Tiskové zprávy
MD ČR: Kamionová doprava se v České republice v roce 2004 zvýšila až o 50 procent
30. prosince 2004 | MD ČR
České dálnice a silnice se po vstupu do Evropské unie dále plní kamiony. Provoz se podle statistik Ministerstva dopravy ČR zvýšil v roce 2004 až o 50 procent. Další až dvacetiprocentní nárůst se očekává v lednu 2005, kdy v Německu začne platit elektronické mýtné.
Od ledna do dubna 2004 přejelo každý měsíc české hranice v obou směrech průměrně 551 tisíc nákladních vozidel převyšujících 3,5 tuny. Už v červnu se ale počet nákladních vozidel křižujících Českou republiku vyšplhal na 740 tisíc a v říjnu, kdy byla kamionová doprava nejsilnější, přejelo české hranice 811 tisíc nákladních vozů. Celkově překonalo hranice republiky za prvních 11 měsíců letošního roku 7,4 milionu nákladních vozů a od vstupu do Evropské unie se jejich počet zvýšil o téměř 200 tisíc měsíčně. Vyplývá to z údajů ministerstva dopravy.
Silné zatížení českých silnic kamionovou dopravou bude pokračovat i v dalších měsících. "Za prosinec nepředpokládáme žádný výrazný útlum nákladní dopravy. Naopak, k dalšímu až dvacetiprocentnímu zvýšení dojde po zavedení mýtného v Německu na začátku příštího roku," uvedl ředitel odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy ČR Jiří Nouza. "Průjezd nákladních vozidel přes Českou republiku se tak od vstupu do Evropské unie zvýší až o padesát procent," předpovídá Jiří Nouza.
Největší část kamionů jezdí právě mezi Českem a Německem. Přes hraniční přechod Rozvadov přejelo do konce listopadu 2004 zhruba 1,1 milionu kamionů v obou směrech. V období od ledna do dubna to však bylo pouze 175 tisíc kamionů. Hraniční přechod Cínovec přejelo za prvních 11 měsíců roku 2004 v obou směrech 564 tisíc nákladních vozů a Folmavu 363 tisíce. Silný provoz je také na hraničních přechodech v Břeclavi, Chotěbuzi a Hatích.
Ministerstvo dopravy přišlo s několika návrhy, jak situaci řešit. Pomohlo by například výrazné zdražení jednodenního tranzitního dálničního kuponu nebo urychlené zavedení elektronického mýta. To by v ideálním případě mohlo na českých silnicích začít platit už v roce 2006. "Co nejrychlejší zavedení elektronického mýta je v současné době pro ministerstvo prioritou," uvedl Jiří Nouza. Ministerstvo dopravy odeslalo v minulých dnech návrh na řešení elektronického mýta vládě. "Nyní je na ministrech, jak se k situaci postaví. Primární je, aby se návrh co nejrychleji přijal, čímž se u nás zavedení elektronického mýta urychlí," doplnil Jiří Nouza.
Od ledna do dubna 2004 přejelo každý měsíc české hranice v obou směrech průměrně 551 tisíc nákladních vozidel převyšujících 3,5 tuny. Už v červnu se ale počet nákladních vozidel křižujících Českou republiku vyšplhal na 740 tisíc a v říjnu, kdy byla kamionová doprava nejsilnější, přejelo české hranice 811 tisíc nákladních vozů. Celkově překonalo hranice republiky za prvních 11 měsíců letošního roku 7,4 milionu nákladních vozů a od vstupu do Evropské unie se jejich počet zvýšil o téměř 200 tisíc měsíčně. Vyplývá to z údajů ministerstva dopravy.
Silné zatížení českých silnic kamionovou dopravou bude pokračovat i v dalších měsících. "Za prosinec nepředpokládáme žádný výrazný útlum nákladní dopravy. Naopak, k dalšímu až dvacetiprocentnímu zvýšení dojde po zavedení mýtného v Německu na začátku příštího roku," uvedl ředitel odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy ČR Jiří Nouza. "Průjezd nákladních vozidel přes Českou republiku se tak od vstupu do Evropské unie zvýší až o padesát procent," předpovídá Jiří Nouza.
Největší část kamionů jezdí právě mezi Českem a Německem. Přes hraniční přechod Rozvadov přejelo do konce listopadu 2004 zhruba 1,1 milionu kamionů v obou směrech. V období od ledna do dubna to však bylo pouze 175 tisíc kamionů. Hraniční přechod Cínovec přejelo za prvních 11 měsíců roku 2004 v obou směrech 564 tisíc nákladních vozů a Folmavu 363 tisíce. Silný provoz je také na hraničních přechodech v Břeclavi, Chotěbuzi a Hatích.
Ministerstvo dopravy přišlo s několika návrhy, jak situaci řešit. Pomohlo by například výrazné zdražení jednodenního tranzitního dálničního kuponu nebo urychlené zavedení elektronického mýta. To by v ideálním případě mohlo na českých silnicích začít platit už v roce 2006. "Co nejrychlejší zavedení elektronického mýta je v současné době pro ministerstvo prioritou," uvedl Jiří Nouza. Ministerstvo dopravy odeslalo v minulých dnech návrh na řešení elektronického mýta vládě. "Nyní je na ministrech, jak se k situaci postaví. Primární je, aby se návrh co nejrychleji přijal, čímž se u nás zavedení elektronického mýta urychlí," doplnil Jiří Nouza.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk