Tiskové zprávy
České dráhy: Jízdní řád ČD 2006 / 2007 rychlejší a výhodnější spojení vlaky Českých drah v rámci ČR i do zahraničí
22. listopadu 2006 | České dráhy
Od 10. prosince 2006 nabídnou České dráhy cestujícím nový jízdní řád, který v dálkové dopravě vychází z objednávky ministerstva dopravy a v regionální osobní dopravě z požadavků krajů. Vybrané dálkové spoje, např. SC Pendolino, EuroCity a InterCity a některé mezistátní rychlíky, jsou pak provozovány Českými drahami na základě podnikatelské činnosti bez veřejné objednávky.
Od období platnosti dochází k dalšímu zrychlování spojení. České dráhy nabídnou bezkonkurenčně nejrychlejší spojení vlaky SC Pendolino mezi Prahou, Olomoucí, Ostravou, Bratislavou a Vídní. Současně České dráhy výrazně cenově zvýhodňují spojení krajských měst – to bude cenově začínat na 140 Kč při použití vlaků Os, Sp, R, EC, IC a Ex a 226 Kč při využití spojů SC Pendolino.
Nový jízdní řád přináší především následující novinky ve spojení Českých drah:
* Zkrácení jízdních dob vlaků SC Pendolino na trase Praha – Ostrava až na 3 hodiny 9 minut
* Zavedení nových mezinárodních spojů SC Pendolino na trase Praha – Brno – Bratislava / Vídeň – v rekordních jízdních dobách
* Zkrácení jízdních dob vlaků EuroCity na trase Žilina – Praha jejich přesměrováním přes Valašsko; úprava jízdních řádů vlaků InterCity jezdících mezi Moravskoslezským krajem a Prahou
* Zavedení nových dálkových spojů do Krakova, Bratislavy, Wiesbadenu – vstup Českých drah do sítě celoevropských nočních spojů špičkové kvality EuroNight
* Navýšení rozsahu vnitrostátní dálkové dopravy o 5,5 %
* Zvýhodnění cestování mezi krajskými městy v ČR za cenu 140 Kč; zvýhodnění cestování spoji SC Pendolino za cenu 226 Kč; úprava zákaznického jízdného
* Rozšiřování internetového prodeje jízdních dokladů Českých drah
* Pokračující modernizace vozového parku a nádražní infrastruktury
SC Pendolino: 6x denně Praha – Ostrava za 3 hodiny 9 minut
Stejně jako doposud budou i v období platnosti nového jízdního řádu (10. 12. 2006 – 8. 12. 2007) 6x denně spojovat vlaky SC Pendolino Prahu s Ostravou. Nově ale nabídnou ještě kratší jízdní doby – z Prahy do Ostravy Svinova (a zpět) za 3 hodiny 9 minut; z Olomouce do Prahy pak 2 hodiny 15 minut. Na základě podnětů od zákazníků upraví České dráhy odjezdy spojů SC Pendolino na trase Praha – Ostrava a zpět. Cestující by proto měli věnovat zvýšenou pozornost novému jízdnímu řádu, který vstupuje v platnost od neděle 10. prosince 2006. Od toho dne budou spoje SC Pendolino ve směru Ostrava nově odjíždět z Prahy Holešovic v 5.26, 9.26, 11.26, 13.26, 15.26 a v 17.26. Z Ostravy hlavního nádraží pak spoje SC Pendolino pojedou v 5.11, 7.11, 9.11, 13.11, 15.11 a v 17.11. Spojů SC Pendolino přitom využívá většina cestujících, kteří právě preferují maximální rychlost spojení, vysoký komfort a image rychlovlaku. Pro tyto cestující je často jedinou alternativou služební automobil - nikoli autobus či jiný typ železničního spojení.
SC Pendolino do Bratislavy a do Vídně
Největší novinkou je zavedení spojů SC Pendolino na 3 páry mezinárodních vlaků – SC Slovenská strela na trase Praha – Bratislava a SC Johann Gregor Mendel a SC Smetana na trase Praha – Vídeň. Díky provozování těchto spojů jednotkami rychlovlaků pendolino dochází ke zkrácení jízdních dob na rekordní časy až 3 hodiny 47 minut na trase do Bratislavy a 3 hodiny 57 na trase do Vídně. České dráhy tak v novém jízdním řádu budou provozovat celkem 9 párů spojů SC Pendolino: 6x denně na trase Praha – Ostrava, 2x denně Praha – Brno – Vídeň a 1x denně Praha – Brno – Bratislava. Se zavedením vlaků SC Pendolino do Vídně jsou připraveny také zajímavé tarifní nabídky pro cestování z Prahy a Brna do Vídně za 593, respektive 297 Kč.
Novinky v mezistátní dopravě
V mezistátní dopravě dochází k další klíčové změně ve směru na Slovensko, kdy jsou 3 páry vlaků kategorie EuroCity Praha – Žilina, resp. Košice převedeny z důvodu zkrácení cestovní doby na trať přes Horní Lideč. U těchto vlaků tak dochází ke zkrácení cestovních dob mezi Žilinou resp. Košicemi a Prahou až o přibližně 50 minut. Současně se do sítě vlaků EuroCity dostává region Valašska – konkrétně Vsetín, Valašské Meziříčí a Horní Lideč.
Po trase Bohumín – Ostrava – Přerov – Břeclav – Bratislava a zpět je zaveden nový vlak IC Moravia s ranním odjezdem z Bohumín a Ostravy a večerním návratem z Bratislavy. Vzniká tak výhodné kvalitní spojení pro uskutečnění jednodenních cest mezi severem Moravy a hlavním městem Slovenska.
Do Polska je nově veden nový pár EC vlaků v trati Praha – Olomouc – Petrovice u K. – Krakov. Ve směru do Německa v denní dopravě nedochází ke změnám v počtu vlaků, časová poloha stávajících EC vlaků je posunuta v obou směrech o 1 hodinu.
V noční dopravě dochází k zásadní změně u vlaku R 352/353, který je nově veden v kategorii špičkových evropských nočních vlaků EuroNight přes přechod Děčín a dále přes Dresden – Leipzig – Frankfurt(M) – Frankfurt(M) letiště do Wiesbadenu. Na tento spoj budou přitom nasazeny nové lůžkové vozy Siemens a jeho prostřednictvím České dráhy vstupují do celoevropské sítě spojů kategorie EuroNight.
V letošní letní sezóně budou České dráhy opět provozovat tzv. autovlak Jadran , který nabízí výhodné spojení pro dovolenkové cestování a přepravu automobilu do chorvatského Splitu. Nově bude tento autovlak provozován ve spolupráci se ŽSSK – a to navíc jako pravidelný spoj jezdící v letní sezóně od 22. 6. do 7. 9. denně – se zastávkou a nakládkou automobilů také v Bratislavě hlavní stanici. Z Prahy bude spoj Jadran vyjíždět v 7.54; z Bratislavy hl. st. pak ve 13.41 s Příjezdem do Splitu v 5.45 ráno druhý den. V opačném směru bude vlak Jadran odjíždět ze Splitu ve večerních hodinách s příjezdem druhý den do Bratislavy a Prahy.
Nové cílové destinace ČD v mezinárodní dopravě: Krakov, Wiesbaden; Bratislava a Vídeň pro vlaky SC Pendolino.
Novinky v dálkové vnitrostátní dopravě
Ve vnitrostátní dálkové dopravě dochází k navýšení rozsahu o cca 5,5%. K největšímu rozšíření počtu vlaků došlo např. na ramenech Praha – Ústí n. Labem, Brno – Bohumín, Hradec Králové – Trutnov a Pardubice – Liberec. K částečnému zvýšení rozsahu došlo např. i na ramenech Praha – H. Králové, Č. Budějovice – Brno, Plzeň – Most atd.
V průběhu celé přípravy JŘ 2006/07“ vedly České dráhy celou řadu jednání s jednotlivými objednateli železniční osobní dopravy s cílem zajištění co nejvyšší kvality jízdního spojení v daném regionu. Postupně se tak podařilo provést ještě celou řada klíčových změn, které znamenají zlepšení kvality spojení. Jedná se například o:
* zlepšení dopravní obslužnosti Karvinska a Českotěšínska - prodloužení IC 518/519 z a do Bohumína, od IC 519 bude přípoj osobním vlakem do Karviné, na SC 500 návoz z Karviné R 422, od SC 513 navázán přípoj v Ostravě hl.n. R 747 směr Bohumín – Karviná - Č. Těšín. Dále bylo vytvořeno křídlo k EC 108 vlakem IC 548 z Č. Těšína přes Karvinou do Petrovic u K. – zde se spojí s EC 108 a od EC 109 z Petrovic u K. jako IC 549 do Karviné a Č. Těšína a IC 580/581 „Ostravan“ budou prodlouženy do Karviné;
* zastavení všech rychlíků v Lysé nad Labem , R 710 – 712 a 714 – 721 ve Velkém Oseku, R 670, 681, 683, 684 a 685 v Kuřimi, R 701 zastaví v Července do 2. 3. 2007 (předpoklad zahájení přestavby stanice, kdy bude omezená délka nástupiště), R 422 a R 1504 zastaví v Července jen pro nástup;
* záměna tras a četností Sp a R vlaků na rameni z Hradce Králové hl.n. do Trutnova;
* zastavení vlaků IC 126, 127, 128, 518, 581, 583 v Zábřehu na Moravě , mimo jiné také v návaznosti na dokončení rekonstrukce nádraží v Zábřehu na Moravě a posílení jeho role coby přestupního terminálu ve směru Šumperk a Jeseník.
Klíčové novinky v regionální dopravě
Rozsah regionální dopravy je dán ze strany jednotlivých krajských úřadů, které ze zákona na základě podnětů obcí a občanů připravují objednávku regionální dopravy u Českých drah. České dráhy hrají aktivní roli celostátního koordinátora, který zajišťuje sladění jednotlivých požadavků krajů s důrazem na funkčnost celostátního systému regionální dopravy.
Ve většině případů je zachován přibližně současný rozsah dopravy nebo dochází k mírnému navýšení. Nicméně na šesti tratích nebyla ze strany krajských úřadů objednána žádná základní dopravní obslužnost – jedná se o. trať 013 Bošice – Bečváry, 125 Krupá – Kolešovice, 223 Čelákovice – Mochov, 095 v úseku Libochovice – Straškov, 164 Kadaň předměstí – Kaštice a 165 Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec. Krajské úřady přitom vycházely z dlouhodobých měřeních a velmi nízké frekvence počtu cestujících a na uvedených tratích dopravu neobjednaly. ČD, a.s. Cestujícím byla současně nabídnuta náhradní dopravní řešení; zástupci kraje a Českých drah se snažili s pravidelnými cestujícími osobně setkat a informovat je o změnách od nového jízdního řádu, stejně tak byly tyto úpravy projednány se zástupci obcí.
V několika málo případech byly regionální vlaky objednány krajskými úřady tak, že nově budou končit ve stanicích na hranicích krajů – což lépe odpovídá poptávce po regionálním spojení. Je to dáno rozdílnými požadavky krajů a jejich na typ spojení (taktová doprava versus návozová) a na jeho rozsah a nové vedení regionálních vlaků tak bude lépe odpovídat poptávce ze strany cestujících. Tyto změny se dotknou především vlaků na trati Brno – Česká Třebová (přestupní stanice Letovice), menšiny regionálních spojů na trati Chomutov – Karlovy Vary (přestupní stanice Klášterec nad Ohří) a spojů na trati Plzeň – České Budějovice (přestupní bod Horažďovice předměstí. Na všech těchto tratích se požadavky občanů krajů liší a dochází tam také k tzv. lomu frekvence cestujících, což znamená, že naprostá většina cestujících zde buď cestu začíná nebo končí. Přesto České dráhy zde jako koordinátor zajistily optimální přípojové vazby s dobou na přestup většinou maximálně 5 minut.
U ostatních mezikrajských tratí naopak převažuje mezikrajská frekvence cestujících – proto k žádným podstatným změnám nedochází.
Posilování přípojových vazeb
Od platnosti jízdního řádu pro období 2006 / 07 v mnoha případech k dalšímu zesílení přípojových vazeb a spojení. Konkrétně se jedná například o:
* posílení přípojových vazeb mezi rychlíkovými spoji v Nymburce ze směru od H. Králové do Mladé Boleslavi;
* zlepšení spojení v ranní době z oblasti Ústí n. Orlicí a Chocně do Prahy, které bude méně závislé na mezinárodních spojích. Tím dojde i ke zlepšení návazností regionální dopravy do obou uvedených stanic z přípojných tratí;
* prodloužení přestupní doby v Brně od R ze směru od Jihlavy na R směr Bohumín z cca 6 – 9 minut na cca 25 minut;
* ve stanici Praha-Smíchov budou posíleny přípojové vazby mezi osobními vlaky tratí 171 Praha – Beroun a 173 Praha-Smíchov – Rudná u P. – Beroun;
* výrazné zlepšení přestupních vazeb v Letohradě ve směru Žamberk, Ústí n. Orlicí a Chocni, koordinace vazeb vlaků v ŽST Pardubice hl.n. s cílem umožnění rychlých přestupů ve směru od Přelouče do směru Moravany, v podvečerních a večerních hodinách budou v Pardubicích hl.n. lepší přípoje od dálkových vlaků vlivem změny organizace dopravy mezi Pardubicemi a Hradcem Králové;
* zlepšení přípojových návazností ve Staré Pace, Turnově, České Lípě a Jedlové;
* zrychlení spojení Hradce Králové s Trutnovem, Náchodem, Rychnovem n. Kněžnou a Kostelcem n. Orlicí;
* dokončením elektrizace tratě Opava východ – Ostrava-Svinov bude převážná část vlaků vedena na rameni Opava východ - Ostrava-Svinov - Český Těšín (některé až do Mostů u Jablunkova), čímž pro mnoho cestujících odpadne přestup v Ostravě-Svinově. Na tomto rameni budou navíc nasazeny dvě nové moderní elektrické jednotky řady 471;
* zlepšení návaznosti regionální dopravy na trati Plzeň – Č. Budějovice na hranicích Jihočeského a Plzeňského kraje;
* obecně dochází i ke zlepšování návazností mezi vlaky ČD, a.s. a autobusovými spoji – např. zaintegrování severní části Jihomoravského kraje (Boskovicko, Letovicko), kde by měly vzniknout další přípojové vazby s návaznou autobusovou dopravou;
* vytvoření návaznosti vlaků s rozšířenou přepravou spoluzavazadel na cyklo(ski/) busy v rekreačních oblastech - Králicko, Vysočina atd.
Od období platnosti dochází k dalšímu zrychlování spojení. České dráhy nabídnou bezkonkurenčně nejrychlejší spojení vlaky SC Pendolino mezi Prahou, Olomoucí, Ostravou, Bratislavou a Vídní. Současně České dráhy výrazně cenově zvýhodňují spojení krajských měst – to bude cenově začínat na 140 Kč při použití vlaků Os, Sp, R, EC, IC a Ex a 226 Kč při využití spojů SC Pendolino.
Nový jízdní řád přináší především následující novinky ve spojení Českých drah:
* Zkrácení jízdních dob vlaků SC Pendolino na trase Praha – Ostrava až na 3 hodiny 9 minut
* Zavedení nových mezinárodních spojů SC Pendolino na trase Praha – Brno – Bratislava / Vídeň – v rekordních jízdních dobách
* Zkrácení jízdních dob vlaků EuroCity na trase Žilina – Praha jejich přesměrováním přes Valašsko; úprava jízdních řádů vlaků InterCity jezdících mezi Moravskoslezským krajem a Prahou
* Zavedení nových dálkových spojů do Krakova, Bratislavy, Wiesbadenu – vstup Českých drah do sítě celoevropských nočních spojů špičkové kvality EuroNight
* Navýšení rozsahu vnitrostátní dálkové dopravy o 5,5 %
* Zvýhodnění cestování mezi krajskými městy v ČR za cenu 140 Kč; zvýhodnění cestování spoji SC Pendolino za cenu 226 Kč; úprava zákaznického jízdného
* Rozšiřování internetového prodeje jízdních dokladů Českých drah
* Pokračující modernizace vozového parku a nádražní infrastruktury
SC Pendolino: 6x denně Praha – Ostrava za 3 hodiny 9 minut
Stejně jako doposud budou i v období platnosti nového jízdního řádu (10. 12. 2006 – 8. 12. 2007) 6x denně spojovat vlaky SC Pendolino Prahu s Ostravou. Nově ale nabídnou ještě kratší jízdní doby – z Prahy do Ostravy Svinova (a zpět) za 3 hodiny 9 minut; z Olomouce do Prahy pak 2 hodiny 15 minut. Na základě podnětů od zákazníků upraví České dráhy odjezdy spojů SC Pendolino na trase Praha – Ostrava a zpět. Cestující by proto měli věnovat zvýšenou pozornost novému jízdnímu řádu, který vstupuje v platnost od neděle 10. prosince 2006. Od toho dne budou spoje SC Pendolino ve směru Ostrava nově odjíždět z Prahy Holešovic v 5.26, 9.26, 11.26, 13.26, 15.26 a v 17.26. Z Ostravy hlavního nádraží pak spoje SC Pendolino pojedou v 5.11, 7.11, 9.11, 13.11, 15.11 a v 17.11. Spojů SC Pendolino přitom využívá většina cestujících, kteří právě preferují maximální rychlost spojení, vysoký komfort a image rychlovlaku. Pro tyto cestující je často jedinou alternativou služební automobil - nikoli autobus či jiný typ železničního spojení.
SC Pendolino do Bratislavy a do Vídně
Největší novinkou je zavedení spojů SC Pendolino na 3 páry mezinárodních vlaků – SC Slovenská strela na trase Praha – Bratislava a SC Johann Gregor Mendel a SC Smetana na trase Praha – Vídeň. Díky provozování těchto spojů jednotkami rychlovlaků pendolino dochází ke zkrácení jízdních dob na rekordní časy až 3 hodiny 47 minut na trase do Bratislavy a 3 hodiny 57 na trase do Vídně. České dráhy tak v novém jízdním řádu budou provozovat celkem 9 párů spojů SC Pendolino: 6x denně na trase Praha – Ostrava, 2x denně Praha – Brno – Vídeň a 1x denně Praha – Brno – Bratislava. Se zavedením vlaků SC Pendolino do Vídně jsou připraveny také zajímavé tarifní nabídky pro cestování z Prahy a Brna do Vídně za 593, respektive 297 Kč.
Novinky v mezistátní dopravě
V mezistátní dopravě dochází k další klíčové změně ve směru na Slovensko, kdy jsou 3 páry vlaků kategorie EuroCity Praha – Žilina, resp. Košice převedeny z důvodu zkrácení cestovní doby na trať přes Horní Lideč. U těchto vlaků tak dochází ke zkrácení cestovních dob mezi Žilinou resp. Košicemi a Prahou až o přibližně 50 minut. Současně se do sítě vlaků EuroCity dostává region Valašska – konkrétně Vsetín, Valašské Meziříčí a Horní Lideč.
Po trase Bohumín – Ostrava – Přerov – Břeclav – Bratislava a zpět je zaveden nový vlak IC Moravia s ranním odjezdem z Bohumín a Ostravy a večerním návratem z Bratislavy. Vzniká tak výhodné kvalitní spojení pro uskutečnění jednodenních cest mezi severem Moravy a hlavním městem Slovenska.
Do Polska je nově veden nový pár EC vlaků v trati Praha – Olomouc – Petrovice u K. – Krakov. Ve směru do Německa v denní dopravě nedochází ke změnám v počtu vlaků, časová poloha stávajících EC vlaků je posunuta v obou směrech o 1 hodinu.
V noční dopravě dochází k zásadní změně u vlaku R 352/353, který je nově veden v kategorii špičkových evropských nočních vlaků EuroNight přes přechod Děčín a dále přes Dresden – Leipzig – Frankfurt(M) – Frankfurt(M) letiště do Wiesbadenu. Na tento spoj budou přitom nasazeny nové lůžkové vozy Siemens a jeho prostřednictvím České dráhy vstupují do celoevropské sítě spojů kategorie EuroNight.
V letošní letní sezóně budou České dráhy opět provozovat tzv. autovlak Jadran , který nabízí výhodné spojení pro dovolenkové cestování a přepravu automobilu do chorvatského Splitu. Nově bude tento autovlak provozován ve spolupráci se ŽSSK – a to navíc jako pravidelný spoj jezdící v letní sezóně od 22. 6. do 7. 9. denně – se zastávkou a nakládkou automobilů také v Bratislavě hlavní stanici. Z Prahy bude spoj Jadran vyjíždět v 7.54; z Bratislavy hl. st. pak ve 13.41 s Příjezdem do Splitu v 5.45 ráno druhý den. V opačném směru bude vlak Jadran odjíždět ze Splitu ve večerních hodinách s příjezdem druhý den do Bratislavy a Prahy.
Nové cílové destinace ČD v mezinárodní dopravě: Krakov, Wiesbaden; Bratislava a Vídeň pro vlaky SC Pendolino.
Novinky v dálkové vnitrostátní dopravě
Ve vnitrostátní dálkové dopravě dochází k navýšení rozsahu o cca 5,5%. K největšímu rozšíření počtu vlaků došlo např. na ramenech Praha – Ústí n. Labem, Brno – Bohumín, Hradec Králové – Trutnov a Pardubice – Liberec. K částečnému zvýšení rozsahu došlo např. i na ramenech Praha – H. Králové, Č. Budějovice – Brno, Plzeň – Most atd.
V průběhu celé přípravy JŘ 2006/07“ vedly České dráhy celou řadu jednání s jednotlivými objednateli železniční osobní dopravy s cílem zajištění co nejvyšší kvality jízdního spojení v daném regionu. Postupně se tak podařilo provést ještě celou řada klíčových změn, které znamenají zlepšení kvality spojení. Jedná se například o:
* zlepšení dopravní obslužnosti Karvinska a Českotěšínska - prodloužení IC 518/519 z a do Bohumína, od IC 519 bude přípoj osobním vlakem do Karviné, na SC 500 návoz z Karviné R 422, od SC 513 navázán přípoj v Ostravě hl.n. R 747 směr Bohumín – Karviná - Č. Těšín. Dále bylo vytvořeno křídlo k EC 108 vlakem IC 548 z Č. Těšína přes Karvinou do Petrovic u K. – zde se spojí s EC 108 a od EC 109 z Petrovic u K. jako IC 549 do Karviné a Č. Těšína a IC 580/581 „Ostravan“ budou prodlouženy do Karviné;
* zastavení všech rychlíků v Lysé nad Labem , R 710 – 712 a 714 – 721 ve Velkém Oseku, R 670, 681, 683, 684 a 685 v Kuřimi, R 701 zastaví v Července do 2. 3. 2007 (předpoklad zahájení přestavby stanice, kdy bude omezená délka nástupiště), R 422 a R 1504 zastaví v Července jen pro nástup;
* záměna tras a četností Sp a R vlaků na rameni z Hradce Králové hl.n. do Trutnova;
* zastavení vlaků IC 126, 127, 128, 518, 581, 583 v Zábřehu na Moravě , mimo jiné také v návaznosti na dokončení rekonstrukce nádraží v Zábřehu na Moravě a posílení jeho role coby přestupního terminálu ve směru Šumperk a Jeseník.
Klíčové novinky v regionální dopravě
Rozsah regionální dopravy je dán ze strany jednotlivých krajských úřadů, které ze zákona na základě podnětů obcí a občanů připravují objednávku regionální dopravy u Českých drah. České dráhy hrají aktivní roli celostátního koordinátora, který zajišťuje sladění jednotlivých požadavků krajů s důrazem na funkčnost celostátního systému regionální dopravy.
Ve většině případů je zachován přibližně současný rozsah dopravy nebo dochází k mírnému navýšení. Nicméně na šesti tratích nebyla ze strany krajských úřadů objednána žádná základní dopravní obslužnost – jedná se o. trať 013 Bošice – Bečváry, 125 Krupá – Kolešovice, 223 Čelákovice – Mochov, 095 v úseku Libochovice – Straškov, 164 Kadaň předměstí – Kaštice a 165 Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec. Krajské úřady přitom vycházely z dlouhodobých měřeních a velmi nízké frekvence počtu cestujících a na uvedených tratích dopravu neobjednaly. ČD, a.s. Cestujícím byla současně nabídnuta náhradní dopravní řešení; zástupci kraje a Českých drah se snažili s pravidelnými cestujícími osobně setkat a informovat je o změnách od nového jízdního řádu, stejně tak byly tyto úpravy projednány se zástupci obcí.
V několika málo případech byly regionální vlaky objednány krajskými úřady tak, že nově budou končit ve stanicích na hranicích krajů – což lépe odpovídá poptávce po regionálním spojení. Je to dáno rozdílnými požadavky krajů a jejich na typ spojení (taktová doprava versus návozová) a na jeho rozsah a nové vedení regionálních vlaků tak bude lépe odpovídat poptávce ze strany cestujících. Tyto změny se dotknou především vlaků na trati Brno – Česká Třebová (přestupní stanice Letovice), menšiny regionálních spojů na trati Chomutov – Karlovy Vary (přestupní stanice Klášterec nad Ohří) a spojů na trati Plzeň – České Budějovice (přestupní bod Horažďovice předměstí. Na všech těchto tratích se požadavky občanů krajů liší a dochází tam také k tzv. lomu frekvence cestujících, což znamená, že naprostá většina cestujících zde buď cestu začíná nebo končí. Přesto České dráhy zde jako koordinátor zajistily optimální přípojové vazby s dobou na přestup většinou maximálně 5 minut.
U ostatních mezikrajských tratí naopak převažuje mezikrajská frekvence cestujících – proto k žádným podstatným změnám nedochází.
Posilování přípojových vazeb
Od platnosti jízdního řádu pro období 2006 / 07 v mnoha případech k dalšímu zesílení přípojových vazeb a spojení. Konkrétně se jedná například o:
* posílení přípojových vazeb mezi rychlíkovými spoji v Nymburce ze směru od H. Králové do Mladé Boleslavi;
* zlepšení spojení v ranní době z oblasti Ústí n. Orlicí a Chocně do Prahy, které bude méně závislé na mezinárodních spojích. Tím dojde i ke zlepšení návazností regionální dopravy do obou uvedených stanic z přípojných tratí;
* prodloužení přestupní doby v Brně od R ze směru od Jihlavy na R směr Bohumín z cca 6 – 9 minut na cca 25 minut;
* ve stanici Praha-Smíchov budou posíleny přípojové vazby mezi osobními vlaky tratí 171 Praha – Beroun a 173 Praha-Smíchov – Rudná u P. – Beroun;
* výrazné zlepšení přestupních vazeb v Letohradě ve směru Žamberk, Ústí n. Orlicí a Chocni, koordinace vazeb vlaků v ŽST Pardubice hl.n. s cílem umožnění rychlých přestupů ve směru od Přelouče do směru Moravany, v podvečerních a večerních hodinách budou v Pardubicích hl.n. lepší přípoje od dálkových vlaků vlivem změny organizace dopravy mezi Pardubicemi a Hradcem Králové;
* zlepšení přípojových návazností ve Staré Pace, Turnově, České Lípě a Jedlové;
* zrychlení spojení Hradce Králové s Trutnovem, Náchodem, Rychnovem n. Kněžnou a Kostelcem n. Orlicí;
* dokončením elektrizace tratě Opava východ – Ostrava-Svinov bude převážná část vlaků vedena na rameni Opava východ - Ostrava-Svinov - Český Těšín (některé až do Mostů u Jablunkova), čímž pro mnoho cestujících odpadne přestup v Ostravě-Svinově. Na tomto rameni budou navíc nasazeny dvě nové moderní elektrické jednotky řady 471;
* zlepšení návaznosti regionální dopravy na trati Plzeň – Č. Budějovice na hranicích Jihočeského a Plzeňského kraje;
* obecně dochází i ke zlepšování návazností mezi vlaky ČD, a.s. a autobusovými spoji – např. zaintegrování severní části Jihomoravského kraje (Boskovicko, Letovicko), kde by měly vzniknout další přípojové vazby s návaznou autobusovou dopravou;
* vytvoření návaznosti vlaků s rozšířenou přepravou spoluzavazadel na cyklo(ski/) busy v rekreačních oblastech - Králicko, Vysočina atd.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk