Tiskové zprávy
MŽP ČR: Kancelářský nábytek a prostředek na mytí nádobí – další dva držitelé české ekoznačky
V rámci výročního zasedání Světové sítě označování ekologicky šetrných výrobků (GEN – Global Ecolabelling Network) získaly dnes v Praze certifikát s českou ekoznačkou další dva výrobky – prostředek na ruční mytí nádobí Lena a dřevotřískový nábytek Profil – Praktik. Ceny předal zástupcům obou firem ředitel odboru dobrovolných nástrojů MŽP Petr Nahodil.
Sektorový nábytek Profil – Praktik umožňuje vytvářet libovolné množství sestav. Je určen především pro zdravotnictví, kanceláře, ale také domovy sociální péče apod. Základním materiálem je laminovaná dřevotřísková nebo dřevovláknitá deska. Svými funkčními vlastnostmi, mechanickou a chemickou odolností a také ergonomickými parametry splňuje nábytek nejnáročnější požadavky kladené na tento druh výrobků. Samozřejmě včetně přísně stanovených ekologických kritérií, vyžadovaných pro udělení ekoznačky. Například má velmi nízký obsah formaldehydu, není v něm použito PVC a není v něm použito dřevo z tropických pralesů. Ekoznačku převzal pan Jan Ságl, jednatel Truhlářství Profil, výrobce oceněného produktu.
Další informace na adrese http://www.profil-nabytek.cz.
Lena je tekutý bezfosfátový přípravek určený pro ruční mytí nádobí. Je založen na dobře rozložitelných tenzidech, které zaručují dobrou biologickou rozložitelnost (biodegradabilitu) výrobku. Přípravek se vyznačuje dobrou mycí schopností s minimálními negativními dermatologickými účinky.
Zenit Čáslav, výrobce Leny, získal tak již druhou ekoznačku. Zenit byl jedním z prvních českých výrobců, který se zapojil do programu označování ekologicky šetrných výrobků v ČR, tehdy (v roce 1995) s výrobkem Lena Natur. Ekoznačku převzal jednatel Zenitu Čáslav ing. Stanislav Hruška a Libuše Lesáková z úseku řízení jakosti společnosti Zenit.
Další informace na adrese http://www.zenitldt.cz.
Na slavnostním předání certifikátů Ekologicky šetrný výrobek byla zároveň zveřejněna výzva ministra životního prostředí Libora Ambrozka všem ministrům životního prostředí, aby podporovali systémy ekoznačení ve svých zemích. Text výzvy je v českém překladu přílohou této tiskové zprávy.
Národní program označování ekologicky šetrných výrobků existuje již téměř 10 let. Dnes je na českém trhu téměř 300 certifikovaných výrobků v 31 kategoriích výrobků od 74 firem. Veškeré informace o výrobcích i českém ekoznačení získáte na stránkách Agentury pro ekologicky šetrné výrobky na adrese http://www.ceu.cz/esv.
PŔÍLOHA TISKOVÉ ZPRÁVY
Výzva ministra životního prostředí České republiky
Programy označování ekologicky šetrných výrobků patří ve světě mezi řadu moderních a stále více užívaných dobrovolných aktivit a programů, které vedou ke zlepšování životního prostředí.
Ekoznačky umístěné na výrobcích pomáhají zákazníkům – jednotlivcům, společnostem, ale také vládním institucím – nakupovat takové produkty, jejichž dopady na životní prostředí jsou v průběhu celého jejich životního cyklu mírnější než u výrobků neoznačených. Informovaný, uvědomělý a dobrovolný výběr „zeleného zboží“ – to je myšlenka, která se stále více prosazuje na trhu.
Ekoznačka spotřebiteli přináší jasnou, srozumitelnou a věrohodnou informaci o provedeném ekologickém hodnocení výrobku a o tom, že je výrobek skutečně šetrný k životnímu prostředí. Označení zároveň vypovídá o kvalitě výrobku. V tom je hlavní rozdíl mezi označeným a neoznačeným výrobkem a také hlavní význam ekoznačky. Ta může být udělena jen tomu výrobku, který prokazatelně splnil všechna funkční a ekologická kritéria, stanovená pro vybranou a přesně vymezenou výrobkovou kategorii. Spotřebiteli je tak umožněna snadnější orientace při nákupu.
Firma – výrobce nebo dovozce – získává s ekoznačkou významný marketingový potenciál. Může jejím prostřednictvím demonstrovat svůj pozitivní a odpovědný přístup k ochraně životního prostředí. Získává tak náskok před konkurencí a lepší podmínky při exportu označených výrobků do zahraničí. Může získat také jistou preferenci při zadávání státních zakázek. V České republice se tak děje například na základě Usnesení vlády č. 720/2000 o podpoře rozvoje prodeje a užívání ekologicky šetrných výrobků. Vláda ČR tak odstartovala myšlenku „zeleného nakupování“, která je výzvou a podnětem pro organizace státní správy, veřejné i soukromé organizace v ČR.
Národní program označování ekologicky šetrných výrobků České republiky brzy oslaví 10 let svého trvání. Za tu dobu si musel „vybojovat“ své místo na trhu. S radostí konstatuji, že se to postupně čím dál víc daří. Výsledkem dosavadní realizace programu ekoznačení v České republice je zapojení 74 českých a zahraničních firem, které jsou nositeli ekoznačky. Těchto výrobků je dnes na českém trhu téměř 300.
Popularita a důležitost programu udělujícího výrobkům ekoznačku ještě vzroste po přistoupení ČR a dalších devíti zemí k EU. Rozšíří se možnosti výrobců. Vždyť EU usiluje o postupnou harmonizaci podmínek udělování ekoznaček i o spolupráci všech národních programů v rámci GEN (Global Ecolabelling Network).
Pod ekoznačkou „Ekologicky šetrný výrobek“ se skrývají výrobky denní i dlouhodobější spotřeby, které splňují náročná ekologická kritéria, takže když se zákazník rozhodne právě pro ně, rozhodne se tak zároveň i pro zdravé životní prostředí svoje i svých dětí. Rozhodne se zodpovědně. I proto platí heslo, uplatňované i v propagačních akcích, že „zodpovědnost má svoji značku“.
Zapojením „ekologického myšlení“ do každodenního rozhodování při nákupech máme všichni, ať už členové vlády nebo občané, příležitost podporovat udržitelnou spotřebu i výrobu. Je založená na postupné změně myšlení jak výrobců, tak i spotřebitelů směrem k vytvoření většího a konkurenceschopného trhu výrobků a služeb, které méně zatěžují životní prostředí. Je to cesta, která také směřuje ke změně vzorců spotřeby a výroby, jednoho ze základních úkolů definovaného na Světovém summitu o udržitelném rozvoji – v Johannesburgské deklaraci z roku 2002. Všichni jsem se k tomu zavázali a chceme to i plnit.
Využívám výročního zasedání GEN k tomu, abych se obrátil ke všem svým kolegům, ministrům životního prostředí s výzvou a žádostí, aby ve svých zemích podporovali výrobu a užívání ekologicky šetrných výrobků a služeb, aby napomáhali vytvářet podmínky pro konkurenceschopnost těchto výrobků a služeb na trhu jak pro výrobce tak i pro spotřebitele. Věřím, milí a vážení kolegové, že moji výzvu vyslyšíte.
RNDr. Libor Ambrozek
ministr životního prostředí České republiky
V Praze, dne 21. 10. 2003
Sektorový nábytek Profil – Praktik umožňuje vytvářet libovolné množství sestav. Je určen především pro zdravotnictví, kanceláře, ale také domovy sociální péče apod. Základním materiálem je laminovaná dřevotřísková nebo dřevovláknitá deska. Svými funkčními vlastnostmi, mechanickou a chemickou odolností a také ergonomickými parametry splňuje nábytek nejnáročnější požadavky kladené na tento druh výrobků. Samozřejmě včetně přísně stanovených ekologických kritérií, vyžadovaných pro udělení ekoznačky. Například má velmi nízký obsah formaldehydu, není v něm použito PVC a není v něm použito dřevo z tropických pralesů. Ekoznačku převzal pan Jan Ságl, jednatel Truhlářství Profil, výrobce oceněného produktu.
Další informace na adrese http://www.profil-nabytek.cz.
Lena je tekutý bezfosfátový přípravek určený pro ruční mytí nádobí. Je založen na dobře rozložitelných tenzidech, které zaručují dobrou biologickou rozložitelnost (biodegradabilitu) výrobku. Přípravek se vyznačuje dobrou mycí schopností s minimálními negativními dermatologickými účinky.
Zenit Čáslav, výrobce Leny, získal tak již druhou ekoznačku. Zenit byl jedním z prvních českých výrobců, který se zapojil do programu označování ekologicky šetrných výrobků v ČR, tehdy (v roce 1995) s výrobkem Lena Natur. Ekoznačku převzal jednatel Zenitu Čáslav ing. Stanislav Hruška a Libuše Lesáková z úseku řízení jakosti společnosti Zenit.
Další informace na adrese http://www.zenitldt.cz.
Na slavnostním předání certifikátů Ekologicky šetrný výrobek byla zároveň zveřejněna výzva ministra životního prostředí Libora Ambrozka všem ministrům životního prostředí, aby podporovali systémy ekoznačení ve svých zemích. Text výzvy je v českém překladu přílohou této tiskové zprávy.
Národní program označování ekologicky šetrných výrobků existuje již téměř 10 let. Dnes je na českém trhu téměř 300 certifikovaných výrobků v 31 kategoriích výrobků od 74 firem. Veškeré informace o výrobcích i českém ekoznačení získáte na stránkách Agentury pro ekologicky šetrné výrobky na adrese http://www.ceu.cz/esv.
PŔÍLOHA TISKOVÉ ZPRÁVY
Výzva ministra životního prostředí České republiky
Programy označování ekologicky šetrných výrobků patří ve světě mezi řadu moderních a stále více užívaných dobrovolných aktivit a programů, které vedou ke zlepšování životního prostředí.
Ekoznačky umístěné na výrobcích pomáhají zákazníkům – jednotlivcům, společnostem, ale také vládním institucím – nakupovat takové produkty, jejichž dopady na životní prostředí jsou v průběhu celého jejich životního cyklu mírnější než u výrobků neoznačených. Informovaný, uvědomělý a dobrovolný výběr „zeleného zboží“ – to je myšlenka, která se stále více prosazuje na trhu.
Ekoznačka spotřebiteli přináší jasnou, srozumitelnou a věrohodnou informaci o provedeném ekologickém hodnocení výrobku a o tom, že je výrobek skutečně šetrný k životnímu prostředí. Označení zároveň vypovídá o kvalitě výrobku. V tom je hlavní rozdíl mezi označeným a neoznačeným výrobkem a také hlavní význam ekoznačky. Ta může být udělena jen tomu výrobku, který prokazatelně splnil všechna funkční a ekologická kritéria, stanovená pro vybranou a přesně vymezenou výrobkovou kategorii. Spotřebiteli je tak umožněna snadnější orientace při nákupu.
Firma – výrobce nebo dovozce – získává s ekoznačkou významný marketingový potenciál. Může jejím prostřednictvím demonstrovat svůj pozitivní a odpovědný přístup k ochraně životního prostředí. Získává tak náskok před konkurencí a lepší podmínky při exportu označených výrobků do zahraničí. Může získat také jistou preferenci při zadávání státních zakázek. V České republice se tak děje například na základě Usnesení vlády č. 720/2000 o podpoře rozvoje prodeje a užívání ekologicky šetrných výrobků. Vláda ČR tak odstartovala myšlenku „zeleného nakupování“, která je výzvou a podnětem pro organizace státní správy, veřejné i soukromé organizace v ČR.
Národní program označování ekologicky šetrných výrobků České republiky brzy oslaví 10 let svého trvání. Za tu dobu si musel „vybojovat“ své místo na trhu. S radostí konstatuji, že se to postupně čím dál víc daří. Výsledkem dosavadní realizace programu ekoznačení v České republice je zapojení 74 českých a zahraničních firem, které jsou nositeli ekoznačky. Těchto výrobků je dnes na českém trhu téměř 300.
Popularita a důležitost programu udělujícího výrobkům ekoznačku ještě vzroste po přistoupení ČR a dalších devíti zemí k EU. Rozšíří se možnosti výrobců. Vždyť EU usiluje o postupnou harmonizaci podmínek udělování ekoznaček i o spolupráci všech národních programů v rámci GEN (Global Ecolabelling Network).
Pod ekoznačkou „Ekologicky šetrný výrobek“ se skrývají výrobky denní i dlouhodobější spotřeby, které splňují náročná ekologická kritéria, takže když se zákazník rozhodne právě pro ně, rozhodne se tak zároveň i pro zdravé životní prostředí svoje i svých dětí. Rozhodne se zodpovědně. I proto platí heslo, uplatňované i v propagačních akcích, že „zodpovědnost má svoji značku“.
Zapojením „ekologického myšlení“ do každodenního rozhodování při nákupech máme všichni, ať už členové vlády nebo občané, příležitost podporovat udržitelnou spotřebu i výrobu. Je založená na postupné změně myšlení jak výrobců, tak i spotřebitelů směrem k vytvoření většího a konkurenceschopného trhu výrobků a služeb, které méně zatěžují životní prostředí. Je to cesta, která také směřuje ke změně vzorců spotřeby a výroby, jednoho ze základních úkolů definovaného na Světovém summitu o udržitelném rozvoji – v Johannesburgské deklaraci z roku 2002. Všichni jsem se k tomu zavázali a chceme to i plnit.
Využívám výročního zasedání GEN k tomu, abych se obrátil ke všem svým kolegům, ministrům životního prostředí s výzvou a žádostí, aby ve svých zemích podporovali výrobu a užívání ekologicky šetrných výrobků a služeb, aby napomáhali vytvářet podmínky pro konkurenceschopnost těchto výrobků a služeb na trhu jak pro výrobce tak i pro spotřebitele. Věřím, milí a vážení kolegové, že moji výzvu vyslyšíte.
RNDr. Libor Ambrozek
ministr životního prostředí České republiky
V Praze, dne 21. 10. 2003
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk