https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/jizdni-rad-cd-2006-2007-rychlejsi-a-vyhodnejsi-spojeni-vlaky-ceskych-drah-v-ramci-cr-i-do-zahranici
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Jízdní řád ČD 2006 / 2007 rychlejší a výhodnější spojení vlaky Českých drah v rámci ČR i do zahraničí

22. listopadu 2006 | České dráhy
Od 10. prosince 2006 nabídnou České dráhy cestujícím nový jízdní řád, který v dálkové dopravě vychází z objednávky ministerstva dopravy a v regionální osobní dopravě z požadavků krajů. Vybrané dálkové spoje, např. SC Pendolino, EuroCity a InterCity a některé mezistátní rychlíky, jsou pak provozovány Českými drahami na základě podnikatelské činnosti bez veřejné objednávky.

Od období platnosti dochází k dalšímu zrychlování spojení. České dráhy nabídnou bezkonkurenčně nejrychlejší spojení vlaky SC Pendolino mezi Prahou, Olomoucí, Ostravou, Bratislavou a Vídní. Současně České dráhy výrazně cenově zvýhodňují spojení krajských měst – to bude cenově začínat na 140 Kč při použití vlaků Os, Sp, R, EC, IC a Ex a 226 Kč při využití spojů SC Pendolino.

Nový jízdní řád přináší především následující novinky ve spojení Českých drah:
* Zkrácení jízdních dob vlaků SC Pendolino na trase Praha – Ostrava až na 3 hodiny 9 minut
* Zavedení nových mezinárodních spojů SC Pendolino na trase Praha – Brno – Bratislava / Vídeň – v rekordních jízdních dobách
* Zkrácení jízdních dob vlaků EuroCity na trase Žilina – Praha jejich přesměrováním přes Valašsko; úprava jízdních řádů vlaků InterCity jezdících mezi Moravskoslezským krajem a Prahou
* Zavedení nových dálkových spojů do Krakova, Bratislavy, Wiesbadenu – vstup Českých drah do sítě celoevropských nočních spojů špičkové kvality EuroNight
* Navýšení rozsahu vnitrostátní dálkové dopravy o 5,5 %
* Zvýhodnění cestování mezi krajskými městy v ČR za cenu 140 Kč; zvýhodnění cestování spoji SC Pendolino za cenu 226 Kč; úprava zákaznického jízdného
* Rozšiřování internetového prodeje jízdních dokladů Českých drah
* Pokračující modernizace vozového parku a nádražní infrastruktury


SC Pendolino: 6x denně Praha – Ostrava za 3 hodiny 9 minut

Stejně jako doposud budou i v období platnosti nového jízdního řádu (10. 12. 2006 – 8. 12. 2007) 6x denně spojovat vlaky SC Pendolino Prahu s Ostravou. Nově ale nabídnou ještě kratší jízdní doby – z Prahy do Ostravy Svinova (a zpět) za 3 hodiny 9 minut; z Olomouce do Prahy pak 2 hodiny 15 minut. Na základě podnětů od zákazníků upraví České dráhy odjezdy spojů SC Pendolino na trase Praha – Ostrava a zpět. Cestující by proto měli věnovat zvýšenou pozornost novému jízdnímu řádu, který vstupuje v platnost od neděle 10. prosince 2006. Od toho dne budou spoje SC Pendolino ve směru Ostrava nově odjíždět z Prahy Holešovic v 5.26, 9.26, 11.26, 13.26, 15.26 a v 17.26. Z Ostravy hlavního nádraží pak spoje SC Pendolino pojedou v 5.11, 7.11, 9.11, 13.11, 15.11 a v 17.11. Spojů SC Pendolino přitom využívá většina cestujících, kteří právě preferují maximální rychlost spojení, vysoký komfort a image rychlovlaku. Pro tyto cestující je často jedinou alternativou služební automobil - nikoli autobus či jiný typ železničního spojení.


SC Pendolino do Bratislavy a do Vídně

Největší novinkou je zavedení spojů SC Pendolino na 3 páry mezinárodních vlaků – SC Slovenská strela na trase Praha – Bratislava a SC Johann Gregor Mendel a SC Smetana na trase Praha – Vídeň. Díky provozování těchto spojů jednotkami rychlovlaků pendolino dochází ke zkrácení jízdních dob na rekordní časy až 3 hodiny 47 minut na trase do Bratislavy a 3 hodiny 57 na trase do Vídně. České dráhy tak v novém jízdním řádu budou provozovat celkem 9 párů spojů SC Pendolino: 6x denně na trase Praha – Ostrava, 2x denně Praha – Brno – Vídeň a 1x denně Praha – Brno – Bratislava. Se zavedením vlaků SC Pendolino do Vídně jsou připraveny také zajímavé tarifní nabídky pro cestování z Prahy a Brna do Vídně za 593, respektive 297 Kč.


Novinky v mezistátní dopravě

V mezistátní dopravě dochází k další klíčové změně ve směru na Slovensko, kdy jsou 3 páry vlaků kategorie EuroCity Praha – Žilina, resp. Košice převedeny z důvodu zkrácení cestovní doby na trať přes Horní Lideč. U těchto vlaků tak dochází ke zkrácení cestovních dob mezi Žilinou resp. Košicemi a Prahou až o přibližně 50 minut. Současně se do sítě vlaků EuroCity dostává region Valašska – konkrétně Vsetín, Valašské Meziříčí a Horní Lideč.

Po trase Bohumín – Ostrava – Přerov – Břeclav – Bratislava a zpět je zaveden nový vlak IC Moravia s ranním odjezdem z Bohumín a Ostravy a večerním návratem z Bratislavy. Vzniká tak výhodné kvalitní spojení pro uskutečnění jednodenních cest mezi severem Moravy a hlavním městem Slovenska.

Do Polska je nově veden nový pár EC vlaků v trati Praha – Olomouc – Petrovice u K. – Krakov. Ve směru do Německa v denní dopravě nedochází ke změnám v počtu vlaků, časová poloha stávajících EC vlaků je posunuta v obou směrech o 1 hodinu.

V noční dopravě dochází k zásadní změně u vlaku R 352/353, který je nově veden v kategorii špičkových evropských nočních vlaků EuroNight přes přechod Děčín a dále přes Dresden – Leipzig – Frankfurt(M) – Frankfurt(M) letiště do Wiesbadenu. Na tento spoj budou přitom nasazeny nové lůžkové vozy Siemens a jeho prostřednictvím České dráhy vstupují do celoevropské sítě spojů kategorie EuroNight.

V letošní letní sezóně budou České dráhy opět provozovat tzv. autovlak Jadran , který nabízí výhodné spojení pro dovolenkové cestování a přepravu automobilu do chorvatského Splitu. Nově bude tento autovlak provozován ve spolupráci se ŽSSK – a to navíc jako pravidelný spoj jezdící v letní sezóně od 22. 6. do 7. 9. denně – se zastávkou a nakládkou automobilů také v Bratislavě hlavní stanici. Z Prahy bude spoj Jadran vyjíždět v 7.54; z Bratislavy hl. st. pak ve 13.41 s Příjezdem do Splitu v 5.45 ráno druhý den. V opačném směru bude vlak Jadran odjíždět ze Splitu ve večerních hodinách s příjezdem druhý den do Bratislavy a Prahy.

Nové cílové destinace ČD v mezinárodní dopravě: Krakov, Wiesbaden; Bratislava a Vídeň pro vlaky SC Pendolino.


Novinky v dálkové vnitrostátní dopravě

Ve vnitrostátní dálkové dopravě dochází k navýšení rozsahu o cca 5,5%. K největšímu rozšíření počtu vlaků došlo např. na ramenech Praha – Ústí n. Labem, Brno – Bohumín, Hradec Králové – Trutnov a Pardubice – Liberec. K částečnému zvýšení rozsahu došlo např. i na ramenech Praha – H. Králové, Č. Budějovice – Brno, Plzeň – Most atd.

V průběhu celé přípravy JŘ 2006/07“ vedly České dráhy celou řadu jednání s jednotlivými objednateli železniční osobní dopravy s cílem zajištění co nejvyšší kvality jízdního spojení v daném regionu. Postupně se tak podařilo provést ještě celou řada klíčových změn, které znamenají zlepšení kvality spojení. Jedná se například o:
* zlepšení dopravní obslužnosti Karvinska a Českotěšínska - prodloužení IC 518/519 z a do Bohumína, od IC 519 bude přípoj osobním vlakem do Karviné, na SC 500 návoz z Karviné R 422, od SC 513 navázán přípoj v Ostravě hl.n. R 747 směr Bohumín – Karviná - Č. Těšín. Dále bylo vytvořeno křídlo k EC 108 vlakem IC 548 z Č. Těšína přes Karvinou do Petrovic u K. – zde se spojí s EC 108 a od EC 109 z Petrovic u K. jako IC 549 do Karviné a Č. Těšína a IC 580/581 „Ostravan“ budou prodlouženy do Karviné;
* zastavení všech rychlíků v Lysé nad Labem , R 710 – 712 a 714 – 721 ve Velkém Oseku, R 670, 681, 683, 684 a 685 v Kuřimi, R 701 zastaví v Července do 2. 3. 2007 (předpoklad zahájení přestavby stanice, kdy bude omezená délka nástupiště), R 422 a R 1504 zastaví v Července jen pro nástup;
* záměna tras a četností Sp a R vlaků na rameni z Hradce Králové hl.n. do Trutnova;
* zastavení vlaků IC 126, 127, 128, 518, 581, 583 v Zábřehu na Moravě , mimo jiné také v návaznosti na dokončení rekonstrukce nádraží v Zábřehu na Moravě a posílení jeho role coby přestupního terminálu ve směru Šumperk a Jeseník.


Klíčové novinky v regionální dopravě

Rozsah regionální dopravy je dán ze strany jednotlivých krajských úřadů, které ze zákona na základě podnětů obcí a občanů připravují objednávku regionální dopravy u Českých drah. České dráhy hrají aktivní roli celostátního koordinátora, který zajišťuje sladění jednotlivých požadavků krajů s důrazem na funkčnost celostátního systému regionální dopravy.

Ve většině případů je zachován přibližně současný rozsah dopravy nebo dochází k mírnému navýšení. Nicméně na šesti tratích nebyla ze strany krajských úřadů objednána žádná základní dopravní obslužnost – jedná se o. trať 013 Bošice – Bečváry, 125 Krupá – Kolešovice, 223 Čelákovice – Mochov, 095 v úseku Libochovice – Straškov, 164 Kadaň předměstí – Kaštice a 165 Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec. Krajské úřady přitom vycházely z dlouhodobých měřeních a velmi nízké frekvence počtu cestujících a na uvedených tratích dopravu neobjednaly. ČD, a.s. Cestujícím byla současně nabídnuta náhradní dopravní řešení; zástupci kraje a Českých drah se snažili s pravidelnými cestujícími osobně setkat a informovat je o změnách od nového jízdního řádu, stejně tak byly tyto úpravy projednány se zástupci obcí.

V několika málo případech byly regionální vlaky objednány krajskými úřady tak, že nově budou končit ve stanicích na hranicích krajů – což lépe odpovídá poptávce po regionálním spojení. Je to dáno rozdílnými požadavky krajů a jejich na typ spojení (taktová doprava versus návozová) a na jeho rozsah a nové vedení regionálních vlaků tak bude lépe odpovídat poptávce ze strany cestujících. Tyto změny se dotknou především vlaků na trati Brno – Česká Třebová (přestupní stanice Letovice), menšiny regionálních spojů na trati Chomutov – Karlovy Vary (přestupní stanice Klášterec nad Ohří) a spojů na trati Plzeň – České Budějovice (přestupní bod Horažďovice předměstí. Na všech těchto tratích se požadavky občanů krajů liší a dochází tam také k tzv. lomu frekvence cestujících, což znamená, že naprostá většina cestujících zde buď cestu začíná nebo končí. Přesto České dráhy zde jako koordinátor zajistily optimální přípojové vazby s dobou na přestup většinou maximálně 5 minut.

U ostatních mezikrajských tratí naopak převažuje mezikrajská frekvence cestujících – proto k žádným podstatným změnám nedochází.


Posilování přípojových vazeb

Od platnosti jízdního řádu pro období 2006 / 07 v mnoha případech k dalšímu zesílení přípojových vazeb a spojení. Konkrétně se jedná například o:
* posílení přípojových vazeb mezi rychlíkovými spoji v Nymburce ze směru od H. Králové do Mladé Boleslavi;
* zlepšení spojení v ranní době z oblasti Ústí n. Orlicí a Chocně do Prahy, které bude méně závislé na mezinárodních spojích. Tím dojde i ke zlepšení návazností regionální dopravy do obou uvedených stanic z přípojných tratí;
* prodloužení přestupní doby v Brně od R ze směru od Jihlavy na R směr Bohumín z cca 6 – 9 minut na cca 25 minut;
* ve stanici Praha-Smíchov budou posíleny přípojové vazby mezi osobními vlaky tratí 171 Praha – Beroun a 173 Praha-Smíchov – Rudná u P. – Beroun;
* výrazné zlepšení přestupních vazeb v Letohradě ve směru Žamberk, Ústí n. Orlicí a Chocni, koordinace vazeb vlaků v ŽST Pardubice hl.n. s cílem umožnění rychlých přestupů ve směru od Přelouče do směru Moravany, v podvečerních a večerních hodinách budou v Pardubicích hl.n. lepší přípoje od dálkových vlaků vlivem změny organizace dopravy mezi Pardubicemi a Hradcem Králové;
* zlepšení přípojových návazností ve Staré Pace, Turnově, České Lípě a Jedlové;
* zrychlení spojení Hradce Králové s Trutnovem, Náchodem, Rychnovem n. Kněžnou a Kostelcem n. Orlicí;
* dokončením elektrizace tratě Opava východ – Ostrava-Svinov bude převážná část vlaků vedena na rameni Opava východ - Ostrava-Svinov - Český Těšín (některé až do Mostů u Jablunkova), čímž pro mnoho cestujících odpadne přestup v Ostravě-Svinově. Na tomto rameni budou navíc nasazeny dvě nové moderní elektrické jednotky řady 471;
* zlepšení návaznosti regionální dopravy na trati Plzeň – Č. Budějovice na hranicích Jihočeského a Plzeňského kraje;
* obecně dochází i ke zlepšování návazností mezi vlaky ČD, a.s. a autobusovými spoji – např. zaintegrování severní části Jihomoravského kraje (Boskovicko, Letovicko), kde by měly vzniknout další přípojové vazby s návaznou autobusovou dopravou;
* vytvoření návaznosti vlaků s rozšířenou přepravou spoluzavazadel na cyklo(ski/) busy v rekreačních oblastech - Králicko, Vysočina atd.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist