Tiskové zprávy
Ústecký kraj: Jaroslav Foldyna: Stavbu jezů na Labi si mnoho obyvatel Ústeckého kraje přeje
Podporu výstavby dvou jezů na Dolním Labi, v úseku Ústí nad Labem - Střekov – státní hranice, vyjadřují vedle některých politiků Ústeckého kraje i obyvatelé našeho regionu. Dopisy obsahující souhlasné stanovisko docházejí většinou do kanceláře náměstka hejtmana Ústeckého kraje Jaroslava Foldyny.
„Z těchto názorů mám radost. Ne snad proto, že podporují právě moje stanovisko, ale protože vidím, jak řada obyvatel vnímá tuto stavbu pragmaticky, jako jednu z těch nezbytných, které náš region potřebuje. Bez ohledu na pseudoargumenty rádoby ekologických aktivistů,“ říká náměstek Jaroslav Foldyna. Jedním z těch, kteří do kanceláře Jaroslava Foldyny napsali, je Karel Stejskal z Ústí nad Labem. „On i další mi píší v podstatě totéž; příroda si se zvýšením hladiny o několik desítek centimetrů dokáže poradit. Na rozdíl od několika stovek tisíc lidí, jejichž existence je spojena s fungující vodní plavbou, pozitivně ovlivňující z hlediska hospodářských faktorů mnoho dalších odvětví,“ vysvětluje Jaroslav Foldyna. Podle něj se cenová náročnost přepravy po silnici a železnici v porovnání s vodní dopravou promítá do konkurenceschopnosti cen v mnoha odvětvích v ČR, kdy jediným možným nástrojem pro jejich udržení je propouštění zaměstnanců a snižování mezd. „Právě tomu můžeme čelit ekologickou vodní dopravou,“ tvrdí Jaroslav Foldyna a pokračuje: „ Ovšem nepostavení těchto jezů by mělo hluboké národohospodářské následky. Některé pociťujeme už nyní, labská plavba stála několik měsíců, rejdařství kvůli ztrátám propouštějí, přicházejí o kontrakty, citelně je zasažen celý loďařský průmysl a česká labská flotila. Přitom náklady na přepravení tuny nákladu přepravená po řece jsou oproti silnici téměř poloviční,“ přibližuje své stanovisko Jaroslav Foldyna.
Na nutnosti splavnění Labe i výstavbě strategicky důležitých komunikací se při návštěvě Ústí nad Labem shodli ministři financí, průmyslu a vnitra Bohuslav Sobotka, Milan Urban a Stanislav Gross. „Všichni vyjadřují výstavbě labských jezů podporu, pouze ministr Sobotka upozorňuje na napjaté státní hospodaření a je ochoten hledat levnější variantu,“ připomněl ústeckou návštěvu ministrů Vlády ČR Jaroslav Foldyna. Náměstek hejtmana jednal také s náměstkem ministra dopravy Ing.Vojtěchem Kocourkem. Ten ho informoval o tom, že ministerstvo činí takové kroky, aby v optimálním případě dosáhlo zahájení výstavby jezů v druhé polovině roku 2005. Náměstek dále připomněl, že lodní přeprava v loňském suchém roce vykazuje ztrátu přes sto milionů korun a ujistil, že zájem na výstavbě dolnolabských jezů má také Spolková země Sasko, zejména vzhledem k plánované odstávce provozu v železničním koridoru Pirna - Drážďany v roce 2006; celoročně splavné Labe by pomohlo snížit ztráty z přeprav zboží na česko-saské hranici.
„Z těchto názorů mám radost. Ne snad proto, že podporují právě moje stanovisko, ale protože vidím, jak řada obyvatel vnímá tuto stavbu pragmaticky, jako jednu z těch nezbytných, které náš region potřebuje. Bez ohledu na pseudoargumenty rádoby ekologických aktivistů,“ říká náměstek Jaroslav Foldyna. Jedním z těch, kteří do kanceláře Jaroslava Foldyny napsali, je Karel Stejskal z Ústí nad Labem. „On i další mi píší v podstatě totéž; příroda si se zvýšením hladiny o několik desítek centimetrů dokáže poradit. Na rozdíl od několika stovek tisíc lidí, jejichž existence je spojena s fungující vodní plavbou, pozitivně ovlivňující z hlediska hospodářských faktorů mnoho dalších odvětví,“ vysvětluje Jaroslav Foldyna. Podle něj se cenová náročnost přepravy po silnici a železnici v porovnání s vodní dopravou promítá do konkurenceschopnosti cen v mnoha odvětvích v ČR, kdy jediným možným nástrojem pro jejich udržení je propouštění zaměstnanců a snižování mezd. „Právě tomu můžeme čelit ekologickou vodní dopravou,“ tvrdí Jaroslav Foldyna a pokračuje: „ Ovšem nepostavení těchto jezů by mělo hluboké národohospodářské následky. Některé pociťujeme už nyní, labská plavba stála několik měsíců, rejdařství kvůli ztrátám propouštějí, přicházejí o kontrakty, citelně je zasažen celý loďařský průmysl a česká labská flotila. Přitom náklady na přepravení tuny nákladu přepravená po řece jsou oproti silnici téměř poloviční,“ přibližuje své stanovisko Jaroslav Foldyna.
Na nutnosti splavnění Labe i výstavbě strategicky důležitých komunikací se při návštěvě Ústí nad Labem shodli ministři financí, průmyslu a vnitra Bohuslav Sobotka, Milan Urban a Stanislav Gross. „Všichni vyjadřují výstavbě labských jezů podporu, pouze ministr Sobotka upozorňuje na napjaté státní hospodaření a je ochoten hledat levnější variantu,“ připomněl ústeckou návštěvu ministrů Vlády ČR Jaroslav Foldyna. Náměstek hejtmana jednal také s náměstkem ministra dopravy Ing.Vojtěchem Kocourkem. Ten ho informoval o tom, že ministerstvo činí takové kroky, aby v optimálním případě dosáhlo zahájení výstavby jezů v druhé polovině roku 2005. Náměstek dále připomněl, že lodní přeprava v loňském suchém roce vykazuje ztrátu přes sto milionů korun a ujistil, že zájem na výstavbě dolnolabských jezů má také Spolková země Sasko, zejména vzhledem k plánované odstávce provozu v železničním koridoru Pirna - Drážďany v roce 2006; celoročně splavné Labe by pomohlo snížit ztráty z přeprav zboží na česko-saské hranici.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk