Tiskové zprávy
Správa NP Šumava: IV. úsek nové šumavské cyklostezky je otevřen
Cyklostezka Gerlova Huť - Nová Hůrka - Prášily – Srní se může pochlubit dalším otevřeným úsekem – jím je v pořadí již čtvrtý úsek, který vede z Velkého Boru do Srní. Cyklostezka zajistí cyklistům i lyžařům bezpečnou a kvalitní jízdu.
Přípravy na postavení první stezky pro cyklisty v NP Šumava mezi Gerlovou Hutí (Železnou Rudou) a Srním započaly již v roce 2005. Název cyklostezky vzešel z původní studie a byl daný místy, kterými by měla vést. Její délka je téměř 25 km a je rozdělena na čtyři úseky.
Stavba prvního pětikilometrového úseku z Gerlovy Huti do Nové Hůrky začala v roce 2006. Po tříleté přestávce byl loni postaven třetí úsek, který je dlouhý 6,9 km a vede od Vysokých Lávek do Velkého Boru – napůl cesty mezi Prášily a Srním. Letos otevíraný čtvrtý úsek ve Velkém Boru navazuje a končí v Srní, Mechově. Přibylo tak dalších 4,2 km a oba úseky vytvořily mezi těmito obcemi nové kvalitní spojení pro cyklisty a lyžaře. Nově otevřená část cyklostezky vede většinou po staré historické cestě. Zcela nově však musel být vybudován půl kilometru dlouhý úsek – jedná se o opěrnou stěnu podél novodobé silnice. Zde je vozovka vedena 3,5 metru nad silnicí a kvůli bezpečnosti je opatřena zábradlím.
„Při stavbě opěrné stěny byla použita na Šumavě ojedinělá technologie Tensartech Green Slope. Ta mimo jiné dovolí, aby v čele stěny mohla růst tráva a jak název říká, svah byl později zelený,“ řekl manažer projektu Josef Jiřička.
Čtvrtý úsek končí u plavební kanálu v Srní Mechově, kde také vzniklo nové parkoviště pro 2 automobily zdravotně postižených a pro dalších 15 automobilů. Investorem stavby je od začátku Správa NP a CHKO Šumava za přispění fondů Evropské unie, konkrétně Programu přeshraniční spolupráce Cíl 3 Česká republika - Bavorsko. Letošní stavba přišla celkem na 23,1 milionu korun, z toho stavební práce na 22,3 mil. korun. Podpora z fondů EU byla ve výši 60 %. Bavorským partnerem projektu je Okresní úřad v Regenu.
Stále ještě zbývá postavit druhý, 10 km dlouhý, úsek této cyklostezky. Ten byl při přípravě rozdělen na část A a B, přičemž část B navazuje na konci třetího úseku u Vysokých Lávek a končí na Skelné. Do konce letošního roku má Správa obdržet stavební povolení.
„Poslední část ze Sklené do Nové Hůrky na projektování teprve čeká. Dochází zároveň i ke změně v kofinancování stavby. Žádosti o podporu budou nově směřovat na adresu Operačního programu životního prostředí,“ upřesnil Josef Jiřička.
Stavbou cyklostezky chce Správa NP a CHKO Šumava vybudovat na majetku státu infrastrukturu potřebnou pro šetrný cestovní ruch, která bude sloužit oběma obcím
i návštěvníkům tohoto koutu Šumavy.
Přípravy na postavení první stezky pro cyklisty v NP Šumava mezi Gerlovou Hutí (Železnou Rudou) a Srním započaly již v roce 2005. Název cyklostezky vzešel z původní studie a byl daný místy, kterými by měla vést. Její délka je téměř 25 km a je rozdělena na čtyři úseky.
Stavba prvního pětikilometrového úseku z Gerlovy Huti do Nové Hůrky začala v roce 2006. Po tříleté přestávce byl loni postaven třetí úsek, který je dlouhý 6,9 km a vede od Vysokých Lávek do Velkého Boru – napůl cesty mezi Prášily a Srním. Letos otevíraný čtvrtý úsek ve Velkém Boru navazuje a končí v Srní, Mechově. Přibylo tak dalších 4,2 km a oba úseky vytvořily mezi těmito obcemi nové kvalitní spojení pro cyklisty a lyžaře. Nově otevřená část cyklostezky vede většinou po staré historické cestě. Zcela nově však musel být vybudován půl kilometru dlouhý úsek – jedná se o opěrnou stěnu podél novodobé silnice. Zde je vozovka vedena 3,5 metru nad silnicí a kvůli bezpečnosti je opatřena zábradlím.
„Při stavbě opěrné stěny byla použita na Šumavě ojedinělá technologie Tensartech Green Slope. Ta mimo jiné dovolí, aby v čele stěny mohla růst tráva a jak název říká, svah byl později zelený,“ řekl manažer projektu Josef Jiřička.
Čtvrtý úsek končí u plavební kanálu v Srní Mechově, kde také vzniklo nové parkoviště pro 2 automobily zdravotně postižených a pro dalších 15 automobilů. Investorem stavby je od začátku Správa NP a CHKO Šumava za přispění fondů Evropské unie, konkrétně Programu přeshraniční spolupráce Cíl 3 Česká republika - Bavorsko. Letošní stavba přišla celkem na 23,1 milionu korun, z toho stavební práce na 22,3 mil. korun. Podpora z fondů EU byla ve výši 60 %. Bavorským partnerem projektu je Okresní úřad v Regenu.
Stále ještě zbývá postavit druhý, 10 km dlouhý, úsek této cyklostezky. Ten byl při přípravě rozdělen na část A a B, přičemž část B navazuje na konci třetího úseku u Vysokých Lávek a končí na Skelné. Do konce letošního roku má Správa obdržet stavební povolení.
„Poslední část ze Sklené do Nové Hůrky na projektování teprve čeká. Dochází zároveň i ke změně v kofinancování stavby. Žádosti o podporu budou nově směřovat na adresu Operačního programu životního prostředí,“ upřesnil Josef Jiřička.
Stavbou cyklostezky chce Správa NP a CHKO Šumava vybudovat na majetku státu infrastrukturu potřebnou pro šetrný cestovní ruch, která bude sloužit oběma obcím
i návštěvníkům tohoto koutu Šumavy.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk