jako významného krajinného prvku a to před vydáním stavebního povolení. Vzhledem k tom, že dojde k zásadní změně charakteru části povodí (výrazné terénní úpravy na pozemku) navrhujeme stavebnímu úřadu, aby uložil žadateli o územní rozhodnutí požádat o stanovisko OŽP již pro územní řízení. Tento požadavek bude v souladu se zmíněným vyjádřením OŽP (10. 11. 2005) a navíc se tím předejde komplikacím s nesouladem případného územního rozhodnutí s následnými podmínkami, která vyjádří OŽP ve svém závazném stanovisku.

10.) Ve svém oznámení ze dne 7. března 2006 stavební úřad oznamuje, že upouští od ústního jednání a to na základě § 36 odst. 2 stavebního zákona („Vzhledem k tomu, že pro území, jehož se návrh dotýká, je zpracována územně plánovací dokumentace, na jejímž základě je možné návrh posoudit“). S tímto argumentem nesouhlasíme neboť jak vyplývá z našich připomínek 1. – 3. posouzení není na základě územně plánovací dokumentace (územního plánu) možné. Navíc § 21 odst. 1 správního řádu uvádí: „Správní orgán nařídí ústní jednání, vyžaduje-li to povaha věci, zejména přispěje-li se tím k jejímu objasnění, nebo stanoví-li to zvláštní předpis. …“. Ústní jednání jistě pomůže k objasnění řady věcí zvláště za situace s velkým počtem účastníků. Na základě toho žádáme o svolání ústního jednání spojeného s místním šetřením v souladu se správní řádem a stavebním zákonem.

11.) Spis k územnímu řízení obsahuje smlouvy s majiteli pozemků na než má být stavba umístěna. Tyto smlouvy jsou v řadě případů již neplatné neboť dle podmínek došlo k překročení lhůty jejich platnosti. Stavebník tedy nemá k některým pozemkům vlastnické nebo jiné právo a dle § 38 stavebního zákona tedy nelze vydat územní rozhodnutí o umístění stavby.

12.) Na základě urbanistické studie bylo změněno odborem územního plánování a rozvoje vzájemné uspořádání funkčních ploch na předmětném pozemku (SV a PV). Takováto změna podléhá § 31 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb.: „Na návrh pořizovatele schvalující orgán schvaluje pořízení změn územně plánovací dokumentace, jejich zadání a stanoví postup při jejich pořízení. V odůvodněných případech může spojit zpracování a projednání konceptu řešení a návrhu změn územně plánovací dokumentace. ...“. Podle § 21 odst. 6: „Od zpracování konceptu řešení územního plánu obce a regulačního plánu může být na návrh pořizovatele při schválení zadání upuštěno, jestliže bylo řešení prověřeno urbanistickou studií projednanou podle odstavců 2 a 4. ... Zadání musí splňovat v těchto případech funkce souborného stanoviska podle odstavce 5.“ Z toho je tedy vidět, že je možné, aby urbanistická studie nahradila koncept. Není však možné jí nahradit návrh a čistopis územního plánu.

Vzhledem k uvedeným připomínkám považujeme umístění předmětné stavby za nemožné a s vydáním územního rozhodnutí o umístění stavby nesouhlasíme.

S pozdravem za NESEHNUTÍ Brno

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist